Vad är grejen med käpphästar
Som medelålders heterosexuell man så har jag inte svar på dina frågor. Det jag kan säga är att jag ger min häst tacos. Och den ääälskar det. Här är några fredagsbilder på oss. Inga konstigheter. Allt är helt normalt. Det har min psykolog sagt.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Jisses, där blev det verkligen en dyr sport! 😱
Som medelålders heterosexuell man så har jag inte svar på dina frågor. Det jag kan säga är att jag ger min häst tacos. Och den ääälskar det. Här är några fredagsbilder på oss. Inga konstigheter. Allt är helt normalt. Det har min psykolog sagt.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
BREAKING NEWS: Tacostanien tillkännager nu att alla papperslösa käpphästar är välkomna #tacogate
Löjligt att man ens har en frukt som en form av käpp och sedan tävlar med det?! Vart är sammhället på väg? Fara och färde.
Exakt! Dessutom en frukt som inte finns.
PSN: OAKTHYR
Vad är detta för hatiskt inlägg, som ifrågasätter kvinnor och deras beslut??! Det luktar svavelosande kvinnohat och kvinnoförakt. Min dotter har en käpphäst och den värderar hon nästan mer än sina föräldrar och det är helt okej! Låt tjejer få vara tjejer utan att du ifrågasätter med dina dunkla konservativa värderingar!
Trodde först att det skulle vara ett sarkastiskt inlägg. Sen blev jag osäker på om det är menat som ett skämt. Är du ok?
Trodde först att det skulle vara ett sarkastiskt inlägg. Sen blev jag osäker på om det är menat som ett skämt. Är du ok?
Men låt killen öppna upp sig...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Men låt killen öppna upp sig...
Det var ju därför jag frågade om hen är ok. Det var inte menat som en spydig kommentar.
I en tid då allt fler rör på sig mindre måste jag säga att jag stödjer käpphästar. Bättre än att sitta still vid sina datorer och mobiltelefoner 24/7.
Helt riktigt, ändå! Also: username checks out!
Det går käpprätt åt hästvete med det här landet.
Fantastiskt!
Det går käpprätt åt hästvete med det här landet.
Men det här är allt en tråd i hästväg ändå!
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Hoppla!
Du är bäst Sebastian <3
Ibland behöver man le lite extra.
<3
Vad är detta för hatiskt inlägg, som ifrågasätter kvinnor och deras beslut??! Det luktar svavelosande kvinnohat och kvinnoförakt. Min dotter har en käpphäst och den värderar hon nästan mer än sina föräldrar och det är helt okej! Låt tjejer få vara tjejer utan att du ifrågasätter med dina dunkla konservativa värderingar!
Vad är detta för sexistiskt inlägg, som ifrågasätter barn och deras beslut??! Det luktar svavelosande könsstereotypi och fördomar gentemot kön. Min son har en käpphäst och den värderar han nästan mer än sina föräldrar och det är helt okej! Låt barn vara barn utan att behöva anpassa sig efter dina dunkla konservativa värderingar!
Jo det är ganska travlig stämning!
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Sammhället är sammerligen på väg utför, vi behöver alla sammlas emmot Käpphästen innan det är för semt! Det räcker inte att gnägga, f'låt gnälla om saken, vi behöver alla sammlas! Jag föreslår en online petition.
Jag är med dig broder, men jag känner att det kan vara en fruktlös kamp. Edit: trodde "stammningen" var något meta jag missade tills jag såg att jag hade bjudit på en extra konsonant. *hatt av*
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4pph%C3%A4st:
Käpphäst är en leksakshäst med anor från medeltiden. Käpphästen består av en käpp och överst ett hästhuvud, ursprungligen snidat i trä, med tömmar/(tyglar) till hästens grimma. På 1800-talet fanns käpphästen även med hjul fästade längst ner på käppen för att minska friktionen mot marken. Genom att springa galopperande med käppen placerad mellan benen kunde barnet fantisera att det red på en häst där de egna benen låtsades vara hästens ben.
Under 1900-talet minskade käpphästens popularitet till förmån för leksaksbilen i olika former, då bilen ersatte hästen som människans vanligaste fortskaffningsmedel. Kring år 2010 blev käpphästen åter populär i Finland och några år senare även i Sverige och flera andra länder. Bland annat i samband med hoppning, dressyr och fältritt. 2019 fanns det uppskattningsvis omkring 10 000 utövare i Sverige och 2017 hölls SM i käpphästridning för första gången.
Bring back the käpphäst!
Bring back the käpphäst!
Förbannade leksaksbilar, bort med dem!
Bring back the käpphäst!
Det var väl inte helt oväntat att det var våra ärade grannar i öst som håller fanan högt och återupptar käpphästen. De har ju tidigare gett oss andra traditioner som vi med glädje tagit upp. Till exempel bastubad, blängfylla och knivslagsmål.
Till sommaren vill jag se den nya svenska traditionen Käpphästning i full blom. Där överförfriskade medelålders män spelar tornerspel och ridandes på sina käpphästar försöker knocka omkull varandra med riddarlansar av plast
Framtiden ser ljus ut för våra somriga parkfester.
Osäker om du trollar eller menar allvar.
I drank what?
Ingen GOTY-kandidat för trådskaparen antar jag?
Nej... Varför stanna vid GOTY? Det där ser ju ut som ett GOAT-spel om det är i VR!
