Vem vill köpa Xbox idag?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Men det är Microsofts val att inte ge möjlighet att skapa profiler utan massa registrerande, det kan man inte skylla utvecklarna på. På Switch och Playstation kan man göra användare utan att behöva registrera namnet, mail, lösenord och hela ens livshistoria för att skapa konto.

På Switch och Playstation väljer man, skapa konto, vad ska kontot heta, klart. Kam man spara lokalt med alla profiler då i alla spel? Ja. Det är något Xbox saknar.

Hur många spel hade Microsoft haft om de inte köpt Activision? De köper bort sina problem, de fixar inte dom själva.

PS5 har fortfarande fler spel än Xbox Series

För det första, du kan spara lokalt med alla xbox-profiler du skapar på xbox, med fördelen att du och kompisarna oftast kan nyttja era egna saves, ännu en gång, så är det upp till utvecklaren i fråga.

För det andra, även jag äger Switch och Playstation 5 och de flesta relevanta spelen till formaten. Du kan inte spara och tillgå alla spelares data lokalt parallellt på Switch när du spelar multiplayer, även där blir det så att framstegen kompisarna gjort går förlorad i många spel eller bundet till den profil som lokalt startat spelet. Vad är då poängen med lokalt spelande om progress inte sparas för alla?

Hade dessa konton/profiler haft samma lösning som Xbox, så hade däremot merparten av framsteg i mulitplayer och co-op spel inte gått förlorat på grund av lokala begränsningar kopplade till en specifik enhets lagringsminne.

För det tredje föredrar jag att göra ett konto/profil (utan livshistoria) där jag kan komma åt mina saves på valfri xbox, framför att ha det bundet till en specifik maskin eller ett minneskort. För maskiner/minneskort fysiska saker pajar eller blir defekta.

Vill jag ha saves i molnet på Switch, så är det konto (utan livshistoria) som gäller.

Microsoft hade massor av spel innan Activision och ännu fler efteråt. Inget bolag eller alla bolag som släpper/gör spel i spelbranchen köper bort sina problem i form av att köpa/starta spelstudios.

Sony köper spelstudios och en massa tidsexklusiva spel, Sony har byggt Playstation historiskt genom att neka andra hårdvarutillverkare (främst Sega och Nintendo, men även Microsoft spel från tredjepartsutgivare).

Nintendo har också köpt spelstudios.

Microsoft köper spelstudios och tidigare i viss mån tidsexklusiva spel.

Inget fel i att köpa tidsexklusiva spel ur ett affärsperspektiv, även om jag ogillar det med avseende på konkurrens och "fri marknad" (vad det nu är för något).

Microsoft fattade galoppen inför den här generationen och ville föregå den ökade utvecklingstiden för olika spel, lösningen blev att förvärva flera spelstudios och IP:s. Därför har också Microsoft framtiden för sig eftersom spelen avgör i slutändan.

Nintendo fattade också galoppen med Switch, de gick åt andra hållet.

Sony fattade inte galoppen, varför är inte helt klart. Sony försökte genom att köpa exempelvis Bungie. En sak är säker, av Microsoft, Nintendo och Sony, så har Sony sämst ekonomiska muskler och sämst affärsomdöme, där Concord och ett flertal nedlagda projekt är det senaste exemplet. Dåligt för alla som köpt PS5. Och här står vi nu med PS5:or fem år in i livscykeln och väldigt få spel som ger skäl till att spela på Playstation. Problemet med Sony är att när det går bra för Sony så börjar de fatta en rad korkade och ofta arroganta beslut gentemot spelare och de studios och IP:n de förvaltar.

Och ja PS5 har möjligen fler spel än Xbox. Jag är dock intresserad av kvalité snarare än kvantitet.

De spel av kvalité på PS5 som endast finns på PS5 och som inte är remakes eller remasters av spel jag spelat tidigare är ytterst få, färre än spelen på Xbox Series XS. Många med mig är nog rejält besvikna på Sony och Playstation 5 hittills av just den anledningen.

