Rekordröda siffror för Xboxförsäljningen under 2024

Skrivet av scaryfoot:

Det har jag ingen erfarenhet av.

Det var många som hade det felet i tidiga modeller av PS1. Skivan lästes inte som den skulle och genom att lägga PS1 upp och ner så kom skivläsaren närmare skivan och man kunde spela som vanligt. Bara googla på det om du vill veta mer.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Det var många som hade det felet i tidiga modeller av PS1. Skivan lästes inte som den skulle och genom att lägga PS1 upp och ner så kom skivläsaren närmare skivan och man kunde spela som vanligt. Bara googla på det om du vill veta mer.

Jag tror dig. Jag hade två Playstation, första köpte jag 1998, sen har jag haft tre PS2. Den första feta och två slim. Hade aldrig de problemen. Men den silverfärgade slim blev varm snabbt och höll inte länge. De förbättrade fläkten sen så den svarta jag har nu har inte de problemen.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

De missade helt att göra den cool. Jag skulle ha kallat efterföljarna X2, X3 osv.

Efterföljaren kommer att heta XBox Series Y.

WHY?

Medlem
Skrivet av Knalle:

Räddningen för Microsoft kommer kanske bli att släppa sina spel på PS5, där de hittills verkar sälja riktigt bra. Det blir dock svårt att fortsätta rättfärdiga ny hårdvara med ständigt dalande siffror.

Ja, det har ju visat sig att Microsoft är en av de största utgivarna på Playstation Så de tjänar ju mycket på Playstation och kommer vad allt indikerar på även släppa spel på Switch 2 när den lanseras för ytterligare intäkter där. Men det tycks bli i alla fall en till spelkonsol från Microsoft där de tycks köra med mer öppet OS där utöver deras egna Xbox Store även kommer ha Steam, Epic och GoG - som exempel, helt enkelt externa stores som kanske kan ge dem ytterligare intäkter om de tar procent på den försäljning som sker över konsol. Så de tycks leta flera sätt att tjäna pengar men lutar ju gå mer och mer åt att vara mjukvaruförsäljare/uthyrare.

Medlem

Tråkigt då jag gillar min Series X som även är min första Xbox efter att ha varit lite av en Playstation fanboy sedan PSX.
Hoppas Xbox lyckas vända detta, Sony behöver konkurrens.

Medlem

Konsolerna är snart 5 år och kostar mer nu än vid release. Inte en chans att jag betalar det för gammal hårdvara.

Se till att det finns ordentligt med enheter till release nästa gång.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Den moderna publiken skulle välkomna det. Ännu dyrare och större och längre spel. Mer av allt.
Begagnat kan man alltid sälja, många som vill spara nån krona. Läs i en av trådarna om GTA 6. Flera tänker vänta i år innan de köper det.

Nej... det skulle vara skitdåligt.

Begagnade spel går att sälja just nu ja... Men du har kanske glömt att Microsoft försökte göra det omöjlig? Och om Sony inte har någon konkurrens, tror du då dom skulle tänka att dom ville göra bra saker för spelarna?

Nej det kommer dom inte...

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej... det skulle vara skitdåligt.

Begagnade spel går att sälja just nu ja... Men du har kanske glömt att Microsoft försökte göra det omöjlig? Och om Sony inte har någon konkurrens, tror du då dom skulle tänka att dom ville göra bra saker för spelarna?

Nej det kommer dom inte...

Det blir nog bara digitala spel i framtiden, och både Sony och Microsoft tänker mest på att dra in pengar. De som vill göra nåt bra för spelare är studios som gör nåt inspirerat. Ett bra exempel är det lilla teamet som gjorde Silent Hill. Motsatsen till det är de som gjorde remaken på Silent Hill 2.

Medlem

Jag har inte rört Playstation sedan PS2 så jag går inte och väger analyser mot varandra. Xbox blev min huvudkonsol när OG kom och har förblivit det. Xbox 360 var en fantastisk konsol som har gett mig fantastiska stunder och minnen. Det enda jag får ut av denna nyhet är att det skulle vara jobbigt för mig att mitt ganska stora digitala bibliotek inte skulle gå att använda. Jag klarar mig bra med Xbox och Nintendo. Kalla mig udda på spelforum.

