Vem vill köpa Xbox idag?
Hur är det en "stadig signal" om att man fortsatt fokuserar på Xbox som plattform?
Hur menar du att de skulle ha agerat annorlunda om de i stället håller på att förflytta fokus till att främst syssla med mjukvara till alla relevanta format?
Phil Spencer vittnade i någon av de processer som var kring Activision-köpet att Xbox kanske inte skulle finnas kvar om inte köpet gick igenom. Det låter inte som en plattform som frodas och har bra framtidsutsikter.
MS har nog insett att man tjänar betydligt mer på att få 70 % av intäkterna av att sälja spel på andra plattformar än man får från 100 % på sin egen där man åkt på många smällar denna generation.
Hårdvaran säljer dåligt vilket leder till sämre spelförsäljning. Game Pass når inte de mål man satt upp men slår undan benen på spelförsäljningen. Det kom en rapport om att spel som lanseras direkt på Game Pass kan tappa 80 % av sin försäljning.
Bra för Sony och Nintendo som då alltså kräver 30% av spelintäkterna från Xboxspelen, utan att betala några utvecklingskostnader? Sony och Nintendo är nog nöjda med den dealen. Xbox har väl inget annat val egentligen, de måste ju försöka sälja spelen där det finns potentiella köpare även om de måste göra avkall på intäkterna från dessa spel.
Långa rader text och hyperbol
...Ad Hominem...
Vidare text
Ahh, ad hominem? Du menar som att skriva att andra "...inte orkat tänka tillräckligt långt i analysen"?
Jag kan tycka att det är lite olämpligt att avlossa kulspruta i glashus, men det kanske bara är jag. ¯\_(ツ)_/¯
Att du inte klarar av att presentera relevanta källor är inte mitt problem, det är ditt.
Du får tycka att de är hur relevanta du vill, det betyder inte att så är fallet. Och att tro att kvantitet (mängd text) och kvalitet (eller i det här fallet relevans) korrelerar... tja, då är man skapligt ute och cyklar. Det får du väl vara om du vill, för all del.
Gud finns, här är min källa: *lägger fram en bibel*.
Jättemycket text, jag betvivlar att du läst igenom den. Finns hur många bevis som helst i den.
NU är det on topic, ja, precis... det är inte som att det var off topic från ditt första inlägg om PS5 och kriminalitet. (Psst, jo, det var det.)
Ad hominem skrivs för övrigt inte med stora bokstäver. Med tanke på hur otroligt utsvävande språkbruk du använder i övrigt (det klagar jag inte på i sig, jag kan i allra högsta grad vara skyldig till detsamma) borde du inte göra sådana missar. Jag påstår inte att jag aldrig använder argumentationsfel, men du strösslar fint med dem själv. Oavsett om det är "du" eller ChatGPT, @fanbot kanske har en poäng. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Min mamma lärde mig att aldrig peka och skratta åt människor, men lite kul är det ju ändå att "speloraklet" Jonas Mäki hävdade att det var ett genidrag av Microsoft att släppa både Series X och Series S för att möta spelarnas efterfrågan och locka över spelarna från Playstation.
Kunskapsförmedlare.
Man köper en Xbox om man inte spelar på PC och gillar att spela många nya spel utan att betala en förmögenhet. Har själv lyxen att ha alla konsoller men nu när GP-maskineriet kommit igång ordentligt samtidigt som Sony satt sig lite i skiten efter GAAS-debacklet så blir det mest spelande på krysslådan.
Min mamma lärde mig att aldrig peka och skratta åt människor, men lite kul är det ju ändå att "speloraklet" Jonas Mäki hävdade att det var ett genidrag av Microsoft att släppa både Series X och Series S för att möta spelarnas efterfrågan och locka över spelarna från Playstation.
Idén på pappret var ju inte alls dum. En del av Microsofts misstag är att de har så fruktansvärt idiotiska namn på sina konsoler, Den biten ska inte underskattas. Men appropå spelorakel så kan man gå tillbaka till 2017 och läsa kommentarerna här, av både redaktion och medlemmar, och förstås, övriga sidor runt hela världen, Tongångarna då var extremt entydiga. Switch skulle bli ett totalfiasko, och nu sitter vi här, 150 miljoner ex senare.