Xbox är dock mer än en konsol, det är en plattform som inte begränsar sig till en exklusiv maskin längre på samma sätt som Sony, därför tror jag också att framtiden är Xbox och Game Pass. Svårare än så är det inte om vi tittar på siffrorna: Xbox/Microsoft Game Studios/Activision var störst på formatet PS5 2024, mycket lutar åt att det blir så även 2025.

Allt för att Microsoft fattade galoppen medan Sony fastnade i skritten med en halt häst och köpta studios som i högre grad än Microsofts inte levererat spel av tillräcklig kvalité och i tillräckligt hög omfattning.

Xbox is thriving och alla köper Xbox i dag och startar konton, oavsett om det är på PC, Playstation 5, Xbox Series eller på framtida maskiner.

Det är en svindlande tanke att nästa Xbox (maskin/servrar) skulle kunna ha Microsofts egna kvantumchip Majorana 1.

Hade någon frågat mig under PS4 tiden vilket bolag som har framtiden för sig, hade jag svarat Sony, nu är mitt svar Microsoft (förhoppningsvis tillsammans med Nintendo), Sony börjar för mig lukta som liket Sega trots antalet sålda maskiner. Sony måste komma in i matchen och framtiden.

Microsoft är redan där.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

För det första, du kan spara lokalt med alla xbox-profiler du skapar på xbox, med fördelen att du och kompisarna oftast kan nyttja era egna saves, ännu en gång, så är det upp till utvecklaren i fråga.

För det andra, även jag äger Switch och Playstation 5 och de flesta relevanta spelen till formaten. Du kan inte spara och tillgå alla spelares data lokalt parallellt på Switch när du spelar multiplayer, även där blir det så att framstegen kompisarna gjort går förlorad i många spel eller bundet till den profil som lokalt startat spelet. Vad är då poängen med lokalt spelande om progress inte sparas för alla?

Hade dessa konton/profiler haft samma lösning som Xbox, så hade däremot merparten av framsteg i mulitplayer och co-op spel inte gått förlorat på grund av lokala begränsningar kopplade till en specifik enhets lagringsminne.

För det tredje föredrar jag att göra ett konto/profil (utan livshistoria) där jag kan komma åt mina saves på valfri xbox, framför att ha det bundet till en specifik maskin eller ett minneskort. För maskiner/minneskort fysiska saker pajar eller blir defekta.

Vill jag ha saves i molnet på Switch, så är det konto (utan livshistoria) som gäller.

Microsoft hade massor av spel innan Activision och ännu fler efteråt. Inget bolag eller alla bolag som släpper/gör spel i spelbranchen köper bort sina problem i form av att köpa/starta spelstudios.

Sony köper spelstudios och en massa tidsexklusiva spel, Sony har byggt Playstation historiskt genom att neka andra hårdvarutillverkare (främst Sega och Nintendo, men även Microsoft spel från tredjepartsutgivare).

Nintendo har också köpt spelstudios.

Microsoft köper spelstudios och tidigare i viss mån tidsexklusiva spel.

Inget fel i att köpa tidsexklusiva spel ur ett affärsperspektiv, även om jag ogillar det med avseende på konkurrens och "fri marknad" (vad det nu är för något).

Microsoft fattade galoppen inför den här generationen och ville föregå den ökade utvecklingstiden för olika spel, lösningen blev att förvärva flera spelstudios och IP:s. Därför har också Microsoft framtiden för sig eftersom spelen avgör i slutändan.

Nintendo fattade också galoppen med Switch, de gick åt andra hållet.

Sony fattade inte galoppen, varför är inte helt klart. Sony försökte genom att köpa exempelvis Bungie. En sak är säker, av Microsoft, Nintendo och Sony, så har Sony sämst ekonomiska muskler och sämst affärsomdöme, där Concord och ett flertal nedlagda projekt är det senaste exemplet. Dåligt för alla som köpt PS5. Och här står vi nu med PS5:or fem år in i livscykeln och väldigt få spel som ger skäl till att spela på Playstation. Problemet med Sony är att när det går bra för Sony så börjar de fatta en rad korkade och ofta arroganta beslut gentemot spelare och de studios och IP:n de förvaltar.