Oh, nice fjording! Min dotter var väldigt uppe i det här för något/några år sedan. För hennes del handlade det mycket om att göra hela hästen och all utrustning helt själv ifrån grunden. Jävlar vad hon massproducerade hästar och grejer till slut, och bra som fan blev de.
Haha, kul! Låter som en väldigt kreativ grej då, sånt ska alltid uppmuntras.
Finnish Hobbyhorse Championships
https://keppihevostensm.fi/en/home/
Ja ni,
Så länge man blir glad och lycklig så är väl allt "lugnt", betydligt billigare än en riktig lär det i vart fall vara
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
Jag tycker inte att tävling i kapphäst är konstigare än att spela Drakar och demoner. Rollspel som rollspel. Dessutom får de träning på köpet. Ser ut att va gymnaster hela bunten.
Frågade ChatGTP, är det dyrt att tävla i ridhopp?
Ja, att tävla i ridhopp kan vara ganska dyrt, och kostnaderna varierar beroende på nivå och ambition. Här är några av de största utgifterna:
• Hästkostnader: Inköp eller hyra av häst kan vara en stor utgift, särskilt om du vill tävla på högre nivå.
• Utrustning: Sadlar, träns, benskydd, ridkläder och tävlingsutrustning kan vara kostsamt.
• Träningskostnader: Regelbundna träningar för en tränare är ofta nödvändiga för att utvecklas.
• Tävlingsavgifter: Anmälningsavgifter varierar beroende på tävlingens nivå men kan bli en stor post över tid.
• Transport: Om du behöver en hästtransport eller lastbil kan det vara en betydande investering.
• Stallhyra och foder: Om du inte har egen gård tillkommer stallhyra, foder, hovslagare och veterinärkostnader.
• Licenser och medlemskap: Både ryttare och häst behöver tävlingslicens, och medlemskap i en ridklubb kan krävas.
Totalt sett kan kostnaderna bli ganska höga, men det finns sätt att hålla dem nere, t.ex. genom att börja på en lägre nivå, dela transportkostnader eller delta i mindre lokala tävlingar. Är du intresserad av att börja tävla själv?
Exempelkostnad?
Här är ett exempel på vad det kan kosta att tävla i ridhoppning på en grundläggande nivå i Sverige:
Grundläggande kostnader
Hästrelaterade kostnader
• Köp av häst: 50 000–500 000+ kr (beroende på nivå och kvalitet)
• Foder & strö: 1 500–4 000 kr/mån
• Stallhyra: 3 000–8 000 kr/mån
• Hovslagare: 1 000–2 500 kr var 6:e–8:e vecka
• Veterinär och försäkring: 5 000–15 000 kr/år
Utrustning
• Sadlar och träns: 10 000–40 000 kr
• Benskydd, schabrak, täcken: 3 000–10 000 kr
• Tävlingskläder (hjälm, stövlar, kavaj, ridbyxor): 5 000–15 000 kr
Träning och tävling
• Träningar för tränare: 300–800 kr/gång
• Tävlingslicens för ryttare: ca 1 000 kr/år
• Hästlicens: ca 2 500 kr/år (för nationella tävlingar)
• Medlemskap i ridklubb: 300–1 500 kr/år
• Startavgift per klass: 150–600 kr
• Transportkostnader (bränsle + ev. hyra av transport/lastbil): 500–3 000 kr/tävling
Exempel på månadskostnad för en aktiv hobbyryttare
Om du har en egen häst och tävlar ca 2 gånger i månaden:
• Stallhyra: 5 000 kr
• Foder och strö: 2 500 kr
• Träningar (4 ggr/månad): 2 000 kr
• Hovslagare: 1 500 kr
• Veterinär och försäkring (utspritt på månadsbasis): ca 1 000 kr
• Tävlingsavgifter (2 tävlingar, 2 klasser/tävling): 1 500 kr
• Transport och övriga kostnader: 2 000 kr
Totalt: ca 15 500 kr/mån
Slutsats
Ridhoppning kan vara en dyr sport, men kostnaderna beror mycket på om du har egen häst eller rider en ridskolehäst, samt hur ofta du tävlar. En ridskoleelev som lånar häst kan komma undan betydligt billigare. Vill du ha tips på hur man kan tävla mer ekonomiskt?
Det är den tredje dyraste sporten i Sverige enligt ChatGTP.
1. Motorsport
2. Segling
3. Ridhopp
4. Golf
5. Draghundsport
Slutsats
Ridhoppning är en av de dyraste tävlingsformerna i Sverige, men den kan överträffas av motorsport och segling på hög nivå. Om man jämför individuella idrotter är dock ridhoppning en av de allra dyraste, särskilt eftersom kostnaderna för hästen är återkommande varje år.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jag tycker inte att tävling i kapphäst är konstigare än att spela Drakar och demoner. Rollspel som rollspel. Dessutom får de träning på köpet. Ser ut att va gymnaster hela bunten.
Frågade ChatGTP, är det dyrt att tävla i ridhopp?
Exempelkostnad?
Det är den tredje dyraste sporten i Sverige enligt ChatGTP.
Jag kan inte låta bli att fråga varför du hela tiden kallar det ChatGTP, om det är något jag missar? 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag kan inte låta bli att fråga varför du hela tiden kallar det ChatGTP, om det är något jag missar? 😅
Hjärnsläpp och autokorrekt på min felstavning
ChatGPT heter det förstås.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]