Rekordröda siffror för Xboxförsäljningen under 2024
Trist. Jag gillar min Xbox.
Men jag avskyr deras UX. Fattar aldrig var jag ska klicka eller hur jag hoppar i menyerna. Tycker även detta återspeglas på webben och i appar. Microsofts UX passar inte för mig.
(varför fortsätter jag med Xbox...??)
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen
Trist. Jag gillar min Xbox.
Men jag avskyr deras UX. Fattar aldrig var jag ska klicka eller hur jag hoppar i menyerna. Tycker även detta återspeglas på webben och i appar. Microsofts UX passar inte för mig.
Jo, det kan vara lite rörigt ibland. Sen testade jag PlayStation... Vem bestämmer dessa UX egentligen? Det är kaos överallt
Och allt vad det innebär, fortfarande.
Räddningen för Microsoft kommer kanske bli att släppa sina spel på PS5, där de hittills verkar sälja riktigt bra. Det blir dock svårt att fortsätta rättfärdiga ny hårdvara med ständigt dalande siffror.
Det är egentligen ganska otroligt hur bra PS5:an säljer då den här generationen av många anses som ganska svag än så länge vad gäller spel från förstapartsutvecklare.
För några år sedan kändes det som att Microsoft hade något stort på gång med alla spel som avtäcktes men det har varit mycket förseningar och många spel som inte levt upp till förväntningarna.
Jag antar att den stora massan som spelar COD, FIFA och andra storsäljare och således inte bryr sig om single player i samma utsträckning utan främst ser till hårdvaran föredrar PS5.
Jag får nästan känslan ibland att de inte vill sälja Xbox längre utan försöker "smyga" sig ur att göra egen hårdvara.
Lite marknadsföring (förutom att "allt" är en Xbox), man verkar ha dragit sig ur en del marknader och jag tror jag läste om att de inte hade några specialerbjudanden under Black Friday på de stora marknaderna.
Det har gått stadigt nedåt för Xbox hårdvara sedan 2022, och Microsoft har varit uppenbart ointresserade av att göra något åt saken. Deras fokus är nu att utnyttja det enorma stall av utvecklare de har under sitt paraply för att maximera vinsten. För detta krävs att de släpper spelen till alla plattformar. Frågan om varför någon ska köpa en Xbox igen kvarstår, och när Phil Spencer fick frågan nyligen sade han att de vill särskilja sig från konkurrensen genom sin hårdvara. Men är det verkligen någon som tror att nästa Xbox blir så pass annorlunda från PS6 att folk ska flockas dit i stället för till Sonys alternativ när PS6 till skillnad från Xbox kommer ha exklusiva spel? Det går inte ihop. Nästa Xbox kan inte bli annat än en maskin för ett fåtal entusiaster.
En snabb sökning på nätet visar mig att inte ens Game Pass verkar gå bra om man tittar på antal användare.
Playstation plus: 47,4 miljoner
Nintendo switch online: 38 miljoner
Xbox game pass: 30 miljoner
Game pass inkluderar även PC-spelare. Verkar ju som att både Nintendo och Playstation säljer fler prenumerationer och drar in mer pengar (?), trots mindre satsningar. På Game pass läggs ju även premiumtitlar ut tidigt, vilket lär hämma den reguljära försäljningen.
Det verkar som att fokus på hårdvara och att ge ut och producera egna titlar är mer lönsamma strategier, och att detta ger synergieffekter som trumfar och övervinner fokus på prenumerationstjänster. Så ser det ut för en hobbyanalyst som mig.
Jo Xbox UX är verkligen rörigt, sist jag spelade så hittade jag inte vart man stänger av den så jag fick dra ur sladden.
Yxa funkar också.
Jo Xbox UX är verkligen rörigt, sist jag spelade så hittade jag inte vart man stänger av den så jag fick dra ur sladden.
Och då är det ändå mycket smidigare att stänga av xboxen än ps5an… Känns som att ingen av dom prioriterar det riktigt.
För egen del så har jag en Xbox Series. Men den köpte jag endast för att köra gamla xbox 360 spel. Främst Lost Odyssey, blue dragon och Infinite Undiscovery. Microsoft gör verkligen allt för att göra Xbox ovärt för oss som redan har Gaming PCs. Varför ha en Xbox när allt släps till PC?