Gamepass har runt 30 miljoner prenumeranter, PS5 har
Ps5 har runt 47 miljoner ps plus prenumeranter, ingen överdriven skillnad.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Gamepass är både Xbox och PC, PS PS Plus är bara PS5, om man inte streamar på PC, men det funkar horribelt så jag är tveksam om det är mer än en handfull som använder ps plus på PC utan att ha en PS5.
så du jämställer att ps5 fått remakes å remasters med att fått nya spel. bra för dig
ha det så kul med att fortsätta hata på xbox, förhoppningvis läker dina sår med tiden.
Jag hatar inte Xbox, det är den jag spelar mest på, men jag kan inte se någon anledning för en ny spelare att skaffa Xbox. Jag har många Xbox 360 spel på skiva, och 300 digitalt, sen har jag massor av spel till Xbox One både digitalt och skiva, en Rog Ally där jag endast använder Xbox appen för spel, ingenting på Steam, sen var det mycket mer än remasters som jag skrev ut.
Vad menar du? 17 miljoner i differens är ju en enorm skillnad, eller missar jag nån ironi i ditt inlägg?
Över 50% mer än konkurrenten är väl en avsevärd skillnad, eller?
00:00:02:42
Idén på pappret var ju inte alls dum. En del av Microsofts misstag är att de har så fruktansvärt idiotiska namn på sina konsoler, Den biten ska inte underskattas. Men appropå spelorakel så kan man gå tillbaka till 2017 och läsa kommentarerna här, av både redaktion och medlemmar, och förstås, övriga sidor runt hela världen, Tongångarna då var extremt entydiga. Switch skulle bli ett totalfiasko, och nu sitter vi här, 150 miljoner ex senare.
Jag tror inte att det främst är namnet på konsolerna som har gjort att de har sålt så ofantligt många färre konsoler än Sony, även om jag håller med om att konsolnamnen är idiotiska.
Kunskapsförmedlare.
Byta till Playstation för att Xbox exklusiva spel kommer släppas där och betala fullpris för alla istället för att stanna på Xbox och spela dessa via Game Pass. 🤦 Sony har ett fåtal exklusiva spel som är något att prata om och dessa har ni ju ändå aldrig varit intresserade av.
Tänk på plånboken istället för med arslet. 😉
Vad menar du? 17 miljoner i differens är ju en enorm skillnad, eller missar jag nån ironi i ditt inlägg?
17 miljoner mer än Xbox så är det väl inte så mycket med tanke på att Ps5 sålt 70-75 miljoner och xbox series sålt vad? 30-40 miljoner?
Då har ju nästan varje xbox series användare gamepass i jämförelse med playstation 5 med ps plus prenumeranter.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag hatar inte Xbox, det är den jag spelar mest på, men jag kan inte se någon anledning för en ny spelare att skaffa Xbox. Jag har många Xbox 360 spel på skiva, och 300 digitalt, sen har jag massor av spel till Xbox One både digitalt och skiva, en Rog Ally där jag endast använder Xbox appen för spel, ingenting på Steam, sen var det mycket mer än remasters som jag skrev ut.
Nya spelare tänker Playstation när de tänker på tv-spel.
Legends never die.
This is for the players.
It only does everything.
Play like never before.
The future of gaming.
Play has no limits.
Xbox go home - we are here.
17 miljoner mer än Xbox så är det väl inte så mycket med tanke på att Ps5 sålt 70-75 miljoner och xbox series sålt vad? 30-40 miljoner?
Då har ju nästan varje xbox series användare gamepass i jämförelse med playstation 5 med ps plus prenumeranter.
Gamepass är på datorn med, så det ingår i de där 30 miljonerna. Ska kan köra PS Plus på pc så är det enbart streaming så det kan inte vara så många som enbart kör psnplus på pc. Så Xbox+PC 30 miljoner, så gott som enbart PS5 46 miljoner.
Den nya x boxen är lite förrvirrande tycker jag vad är det för skillnad mellan series x och series s (eller vad den nu heter) är det bara att en version bara är digital och den andra för fysiska spel ?
X är mycket starkare, lite starkare än PS5, S är mycket klenare och utan skivläsare. De flesta X har 1tb hårddisk och de flesta S har 512gb
Den nya x boxen är lite förrvirrande tycker jag vad är det för skillnad mellan series x och series s (eller vad den nu heter) är det bara att en version bara är digital och den andra för fysiska spel ?
Är det verkligen så svårt att ta reda på...
Jag tycker alla såna här inlägg om hur illa Microsoft sköter sig är så onyanserade. Det är inte fakta som presenteras när inlägg beskriver Xbox som någon katastrof som faller fritt. Vissa av oss äger inte tre konsoler och väger fördelar mot nackdelar.
Vad är det som är onyanserat? Jag har förstås inte läst allt som skrivits, men det vi konstaterar är att Xbox säljer väldigt dåligt och hade sitt sämsta år någonsin i fjol. Det är ju fakta. Det är också fakta att Game Pass har gjort Xbox-kunderna, inklusive mig som haft Xbox som primär plattform sedan 2002, ovilliga att köpa spel. Spelförsäljningen har alltså minskat. Och därtill har tillväxten för Game Pass stagnerat. Allt detta är kända fakta, och sammantaget målar de en inte särskilt positiv bild av framtiden för Xbox.
Microsoft Gaming är en annan sak, de är i dag de största utgivaren i branschen och kommer dra in jättelika summor på detta framöver. Så Halo, Gears of War, Forzas etc är inte hotade. De kommer leva vidare på andra plattformar. Däremot finns det ett stort frågetecken för hur länge Microsoft kommer tycka att det är värt att ha egen hårdvara. Det är bara att konstatera att det är där vi är nu.
Däremot finns det ett stort frågetecken för hur länge Microsoft kommer tycka att det är värt att ha egen hårdvara. Det är bara att konstatera att det är där vi är nu.
Ja det är sant. Men så himla snabbt i vändningarna går det ju inte. Sannolikheten att Microsoft nu skulle lägga ned den utveckling av hårdvara som garanterat pågår ter sig som högst osannolik, eftersom det skulle vara att slänga oerhörda summor pengar i sjön. MS har också ett ekosystem av spel och spelare som i sig också är värt väldigt mycket. Sannolikheten att man bara skulle ge upp det ter sig också väldigt låg. Att Playstation skulle tillåtas köpa detsamma känns inte heller troligt.
Jag tror vi har en spännande framtid framför oss. Om det fortsätter gå dåligt kommer nog strategin bli annorlunda och kanske kommer vi se fusioner och samarbeten med andra aktörer.
Men att lägga ned hela spelhårdvarudivisionen låter sig nog inte göras.
Vad är det som är onyanserat? Jag har förstås inte läst allt som skrivits, men det vi konstaterar är att Xbox säljer väldigt dåligt och hade sitt sämsta år någonsin i fjol. Det är ju fakta. Det är också fakta att Game Pass har gjort Xbox-kunderna, inklusive mig som haft Xbox som primär plattform sedan 2002, ovilliga att köpa spel. Spelförsäljningen har alltså minskat. Och därtill har tillväxten för Game Pass stagnerat. Allt detta är kända fakta, och sammantaget målar de en inte särskilt positiv bild av framtiden för Xbox.
Microsoft Gaming är en annan sak, de är i dag de största utgivaren i branschen och kommer dra in jättelika summor på detta framöver. Så Halo, Gears of War, Forzas etc är inte hotade. De kommer leva vidare på andra plattformar. Däremot finns det ett stort frågetecken för hur länge Microsoft kommer tycka att det är värt att ha egen hårdvara. Det är bara att konstatera att det är där vi är nu.
Det är inte bara fakta som trådstarten bygger på utan också en massa påståenden och teorier presenteras som slutsatser. Det jag vänder mig emot är hur SÄKERT man utger sig för att vara på saker som i grunden är spekulationer och simpla åsikter. Det kanske stämmer att Xbox försvinner men det är inget som du eller någon annan vet om. Svaret på frågan: ”Vem vill köpa en Xbox?” Jag och många andra är svaret och bara där så blir hela resonemanget ihåligt. Detta är en åsikt- eller debattråd så sluta bete er som att den är något annat.
Men det sagt så kan jag ha fel och ni ha rätt men jag tänker inte hävda att jag har något av det.
Ja det är sant. Men så himla snabbt i vändningarna går det ju inte. Sannolikheten att Microsoft nu skulle lägga ned den utveckling av hårdvara som garanterat pågår ter sig som högst osannolik, eftersom det skulle vara att slänga oerhörda summor pengar i sjön.
Frågan många ställer sig är vad det är för slags hårdvara man sysslar med. Är det en ny konsol eller är det en eller flera PC-modeller med Xbox-märkning?
För 1-2 år sedan kom det uppgifter om att avdelningen som designat Xbox hårdvara upplösts och att man satt Surface-teamet på att designa nästa Xbox. Detta kan tyda på att det är PC man sysslar med.