Xbox lider fortfarande av lanseringen av Xbox One. Det var en miss som fortfarande får mig att tappa hakan varje gång jag ser den. De tappade på ett sätt som de kanske aldrig kan reparera.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det är som med bredband, de blir dyrare och leverantörerna har samma prissättning. Det ifrågasätts om konkurrensen verkligen funkar.
Bredband måste man ha. Mobiler också. Girig bransch. Spelbranschen är likadan.

Alltså jag menar att jag förstår inte konsumenternas beteende, när PS5/Xbox är så dyra att en motsvarande GPU kostar hälften och i princip alla spel ändå kommer till PC.

Annat var det när jag köpte min Xbox 360 för 1890:-.

Medlem

Personligen har jag aldrig gillat konsoler, och jag tror dom sakta men säkert kommer dö ut, bortsett från bärbara. Men vanliga konsoler har jag bara köpt för att:

1. Spelen inte finns på PC.
2. Har inte kunnat spela på TV:n

Idag kommer dock dom flesta spelen till PC till slut tack och lov, bara Nintendo som sitter kvar i 90-talet. Sedan med dagens teknologi har jag heller inga problem att spela spel på min TV via att Streama från datorn, dock är dom ganska nära varandra kanske lite jobbigare om PC:n och TV:n inte är i samma rum, men tror att det borde finnas lösningar för det.

Sedan som många tagit upp, känns priserna på en konsol väldigt dyra, även om PC priserna rusat. Känns det som att det är mer "valuta" för pengarna att köpa en PC och slänga pengarna man skulle lagt på en konsol på PC:n

Medlem

Jag skulle vilja uppgradera min Xbox One till en Xbox Series S men tyvärr har den ingen skivspelare, så jag kan inte köra mina dvd skivor på den (xbox spel jag har på xbox one). En Xbox Series X kostar över 7000 och det är det inte värt bara för att få en skivspelare!

Önskar verkligen Xbox Series S hade haft en skivspelare så man kunde vara bakåt kompatibel med sina gamla spel på fysiskt format.

Just nu har jag plockat fram min gamla Xbox 360 och kör gamla spel, kul som attan!

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Personligen har jag aldrig gillat konsoler, och jag tror dom sakta men säkert kommer dö ut, bortsett från bärbara. Men vanliga konsoler har jag bara köpt för att:

Idag kommer dock dom flesta spelen till PC till slut tack och lov, bara Nintendo som sitter kvar i 90-talet. Sedan med dagens teknologi har jag heller inga problem att spela spel på min TV via att Streama från datorn, dock är dom ganska nära varandra kanske lite jobbigare om PC:n och TV:n inte är i samma rum, men tror att det borde finnas lösningar för det.

Sedan som många tagit upp, känns priserna på en konsol väldigt dyra, även om PC priserna rusat. Känns det som att det är mer "valuta" för pengarna att köpa en PC och slänga pengarna man skulle lagt på en konsol på PC:n

Ingen logik alls i dina teorier. Det säljs betydligt mer konsoler idag jämfört med på 90-talet Och det är väl helt självklart att Nintendo inte satsar på PC när de aldrig varit större och sålt 150 miljoner Switch

Medlem

Ja det ser mörkt ut. Men de, Microsoft, kan muta sig till att länder prioriterar Xbox över andra märken. Donnie Dum Dum tog bort den lagen som gjorde det olagligt. Så varför inte? Men det är ju inte bara Microsoft. Hela deras aktie marknad är på nedgång. Tack och lov för Federala Domare som har satt stopp för hälften av hans exekutiva ordrar.

Medlem

I nuläget har jag en PS5 och en PC.
Har funderat på att köpa en Series X också då jag alltid haft både PS och Xbox samtidigt.
Men känner inte för att lägga 7200kr på ett Xbox när jag kan spela alla spel på min PC.

