Delta Force: Black Hawk Down 2025

Skribent

Jag älskade Novalogics Delta Force-serie. Efter att ha fått bedriva strider inne i byggnader i Rainbow Six så fick vi ett mer militärinriktat spel i stora öppna miljöer. Voxel-motorn gjorde att spelet kändes unikt, stort och fritt. Serien fick några uppföljare och jag skulle säga att peaken på allt blev när Delta Force Black Hawk Down släpptes. I kampanjen fick jag ta del av händelserna i Somalia 1993 när tre amerikanska Black Hawk-helikoptrar blev nedskjuta under ett uppdrag i Mogadishu. Händelsen blev en bok som sedan också blev en film av Ridley Scott.

Förra året återupplivades Delta Force-serien av kinesiska Team Jade som ett F2P-spel. Multiplayerdelen kom först och nu lanseras en remake av Black Hawk Down-kampanjen. Jag tror dock det blivit lite av ett missförstånd här eller misskommunikation. 2025 Black Hawk Down känns inte som en remake på Novalogics Delta Force Black Hawk Down. I stället så är det en adaption av filmen där till och med klipp från filmen används och händelserna i spelet är i princip 1:1 med scenerna från filmen. Novalogics version var inte baserad med filmen som grund utan vi fick både uppleva det som hände innan och det som hände efter själva incidenten.

Det Team Jade har lyckats bra med i sin version är stämningen och det grafiska. När jag landar med helikoptern på taket i Mogadishu så känns det verkligen som jag är mitt i filmen. Unreal 5-motorn får verkligen skina och detaljerna på omgivningen är imponerande. Dessvärre så är det också här det positiva slutar i spelet.

Black Hawk Down 2025 är en buggig sörja som dessutom är helt omöjligt att spela ensam. Kampanjen var först tänkt att bli en singelspelskampanj med co-op och vad vi fått nu är en kampanj med total fokus på co-op. Det går att spela själv men då får jag spela helt själv utan ens AI-kompanjoner, vilket gör att banorna är i det närmaste omöjliga.

Spelet är dessutom taskigt optimerat och även om jag inte har den bästa speldatorn så lever bilduppdateringen ett helt eget liv. Ibland så kör den över 60 FPS när skärmen är full av fiender och kulor som viner för att sen dippa ned till 5 FPS när jag är helt ensam i ett hus. Det är inte ovanligt att fastna i terrängen eller bli skjuten genom väggar. Jag och mina kompanjoner blir titt som tätt utsparkade ur spelet och kan inte logga in igen vilket gör att uppdragen blir omöjliga att slutföra. En annan idiotisk sak är att jag först måste starta vanliga Delta Force och sen när jag trycker på Black Hawk Down så startas det spelet i en ny klient. Varför är helt oklart då det inte görs på detta vis när jag kör vanlig multiplayer.

Black Hawk Down blev försenat men skulle behövt ännu mer tid. Som det är nu så har vi ett spel som i princip är ospelbart. Det enda som spelet egentligen har som är bra är just stämningen. Men då är det ju synd att man tyvärr inte kan uppleva den på grund av alla buggar. Nä, för den som vill uppleva Black Hawk Down i spelform så rekommenderar jag att köra den gamla versionen för detta är ren och skär katastrof.

1
Dåligt
+
Fina miljöer och stämning
+
Det är gratis åtminstone
-
Buggigt, buggigt och mer buggigt
-
Horribelt optimerat
-
Varför körs det två klienter på varandra?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Va tråkigt, hade sett fram emot att lira delta force igen. får bli nån annan gång!

Medlem

Ännu ett UE5-spel som är uruselt optimerat... Kan ingen programmera längre, eller vad är det som är problemet?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Ännu ett UE5-spel som är uruselt optimerat... Kan ingen programmera längre, eller vad är det som är problemet?

Absolut och bra med, fast man måste lägga mycket tid = pengar för att göra det bra, samma sak för grafiker, lättare och billigare att inte sitta och optimera, bara att låta nvidia sälja dyra grafikkort.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Trist att det är en buggig sörja men det låter som helt rätt betyg med tanke på det.

Kanske fixar utvecklarna spelet så att det funkar mycket bättre med tiden, men det skulle förstås aldrig ha släppts i nuvarande skicket.

Hur som helst, kul omväxling att se totalsågat spel ibland, då uppskattar man alla bra spel desto mer. 😁

Skribent
Skrivet av Nemo:

Trist att det är en buggig sörja men det låter som helt rätt betyg med tanke på det.

Kanske fixar utvecklarna spelet så att det funkar mycket bättre med tiden, men det skulle förstås aldrig ha släppts i nuvarande skicket.