Och ja PS5 har möjligen fler spel än Xbox. Jag är dock intresserad av kvalité snarare än kvantitet.

De spel av kvalité på PS5 som endast finns på PS5 och som inte är remakes eller remasters av spel jag spelat tidigare är ytterst få, färre än spelen på Xbox Series XS. Många med mig är nog rejält besvikna på Sony och Playstation 5 hittills av just den anledningen.

Xbox är dock mer än en konsol, det är en plattform som inte begränsar sig till en exklusiv maskin längre på samma sätt som Sony, därför tror jag också att framtiden är Xbox och Game Pass. Svårare än så är det inte om vi tittar på siffrorna: Xbox/Microsoft Game Studios/Activision var störst på formatet PS5 2024, mycket lutar åt att det blir så även 2025.

Allt för att Microsoft fattade galoppen medan Sony fastnade i skritten med en halt häst och köpta studios som i högre grad än Microsofts inte levererat spel av tillräcklig kvalité och i tillräckligt hög omfattning.

Xbox is thriving och alla köper Xbox i dag och startar konton, oavsett om det är på PC, Playstation 5, Xbox Series eller på framtida maskiner.

Det är en svindlande tanke att nästa Xbox (maskin/servrar) skulle kunna ha Microsofts egna kvantumchip Majorana 1.

Hade någon frågat mig under PS4 tiden vilket bolag som har framtiden för sig, hade jag svarat Sony, nu är mitt svar Microsoft (förhoppningsvis tillsammans med Nintendo), Sony börjar för mig lukta som liket Sega trots antalet sålda maskiner. Sony måste komma in i matchen och framtiden.

Microsoft är redan där.

fysiska saker pajar? Saker från Gamepass försvinner. Jag började med ni more Heroes 3 förra månaden, nu försvann det från Gamepass, vilken tur jag hade det på skiva, annars hade jag varit tvungen att betala dyrt för spelet. Gamepass får man inte heller välja utbud.

Min sambos konto på PS5 sparar allt lokalt, utan att behöva göra en onlineprofil. De flesta vill inte ha onlinekrav. Xbox kräver fortfarande mail och lösenord för att skapa konto.

Det är fortfarande fler PS Plus konto än vad det finns Gamepass konto, även fast Xbox är både brödrost, frys, cykel, stavmixer, kyl, tv och ringklockor idag.

Det ska vara lätt att göra offline konto utan att behöva registrera något alls. Mina barn ska inte ha någon onlineprofil innan de är mycket äldre och de ska heller inte spela online på mitt konto. Jag har inga kompisar som har Xbox, nästan alla har PS5, så de vill inte hålla på och klödda med kontoskapande när de är här. Så det blir nästan bara switch.

När mina barn ska börja spela så får de de absolut inte ha något onlinekonto.

Det går enkelt att ladda upp sparfiler på Switch från konsolen. Det är dock värdelöst att spela som pokemon inte längre sparar på kassetterna, en riktig försämring.

Sony för dåliga beslut när de generationen innan har gått bra. PS2 gjorde de allt rädd, massor av fel på PS4 tiden, allt rätt under PS4 generationen, många fel under PS5.

Jämförelsen med sega är lite orättvis. Sega gjorde så gott som allt rätt med dreamcast, men kunderna hade blivit svikna innan, och sega hade slut på pengar.

Kvalitén på spel kommer troligen sjunka när exklusiviteten försvinner. Utvecklarna är tvungna att göra ett riktigt bra jobb för att locka köpare till konsolerna, om allt släpps till allt så försvinner den pressen på tillverkarna.

Konstigt när Microsoft är största utgivaren på PlayStation när de köpte världens största spelutvecklare. Call of Duty är det största spelet. Det är inte direkt någon skillnad på utbudet före eller efter Microsofts köp. Kvalitén på Cod spel sjunker dock som en sten.

Xcloud som de marknadsför stenhårt går det inte ens att köra flera spelare på samma konsol.

Sen vet man inte hur mycket utvecklarna får betalt när spelen hamnar på gamepass, är tjänsten ens hållbar?

