Vem vill köpa Xbox idag?
Xbox försäljning är katastrofal, den är väll nere på Dreamcast/Saturns försäljningssiffror nu. Playstation säljer 4-5 gånger fler konsoler, har många fler exklusiva spel, bättre operativsystem som inte är så rörigt, enklare att spela Coop, och ska nu dessutom börja få spel från Microsoft.
Sedan Xbox 360 har Xbox alltid varit min huvudkonsol, min PS3a har säkert under 300 timmars användning, då har jag klämt in några jrpgs där, och flera tusen på Xbox 360.
Xbox One blev huvudkonsolen med, det fanns några exklusiviteter men var ett rejält mycket sämre. Xbox Series X, finns det ens ett enda helt exklusivt spel? Knappt några konsol exklusiva heller.
Hade jag inte haft min profil med alla achievements, att jag föredrar kontrollen och Gamepass så hade jag redan haft PS5 som huvudkonsol.
Jag kan inte direkt ge några vettiga argument för att någon ska köpa en Series X istället för en PS5.
7200kr för en konsol som saknar identitet. Gamepass finns ju även till PC, så Gamepass funkar där med, digitala köp funkar ibland till båda. Men även Xbox store har riktigt kasst utbud jämfört med Steam.
För 7200kr får man istället en PS5a med mycket bättre utbud och mycket säkrare framtid. Microsoft pratade redan 2020 om att lägga ner Xbox avdelningen enligt flera källor. Hur kommer nästa Xbox se ut?
En traditionell konsol? Utan exklusiviteter kommer även den sälja uselt. En liten sticka man stoppar in i tvn som endast erbjuder streaming? Då är det tack och adjö med Xbox, Xcloud funkar idag riktigt värdelöst. Vem kommer ha förtroende för en 3e konsol när båda föregångarna sålde kasst och hade kasst utbud jämfört med konkurrenterna?
Jag får lite Sega vibbar, Sega CD, 32X, Saturn, fansen tröttnade, Dreamcast fick fruktansvärt många bra spel men det var redan försent.
Det känns inte som Xbox behövs längre, men Sony hade behövt någon konkurrent då Sony tenderar att göra många dumma val när det går bra för dom.
Playstation har ju Nintendo som en konkurrent så den finns ju alltid. Xbox som konsol behövs i mitt tycke inte i den bemärkelsen.
Jag tycker Microsoft gör ett bra beslut med att lägga om kursen som Sega gjorde med att gå multiplattform. Pc finns ju även med som en indirekt konkurrent till Sony och Nintendo i och med sina bärbara produkter som exempelvis steamdeck
Microsoft har gett upp att försöka tävla med hårdvara och exklusiva spel. Effekten av deras investeringar i fler studior kom för sent, och nu är det full fart framåt som branschens största utgivare som gäller. Xbox är på väg bort, och fort har det gått på sistone. Säg hej till Microsoft Gaming.
Jag, som varit med sedan dagen Xbox släpptes i Sverige för snart 23 år sedan (minns fortfarande hur jag släpade hem den gigantiska kartongen på cykeln), tycker förstås att det är tråkigt. Jag har investerat mycket i ekosystemet, köpt hundratals spel och försökt få mitt gamerscore att växa. Jag har massor av fina minnen från Halo, Project Gotham Racing, Ninja Gaiden, Forza Horizon och så mycket annat genom åren. Men det är som det är.
Jag förstår inte hur Microsoft tänker när de säger att de ska släppa en konsol till. Till vem? Vem ska köpa den? Och varför? Inte ens jag som haft Xbox som primär plattform i över 20 år, egentligen fram till i fjol då jag började migrera alltmer till PS5, ser någon poäng i en till Xbox. Men som du skriver är det tråkigt även för branschen, vi behöver mer konkurrens, inte mindre.
Allt går upp och ner.
Xbox kommer tuffa vidare precis som ps gör.
Sony säljer fler konsoller men xbox har ändå sålt 30mil cirka och då x/s. Angående som Sega vibbar? Xbox krängt mer än seda gjorde på samtliga konsoller.
Sen gissar jag lite nu, jag tror Xbox varken är eller var menad för den internationella marknaden. ( ja dom kränger i europa och så) men huvudsaken är US.
Allt går upp och ner.
Sony säljer fler konsoller men xbox har ändå sålt 30mil cirka och då x/s. Angående som Sega vibbar? Xbox krängt mer än seda gjorde på samtliga konsoller.
Sen gissar jag lite nu, jag tror Xbox varken är eller var menad för den internationella marknaden. ( ja dom kränger i europa och så) men huvudsaken är US.
Att vara en liten nischkonsol tror jag inte är en strategi för ett megabolag som Microsoft. De går ofta all in för att sedan dra ur pluggen när visionen spricker. Så har det varit i många andra fall. Att sälja 2,7 miljoner konsoler under ett helt år på den enda marknaden som verkligen räknas för Xbox (USA) är så uselt att det nästan är svårt att förstå att de inte bara stänger butiken.
De verkar vara svåra att rengöra?
Allt går upp och ner.
Typ 300000 konsoler förra året i Europa.
Det gick inte bra alls i Usa heller.
Sega vibbar, det gick sämre varenda generation efter att sega sålt hårdvara som floppat och förvirrat kunderna. 30 miljoner är ingenting idag. Spelen är dyrare, och behöver sälja mer.
3 miljoner på ett år kallar jag inte att tuffa på. Dreamcast sålde mer på ett år än så. Och den lade ner väldigt tidigt.
PS5 sålde mer än så på ett kvartal än vad Microsoft gjorde på ett helt år.
Att vara en liten nischkonsol tror jag inte är en strategi för ett megabolag som Microsoft. De går ofta all in för att sedan dra ur pluggen när visionen spricker. Så har det varit i många andra fall. Att sälja 2,7 miljoner konsoler under ett helt år på den enda marknaden som verkligen räknas för Xbox (USA) är så uselt att det nästan är svårt att förstå att de inte bara stänger butiken.
Fast cirka 297.000 i europa. Sen är inte Xbox aktiva i 55% av europa. Där support saknas och MS söker inte aktivt kränga där vilket gör det svårt för folk att bara köpa konsollen eller även om man kanske.lyckas kommer MS store boinka dej. Glömde huvudpunkten🫣 När det är så finns det ingen anledning för konsument att köpa xbox liksom när det inte support deras land blir som köpa ett japanskt nintendo under 8-bit eran
Sen måste man förstå USA är USA, liksom många av deras bilar är inte ämnade för vår marknad osv.
Bara kolla på island ingen support
Xbox försäljning är katastrofal, den är väll nere på Dreamcast/Saturns försäljningssiffror nu. Playstation säljer 4-5 gånger fler konsoler, har många fler exklusiva spel, bättre operativsystem som inte är så rörigt, enklare att spela Coop, och ska nu dessutom börja få spel från Microsoft.
Alltså jag förstår din poäng, men det skadar väl aldrig att faktakolla siffror man slänger ur sig? 😊
Det såldes strax över 9 miljoner Saturn och Dreamcast-konsoler, respektive. Xbox Series-konsolerna uppskattas ha sålt ca. 30-35 miljoner ex, beroende på källa. Det är alltså ca. tre gånger mer än Saturn och Dreamcast.
PS5 nådde nyligen över 75 miljoner sålda ex. Det är avsevärt mer, men inte 4-5 gånger mer, än 30-35 miljoner.
Alltså jag förstår din poäng, men det skadar väl aldrig att faktakolla siffror man slänger ur sig? 😊
Det såldes strax över 9 miljoner Saturn och Dreamcast-konsoler, respektive. Xbox Series-konsolerna uppskattas ha sålt ca. 30-35 miljoner ex, beroende på källa. Det är alltså över ca. tre gånger mer än Saturn och Dreamcast.
PS5 nådde nyligen över 75 miljoner sålda ex. Det är avsevärt mer, men inte 4-5 gånger fler, än 30-35 miljoner.
Jag menar inte livslängd, jag menar årlig försäljning. Dreamcast levde extremt kort tid, den i princip dog när PS2 lanserades.
Dreamcast sålde 9,13 miljoner på 2 år och 4 månader. Den räknades som en flopp, men det är snabbare försäljning än 3 miljoner på ett år.
Playstation har ju Nintendo som en konkurrent så den finns ju alltid. Xbox som konsol behövs i mitt tycke inte i den bemärkelsen.
Jag tycker Microsoft gör ett bra beslut med att lägga om kursen som Sega gjorde med att gå multiplattform. Pc finns ju även med som en indirekt konkurrent till Sony och Nintendo i och med sina bärbara produkter som exempelvis steamdeck
Sony och Nintendo får helt olika spel då switch är väldigt mycket svagare.
Sega har aldrig blivit i närheten av vad de var när de hade konsol.
Jag menar inte livslängd, jag menar årlig försäljning. Dreamcast levde extremt kort tid, den i princip dog när PS2 lanserades.
OK!
Sony och Nintendo får helt olika spel då switch är väldigt mycket svagare.
Sega har aldrig blivit i närheten av vad de var när de hade konsol.
