Trading card games (TCG) - Pokémon, Magic, fotbollskort, One Piece etc.
Är det någon här på FZ som samlar och/eller spelar något samlarkortspel?
Jag har någonstans en förhoppning att det finns ett intresse här eftersom det är svårt att hitta andra svenskar att diskutera hobbyn med. Jag är trött på att bli hänvisad till diverse subs på Reddit där ens trådar och inlägg bara försvinner i massan och där det mesta ändå kretsar kring Nordamerika.
Det vore kul med en tråd där vi som är intresserade kan diskutera allt som rör hobbyn, eventuellt visa upp våra samlingar, ge tips på reor, butiker, events och annat som hör till.
Själv spelar jag Star Wars Unlimited med polare och Lorcana med sambon.
Därutöver samlar jag på Pokémonkort men framför allt One Piece eftersom Pokémon har blivit väldigt dyrt och svårt att få tag i pga enorm efterfrågan.
Har vi några entusiaster här på FZ?
Jag har aldrig riktigt fastnat för kortspel och speciellt inte samlarkortspel, men jag var riktigt förtjust i Star Wars Destiny när det släpptes. Men allteftersom de släppte nya sets tappade jag intresset mer och mer.
Jag önskar FFG hade släppt Destiny på nytt fast som ett komplett spel eller ett "living card game".
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Jag har aldrig riktigt fastnat för kortspel och speciellt inte samlarkortspel, men jag var riktigt förtjust i Star Wars Destiny när det släpptes. Men allteftersom de släppte nya sets tappade jag intresset mer och mer.
Jag önskar FFG hade släppt Destiny på nytt fast som ett komplett spel eller ett "living card game".
Jag känner lite samma med det aktuella Star Wars Unlimited, även om jag aldrig fastnade för Destiny.
Var väldigt roligt med de första två seten men intresset har dalat lite för min del. Jag tycker fortfarande att det är roligt att spela men pga hypen har priserna ökat rejält så jag samlar inte som sådant längre. Älskar dock kortens illustrationer!
Har en väldig massa mtg, gamla och nyare, massa lekar. Bryr lite mindre om reglerna, bygger för att det är kul och att det skall vara så jobbigt för de jag spelar mot, skiter i om jag vinner, så länge de jag spelar mot tycker det suger att spela.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Fick feeling för två år sedan att återuppleva barndomen så köpte en massa pokemonkort, Sjukt kul att öppna. Men sen har det bara stått och jag vet inte vad jag ska göra med allt 😂
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Fick feeling för två år sedan att återuppleva barndomen så köpte en massa pokemonkort, Sjukt kul att öppna. Men sen har det bara stått och jag vet inte vad jag ska göra med allt 😂
Det är riktigt roligt att öppna packs Pokemonkort är lätt att sälja nästan oavsett mängd eller vad det är för kort så det är alltid ett alternativ om du har tid och lust med det.
Det är riktigt roligt att öppna packs Pokemonkort är lätt att sälja nästan oavsett mängd eller vad det är för kort så det är alltid ett alternativ om du har tid och lust med det.
Jo jag tänkte att sälja det vidare om det känns värt mödan. Iaf alla rare-kort. Tror jag lyckades få tre kort som var värda lite mer, de är kanske värt att hålla ett tag(?)
🎮 PS5 || LG 55" CX
Har en nästan komplett samling 1 gen pokemonkort, både i TCG form och de andra korten som var mer bara för samlandet.
ligger i samlingspärmar i någon låda någonstans, inte rört på många år.
Vet att jag har en holographic Charizard (ej 1st edititon, utan bara vanliga base set).
Den är nog fortfarande värt några kronor.
Men spelar inte öht något TCG.
Spelade hiskeliga mängder MTG under något år eller två. Missade Alpha och Beta-tåget men hoppade under Revised så var väl typ sämsta tiden för expansionerna då jag missade Dark, Arabian Nights, etc utan fick uppleva Fallen Empires och Ice Age. Men men har kvar många av korten och ett antal dubbelländer som ju är värda en del. Tyvärr var man väl så korkad back in the day att man faktiskt använde korten till vad de var till för och spelade med dem, så lär inte vara i så bra skick.
Försökt börja igen ett par gånger, men aldrig blivit något seriöst även om det alltid varit kul att spela
Jo jag tänkte att sälja det vidare om det känns värt mödan. Iaf alla rare-kort. Tror jag lyckades få tre kort som var värda lite mer, de är kanske värt att hålla ett tag(?)
Det kan absolut vara värt att hålla på det ett tag beroende på vad det är och från vilket set. Om tid och lust finnes får du gärna kolla upp vad det är för kort
Har en nästan komplett samling 1 gen pokemonkort, både i TCG form och de andra korten som var mer bara för samlandet.
ligger i samlingspärmar i någon låda någonstans, inte rört på många år.
Vet att jag har en holographic Charizard (ej 1st edititon, utan bara vanliga base set).
Den är nog fortfarande värt några kronor.
Men spelar inte öht något TCG.
Det finns många värdefulla kort i Base set som går för flera hundra kronor om de är i bra skick och de anses ju nu som vintage och är fortfarande populära
Charizard är förstås ännu dyrare och jag har sett den säljas för 1500-3000kr.
Jag tillhör inte dem som lägger så mycket pengar på enstaka kort men det finns definitivt en marknad för det även i Sverige.
Jag spelar en hel del Magic med en grupp vänner. Riktigt kul!
Hela spelgruppen tycker emellertid att Wizards of the Coast förvaltar spelet dåligt. Numera släpps så många nya set att det är omöjligt att hänga med i svängarna, än mindre bli hajpade på nästa släpp. Att de dessutom mer eller mindre dubblat priserna på bara något år gör inte saken bättre.
Så numera printar vi proxies och spelar med dem istället. Precis lika kul, men nästan gratis. (Eller inte riktigt, en rolig deck slutar det ju oftast med att man köper alla kort till ändå.)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Spelade mycket när jag var yngre, hade några vänner som vi spelade väldigt mycket med. Vi trodde vi var duktiga och hade hittat på bra kortlekar! Gick till närmsta brädspelsstället(Tradition) och utmanade någon svettig äldre herre som totalt krossade både mig och min själ och min kortlek på bara några rundor. La det på hyllan...
Kidsen har velat testa på Pokemon när det var större för några år sen men dom föll aldrig riktigt in i det, dom ville bara testa för det var populärt, dom hade inget intresse och jag fann kortspelet att vara inte så kul.
Försökte förra året att köpa ett grundsett med två lekar för att få in min äldsta på detta härliga "knark", men han fastnade inte alls och då jag inte har någon att spela med ändå så la jag det på hyllan då också.
Kör dock både Arkham Horror och Marvel Champions som man kan spela själv vilket är väldigt roligt. Själva spelandet är kul men även att bara skapa kortlekar är riktigt roligt.
Det kan absolut vara värt att hålla på det ett tag beroende på vad det är och från vilket set. Om tid och lust finnes får du gärna kolla upp vad det är för kort
De jag upptäckt ha lite extra var dessa tre
* Starmie V # TG13
* Leafeon VSTAR # GG35
* Drowzee # 210
Kan säkert råkat missad någon! Tror förstnämnda har störst utvecklingspotential?
🎮 PS5 || LG 55" CX
Tyvärr inte. Spelade en del MTG för typ 20-25 år sedan. Vill minnas att jag hade en ganska läcker counter-lek (blå?) som gjorde mig tråkig att möta. Körde både TCG (primärt MTG), miniatyrer (primärt Mordheim) och allsköns digitala spel men tyvärr valde alla mina bekanta att växa upp på ett sätt jag fortsatt inte har gjort 😁
De jag upptäckt ha lite extra var dessa tre
* Starmie V # TG13
* Leafeon VSTAR # GG35
* Drowzee # 210
Kan säkert råkat missad någon! Tror förstnämnda har störst utvecklingspotential?
Det är tre riktigt fina kort, det är kul att du nämner dessa för både Starmie och Leafeon är två av mina absoluta favoritkort men som jag aldrig köpt för jag anser de vara för dyra
Starmie säljs för runt 800 har jag sett och jag såg faktiskt Leafeon gå på Tradera för strax under 600 bara häromdagen. Även Drowzee ger folk 200-300 för nuförtiden.
Eftersom alla tre kort kommer från sets som börjar bli svårare att få tag i så blir folk villiga att betala mycket.
Du hade kunnat sälja dem redan nu och tjäna en del men de kanske ökar ännu mer, vad vet jag?