Det finns en hel del som fortfarande köper musik, för att de inte vill ha en prenumerations/ streamingtjänst.

Man ser hur oerhört mycket färre spel som släpps på Xbox store på pc jämfört med Steam.

Sen ska vi inte glömma att mycket färre spel funkar direkt från skivan jämfört med PS5 och speciellt switch.

Medlem

Ja, fysiska saker pajar eller blir defekta, exempelvis i livet med barn, vilket innebär att olyckshändelser sker.

Spel försvinner från Game Pass, spel kommer också tillbaka till Game Pass.

Senaste omgången har No More Heroes 3 funnits på Game Pass i ett år. Om jag väldigt gärna vill spela No More Heroes 3, så hade jag börjat redan mars 2024, inte februari 2025. Nu har Game Pass massor av andra bra spel jag hellre spelar före just NMH3. Ville jag dock verkligen fortsätta spela NMH3, så hade jag fått spelet till rabatt.

Vilken passande tur att du redan betalat för en ur flera perspektiv dyr skiva, som har fraktats land och rike runt för att du ska kunna stoppa in den i en maskin.
Hållbart? Nej.

Har du frågat "de flesta" om de vill ha "onlinekrav" eller inte? En kvalificerad gissning från min sida: Nej.

Du argumenterar ena stunden för PS Plus (förutsätter ett online konto och ett betalningsmedium), nästan stund argumenterar du för det motsatta. Du borde kanske starta konsekventa människors comedy club?

Det är Kutaragi-chippet Cell som uppgavs vara och finnas i saker som "brödrost, frys, cykel, stavmixer, kyl, tv och ringklockor idag." Kanske därför det är punka på cykeln? Är det därför det är global uppvärming i kylen och frysen? Kanske därför tiden är ur led?

Skämt åsido.

Vad dina barn får göra och inte göra är upp till dig och din partner inom ramen för det godtagbara.

Barnen här har onlinekonton till de flesta format, ingen fara i det. Eftersom kontona ligger under föräldrakontot. Här erbjuder Microsoft och Xbox bäst möjligheter för mig som förälder att styra över vad barnen får göra och inte göra på sina konton. Där gör vi en bedömning utifrån barnets mognad, det är viktigt att barn får prova sina egna vingar så att säga (men gärna under delvis kontrollerade former). Vi undviker gärna den totalitärt beskyddande rollen och är heller inte för obegränsad frihet. Snarare frihet under ansvar och mognad. Tur då att Microsoft och Xbox bjuder på bäst möjligheter vad det gäller säkerhet och trygghet för oss som föräldrar och våra barn.

Sega gjorde inte allt mer eller mindre rätt med Dreamcast. Till att börja med, så låg de fel i tiden. Något Sony utnyttjade (Sony är sällan först de apar gärna efter andra och förfinar i bästa fall), jag tror dock att den möjligheten närmar sig sitt slut för Sony. Just precis därför att de saknar kunskapen, kompetensen, förmågan och de finansiella musklerna att fortsätta apa efter Microsoft nu och framgent. Microsoft och Xbox har stått för de stora innovationerna som blivit standard på 2000-talet tillsammans med Nintendo i viss mån.

Kvalitén behöver inte sjunka på grund av att ett spel finns på flera konfigurationer (PC). Däremot ökar risken för trasiga spel med ökad komplexitet och storlek. Då vill inte jag vara fast med ett spel på skiva eller ett offline-konto/profil, när dag ett patchen kommer eller uppdateringarna kommer. Jag vill kunna klicka på en ikon i användargränssnittet (UI), sedan startar spelet.

Positivt att du medger att Microsoft/Xbox Game Studios numera är störst på Playstation. Det finns hopp om fred i galaxen.
Kvalitén på Call of Duty sjunker väl ändå inte? Att intresset sjunker för äldre herrar och damer som spelat COD länge är däremot troligt. Yngre förmågor är dock inte lika sönderspelade.

