Rekordröda siffror för Xboxförsäljningen under 2024
Vore ändå trist om xbox försvann för konkurrensens skull
Tycker det vore skönt om man bara hade två konsoler att välja på. Nintendo som gör sin helt egna grej. Och Playstation som gör allt som inte Nintendo gör. Om Microsoft slår sig ihop med Sony och bara lägger resurser på nya spel. Hjälp vilka låånga, snygga och stoora spel den moderna publiken skulle få sätta tänderna i! Mer av allt på allvar.
Jag undrar om tullarna Mr Apelsin inför hej vilt kommer påverka försäljningen ännu mer framåt? Har ni nån pejl på det?
Nej, men jag förutser att vi kommer få spel med Mr Apelsin i huvudrollen. Trumpman vs The World kanske.
Det lär ju komma spel med Musköten också.
Musk: Me God.
Apelsinens andra spel: I Am God More.
Jo, det kan vara lite rörigt ibland. Sen testade jag PlayStation... Vem bestämmer dessa UX egentligen? Det är kaos överallt
Känns faktiskt lite skönt att höra att jag inte är ensam. Har även testat sonens Playstation. Även där går jag bort mig.
Jag är själv UX-designer (arbetat med det 15+ år). Mitt motto när jag designar är "Dont make me think" och "Användaren har aldrig fel".
Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen
En snabb sökning på nätet visar mig att inte ens Game Pass verkar gå bra om man tittar på antal användare.
Playstation plus: 47,4 miljoner
Nintendo switch online: 38 miljoner
Xbox game pass: 30 miljoner
Game pass inkluderar även PC-spelare. Verkar ju som att både Nintendo och Playstation säljer fler prenumerationer och drar in mer pengar (?), trots mindre satsningar. På Game pass läggs ju även premiumtitlar ut tidigt, vilket lär hämma den reguljära försäljningen.
Det verkar som att fokus på hårdvara och att ge ut och producera egna titlar är mer lönsamma strategier, och att detta ger synergieffekter som trumfar och övervinner fokus på prenumerationstjänster. Så ser det ut för en hobbyanalyst som mig.
en snabb sökning säger att dom hade 34+ miljoner prenumerationer feb 2024.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Inte för att vara så men 3 miljoner sålda av någon sak överhuvudtaget är inte dåligt (speciellt inte av en 5 år gammal sak dessutom).
Och snubben längre upp som beskriver att 30 miljoner subqcribers av en tjänst inte skulle "gå bra" är ju ännu ett bevis på hur blonda gamers är.
Ännu en clickbait artikel för att starta tjafs.
(Jag har båda märkena så jag försvarar inget företag eller är på någon sida, jag kan bara använda hjärnan normalt)
Nintendo Switch var inne på ditt åttonde år 2024 och sålde ändå minst tre gånger mer, vi fick PS5 siffror för bara några dagar sedan som bekräftar siffror på över 20 miljoner för året och där kvartal fyra var det bästa för PS5 någonsin, så jo, det är sämre än dåligt.
” särskilja sig från konkurrensen genom sin hårdvara.”
Phil Spencer kan ju syfta på en bärbar enhet till exempel? 🤓
Det kan han, och det finns spekulationer om att Microsoft skulle försöka sig på något slags Switchliknande lösning. Men då har vi redan Steam Deck, ROG Ally och en del andra enheter på marknaden som kan göra samma jobb.
Det kan han, och det finns spekulationer om att Microsoft skulle försöka sig på något slags Switchliknande lösning. Men då har vi redan Steam Deck, ROG Ally och en del andra enheter på marknaden som kan göra samma jobb.
Det som skulle kunna vara framgång är en subventionerad windows handheld så fall.
Valve kan pressa priset på sin Steam deck men windows enheterna från Asus mm kan inte göra det då det inte finns nån mjukvara att tjäna pengar på.
Där skulle MS kunna ha en chans.
Undrar när Playstation och Xbox blir samma sak, men ändå inte?
Redan nu har ju system i princip likadan uppbyggnad, samma kretsar osv. Varför bara inte bestämma sig att kommande konsoler ska ha samma programmeringsspråk, ha hårdvarukrav på en viss nivå osv?
Steam Deck har ju visat vägen, där finns det en handfull olika tillverkare, som släpper sina varianter åt samma mjukvara.
Tänk om speltillverkarna bara behövde producera ett spel till pc, sen att det funkat på alla konsoler? Hade ju varit sjukt bra, sen hade man fått sälja konsolen mer baserat på vilken stil och dess user interface. Lite som med android-mobiler.
Jo Xbox UX är verkligen rörigt, sist jag spelade så hittade jag inte vart man stänger av den så jag fick dra ur sladden.
Skämtar du?
Tycker det vore skönt om man bara hade två konsoler att välja på. Nintendo som gör sin helt egna grej. Och Playstation som gör allt som inte Nintendo gör. Om Microsoft slår sig ihop med Sony och bara lägger resurser på nya spel. Hjälp vilka låånga, snygga och stoora spel den moderna publiken skulle få sätta tänderna i! Mer av allt på allvar.
Det vore verkligen förödande..tror du playstation skulle bli bättre mot spelarna när dom inte har någon konkurrens?
Vi har ju konkurrens att tacka för att vi fortfarande kan sälja begagnade spel.
Skämtar du?
Jag har faktiskt varit med om samma sak, även hur man fick ut skivan från konsolen. Men det var på Xbox One X. 😅
Jo Xbox UX är verkligen rörigt, sist jag spelade så hittade jag inte vart man stänger av den så jag fick dra ur sladden.
