Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag är ganska övertygad att hela internet gått bananas och funderat på vad i h*vete Sony håller på med om PSvita 2 var mindre kraftfull än Nintendo Switch 2.

Beror på, med tanke på hur kraftfull Steam Deck och de extremdyra andra bärbara "PC-konsolerna" är, så verkar Switch 2 hamna ganska nära taket bland dagens bärbara, dvs. ungefär som en lite mer kapabel Steam Deck. Tror faktiskt inte folk hade klagat om PSP 2 (jag vägrar erkänna PS Vita som ett rimligt namn på en konsol) hade varit ungefär som Steam Deck i prestanda och därmed kunnat köra de flesta PS5-spelen i lägre upplösning/lägre setting. Är tveksam till att det ens går att komma så mycket högre än å i dagsläget, speciellt inte til lett rimligt instegspris. Hade PSP 2 släppts 2017 däremot och kunnat köra Skyrim och andra konsolspel likt Switch, så tror jag inte heller det hade klagats lika mycket. Men det kan ha att göra med att Switch marknadsförs mer som hemkonsol som man kör på TV:n, så då jämförs det förstås mer med de stationära konsolerna, även fast den med designen i åtanke snarare bör jämföras med bärbara konsoler.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Beror på, med tanke på hur kraftfull Steam Deck och de extremdyra andra bärbara "PC-konsolerna" är, så verkar Switch 2 hamna ganska nära taket bland dagens bärbara, dvs. ungefär som en lite mer kapabel Steam Deck. Tror faktiskt inte folk hade klagat om PSP 2 (jag vägrar erkänna PS Vita som ett rimligt namn på en konsol) hade varit ungefär som Steam Deck i prestanda och därmed kunnat köra de flesta PS5-spelen i lägre upplösning/lägre setting. Är tveksam till att det ens går att komma så mycket högre än å i dagsläget, speciellt inte til lett rimligt instegspris. Hade PSP 2 släppts 2017 däremot och kunnat köra Skyrim och andra konsolspel likt Switch, så tror jag inte heller det hade klagats lika mycket. Men det kan ha att göra med att Switch marknadsförs mer som hemkonsol som man kör på TV:n, så då jämförs det förstås mer med de stationära konsolerna, även fast den med designen i åtanke snarare bör jämföras med bärbara konsoler.

Visst, men om "PSP 2" var sämre än både Steam Deck och Nintendo Switch 2 då hade folk klagat. Låt oss säga att den kom ut i samband med Playstation 6 och kunde knappt hålla stabil framerate. Skulle den hyllas då för att det är från playstation?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

Lite så ja

Skrivet av Vintersorg:

Haha va? Sjuk generalisering du drog där. Eller så kan du tror det är så?

Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.

Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.

Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.

Håller inte med!
Har man ägt en PS3 och PS4, samt spelat Last Of Us 1, Spider-Man 1, Horizon 1, Last Of Us 2, God Of War 1 & 2, Uncharted 2-4, så finns det absolut ingen anledning till att äga en PS5 för att spela Sonys spel!
Mer upprepande spel har jag ej varit med om. Har man spelat Uncharted 2 så har du likt väl spelat Uncharted 4.
Finns ingenting gameplaymässigt som gör Uncharted 3 såååååå mycket roligare att spela än Uncharted 2.
Last Of Us 2: nu kan du hoppa och ducka var en USP haha. Lixom kom igen nu va? Detta är ingen smaksak utan ren fakta!
Vad är skillnaden på att spela Spider-Man 1, Miles Morales och Spider-Man 2?
Att spela openworld på Manhattan, New York tröttnade man innan GTA IV släpptes.
Att 100%:a i Spider-Man känns så otroligt repetitivt då kartan är en stor rektangel uppdelat i 8+ kvadratiska områden. Do and repeat på varje område.
Detta kan man inte säga om 3D Mario, där varje spel är unikt. Där man styr Mario på olika sätt i varje spel.
Likt Zelda, de klassiska och nu med BOTW och ToTK så har dom sopat banan på allt och alla över hur ett open-world spel skall göras.

Det Sony "nu" har gjort med PS5 Pro, prissättningen på konsolen, samt deras prissättning, digitala, på deras egna spel är HORRIBELT. För allt och allt! Båda inte något gott med dessa priser, enbart de giriga vinner på detta.

Detta är min rant om bara Sony och dess utbud men enligt mitt tycket så är tredjeparts utbudet till PS5 är inget att hänga i granen, speciellt då maskinen är över fyra år gammal.

Sanningen är att de flesta indie spelen, som Hades, Dead Cells, Vampire Survivors, Dave The Diver släpps och släpptes på Switch före än PS4/PS5
Vampire Survivors släpptes ett år senare. För att inte nämna Ori spelen 🤷‍♂️
Så nej, utbudet på Switch, är MYCKET större än PS5.
En snabb googling visar att Switch har över 120000 titlar medans PS5 har 3247 titlar.

Sen det du nämnde om Astro Bot stämmer inte heller.
Ett spel som är fantastiskt ja, men står det på egna ben likt Mario?
Nope, varför? För att AstroBot har snott majoritet av allt man gör i det spelet från just Mario och andra Nintendo spel: Metroid bollen, det finns andra sätt att göra det på.
Samt, att styra AstroBot är INTE roligt på samma sätt som det är att styra Mario i alla de olika 3D spelen. Allt från dubbelhopp, trippel, kunna slänga sig framstupa på magen, ta ett ordenligt lååååååånhop, halv volt, walljumpa, vatten hovern (gissa vart AstroBot tog sin hover idé ifrån) gravationen i Galaxy, hatten i Odyssey.
Det är därför Nintendo helt enkelt är bäst i branschen på det dom gör. Trots hårdvara så har dom spel, Luigis Mansion 3 som springer cirklar när det kommer till realtids animationer kontra det super duper realistiska Uncharted 2-4. Där VARJE hopp har EN enda animation!

Tearaway Unfolded däremot, ett underbart och sjukt underskattat spel från Sony & Co som verkligen slår Nintendo på fingrarna. Mer originellt 3D plattformare har jag inte varit med om sen Galaxy serien. Se och lär Nintendo, sa jag gång på gång till mig själv när jag spelade det 🙂
Men det är en annan historia

Skriv svar