Hur som helst, kul omväxling att se totalsågat spel ibland, då uppskattar man alla bra spel desto mer. 😁

Sitter och spelar Novalogics version nu och surar. Jag såg verkligen framemot detta 😤

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sitter och spelar Novalogics version nu och surar. Jag såg verkligen framemot detta 😤

Gamla BHD är jäkla nice alltså.

signatur

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Gamla BHD är jäkla nice alltså.

Det håller oväntat bra fortfarande

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Synd att BHD delen blev så kass. Inte provat den själv. Men lagt otaliga timmar i Warfare läget och måste säga att det är helt tvärt om. Flyter på extremt bra. tighta banor och intensiva strider. På ytan en klon av BF2042, men där 2042 är en buggfest utan dess like fortfarande, så bara funkar Delta Force. Snabbt, kul, inte för mycket F2P tjafs i vägen. Extremt detaljerad vapen customization, som man kan ha väldigt roligt med.

Skribent
Skrivet av N00bTr00per:

Synd att BHD delen blev så kass. Inte provat den själv. Men lagt otaliga timmar i Warfare läget och måste säga att det är helt tvärt om. Flyter på extremt bra. tighta banor och intensiva strider. På ytan en klon av BF2042, men där 2042 är en buggfest utan dess like fortfarande, så bara funkar Delta Force. Snabbt, kul, inte för mycket F2P tjafs i vägen. Extremt detaljerad vapen customization, som man kan ha väldigt roligt med.

Det är det här som är så märkligt. Vanliga spelet funkar bra och flyter på bra. Men BHD är en katastrof.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är det här som är så märkligt. Vanliga spelet funkar bra och flyter på bra. Men BHD är en katastrof.

UE4 VS UE5

Skribent
Skrivet av Thane:

UE4 VS UE5

Bytte de motor för DLCt? Är det därför det körs igång en klient på klienten måntro?

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bytte de motor för DLCt? Är det därför det körs igång en klient på klienten måntro?

Yes! MP körs i UE4 och Singeplayer i UE5. Oklart varför båda klienterna måste vara igång. Säkert något knep för att få in fler i MP och sälja microtransaktioner.

Medlem

Skrivet av Thane:

Yes! MP körs i UE4 och Singeplayer i UE5. Oklart varför båda klienterna måste vara igång. Säkert något knep för att få in fler i MP och sälja microtransaktioner.

Specifikt 4.24.2 för MP och 5.4 för SP.
Känns som ett lite märkligt val att köra två olika motorversioner, lite oklart varför de valt det spåret.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Nu ska vi inte vara så negativa. Vem har sagt att spel ska vara spelbara 2025. De förrenderade filmerna är ju fina (?)

signatur
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Nu ska vi inte vara så negativa. Vem har sagt att spel ska vara spelbara 2025. De förrenderade filmerna är ju fina (?)

Nu skall du inte vara så jävla positiv!

signatur

Medlem

Så otroligt tråkigt
Såg försiktigt fram emot BHD men sen blev man lite skeptisk innan release, något kändes inte rätt. Sen såg man alla negativa recensioner på Steam och insåg att det skulle va ett riktigt kasst spel. Att de kunde misslyckas så brutalt med BHD… riktigt tråkigt. Att man måste köra två klienter samtidigt låter bara korkat. Hur kan man ta ett sådant beslut?

Testpilot
Skrivet av Jozo:

Hela poängen med Unreal Engine och tillhörande blueprint-system är att man inte ska behöva kunna programmera för att göra ett spel. Såklart underlättar det att kunna programmera om man vill ha mer skräddarsydda saker utanför vad UE tillåter i grundutförande, men många av dessa funktioner kan kompletteras med plugins eller auto-genereras med exempelvis Copilot, om det inte är allt för avancerat.

Detta är på gott och på ont; fördelen med detta tillvägagångssätt är att det blir enklare för mindre utvecklare att komma igång från idé, till prototyp, och till slut färdig produkt. Nackdelen är såklart att det saknas kompetens för saker som felsökning och optimering. Men detta är något som vore ett problem oavsett, då det finns fler spel än utvecklare med kunskapen som efterfrågas — vilket är naturligt då många av de som en gång i tiden satt och skrev egna spelmotor idag leder spelföretagen istället.

Ge det några år så tror jag det kommer skifta, där dagens juniorer blir seniorer och får några års erfarenhet under bältet. Genuint intresserad spelutvecklare kommer inte nöja sig med BP-systemen, utan kommer naturligt utforska programmeringen för att göra de funktioner de drömmer om – vilket på sikt bygger kompetens på ett annat vis.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 5600| 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

Skribent
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Och klippen från filmen är också fina...

Skrivet av Atilaa:

Så otroligt tråkigt
Såg försiktigt fram emot BHD men sen blev man lite skeptisk innan release, något kändes inte rätt. Sen såg man alla negativa recensioner på Steam och insåg att det skulle va ett riktigt kasst spel. Att de kunde misslyckas så brutalt med BHD… riktigt tråkigt. Att man måste köra två klienter samtidigt låter bara korkat. Hur kan man ta ett sådant beslut?