Jag tror situationen hade varit annorlunda kanske om uppköpet av activision hade inneburit konsol exklusivt call of duty.
Nintendo är en konkurrent hur man än ser på det för man säljer spel till kunder och alla har inte köpkraft att köpa 2 konsoler som många av oss gamers har. Sen har du såklart rätt i att det inte alltid är samma sorts spel på konsolerna.
Nu är jag uppvuxen med både Sega och Nintendo som många av oss andra är men jag tror nog ändå du kan medge att Sega som företag har överlevt bra efter att man tog beslut på att gå multiplattform och utgivare?
Blir inte förvånad om MS fasar ut xbox som konsol och gör nåt med streaming/molntjänst för spelande i framtiden.
Kommer säkert som in app i smart tv apparaterna, Gampass där man streama spel, bara plugga in en kontrol i tv.n trådlåst
Blir inte förvånad om MS fasar ut xbox som konsol och gör nåt med streaming/molntjänst för spelande i framtiden.
Vilken fruktansvärd tanke 😞
Kommer säkert som in app i smart tv apparaterna, Gampass där man streama spel, bara plugga in en kontrol i tv.n trådlåst
Xbox Cloud Gaming finns åtminstone redan som app till Samsungs nyare TV:n och kommer nästa vecka till LG-TV:n.
Jag tror situationen hade varit annorlunda kanske om uppköpet av activision hade inneburit konsol exklusivt call of duty.
Nintendo är en konkurrent hur man än ser på det för man säljer spel till kunder och alla har inte köpkraft att köpa 2 konsoler som många av oss gamers har. Sen har du såklart rätt i att det inte alltid är samma sorts spel på konsolerna.
Nu är jag uppvuxen med både Sega och Nintendo som många av oss andra är men jag tror nog ändå du kan medge att Sega som företag har överlevt bra efter att man tog beslut på att gå multiplattform och utgivare?
Överlevt ja, men kvaliteten har blivit sämre sedan de övergav konsolmarknaden.
Sonic & Allstars racing var äkta sega magi.
Xbox Cloud Gaming finns åtminstone redan som app till Samsungs nyare TV:n och kommer nästa vecka till LG-TV:n.
Oh nice, kanske man får anledning att ansluta tv:n till internet
Fast cirka 297.000 i europa. Sen är inte Xbox aktiva i 55% av europa. Där support saknas och MS söker inte aktivt kränga där vilket gör det svårt för folk att bara köpa konsollen eller även om man kanske.lyckas kommer MS store boinka dej. Glömde huvudpunkten🫣 När det är så finns det ingen anledning för konsument att köpa xbox liksom när det inte support deras land blir som köpa ett japanskt nintendo under 8-bit eran
Sen måste man förstå USA är USA, liksom många av deras bilar är inte ämnade för vår marknad osv.
Bara kolla på island ingen support
Xbox har aldrig varit riktigt stora i Europa, förutom i Storbritannien, så det är inte så förvånande att det går extra tungt här just nu.
Det sitter i gamingkulturens mainstreamfåra att alltid dissa samma saker, gång på gång. Det är så otroligt fantasilöst. Xbox är nästan alltid i skottgluggen. Ubisoft är ett annat exempel... Det finns fler såklart. Men det är så enkelspårigt, smådumt och det leder aldrig någonstans.
Faktum är att vi ska vara glada att vi har mer än en aktör som konkurrerar i ungefär samma segment. Vi borde uppmuntra mer konkurrens, inte vara missunnsamt skadeglada när en aktör går klart sämre än den andra.
Jag trodde vi hade lämnat den gamla konsolfanboy kriget för över 10 år sedan.
Jag kommer att spela på Xbox konsolen och framtida oavsett hur försäljningen går för den.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Det sitter i gamingkulturens mainstreamfåra att alltid dissa samma saker, gång på gång. Det är så otroligt fantasilöst. Xbox är nästan alltid i skottgluggen. Ubisoft är ett annat exempel... Det finns fler såklart. Men det är så enkelspårigt, smådumt och det leder aldrig någonstans.
Faktum är att vi ska vara glada att vi har mer än en aktör som konkurrerar i ungefär samma segment. Vi borde uppmuntra mer konkurrens, inte vara missunnsamt skadeglada när en aktör går klart sämre än den andra.
Jag vill mer än gärna ha mer än en aktör, jag hade gärna haft 4 aktörer som det var en kort tid med Nintendo, Sega, Sony och Microsoft, men Microsoft gör det svårt.
Vem vill köpa Xbox idag?
....
