Nysläppta Rise of the Ronin sågas på Steam

Robot
Nysläppta Rise of the Ronin sågas på Steam

Det snackas om katastrofal optimering.

#Koei-tecmo, #Rise-of-the-ronin

Medlem

Dålig optimering verkar tyvär vara ett väldigt vanligt fenomen på PC

Medlem

Japanska utvecklare verkar vara helt värdelösa på PC-utveckling.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Hetsen att alla spel skall släppas på alla plattformat skapar massa problem, speciellt på PC där det inte finns något organ för kvalitetskontroll, på konsol så måste spelen i alla fall igenom Sony, MS eller Nintendo, det brukar funka lite bättre då, inte alltid, men för det mesta. PC är så spretigt med, men även om det är spretigt så borde spelen funka bra på maskiner som de flesta har, vilket är ett spann som inte är så svårt att ta reda på.

Skrivet av Arzei:

Japanska utvecklare verkar vara helt värdelösa på PC-utveckling.

Detta gäller även utvecklare här uppenbarligen, kanske inte lika mycket men det är ofta det är problem ju, nuförtiden.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Synd. såg fram imot att spela det på PC.

Medlem

Nu vet jag inget om optimering men jag kan tänka mig att det är svårare att få det att funka när det ska funkar på tiotusentals kombinationer av hårdvara istället för en.
Det borde ju dock funka på förhållandevis ny hårdvara.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Det är väl bara att göra som vanligt. Köp det på rea senare om de fixar det.

Skrivet av Majinbuu:

Inledningsvis.
Finns dock en hel del spel som efter en/ett par patchar fungerar bra och då ofta om inte likvärdig även överglänser playstation/xbox versionerna.
Spel är sällan bra idag vid release, olika saker behöver ofta fixas till och det gäller även spel på ps/xbox.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nu vet jag inget om optimering men jag kan tänka mig att det är svårare att få det att funka när det ska funkar på tiotusentals kombinationer av hårdvara istället för en.
Det borde ju dock funka på förhållandevis ny hårdvara.

Om folk med 4090's har problem då är det dålig optimering. Sen är arkitekturen för PS5 som en PC så övergången är lättare jämför med en PS3.

Medlem

Är helt galet dåligt, gpu sitter på 20% medanst CPU på 100% och det bara blåser i fläkten. Spelet verkar oerhört tungt på CPU, hade varit ok om det jag såg på skärmen såg ut som något som skulle kräva det, men det jag ser är inte mycket snyggare än Nioh2

Medlem

Vad tråkigt! Såg fram emot att spela det men lär väl vänta ett par månader/år nu istället.

Testpilot

Jag förstår att det är omöjligt att få nåt att funka på alla varianter av PC men att de inte ser de större problemen innan är så skumt.

Ta en snapshot på vanligaste hårdvaruconfigen på Steam och gör så spelet flyter bra på den hårdvaran sen är det ju bara en fråga om att släta ut buggar med alla de andra miljoner saker som kan dyka upp. Men då har de iallafall en grund vilket ofta saknas.

På tok för ofta får PC folket config-fil-hacka eller andra moddningar förbi problemen själva eller med ren rå-styrka i hårdvaran släta över sånt vilket är uselt.

Redaktör
Ponny

Den här trenden får gärna dö ut. Helst i fjol.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelar ingen roll om det är en patch på g, förtroendet är redan förbrukat. Är inte tillräckligt intresserad för att ge detta en till chans. Kanske köper för en spottstyver på rea om några år, men inte mer än så.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av VirtualGameCat:

Inledningsvis.
Finns dock en hel del spel som efter en/ett par patchar fungerar bra och då ofta om inte likvärdig även överglänser playstation/xbox versionerna.
Spel är sällan bra idag vid release, olika saker behöver ofta fixas till och det gäller även spel på ps/xbox.

Ja så är det säkert men enligt steam reviews så har ju vissa användare problem med ens starta vissa spel, så allvarliga problemhar jag aldrig stött på till konsol.

Största skandalen till konsol är nog Cyberpunk, speciellt Ps4 versionen då. Slutade väl med Sony tog bort spelet under flera månader från PSN shoppen.

Medlem

Alltså, testar dom inte ens spelet innan dom skeppar det? Helvede vad trött jag är på utvecklarna idag........... lägg av förfan! Hur svårt skall det vara....har precis spelat igenom Split Fiction. Häftigaste grafiken jag någonsin sett, SILKESLENT flyter det. Spelet flyter SILKESLENT på varenda jävla PC PLUS alla konsoller..............

Nä, skärpning nu!

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av smuts:

Spelar ingen roll om det är en patch på g, förtroendet är redan förbrukat. Är inte tillräckligt intresserad för att ge detta en till chans. Kanske köper för en spottstyver på rea om några år, men inte mer än så.

Kan hålla med till viss del men "vissa" spel kanske man har mer tålamod för. För mig var Helldivers 2 ett sådant spel som hade mycket problem ibörjan, men det va så kul när det väl fungerade så jag orkade stå ut och vänta på patchar.

Medlem

Spelet var ju inte ens i närheten av "optimerat" på PS5 så vet inte varför någon förväntade sig något bättre på PC. Kan man inte ens fixa sitt spel på konsol behöver man nog gå till bara till ritbordet och göra om & göra rätt!

Medlem

Finns det nåt spel idag som inte är så förbannat dåligt optimerat till pc ? jag får inte ihop det ? det var ju annat då vid crysis hårdvaran fanns inte för att maxa det spelet då.. men idag 2025 ? suck

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Kan hålla med till viss del men "vissa" spel kanske man har mer tålamod för. För mig var Helldivers 2 ett sådant spel som hade mycket problem ibörjan, men det va så kul när det väl fungerade så jag orkade stå ut och vänta på patchar.

Ja, hade detta handlat om Kingdom Come eller något annat med en riktig hejarstory som man sett fram emot så skulle det låta annorlunda, helt klart.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Finns det nåt spel idag som inte är så förbannat dåligt optimerat till pc ? jag får inte ihop det ? det var ju annat då vid crysis hårdvaran fanns inte för att maxa det spelet då.. men idag 2025 ? suck

Kingdom Come Deliverance 2 är fruktansvärt bra optimerat.

Skrivet av Majinbuu:

Ja så är det säkert men enligt steam reviews så har ju vissa användare problem med ens starta vissa spel, så allvarliga problemhar jag aldrig stött på till konsol.

Största skandalen till konsol är nog Cyberpunk, speciellt Ps4 versionen då. Slutade väl med Sony tog bort spelet under flera månader från PSN shoppen.

Så är det. Vissa har problem, andra inte och hörs därmed inte.
Jag vet flertalet spel där jag både spelat playstation och PC versionen och PC versionen har varit överlägset bäst, om det så varit direkt eller krävt uppdatering vet jag inte då jag är en som numer inte har behov att spela spel direkt vid release.
Detta säger jag som halva mitt liv varit hård Playstation fanboy.

Medlem

Dagens standard för PC spel, ovanligt att nått är lika bra optimerat som tex Kingdom 2.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"förinställningen Ultra, och att man istället kan testa att köra på High eller Standard."

Det vore intressant att veta vilken setting som PS5 kör på. Om man vill spela likvärdig prestanda utan att underskrida.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ta en snapshot på vanligaste hårdvaruconfigen på Steam och gör så spelet flyter bra på den hårdvaran sen är det ju bara en fråga om att släta ut buggar med alla de andra miljoner saker som kan dyka upp. Men då har de iallafall en grund vilket ofta saknas.

Kanske är precis det dom gör. Så att det flyter på för folk som spelar i 1080p.

Så för dem som kör rtx 4090 i 4K blir det helt trasigt. Det hör ju inte till det vanligaste på steam att folk använder kraftiga datorer.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Partyprime:

Kingdom Come Deliverance 2 är fruktansvärt bra optimerat.

+1, KCD2 är ren magi när det kommer till optimering. min RTX2080 och i7-9700 förväntade sig 30fps på low, fick allt maxat 70fps.

Testpilot
Skrivet av lonian:

Kanske är precis det dom gör. Så att det flyter på för folk som spelar i 1080p.

Så för dem som kör rtx 4090 i 4K blir det helt trasigt. Det hör ju inte till det vanligaste på steam att folk använder kraftiga datorer.

Kan inte tala för just detta spelet men det absolut vanligaste problemet jag sett är ju saker som drabbar alla oavsett hårdvaru setup. Dålig optimering tex om man kollar senaste Monster Hunter spelet där det märks mer på svagare hårdvara när texturer laddas. Men att texturerna är dåliga ser ju alla exempelvis.

Sen har vi exemplen där spelen flippar ur om man har för hög framerate , men där är det ju ett lite mindre allvarligt problem.

Jag anser att då man har en hackig och ej följsam upplevelse av spelet , tex med texturer , traversal stutter och andra saker som gör att spelet stannar upp i tid och otid är det de bör koncentrera sig på.

Medlem
Skrivet av Piigge:

+1, KCD2 är ren magi när det kommer till optimering. min RTX2080 och i7-9700 förväntade sig 30fps på low, fick allt maxat 70fps.

Cryengine. Troligen ljusår bättre än UE5, när det gäller Optimering.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Vill minnas att det här spelet hade halvtaskig optimering redan vid PS5. De kan ju ha patchat det sedan jag körde igenom det dock..

1
Skriv svar