Black Ops 6 har den bästa och mest välgjorda (tekniskt/kvalitativt) kampanjen på över ett årtionde och kanske den bästa sedan Black Ops 2.
Att Microsoft har tagit över är dessutom positivt avseende fusk online. Modern Warfare 2/3 var katastrof avseende fuskande spelare online. Det tycks finnas gott om icke-legitima "professionella" spelare inom tävlingsbaserade spel som COD, Fortnite, Apex Legends med flera.

Är tjänsten Game Pass ens hållbar? Är Netflix hållbart?ur vilket perspektiv ska vi prata hållbarhet? Om Game Pass vore ohållbart skulle nog inte utvecklare släppa spelen där?

Är det mer hållbart för en studio att människor köper begagnade spel på skivor och kassetter med avseende på intäkter? (Retorisk fråga)
Är det mer hållbart att fysiska exemplar av spel fraktas världen runt?
Är det mer hållbart för mig att äga ett spel i form av en skiva, än att äga spelet i ett digitalt bibliotek?

Xbox Store VS Steam nu?
Färre kontra fler spel.
Jag föredrar kvalité framför kvantitet.
Inget ont om Steam, men antalet spel som släpps där är galet många på gott och ont.

En sak jag inte gillar med Steam, som Valve borde tagit tag i, är att spel kan recenseras av användare som inte ens många gånger äger eller spelat spelet. Eftersom det skadar både utvecklare, kritiker, spelare och det allmänna samtalsklimatet i och runt spel och spelkultur.

Jag spelar inte spel på skiva längre om jag inte måste. Skivan är inte hållbar ur flera perspektiv.

Att funka direkt från skivan blir mindre relevant, när spel kommer trasiga och behöver en patch och uppdateringar. Jag vill inte vara fast på en offline maskin med en lokal profil, den tiden har passerat.
Jag vill vara en del av en gemenskap oavsett om det är med kompisarna lokalt eller med kompisarna som är spridda över världen.

Switch gör många saker rätt och många saker fel. Switch 2 ska bli väldigt spännande att lägga vantarna på.

Spel funkar direkt från det digitala biblioteket utan skivan/kassetten och tillverkningen samt transporten av skivan/kassetten.
Jag har heller inte berövat skaparna/ hantverkarna/ utvecklarna/ skådespelarna/ musikerna/ artisterna frukten av deras arbete genom en begagnat marknad. Det känns någonstans principiellt bra att kunna stå upp för hantverket och arbetet.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Ja, fysiska saker pajar eller blir defekta, exempelvis i livet med barn, vilket innebär att olyckshändelser sker.

Spel försvinner från Game Pass, spel kommer också tillbaka till Game Pass.

Senaste omgången har No More Heroes 3 funnits på Game Pass i ett år. Om jag väldigt gärna vill spela No More Heroes 3, så hade jag börjat redan mars 2024, inte februari 2025. Nu har Game Pass massor av andra bra spel jag hellre spelar före just NMH3. Ville jag dock verkligen fortsätta spela NMH3, så hade jag fått spelet till rabatt.

Vilken passande tur att du redan betalat för en ur flera perspektiv dyr skiva, som har fraktats land och rike runt för att du ska kunna stoppa in den i en maskin.
Hållbart? Nej.

Har du frågat "de flesta" om de vill ha "onlinekrav" eller inte? En kvalificerad gissning från min sida: Nej.

Du argumenterar ena stunden för PS Plus (förutsätter ett online konto och ett betalningsmedium), nästan stund argumenterar du för det motsatta. Du borde kanske starta konsekventa människors comedy club?

Det är Kutaragi-chippet Cell som uppgavs vara och finnas i saker som "brödrost, frys, cykel, stavmixer, kyl, tv och ringklockor idag." Kanske därför det är punka på cykeln? Är det därför det är global uppvärming i kylen och frysen? Kanske därför tiden är ur led?

Skämt åsido.

Vad dina barn får göra och inte göra är upp till dig och din partner inom ramen för det godtagbara.

Barnen här har onlinekonton till de flesta format, ingen fara i det. Eftersom kontona ligger under föräldrakontot. Här erbjuder Microsoft och Xbox bäst möjligheter för mig som förälder att styra över vad barnen får göra och inte göra på sina konton. Där gör vi en bedömning utifrån barnets mognad, det är viktigt att barn får prova sina egna vingar så att säga (men gärna under delvis kontrollerade former). Vi undviker gärna den totalitärt beskyddande rollen och är heller inte för obegränsad frihet. Snarare frihet under ansvar och mognad. Tur då att Microsoft och Xbox bjuder på bäst möjligheter vad det gäller säkerhet och trygghet för oss som föräldrar och våra barn.

Sega gjorde inte allt mer eller mindre rätt med Dreamcast. Till att börja med, så låg de fel i tiden. Något Sony utnyttjade (Sony är sällan först de apar gärna efter andra och förfinar i bästa fall), jag tror dock att den möjligheten närmar sig sitt slut för Sony. Just precis därför att de saknar kunskapen, kompetensen, förmågan och de finansiella musklerna att fortsätta apa efter Microsoft nu och framgent. Microsoft och Xbox har stått för de stora innovationerna som blivit standard på 2000-talet tillsammans med Nintendo i viss mån.

Kvalitén behöver inte sjunka på grund av att ett spel finns på flera konfigurationer (PC). Däremot ökar risken för trasiga spel med ökad komplexitet och storlek. Då vill inte jag vara fast med ett spel på skiva eller ett offline-konto/profil, när dag ett patchen kommer eller uppdateringarna kommer. Jag vill kunna klicka på en ikon i användargränssnittet (UI), sedan startar spelet.

Positivt att du medger att Microsoft/Xbox Game Studios numera är störst på Playstation. Det finns hopp om fred i galaxen.
Kvalitén på Call of Duty sjunker väl ändå inte? Att intresset sjunker för äldre herrar och damer som spelat COD länge är däremot troligt. Yngre förmågor är dock inte lika sönderspelade.

Black Ops 6 har den bästa och mest välgjorda (tekniskt/kvalitativt) kampanjen på över ett årtionde och kanske den bästa sedan Black Ops 2.
Att Microsoft har tagit över är dessutom positivt avseende fusk online. Modern Warfare 2/3 var katastrof avseende fuskande spelare online. Det tycks finnas gott om icke-legitima "professionella" spelare inom tävlingsbaserade spel som COD, Fortnite, Apex Legends med flera.

Är tjänsten Game Pass ens hållbar? Är Netflix hållbart?ur vilket perspektiv ska vi prata hållbarhet? Om Game Pass vore ohållbart skulle nog inte utvecklare släppa spelen där?

Är det mer hållbart för en studio att människor köper begagnade spel på skivor och kassetter med avseende på intäkter? (Retorisk fråga)
Är det mer hållbart att fysiska exemplar av spel fraktas världen runt?
Är det mer hållbart för mig att äga ett spel i form av en skiva, än att äga spelet i ett digitalt bibliotek?

Xbox Store VS Steam nu?
Färre kontra fler spel.
Jag föredrar kvalité framför kvantitet.
Inget ont om Steam, men antalet spel som släpps där är galet många på gott och ont.

En sak jag inte gillar med Steam, som Valve borde tagit tag i, är att spel kan recenseras av användare som inte ens många gånger äger eller spelat spelet. Eftersom det skadar både utvecklare, kritiker, spelare och det allmänna samtalsklimatet i och runt spel och spelkultur.

Jag spelar inte spel på skiva längre om jag inte måste. Skivan är inte hållbar ur flera perspektiv.

Att funka direkt från skivan blir mindre relevant, när spel kommer trasiga och behöver en patch och uppdateringar. Jag vill inte vara fast på en offline maskin med en lokal profil, den tiden har passerat.
Jag vill vara en del av en gemenskap oavsett om det är med kompisarna lokalt eller med kompisarna som är spridda över världen.

Switch gör många saker rätt och många saker fel. Switch 2 ska bli väldigt spännande att lägga vantarna på.