Nu har det dessutom kommit ett extremt hajpat set som kretsar kring Eevee och alla utvecklingarna som alla vill ha men som är slutsålt överallt. Det har ballat ur totalt och där är kort som säljs på Tradera för flera tusen kronor styck så då antar jag att folk istället vänder sig till tidigare set och kort med samma Pokémon som i fallet med Leafeon och försöker få tag i dem istället.
Just när det kommer till Pokémon gillar jag att samla framför att spela men det har blivit dyrt och allt svårare att hitta de kort man vill ha eftersom det är en enorm efterfrågan på i princip allt just nu.
Finns folk som blivit rika på att investera i det framför allt i USA genom att köpa upp förseglade produkter och sälja till i vissa fall 5-10 gånger priset några år senare. Och folk betalar det utan att blinka!
Jag håller själv lite koll på priser på vissa kort för att eventuellt göra något fynd. Byte även med polarna ibland, men det har blivit en rätt galen marknad när det kommer till desss kort.
Det är tre riktigt fina kort, det är kul att du nämner dessa för både Starmie och Leafeon är två av mina absoluta favoritkort men som jag aldrig köpt för jag anser de vara för dyra
Starmie säljs för runt 800 har jag sett och jag såg faktiskt Leafeon gå på Tradera för strax under 600 bara häromdagen. Även Drowzee ger folk 200-300 för nuförtiden.
Eftersom alla tre kort kommer från sets som börjar bli svårare att få tag i så blir folk villiga att betala mycket.
Du hade kunnat sälja dem redan nu och tjäna en del men de kanske ökar ännu mer, vad vet jag?
Nu har det dessutom kommit ett extremt hajpat set som kretsar kring Eevee och alla utvecklingarna som alla vill ha men som är slutsålt överallt. Det har ballat ur totalt och där är kort som säljs på Tradera för flera tusen kronor styck så då antar jag att folk istället vänder sig till tidigare set och kort med samma Pokémon som i fallet med Leafeon och försöker få tag i dem istället.
Just när det kommer till Pokémon gillar jag att samla framför att spela men det har blivit dyrt och allt svårare att hitta de kort man vill ha eftersom det är en enorm efterfrågan på i princip allt just nu.
Finns folk som blivit rika på att investera i det framför allt i USA genom att köpa upp förseglade produkter och sälja till i vissa fall 5-10 gånger priset några år senare. Och folk betalar det utan att blinka!
Jag håller själv lite koll på priser på vissa kort för att eventuellt göra något fynd. Byte även med polarna ibland, men det har blivit en rätt galen marknad när det kommer till desss kort.
Vad kul att jag lyckats få tag på några du kände igen och ändå gilla!
Tror jag håller i dem då. ifall det nu kretsar om Evee och alla utvecklingar kanske det mättar behovet för den leafeon som jag har då också? Annars är så många kort nonsense för mig då jag hängde endast med i gen 1 och gen 2 och det är de enda som jag ändå uppskattar att få, resten är väldigt ??? 😂
Är det bara just nu det är så stor efterfrågan eller har det varit det ett tag? Hur kommer det ens sig, har det blivit poppis på senare tid?
🎮 PS5 || LG 55" CX
Vad kul att jag lyckats få tag på några du kände igen och ändå gilla!
Tror jag håller i dem då. ifall det nu kretsar om Evee och alla utvecklingar kanske det mättar behovet för den leafeon som jag har då också? Annars är så många kort nonsense för mig då jag hängde endast med i gen 1 och gen 2 och det är de enda som jag ändå uppskattar att få, resten är väldigt ??? 😂
Är det bara just nu det är så stor efterfrågan eller har det varit det ett tag? Hur kommer det ens sig, har det blivit poppis på senare tid?
Tvärtom tror jag att trenden med just Eevee och alla utvecklingarna driver upp priserna även på det kortet du har. Detta + att den kommer från ett set som är allt svårare att få tag i driver upp priset.
Leafeon från senaste setet som nyss släpptes säljs för runt 3000kr och då är helt plötsligt det kortet du har ”billigt” att köpa för 600-700 om man tvunget vill ha ett illustrerat kort med Leafeon. Många verkar resonera så och hela samlarvärlden är byggd på hype.
När något blir svårt att få tag i ska alla ha det till varje pris fast att ingen var intresserad en månad tidigare. Det är galet