Jag har faktiskt varit med om samma sak, även hur man fick ut skivan från konsolen. Men det var på Xbox One X. 😅
Nu vet jag inte hur det är på Xbox One X med skivan och man kan diskutera gränssnittet. Men stänga av är ju precis som på PS5? Hålla in PS5/Xbox-knappen och sen välja "stänga av konsolen".
"Writer and Fighter"
Känns som att Xbox är på väg att bli som resten av MS. Ett mjukvaruföretag som säljer lite hårdvara vid sidan av.
Håller med. Känns också som en tidsfråga innan PS går den vägen också. Tror på mer frekvent uppdaterad hårdvara i framtiden, men med mindre tekniska hopp och mer fokus på varumärket som tjänst. Glansdagarna med hypade konsolreleaser generationer emellan är nog snart över.
Nu vet jag inte hur det är på Xbox One X med skivan och man kan diskutera gränssnittet. Men stänga av är ju precis som på PS5? Hålla in PS5/Xbox-knappen och sen välja "stänga av konsolen".
Olika länge man trycker på knappen. På PlayStation 5 är det ett kort tryck och nedre menyn kommer upp för att välja det. På Xbox One X (vet inte hur XBS/X är) håller man in lite längre så kommer valet att stänga av eller starta om. Tror förvirringen ligger i den lilla skillnaden.
00:00:02:42
Det vore verkligen förödande..tror du playstation skulle bli bättre mot spelarna när dom inte har någon konkurrens?
Vi har ju konkurrens att tacka för att vi fortfarande kan sälja begagnade spel.
Den moderna publiken skulle välkomna det. Ännu dyrare och större och längre spel. Mer av allt.
Begagnat kan man alltid sälja, många som vill spara nån krona. Läs i en av trådarna om GTA 6. Flera tänker vänta i år innan de köper det.
Varför döpte microsoft inte sin xbox efter siffror som Sony. Eller hade folk trott att Xbox 4 VS Playstation 5 varit en sämre hårdvara. En generation bak.
När jag köpte N64 1996 så fråga jag grabben i butiken om det var det senaste från Nintendo och fick svaret Ja. Var ju logiskt om Super Nintendo funnits i 5år. På den tiden fick man fråga sig fram. Internet var knappt på kommet och tidningarna var alltid slutsålda
Är bara fascinerad över den höga försäljningen av konsoler med de här priserna och bristen på exklusiva "måste ha-spel".
Efter "The Great CPU-shortage" så har det ju varit möjligt att uppgradera en PC för halva priset av en PS5 för att komma upp till samma prestanda.
Det är som med bredband, de blir dyrare och leverantörerna har samma prissättning. Det ifrågasätts om konkurrensen verkligen funkar.
Bredband måste man ha. Mobiler också. Girig bransch. Spelbranschen är likadan.
Jo, det har du rätt i. Den frågan som alla ställer sig är ju om Microsoft har en given plats bland dom stora aktörerna sett till hårdvara - känns inte så!
Sen har ju Phil pratat om ett gigantiskt kliv för nästa generation, men det kan ha ändrats. Hur som, om Microsoft släpper en klassiskt konsol 2026 så är definitivt sista chansen för succé - hoppas på det bästa då konkurrens behövs. 🙏
Varför döpte microsoft inte sin xbox efter siffror som Sony. Eller hade folk trott att Xbox 4 VS Playstation 5 varit en sämre hårdvara. En generation bak.
Det antas i alla fall att det var så de resonerade. Men de hade ändå inte behövt komplicera allt så förbaskat. De hade kunnat hitta på nya namn efter Xbox som hade markerat en ny generation. Xbox Series är ju det sämsta namnet hittills, fullständigt intetsägande.
Jag tycker att det är Sony som har krånglat till det här. Små kantiga knappar på både PS4 och PS5, man måste hålla in knappen i flera sekunder för att den ska stängas av i stället för att gå ned i viloläge. På Xbox startar jag alltid konsolen med handkontrollen, och med tre tryck från handkontrollen stänger jag av den eller startar om beroende på vad jag vill göra. Men vill man använda knappen på själva konsolen är den alltid tydligt markerad, så även på Series X.
Jag tycker att det är Sony som har komplicerat till det här. Små kantiga knappar på både PS4 och PS5, man måste hålla in knappen i flera sekunder för att den ska stängas av i stället för att gå ned i viloläge. på Xbox startar jag alltid konsolen med handkontrollen, och med tre tryck från handkontrollen stänger jag av den eller startar om beroende på vad jag vill göra.
Det är ju tre tryck på PS5 också. Först PS-knapp, ett tryck nedåt på styrkors/analog, sen trycka på X.
Fördelen med Xbox är att den skakar till när man håller in Xbox-knappen.
Edit: Rättare sagt så går den ner till där man var senast. Så det kan bli fyra steg.
On topic: Tror dock inte att dålig eller krånglig UI är anledningen till den svaga försäljningen. 290000 sålda maskiner i europa 2024 är ju katastrofala siffror.
Ska bli intressant vad MS kan koka ihop, hårdvarumässigt, inför nästa generation.
På Playstation var det två knapptryck. En för att stänga av, en för att öppna luckan.
Det var tider det.
Modern teknik gör våra liv enklare.
Japp, och lägga den upp och ner för att skivorna ska kunna läsas.
Japp, och lägga den upp och ner för att skivorna ska kunna läsas.
Det har jag ingen erfarenhet av.