Snabbkollen – Battlefield eller Call of Duty?
COD har alltid varit hatat på i 20+ år nu. Och jag har aldrig kunnat ta något som heter Cod seriöst över huvud taget. Väldigt lika som spel blir stämplade som woke nu. Som tur är så har jag så bred spel smak att det inte gör något. Jag skulle lätt vara väldigt glad även om bara hälften av alla spel jag gillar skulle släppas.
De gamla CoD kampanjerna som t.ex MW2 har BF ingen chans mot, kommer fortfarande ihåg många uppdrag trots att det var 15 år sedan. MP kartorna i gamla CoD sitter också kvar pga. hur väl gjorda dom var. Men i multiplayer läget är det jämt, föredrog det mer taktiska i BF samtidigt som CQC i CoD var kul det med.
Jag tror mycket av problemen med spelserierna är att dom trodde dom konkurrerade med varandra och blev för lika till sist.
Bra point, håller helt med. Finns spelare så det räcker gott och väl till båda två.
Valde Call of Duty. Kommer aldrig glömma känslan i det första spelet där det faktiskt kändes som att jag var en soldat i ett stort krig. Band of Brothers känsla. Jag hade önskat att spelserien fortfarande såg ut så, men den tappade tyvärr efter Modern Warfare trilogin. Även om dagens spel såklart är tekniskt och spelmässigt kompetenta.
Battlefield har jag ironiskt nog bara spelat 1942 och 2042, där kan man definitivt säga att det var bättre förr. Men har alltid saknat en bra kampanj i BF spelen och egentligen mest undvikt serien därav när CoD kunde fylla det behovet istället. Det var lite kul att springa runt i MP men det är inte min grej egentligen.
Var med från början och spelade bägge spelen religiöst under 00-talet. Två fantastiska serier som fokuserade på olika saker och kompletterade varandra riktigt bra är/var min analys, då som nu.
Cod betydde mer för mig under 00-talet då jag var ganska investerad i klaner och annat där, men har spelat mycket 1942 & BF2 också. 1942 är en av de första spelen ihop med Mohaa som jag körde ordentligt med Bredband i huset och man kommer väl ihåg Wake Island demot och Tobruk demot. Cod sprang man runt på Dawnville/Burnville demot i SP innan man fick tag på fullversionen.
Alltid känts så barnsligt med argument som att BF är en mer mogen shooter eller vice versa. Det var två ruskigt bra spelserier inte minst under 00-talet och man behöver inte älska båda men man kan vara vuxen nog att göra en mer seriös analys. Idag tycker jag spelen överlag har strävat iväg mycket från sin ursprungliga identitet och lagt mycket mer fokus på fluff & bling.
Mohaa
Guldspel!
Känns som vi har ett liknande perspektiv på saker och ting i övrigt med. Är gammal nog för att minnas när MoH gled över i COD och all hype. Ändå röstade jag på BF då jag trots allt uppskattat de mest, men var egentligen aldrig snack om saken när det kom till själva känslan i vapen, rörelser och animationer. COD var här ljusår bättre än BF.
Det BF i stället gjorde överlägset bäst var självklart känslan av storskalighet och ja, fordon. En verklig revolution för genren. Körde gladeligen MP i alla BF fram t.o.m. BF4. Redan vid detta laget hade spelen utvecklat sig en hel del jämfört med de tidigaste varianterna i serien. Känslan och animationer var avgjort bättre. Samtidigt började mer och mer fluff leta sig in. Fokus på loot, snabbare action och allmänt kaos. Vid detta laget hade jag för länge sedan gett upp hoppet om COD. Där hade utvecklingen ifrån grundläggande game play till flashigt effektsökeri gått ännu snabbare.
Nuförtiden bryr jag mig egentligen inte om någon av serierna. Körde demot på BF2042 när det begav sig men det var ärligt talat uruselt. Och visst stämmer det att COD numera är något av en Fortnite-klon. Inte nödvändigtvis fel i sig. Fast visst känns skins i neonfärger väldigt långt från Mohaa.
Sån hyperbole Bara för att spelen blivit snabbare och har mer movement options så är det ju inte per automatik = Fortnite klon. Jag köper att "det äldre gardet" har svårt för att hänga med i de snabbare spelen nu för tiden men det är liksom ABC-gubbgnäll att alla fps spel som idag är snabbare än förr på något sätt är en Fortnite kopia. Med det sagt så ser jag gärna en middleground, att kunna hoppa, dra en ground slide och vaulta över saker är alldeles lagom imo.
Vad snackar du om pysen? På vår tid spelade vi bara Quake och UT och det va snabbare än samtliga av dessa moderna spel. 🤣
Om jag går tillbaka till BF3 tiden så hade jag valt Battlefield.
Dock så gick det snabbt utför därifrån ( BF4 / BF1 var helt ok ) Därför måste jag välja Call of Duty.
Modern Warfare 1 & 2, Black Ops 1-3 samt Modern Warfare (2019) är ju solklart bättre än vad samtliga Battlefield spel är ( Förutom BF3 & Bad Company 2 ). Sen har väl COD spelen släppt riktiga bajsspel också såklart men inte i närheten lika kassa som de sista Battlefield spelen. Håller tummarna på det nya BF. Lyckas dom inte med detta så tror jag tyvärr att det blir det sista vi ser ifrån Battlefield på en lång tid framöver, ungefär som Medal of Honor spelen.
Sån hyperbole Bara för att spelen blivit snabbare och har mer movement options så är det ju inte per automatik = Fortnite klon. Jag köper att "det äldre gardet" har svårt för att hänga med i de snabbare spelen nu för tiden men det är liksom ABC-gubbgnäll att alla fps spel som idag är snabbare än förr på något sätt är en Fortnite kopia. Med det sagt så ser jag gärna en middleground, att kunna hoppa, dra en ground slide och vaulta över saker är alldeles lagom imo.
Ja må så va för min del också, men sätter jag mig och spelar typ cod 1 eller cod 2 så är det riktigt grymma spel! Men efter det så är det tyvärr en nedförsbacke.
Även battlefield va riktigt bra med ett lite högre tempo fram till 4an.