Huntdown - en svensk blodig pixelpärla

Medlem
Huntdown - en svensk blodig pixelpärla

Har du letat efter ett retrodoftande actionspel att köra tillsammans med en vän i soffan?
Ett spel likt de spel man på det tidiga 90-talet spelade i syrefattiga rum på sommarlovet, fastän föräldrarna i huset sagt till att gå ut och leka i det fina vädret istället?

Då har jag ett spel för dig - Huntdown!

I det svenskutvecklade Huntdown spelar du som en av tre prisjägare i jakt på olika brutala gängledare i den futuristiska, men samtidigt nedgångna staden Shimamoto. Det är ett hopkok av precis allt som var häftigt på den tiden - neonskyltar, punkare, elgitarrer, hockeyklubbor, kantiga granna sportbilar, samurajer och ninjor, flygande skateboards, karate, solbrillor och, oj så många dåliga one liners.

Spelet fångar den stämningen perfekt, in i minsta detalj - i den syntiga musiken, den handpixlade världen och med den där mullrande trailerrösten som presenterade precis alla filmer från väst på den tiden, men som här istället säger åt dig att börja spela eller meddelar att du vunnit.
Det resulterande sinnesintrycket är en blandning av filmerna The Warriors, RoboCop och The Running Man samt spelen Contra, Flashback och Double Dragon. Prisjägarna du kan välja mellan är den 148-åriga cyborgen John Sawyer som spottar ur sig klyschor från 80-talsfilmer lika fort som han gör kulor, den hårdkokta, 32-åriga människan Anna Conda som känns som en kvinnlig spinn på Snake Plissken från Escape from New York och den sju-åriga roboten Mow Man som tilltalar sina fiender med en orimligt artig ton samtidigt som han plöjer ned dem med en ohälsosam mängd projektiler och explosioner.

Det är så här en gubbeväljarskärm ska se ut!

I want one of those!

Alla prisjägarna har sina egna huvud- och sidovapen, där det tidigare har oändligt med ammo och det senare har en viss fördröjning innan det kan användas igen. Det finns två dussin "bättre" vapen med begränsad ammo du kan plocka upp under banornas gång, som blir alltmer förödande allteftersom och sträcker sig från stålrör och basebollträn till automatkarbiner, raket- och granatkastare och till sist plasmavapen. Spelet består av fyra gängterritorium med fem banor och bossar vardera, där svårighetsgraden höjs för varje bana och boss, med en extra tydlig höjning av ribban när du når ett nytt territorium som också kommer med en distinkt ton i musik och miljö samt innehåller sitt egna vapen- och fiendeutbud. Mitt favoritgäng i spelet är hockeygänget "The Misconducts" ledda av den steroidpumpade tuffingen Unholy Goalie. Med sina yviga hockeyfrillor glider de runt på rullskridskor genom stadens tunnelbanestationer och attackerar dig med hagelbössor, eldbomber och så klart hockeyklubbor.

Alla gängen introduceras i laddskärmarna med fina pixelomslag

Är du OK?

Pang och hopp. Hopp och pang.

Det finns även ett arkadläge med fler fiender, fler explosioner och poäng att samla

Även om du kan spela Huntdown själv är det som roligast att lira det tillsammans med en vän och försöka samsas om olika vapen samt koordinera era attacker för att överleva spelets allt annat än platta banor. Den enda nackdelen med flerspelarläget är det kan vara lätt att glömma bort vilken prisjägare som kontrolleras av vem, då de i stridens hetta, bland kulregn och eldmoln kan te sig lite lika, men det är ju också lite av tjusningen. För de utan en vän i närort att dela soffa med finns det tyvärr inget onlineläge och då spelet släpptes i maj 2020, en suboptimal tid för soffdelande, kan jag tänka mig att många som annars skulle ha spelat det missade nöjet när det begav sig.

Oavsett hur du spelar har du efter circa sex timmar förmodligen hunnit nå spelets eftertexter men då det finns fortfarande en del att göra för de som gillar att klara spel till hundra procent, så som att hitta alla gömda pengaväskor av vilka det finns tre av på varje bana, klara spelet på de svårare svårighetsgraderna, pröva att spela som en av de andra prisjägarna samt en rad achievements. Jag brukar ofta nöja mig med att lämna sådant efter mig, men för en gångs skull känns det som något jag skulle kunna försöka mig på, vilket säger något om hur kul det faktiskt är att plöja igenom Shimamotos gator.

Huntdown är ett spel där utvecklarna Easy Trigger Games verkligen vetat vad ville skapa och också fullföljt det till punkt och pricka. Bara spelets utseende är ett konstverk i sig, men tillsammans med den stämningsfulla synthwave-musiken och den tidsenliga utmaningen lyckas spelet uppfylla (nästan) alla mina önskemål. På Steam följer det till och med en instruktionsbok, med fejkat slitna sidor, för den där autentiska känslan av manualer man läste i baksätet på bilresor på väg till och tillbaka från far- och morföräldrarna.
De har minsann tänkt på allt... nästan.

Huntdown
5
Mästerligt
+
Handpixlad grafik i toppklass
+
Synthwave att segla iväg till svunna tider med
+
Kaotiskt flerspelarläge för soffan
+
Sex timmars spelande med stadigt svårare bossar och bandesign
+
Hemligheter på varje bana, valbara svårighetsgrader och tre prisjägare ger anledning till omspelning
-
det finns inget virtuellt soffspelarläge
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:Nintendo Switch, Playstation 4, Microsoft Windows, Linux, Xbox One, Mac OS, Android, IOS /// Testat på Steam

• Release:2020-05-12

Medlem

❤️

Så bra att jag har köpt det två gånger!

Medlem

Har läst runt lite och tydligen ska det gå att köra spelet co-op även via Steam Remote Play, men inget jag prövat så osäker på hur bra det fungerar.

Testpilot

Riktigt coolt spel, jag tipsade om detta när jag körde mobilspelstips här på sidan för en tid sedan nu. Så kan intyga att mobilversionen fungerar riktigt bra den med.

Medlem

Trevlig läsning! Funderat på att skaffa det några gånger men aldrig blivit av. Det är en genre jag skulle vilja gilla men det går tyvärr inte. Enda sättet är om brorsan tvingar mig, för kör man coop är allt kul. Var ett tag sen vi körde den här typen av spel så kanske är dags igen

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Trevlig läsning! Funderat på att skaffa det några gånger men aldrig blivit av. Det är en genre jag skulle vilja gilla men det går tyvärr inte. Enda sättet är om brorsan tvingar mig, för kör man coop är allt kul. Var ett tag sen vi körde den här typen av spel så kanske är dags igen

Tack för att du läste!

Med några öl och en soffkamrat tror jag du kan få riktigt skoj!

Medlem

Shysst recension! Lagt spelet i wishlisten

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Högg en licens häromdagen efter att ha sett tips om spelet i någon av de recensioner jag skrivit här på FZ (har jag för mig). Din text får mig att prioritera detta spel högre än andra i min turordning. Verkar helt fantastiskt.

Medlem
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Shysst recension! Lagt spelet i wishlisten

Tack!

Skrivet av Legerdemain:

Högg en licens häromdagen efter att ha sett tips om spelet i någon av de recensioner jag skrivit här på FZ (har jag för mig). Din text får mig att prioritera detta spel högre än andra i min turordning. Verkar helt fantastiskt.

Hmm hur många har du i din turordning?
Tack för orden

1
Skriv svar