Vill jag spela i soffan funkar även det med PC. Vill jag göra det enkelt "utan krångel" så finns PS5, som även har egna exklusiva lir samt numer får microsoft släpp. Vill man ha tillgång till allt så är kombon PC/PS5/Switch den man skall ha.
Jag kan inte tolka deras strategi som något annat än att de pushar mot att alla skall sitta i Gamepass men inte nödvändigtvis på Microsoft hårdvara.
Inte för att vara så men 3 miljoner sålda av någon sak överhuvudtaget är inte dåligt (speciellt inte av en 5 år gammal sak dessutom).
Och snubben längre upp som beskriver att 30 miljoner subqcribers av en tjänst inte skulle "gå bra" är ju ännu ett bevis på hur blonda gamers är.
Ännu en clickbait artikel för att starta tjafs.
(Jag har båda märkena så jag försvarar inget företag eller är på någon sida, jag kan bara använda hjärnan normalt)
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Och då är det ändå mycket smidigare att stänga av xboxen än ps5an… Känns som att ingen av dom prioriterar det riktigt.
Vi ska leva våra liv uppkopplade. Och vi blir allt mer bekväma. Det är därför som det är omständigt att stänga av PS5. Modern teknik gör våra liv enklare.
På Playstation var det en stor rund knapp man tryckte på. AV/PÅ. Men man var tvungen att resa sig upp. Jobbigt...
Tycker det känns lite som Microsofts signum överlag. Blir lika förvirrad varje gång jag ska hjälpa grabben med olika problem på datorn när han behöver sitt Microsoftkonto för att komma igång.
Känns ändå aningen positivt om Gamepass går sämre än väntat för MS. Ser gärna att övriga prenumerationstjänster också tappar en aning.
Xbox Series-konsolerna verkar sälja något långsammare än Nintendo 64, vilket förstås är ett ordentligt fiasko med tanke på hur mycket större kundunderlaget är idag än på 90-talet, plus faktumet att N64 inte sågs som någon försäljningssuccé på 90-talet heller.
En snabb sökning på nätet visar mig att inte ens Game Pass verkar gå bra om man tittar på antal användare.
Playstation plus: 47,4 miljoner
Nintendo switch online: 38 miljoner
Xbox game pass: 30 miljoner
Gamepass har stått och stampat på ungefär samma antal prenumeranter i flera år nu. De tycks alltså redan nått taket och har nu närmast en nolltillväxt. Frågan hur länge Microsoft kommer vilja fortsätta pumpa in pengar till tjänsten om den inte kommer igång snart med fler prenumeranter. Tror de kommer fortsätta att introducera allt dyrare tiers till tjänsten, där de billiga prenumerationerna bara kommer få obskyra och gamla spel som man kan köpa för en tia på Steam.
Inte för att vara så men 3 miljoner sålda av någon sak överhuvudtaget är inte dåligt (speciellt inte av en 5 år gammal sak dessutom).
Och snubben längre upp som beskriver att 30 miljoner subqcribers av en tjänst inte skulle "gå bra" är ju ännu ett bevis på hur blonda gamers är.
Ännu en clickbait artikel för att starta tjafs.
(Jag har båda märkena så jag försvarar inget företag eller är på någon sida, jag kan bara använda hjärnan normalt)
Well, Dreamcast såldes i strax över 9 miljoner ex, och det fiaskot gjorde att Sega slutade producera nya konsoler.
Kunskapsförmedlare.
Vem kunde ana att ”allt är xbox” skulle göra folk jävligt tveksamma till en enhet som heter just xbox.
Och nej, jag tror inte det är det enda skälet.
Josef Fares sa det bäst:
– Det är ett jävla förvirrande namn. Vad i helvete är det som händer med Microsoft? De håller på att tappa det. Som Series S, X, Mex, Next. Vem fattar det här? Kom igen. Galenskap. Kalla den Microsoft Box bara. Det är en fullständig jävla röra. Tro mig, till och med de själva är förvirrade på sina kontor, säger han.
De kunde ha gjort som Sony med Playstation. Efter 1 kommer 2.
Men nej.
De missade helt att göra den cool. Jag skulle ha kallat efterföljarna X2, X3 osv.
Räddningen för Microsoft kommer kanske bli att släppa sina spel på PS5, där de hittills verkar sälja riktigt bra. Det blir dock svårt att fortsätta rättfärdiga ny hårdvara med ständigt dalande siffror.
Det är egentligen ganska otroligt hur bra PS5:an säljer då den här generationen av många anses som ganska svag än så länge vad gäller spel från förstapartsutvecklare.
För några år sedan kändes det som att Microsoft hade något stort på gång med alla spel som avtäcktes men det har varit mycket förseningar och många spel som inte levt upp till förväntningarna.
Jag antar att den stora massan som spelar COD, FIFA och andra storsäljare och således inte bryr sig om single player i samma utsträckning utan främst ser till hårdvaran föredrar PS5.
Det är just pågrund av singelplayerspel som jag alltid föredrar Playstation. Det är ju där man får alla bra singelplayerspel. (Uncharted, God of War, The Last of Us, Spiderman m.fl.)
Kunskapsförmedlare.
Det är just pågrund av singelplayerspel som jag alltid föredrar Playstation. Det är ju där man får alla bra singelplayerspel. (Uncharted, God of War, The Last of Us, Spiderman m.fl.)
Jag hade lika gärna kunnat köpt Xbox om de haft spel som lockade. För jag föredrar designen på Xbox X Series Cyber Ninja XXX Ultra X.x 1.0 Stealth X Neo x Core Editon XX före PS5.
Du kan ju bara trycka på knappen så stängs den av. Annars håller jag med, den är inte särskilt användarvänlig. Den enda fördelen den har mot ps5 är att den är tyst.
Vi vet att de är ganska långt efter de mål MS satt upp för tjänsten. Om man budgeterat för betydligt fler användare så är det möjligt att det inte "går bra".
Om tjänsten dessutom påverkar den vanliga spelförsäljningen mer negativt än man räknat med så kan det vara en rejäl förlustaffär.
Säljer nog endast hyfsat på grund av Xbox strategi - eller avsaknaden av den rättare sagt. Ytterst svag generation som du nämner, och Nintendo vinner sett till exklusivt innehåll, på en 8 år gammal konsol dessutom. 😅
Det finns ingen entusiasm kring en box i tv-bänken längre.
Allt handlar om spel.
En "dum låda" man spelar spel på, där får man räkna på att Sony redan vunnit. Playstation kommer alltid vara en playstation inget annat mer eller mindre.
MS måste komma på nå annat om man ska nå framgång med sådan hårdvara.
Tyvärr är MS inget företag som kännetecknar innovation så det dom gjort är ändra strategi och satsa på "Allt är en xbox" och mjukvaran (spelen mm) ist.
Det motsatta exemplet är Nintendo som är ett företag som vågar sig på andra saker och med Switch har man verkligen lyckats.
Därför man kunde ha switch aktuell så länge och först nu börjat med att lansera Switch 2.
MS skulle kunna vara elaka och försöka stänga ner Windows att det bara fungerar att köpa spel på Xbox/Windows store.
Göra nästa xbox till en "PC konsol" osv och se om det lyckas. Tror inget är troligt av det inom närmsta tiden.
Men Valve har bla sett att den risken kan finnas. Därför Valve bla jobbar mot bred lansering av SteamOS och mer "Steam hårdvara".
Steam deck har varit en framgång för Valve i det arbetet.
Det har gått stadigt nedåt för Xbox hårdvara sedan 2022, och Microsoft har varit uppenbart ointresserade av att göra något åt saken. Deras fokus är nu att utnyttja det enorma stall av utvecklare de har under sitt paraply för att maximera vinsten. För detta krävs att de släpper spelen till alla plattformar. Frågan om varför någon ska köpa en Xbox igen kvarstår, och när Phil Spencer fick frågan nyligen sade han att de vill särskilja sig från konkurrensen genom sin hårdvara. Men är det verkligen någon som tror att nästa Xbox blir så pass annorlunda från PS6 att folk ska flockas dit i stället för till Sonys alternativ när PS6 till skillnad från Xbox kommer ha exklusiva spel? Det går inte ihop. Nästa Xbox kan inte bli annat än en maskin för ett fåtal entusiaster.
” särskilja sig från konkurrensen genom sin hårdvara.”
Phil Spencer kan ju syfta på en bärbar enhet till exempel? 🤓