Någon gång i ungefär samma veva kom det uppgifter om att MS startat ett team som skulle syssla med bakåtkompatibilitet igen. Detta kanske inte gäller kompatibilitet mellan konsolgenerationer utan att få Xbox-spel att fungera i PC-miljö?
Sedan har vi uttalanden som att kanske kunna köra Steam på Xbox, största hårdvaruhoppet någonsin med flera. Det verkar även som att Xbox redan håller på dra sig ur en del marknader.
Ingen rök utan eld?
Det är inte bara fakta som trådstarten bygger på utan också en massa påståenden och teorier presenteras som slutsatser. Det jag vänder mig emot är hur SÄKERT man utger sig för att vara på saker som i grunden är spekulationer och simpla åsikter. Det kanske stämmer att Xbox försvinner men det är inget som du eller någon annan vet om. Svaret på frågan: ”Vem vill köpa en Xbox?” Jag och många andra är svaret och bara där så blir hela resonemanget ihåligt. Detta är en åsikt- eller debattråd så sluta bete er som att den är något annat.
Men det sagt så kan jag ha fel och ni ha rätt men jag tänker inte hävda att jag har något av det.
Man ska akta sig för anekdotisk bevisföring. På frågan "Vem vill köpa Xbox?" kan svaret bli "jag och min kusin!". Men vi måste se frågan bredare. Xbox marknadsandelar sjunker stadigt, och förr eller senare når man en nivå när det helt enkelt inte är värt att investera i hårdvara längre. Jag skulle tycka att det var tråkigt om Xbox som konsol försvann eftersom jag investerat i spelen och Xbox ekosystem i över 20 år.
Men ja, självklart ska vi diskutera.
Ja det är sant. Men så himla snabbt i vändningarna går det ju inte. Sannolikheten att Microsoft nu skulle lägga ned den utveckling av hårdvara som garanterat pågår ter sig som högst osannolik, eftersom det skulle vara att slänga oerhörda summor pengar i sjön. MS har också ett ekosystem av spel och spelare som i sig också är värt väldigt mycket. Sannolikheten att man bara skulle ge upp det ter sig också väldigt låg. Att Playstation skulle tillåtas köpa detsamma känns inte heller troligt.
Jag tror vi har en spännande framtid framför oss. Om det fortsätter gå dåligt kommer nog strategin bli annorlunda och kanske kommer vi se fusioner och samarbeten med andra aktörer.
Men att lägga ned hela spelhårdvarudivisionen låter sig nog inte göras.
Jag tror inte heller att de kommer lägga ned just nu. De har heligt lovat att de ska släppa en konsol till. Men exakt hur den kommer se ut vet vi inte - det har spekulerats i att Microsoft skulle tillåta andra att tillverka Xbox-konsoler, tänk Steam Machines. Men vi får se. Om den nedåtgående trenden fortsätter, vilket verkar troligt nu när Xbox inte ens kommer ha några exklusiva spel längre, måste vi vara medvetna om att Microsoft till slut kan dra ur proppen och bara fokusera på spelen.
För 1-2 år sedan kom det uppgifter om att avdelningen som designat Xbox hårdvara upplösts och att man satt Surface-teamet på att designa nästa Xbox. Detta kan tyda på att det är PC man sysslar med.
En annan sak som väl säger emot att teamet upplösts är att Jason Ronald, som var lead developer av Series X|S, strax innan jul fick den nya titeln ”VP of Next Generation”, vilket väl borde indikera på att det fortfarande är han och hans team bakom nästa gen konsoler? Bara spekulerar utifrån allt detta. 😊
En annan sak som väl säger emot att teamet upplösts är att Jason Ronald, som var lead developer av Series X|S, strax innan jul fick den nya titeln ”VP of Next Generation”, vilket väl borde indikera på att det fortfarande är han och hans team bakom nästa gen konsoler? Bara spekulerar utifrån allt detta. 😊
Jag spekulerar bara jag också men varför får han en ny titel om han gör samma sak som förut?
Förut var han "lead developer" vilket tyder på att han var en stor del av designen av hårdvaran men nu har han en betydligt mer diffus titel.
Jag spekulerar bara jag också men varför får han en ny titel om han gör samma sak som förut?
Förut var han "lead developer" vilket tyder på att han var en stor del av designen av hårdvaran men nu har han en betydligt mer diffus titel.
Jag tycker själv inte att det var vidare diffust, eller? Han är befordrad till VP, alltså Vice President, så han leder numer teamet och innehar alltså nu en hög chefsroll. Låter det som i alla fall.