Spel funkar direkt från det digitala biblioteket utan skivan/kassetten och tillverkningen samt transporten av skivan/kassetten.
Jag har heller inte berövat skaparna/ hantverkarna/ utvecklarna/ skådespelarna/ musikerna/ artisterna frukten av deras arbete genom en begagnat marknad. Det känns någonstans principiellt bra att kunna stå upp för hantverket och arbetet.

Samma spel som släpps på Xbox store släpps även på Steam, och enormt många fler. Tekken 8 eller soul Calibur finns inte ens på Xbox store på pc, och då är Tekken 8 en gigantisk titel. Inte heller Sonys spel finns där. Hela Xbox stores utbud finns på Steam plus oerhört mycket mer.

Köper du bara nya bilar och allt annat nytt? Annars berövar du utvecklarna på pengar, men att köpa saker nytt är heller inte bra för miljön.

Jag köpte 150 fysiska spel förra året, hälften kanske var nya, och ett antal digitala så jag tror att jag bidrar tillräckligt till spelutvecklarna

Funkar direkt från det digitala biblioteket? Det gör det ju inte, du måste ladda ner spelen, och du måste vara ansluten.

Vara fast i en offlineprofil? Vem har sagt något om bara fast? Du gillar inte allternativ? Att bestämma själv? På skiva kassett kan jag välja om jag vill betala flera 100kr mindre för spelen på skiva kassett och sedan sälja spelet när jag är klar. Jag kan välja själv när jag vill spela spelen och inte behöva stressa ifall de försvinner från Gamepass.

Jag har haft flera tusen fysiska spel och bara ett enda har gått sönder, Ninja spirit till Turbo Grafx. Jag håller mina spel gömda för barnen, jag har lösenord på mina konto och de tänker jag heller inte dela med någon annan.

Babylons falls skiva överlevde spelet, jag spelade det utan någon annan och det hade lika gärna kunnat funka offline.

Mina 30 år gamla PS1 spel funkar fortfarande utan problem, snart 50 år gamla Atari spel funkar fortfarande. Kommer spel som släpps idag gå att spela om 50 år? Troligen inte, en Blu ray skiva räknas hålla mellan 30-100 år. PS3 spelen funkar än, den fyller snart 20. Bina 25 år gamla brända dreamcast spel funkar än.

Xbox 360 store stängde i somras, så många spel går aldrig att få tag på igen, förutom de som finns på skiva. Heldigitalt, och prenumerationstjänster som byter ut spel är allt annat än spelbevarande.

Jag betalade 150kr för mitt exemplar av No more Heroes 3, enormt mycket billigare än den digitala butiken, även enormt mycket billigare än vad den digitala butiken sålde det för.

Mina barn kan spela switch och PS5 utan att behöva logga in på något onlinekonto, de kan även spela till exempel Xbox 360 utan att göra en enda inställning förutom en offlineprofil. Varför tvinga folk att vara online när det funkar utmärkt tidigare?

Jag spelar nästan enbart singelplayer.

På does it play kan man se vilka spel som funkar offline. Eller vilka som inte ens kräver en uppdatering.
https://www.doesitplay.org/

Då åker du heller inte på utlandssemester, kör bil eller äter kött? Allt detta är skadligt för miljön,
Ett Boeing 747 drar ca 4 liter bränsle per sekund.

Under 2024 spelade jag ut 18 Xbox spel och endast 5 av dessa fanns på gamepass, så de flesta spel jag vill ha finns inte på gamepass, jag nöjer mig inte med att bara spela det som finns, med begränsad fritid får man verkligen välja vilka spel man ska lägga sin tid på.

Maneater skiva
Soul Hackers 2 gamepass försvann precis efter jag hann spela färdigt
Gungrave goore skiva
South Park Snow Day skiva
Terminator Resistance skiva
Robocop skiva
Mafia Defenetive edition skiva
Mafia 3 skiva
A plague tale innocence skiva
Ishin Like a dragon ganepass
Call of duty Modern Warfare III skiva
Dead Island 2 gamepass
Mortal Kombat 1 skiva
Darksiders Genesis skiva
Zorro Chronicles skiva
Cartoon Network battle crashers skiva
Redfall gamepass
Battletoads gamepass

Skriv svar