Fast det kanske jag som blivit snål på äldre dar?😂

Medlem
Skrivet av Matsamoto:

I nuläget har jag en PS5 och en PC.
Har funderat på att köpa en Series X också då jag alltid haft både PS och Xbox samtidigt.
Men känner inte för att lägga 7200kr på ett Xbox när jag kan spela alla spel på min PC.

Fast det kanske jag som blivit snål på äldre dar?😂

Nej, det låter klokt. Köp en Switch och spela spelen du inte kan spela på PC.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av xverminator:

Jag skulle vilja uppgradera min Xbox One till en Xbox Series S men tyvärr har den ingen skivspelare, så jag kan inte köra mina dvd skivor på den (xbox spel jag har på xbox one). En Xbox Series X kostar över 7000 och det är det inte värt bara för att få en skivspelare!

Önskar verkligen Xbox Series S hade haft en skivspelare så man kunde vara bakåt kompatibel med sina gamla spel på fysiskt format.

Just nu har jag plockat fram min gamla Xbox 360 och kör gamla spel, kul som attan!

Hittar du ingen Xbox Series X på begagnatmarknaden? De säljs ganska frekvent, kanske möjligt att hitta en till rimligt pris?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tråkig utveckling.. jag har varit Playstation användare sedan 90-talet men gick över på gröna sidan när series X släpptes, och jag är riktigt nöjd! Mycket pga Game Pass vilket är enormt bekvämt när man nöter igenom många spel! Däremot är Sony ljusår före med handkontrollerna!!

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Har aldrig gillat PC så allt utom Nintendo känns mer pc anpassat och negativt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nej, det låter klokt. Köp en Switch och spela spelen du inte kan spela på PC.

Bra tips🙂

Hade både Wii och Wii U, men Wii U var väl ingen hit, åtminstone inte för mig.
Antagligen därför jag inte köpt en Switch tidigare.
Switch 2 kommer väl under 2025, så lägger hellre pengarna på den, och hoppas på att den inte kostar 7200🙂
Den ska väl enligt ryktet (eller är det bekräftat) vara bakåtkompatibel också?

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Ingen logik alls i dina teorier. Det säljs betydligt mer konsoler idag jämfört med på 90-talet Och det är väl helt självklart att Nintendo inte satsar på PC när de aldrig varit större och sålt 150 miljoner Switch

Tycker det är fullt logiskt. Det ologiska är att folk envisas med att köpa konsoller, särskilt Xbox.

Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Bra tips🙂

Hade både Wii och Wii U, men Wii U var väl ingen hit, åtminstone inte för mig.
Antagligen därför jag inte köpt en Switch tidigare.
Switch 2 kommer väl under 2025, så lägger hellre pengarna på den, och hoppas på att den inte kostar 7200🙂
Den ska väl enligt ryktet (eller är det bekräftat) vara bakåtkompatibel också?

Jag spelade Ocarina of Time på U och det var en upplevelse. Tyvärr så fick jag ont av kontrollen, så jag ville inte spela mer på den. På Switch har jag spelat flera av de roligaste spelen jag någonsin spelat, och jag rekommenderar att köpa Pro Controller, den är skön.
Ja, om tvåan kommer i år så kan man lika gärna vänta.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Tycker det är fullt logiskt. Det ologiska är att folk envisas med att köpa konsoller, särskilt Xbox.

Konsoler är enklare och bekvämare, speciellt Nintendos. Inga delar som behovet bytas, inga operativsystem som kan hänga sig, maskinen är färdig att spela på direkt och behöver inte byggas ihop. Jag spelar hellre med 30fps och halva upplösningen på konsol än spela samma spel på pc.

Jag vill även kunna köpa mina spel fysiskt då jag säljer alla igen, utom Nintendos egna som aldrig tappar i värde. Jag har flera gånger köpt en dator för runt 16 tusen, men det slutar ändå att jag spelade på Xbox 360 eller Xbox One för att det är mer bekvämt och avslappnat.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelade Ocarina of Time på U och det var en upplevelse. Tyvärr så fick jag ont av kontrollen, så jag ville inte spela mer på den. På Switch har jag spelat flera av de roligaste spelen jag någonsin spelat, och jag rekommenderar att köpa Pro Controller, den är skön.
Ja, om tvåan kommer i år så kan man lika gärna vänta.

Det finns Pro kontroller till Wii U med. Tyvärr så kan man vinte köpa eller ladda ner retrospel på Switch, Då allt är online och abonnemangbaserat. Tyvärr så är ocarina of time på Switch den sämsta versionen då det är oerhörd dålig emulerat.

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Tråkig utveckling.. jag har varit Playstation användare sedan 90-talet men gick över på gröna sidan när series X släpptes, och jag är riktigt nöjd! Mycket pga Game Pass vilket är enormt bekvämt när man nöter igenom många spel! Däremot är Sony ljusår före med handkontrollerna!!

Handkontrollen är en av få saker jag tycker är mycket bättre på Xbox 😅, den var perfekt redan på Xbox 360 tiden. Gimmicks är inget för mig.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Handkontrollen är en av få saker jag tycker är mycket bättre på Xbox 😅, den var perfekt redan på Xbox 360 tiden. Gimmicks är inget för mig.

Jag gillar kontrollerna till 360 och One, och jag hade 360 innan PS3, spelade många bra spel på den. Efter 360 så började Xbox kännas ointressant och främst berodde det på att Playstation hade fler spel som intresserade mig,
Jag har alltid låtit spelen bestämma vilken konsol jag ska välja. Jag gillar kontrollerna till alla Playstation jag haft.

Håller med om gimmicks, tyvärr så är många moderna spel överfyllda av sånt. Äldre spel var mer avslappnade och som tur är så går många indieutvecklare den vägen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Konsoler är enklare och bekvämare, speciellt Nintendos. Inga delar som behovet bytas, inga operativsystem som kan hänga sig, maskinen är färdig att spela på direkt och behöver inte byggas ihop. Jag spelar hellre med 30fps och halva upplösningen på konsol än spela samma spel på pc.

Jag vill även kunna köpa mina spel fysiskt då jag säljer alla igen, utom Nintendos egna som aldrig tappar i värde. Jag har flera gånger köpt en dator för runt 16 tusen, men det slutar ändå att jag spelade på Xbox 360 eller Xbox One för att det är mer bekvämt och avslappnat.

Jag tycker PC är minst lika bekvämt. Allt startar på 5 sek, mycket skönare menyer, bara öppna Steam och browsa i ett vettigt interface. Men alla är olika
Föredrar dock också fysiska spel, men allt är väl digitalt nu ändå. Samlar lite till PS3 vid sidan av.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Jag tycker PC är minst lika bekvämt. Allt startar på 5 sek, mycket skönare menyer, bara öppna Steam och browsa i ett vettigt interface. Men alla är olika
Föredrar dock också fysiska spel, men allt är väl digitalt nu ändå. Samlar lite till PS3 vid sidan av.

På does it play kan man se om spelen ligger på skivan eller inte, om spelet går offline eller inte. Absolut majoriteten av spelen ligger på skivan/ kassett. Bäst är det på Switch, absolut sämsta är det på Xbox.

Medlem

inlägg försvann? menade inte att försöka skapa något. tycker os till ps4 är mycket sämre men jag är rädd att nästa Xbox blir min sista, mest för att jag har en stor backlog och då gäller det att den nya är stark, rappare gui, 4k spelare m.m. Jag gillar att Sony körde en ny version av vr och deras kontroll verkar trots allt häftig även om jag inte testat den. blir säkerligen en ps6 för mig. synd dock 😔
EDIT: Fasiken, jag är en idiot. Jag sa

Citat:

är operativsystemet på ps5 helt annorlunda kontra ps4? för ps4 operativsystemet är fullständigt värdelöst

i vem vill köpa xbox idag. detta är varför sömn är viktigt folk

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Men snälla.. räddningen för Microsoft..!?

Det här är ju en ytterst medveten strategi och inte ens något de gör en minsta ansträngning att dölja, tvärtom.

Skriv svar