Jag. Eller, kanske inte just idag, jag har redan en Series X, så varför skulle jag köpa en till?
Men nästa generation? Absolut så länge de har hårdvara som lockar och inte blir som Nintendo.
Varför skulle jag köpa en PS? Noll "exklusiva" spela som tilltalar mig. En obekväm handkontroll, ett UI som är designad av någon förståndsvarierad.
Det enda som som skulle få mig att köpa en PS är om det kommer en uppföljare till Detroit Become Human som är exklusivt på riktigt... Inte den nya tidens "exklusiva" som släpps på PC efter en stund.
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Jag trodde vi hade lämnat den gamla konsolfanboy kriget för över 10 år sedan.
Jag kommer att spela på Xbox konsolen och framtida oavsett hur försäljningen går för den.
Går försäljningen trögt uteblir ofta spelen också. Jämför PS2 med Xbox och GC, PS2 sålde mer än 3 gånger så mycket som konkurrenterna tillsammans, och fick därmed så fruktansvärt många fler spel också.
Säljer något bra får den många spel och lång livslängd.
Jag har fortfarande Xbox som huvudkonsol men jag kan inte se hur Microsoft ska locka nya användare och jag har svårt att se hur de ska locka någon till att köpa nästa Xbox, när allt redan släpps till PC eller Playstation.
Drar sig Microsoft ut konsol marknaden kan de bli som de gjorde med Zune och Windows Phone, dödade supporten totalt. När PS Vita sålde sämre än väntat drog Sony ur pluggen väldigt snabbt.
Jag. Eller, kanske inte just idag, jag har redan en Series X, så varför skulle jag köpa en till?
Men nästa generation? Absolut så länge de har hårdvara som lockar och inte blir som Nintendo.
Varför skulle jag köpa en PS? Noll "exklusiva" spela som tilltalar mig. En obekväm handkontroll, ett UI som är designad av någon förståndsvarierad.
Det enda som som skulle få mig att köpa en PS är om det kommer en uppföljare till Detroit Become Human som är exklusivt på riktigt... Inte den nya tidens "exklusiva" som släpps på PC efter en stund.
Det finns kontroller still PS5 som är som Xbox kontrollen. PS5 har ju fortfarande fler helt exklusiva spel än Xbox, Xbox spelen släpps ju även dag ett på PC. När PS5 spelen släpps på PC är de redan gamla.
Med dålig försäljning uteblir även spelen. Jag kör alla 3 konsoler, men mest Xbox, jag skulle ändå säga att Xbox är den sämsta. Jag kan verkligen inte rekomendera några av mina vänner att köpa en Series X eller S.
Redan 2021 var Microsoft inne på att lägga ner hela Xbox avdelningen, finns flera källor, Microsoft dementerar det, men skulle de bekräfta det hade det varit väldigt dåligt för affärerna även nu.
Det finns kontroller still PS5 som är som Xbox kontrollen. PS5 har ju fortfarande fler helt exklusiva spel än Xbox, Xbox spelen släpps ju även dag ett på PC. När PS5 spelen släpps på PC är de redan gamla.
Med dålig försäljning uteblir även spelen. Jag kör alla 3 konsoler, men mest Xbox, jag skulle ändå säga att Xbox är den sämsta. Jag kan verkligen inte rekomendera några av mina vänner att köpa en Series X eller S.
Redan 2021 var Microsoft inne på att lägga ner hela Xbox avdelningen, finns flera källor, Microsoft dementerar det, men skulle de bekräfta det hade det varit väldigt dåligt för affärerna även nu.
Spännande att du spelar mest på den sämsta konsolen som du itne skulle rekommendera till någon...
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Spännande att du spelar mest på den sämsta konsolen som du itne skulle rekommendera till någon...
Jag har runt 300 köpta digitala Xbox 360 spel, en hög på skiva, massor av Xbox One spel både på skiva och digitalt. Jag har en PC och Rog ally X som använder Gamepass. Så om någon ny spelare skulle välja konsol så skulle jag inte rekomendera någon att köpa en Xbox framför en ps5.
Folk som vill ha en konsol med marknadens bästa utbud av spel och med en superior kontroll. Frågan borde snarare vara varför i helvete man vill köpa en Sony konsol, stödja ett konsumentfientligt företag som hatar sina konsumenter och använder en uråldrig och tråkig affärsstrategi som exklusiva spel för locka folk?
Dock är det helt och hållet onödigt att köpa en konsol överhuvudtaget, bara en medioker produkt som försöker framstå som något bättre.
Att köpa en konsol baserat på exklusiva spel kan vara bland de mest tragiska beslut man kan ta som individ.