Någonstans här finns en bra tanke. Men de skulle gjort detta till något helt separat och get det typ 1 år till. Gjort det som det var tänkt från början, ett singleplayerspel med co-op-möjligheter där man får spela sig igenom filmen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Nemo:

Notera att det han menar är att campaign delen är skit inte hela Delta Force. Att säga totalt sågat är överdrift. Multiplayer delen samt operation delen är riktigt djävla bra för ett f2p. Men ja campaign är ren skit.

Skribent
Skrivet av Siimuliize:

Notera att det han menar är att campaign delen är skit inte hela Delta Force. Att säga totalt sågat är överdrift. Multiplayer delen samt operation delen är riktigt djävla bra för ett f2p. Men ja campaign är ren skit.

Japp, multiplayer är bra. Även om jag tycker det speglar CoD/BF mer än gamla Delta Force så är den delen rolig och fullt spelbar.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av abso:

Va tråkigt, hade sett fram emot att lira delta force igen. får bli nån annan gång!

Multiplayer delen är kul. Spelar rätt mycket.

Medlem

Testade multiplayer-delen förut. Såg ut som en spännande battlefield-variant. Märkte efter en minut att det fattades väldigt mycket för att det skulle kännas som ett färdigt spel.

Skribent
Skrivet av Whisp:

Testade multiplayer-delen förut. Såg ut som en spännande battlefield-variant. Märkte efter en minut att det fattades väldigt mycket för att det skulle kännas som ett färdigt spel.

Den delen är spelbar i alla fall även om det finns saker att fixa och göra färdigt. Detta är dock helt ospelbart. Utvecklarna skulle ha fortsatt utveckla multiplayerdelen först sen gått över till Black Hawk Down.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Spelet fick en etta i betyg. Det är sämsta möjliga betyg, alltså en totalsågning.

Finns många andra spel som också fått sämsta betyget men där jag inte alltid håller med, men det kvittar, det är ändå sämsta betyget och därmed en totalsågning av den recensenten.

Medlem

jag älskade oxå gamla delta force spelen, men testade detta i typ 10 min innan jag insåg att det var skit

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tyvärr verkar UE överlag ha blivit en ganska "meeh" motor som passar bäst till tech demos och inte faktiska spel.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Spelet fick en etta i betyg. Det är sämsta möjliga betyg, alltså en totalsågning.

Finns många andra spel som också fått sämsta betyget men där jag inte alltid håller med, men det kvittar, det är ändå sämsta betyget och därmed en totalsågning av den recensenten.

Om du läser vidare så sägere ju han själv att multiplayer och operations delen är bra. Det var det jag menade att Delta force är ingen Single player spel utan det är mer 3 spel i ett paket. Warfare din typiska bf eller cod multiplay. Sen har du operations som är som tarkov. I warfare och operations så är det som om du spelar två helt olika spel än campaign mode delen. Devs har nog bara slängt in campaign mode bara för att. Alla resurser och kraft lägger de ner på operations och warfare. Och jag håller med om att campaign delen är helt djävla värdelös dock sanslöst snyggt grafiskt.

Operations delen: https://www.youtube.com/watch?v=nzobeQ71zXg Bra

Warfare delen: https://www.youtube.com/watch?v=D6vkSA6SIMo Bra

Campaign mode delen: https://www.youtube.com/watch?v=4I_QrwFd__o Värdelöst skit men snyggt

Medlem
Skrivet av norrby89:

Tyvärr verkar UE överlag ha blivit en ganska "meeh" motor som passar bäst till tech demos och inte faktiska spel.

Säger bara id tech motorn och den makalöst snygga decima motorn som är något makalöst snyggt.

Skribent
Skrivet av Nemo:

Skrivet av Siimuliize:

Om du läser vidare så sägere ju han själv att multiplayer och operations delen är bra. Det var det jag menade att Delta force är ingen Single player spel utan det är mer 3 spel i ett paket. Warfare din typiska bf eller cod multiplay. Sen har du operations som är som tarkov. I warfare och operations så är det som om du spelar två helt olika spel än campaign mode delen. Devs har nog bara slängt in campaign mode bara för att. Alla resurser och kraft lägger de ner på operations och warfare. Och jag håller med om att campaign delen är helt djävla värdelös dock sanslöst snyggt grafiskt.

Operations delen: https://www.youtube.com/watch?v=nzobeQ71zXg Bra

Warfare delen: https://www.youtube.com/watch?v=D6vkSA6SIMo Bra

Campaign mode delen: https://www.youtube.com/watch?v=4I_QrwFd__o Värdelöst skit men snyggt

För att stävja debatten lite. Jo jag totalsågar kampanjen, men inte Delta Force som spel och jag tror ni båda är överens om det.

signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar