Jag har skrivit en bok (tv-spels relaterad)
Det här inlägget kommer att bli långt men för att sammanfatta:
Jag har skrivit en bok efter peka och klicka äventyrsspels dramaturgi. Boken är full av tv-spels referenser och jag har till och med försökt leka lite med interaktivitet med hjälp av en frivillig ordlista. Här är boken:

Den släpps den 17 mars men jag ska stå och kränga den på Akademibokhandeln i Umeå (rådhustorget) klockan 13:00 nu på lördag (den 15 mars)
Jag var faktiskt nervös över mottagandet delvis för att litteraturälskare ibland är tv-spels hatare men det har ändå gått hyfsat. Det här var kanske den finaste recensionen:

Jag har lite desperat försökt få ut den här tv-spels informationen så den inte ska missförstås men det verkar kanske ändå gå hyfsat.
Men för den intresserade:
Den största inspirationskällan är egentligen The Legend of Zelda: Majora's Mask och om man ska vara specifik så kanske det främst en speciell tolkning av handlingen i spelet.
Ni som vet vet tror jag? Det blir lite spoilers att skriva det rakt ut.
Baksidestext:
Sigvard befinner sig i Sajveland med ett uppdrag.
Vargen Sköll är på väg att sluka solen, och den ende som kan stoppa katastrofen är en tystlåten gubbe från Norrland, en älg som delar ut post, en fågel som svär något oerhört, en arbetarmus och Hösen som vi egentligen inte riktigt vet vad det är för något?
Muttrande ger sig Sigvard ut på sin resa, fast besluten att göra vad som krävs – även om det innebär att sno en legendarisk storpalt och offra den från utkikstornet i Åmliden. Längs vägen träffar han på ett helt galleri av mystiska och smått vrickade figurer, från demonstrerande harar till häxor med oförklarliga råd och en anka som kanske, eller kanske inte, vet vad allt egentligen går ut på.
Hjälteresan är en humoristisk, filosofisk och existentiell saga om de berättelser vi lever i och de mysterier vi aldrig riktigt kan fånga. Vad är döden? Vad är livet? Och vad säger en gammal gubbe till en varg på väg att sluka solen?
Hursomhelst.
Det är mycket referenser i miljöerna och nästan ett helt kapitel utspelar sig i byn från Resident Evil 4. Andra spel som inspirerat är Dragon Age, Monkey Island, Dark Souls etc.. men det är egentligen inte "en bärande del av berättelsen".
Boken är delvis skriven efter Ron Gilbert essä "Why Adventure Games Suck And What We Can Do About It" (1989). Den använder samma narrativa knep och dialogstruktur som gamla peka och klicka äventyrsspel. Det innebär bland annat att dialogen är uppstyckad på ett visst sätt (ni vet, npc:erna fortsätter sitt dialogträd även om man avbrutit) men även upplägget (exempelvis att spelaren måste ha korta mål och påminnas om dem) och det som jag egentligen är mest stolt över: man måste ha en logik för världen även om den är helknäppt.

Personer som känner igen sig eller har koppling till tv-spel kommer säkert att uppleva den annorlunda än den som inte har det.
Lite övrigt knas:
Jag försökte återskapa interaktiviteten från miljöberättandet i dark souls genom att skapa en ordbok som då är valfri om man vill dyka ner i mytologin. Alla karatärer har sin egna sidequest och en av huvudkaraktärerna misslyckas med sin (musen). Jag har läst en kurs på 7.5 universitetspoäng om samisk mytologi och lagt ner enormt mycket tid på kvantfysiken (som ingen egentligen kommer att uppfatta men jag fick gästblogga om det i alla fall).
Här är lite länkar:
Jag vet egentligen inte riktigt själv vad jag vill med det här inlägget. Jag bryr mig inte så mycket om försäljning, jag antar att det kanske är mer att visa upp den för tv-spels publiken så man vet att den finns:

Humoristisk fantastik låter ju spännande. Även intressant att det ger svaret på mening av livet som inte bara är 42. Lycka till!
Tack.
Boken är, liksom författaren, lite speciell så jag är lite nervös de kommande dagarna
Fasen vad kul grej, jag läser så gott som aldrig böcker men en del av mig är sugen på att göra ett undantag. Den låter sådär lagom weird på ett sätt som tilltalar mig.
Oavsett hoppas jag det går bra med boken, håller verkligen alla tummar!
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Fasen vad kul grej, jag läser så gott som aldrig böcker men en del av mig är sugen på att göra ett undantag. Den låter sådär lagom weird på ett sätt som tilltalar mig.
Oavsett hoppas jag det går bra med boken, håller verkligen alla tummar!
Tack om man vill suporta mig utan att lägga ut en massa pengar kan man ju alltid slänga iväg ett mejl till det lokala biblioteket och be dem köpa in den.
Och låna och ge den ett försök
Tack om man vill suporta mig utan att lägga ut en massa pengar kan man ju alltid slänga iväg ett mejl till det lokala biblioteket och be dem köpa in den.
Och låna och ge den ett försök
Det skulle jag nog definitivt kunna kika på, känner ett par som jobbar i den branschen i Göteborg.
Vågar inte lova att jag orkar/vågar kasta mig in och läsa den, men att be om att plocka hem den kan jag nog undersöka!
Det skulle jag nog definitivt kunna kika på, känner ett par som jobbar i den branschen i Göteborg.
Vågar inte lova att jag orkar/vågar kasta mig in och läsa den, men att be om att plocka hem den kan jag nog undersöka!
Man ska aldrig lova något, men jäklar vad snällt ändå.
Man ska aldrig lova något, men jäklar vad snällt ändå.
Ingen fara - det var inte särskilt komplicerat att dra iväg ett inköpsförslag, så nu håller vi tummarna!
Egentligen tror jag att det är så här:
Just att jag skrev boken som ett peka och klicka äventyrsspel gör boken väkdigt smal och det är klart att det inte kommer att bli någon storsäljare...
Boken riktar sig delvis mot personer som kanske föredrar ett annat medium så bara det är lite korkat av mig.
Å andra sidan så är det intressant att spekulera i hur tv-spel kommer att påverka litteraturen. Det är ett "underliggade tema" i boken som handlar mycket om tanken och berättelsens påverkan på världen.
Jag har lagt ner för mycket tid på den här dyngan för att den bara ska försvinna ut i intet. Jag föredra nästan att den kommer på biblioteken än att man köper den. För mig är det mer ett statement om spelkultur än något annat.
Jag smäller av! Vad fint. Sjukt häftigt. Att släppa en bok är ju en jättegrej, och idéerna bakom är fascinerande. Sämre inspo än Majora's Mask kan man verkligen ha. Den här måste jag läsa.
Jag ska inte ljuga. Det är en smärre pärs. Men egentligen är det jobbigast nu när recensioner börjar komma ut. Hur många kommer ens att ha en liten hum om tv-spels referenserna.
Ångrar egentligen att jag lekte med dialogen och skojade till det så här i efterhand men.
... nu är det bara att hoppas att jag inte blir toksågad.
Ändå skönt att få bortförklara sig här på FZ
Är det möjligen så, att det går att få en liten mening från författaren om jag skickar en bulvan för inköp av bok?
Underbart härligt, kommer köpa ett exemplar oavsett, men tycker det är kul med en liten tanke från författaren.
Alltså jag har grova problem med att marknadsföra mig så jag har fått tänka om lite. Idag ska lokalradion intervjua mig och då tänker jag att jag ska gå all in så det hellre blir lite skämtsamt så i radion kommer det att låta ungefär så här:
"Nästan garanterat Augustpriset "
"Ett konglomerat av filosofiska funderingar och en berättartekniskt triumf "
"Existentiell litteratur som passar alla som har eller har haft ett liv "
Alltså jag har grova problem med att marknadsföra mig så jag har fått tänka om lite. Idag ska lokalradion intervjua mig och då tänker jag att jag ska gå all in så det hellre blir lite skämtsamt så i radion kommer det att låta ungefär så här:
"Nästan garanterat Augustpriset "
"Ett konglomerat av filosofiska funderingar och en berättartekniskt triumf "
"Existentiell litteratur som passar alla som har eller har haft ett liv "
Det verkar som att du har skapat en kultklassiker, som likt Disney och andra kreatörer väver in dolda bonusar för de som har kännedom om referenserna.
Att känna som du gör är helt naturligt och rimligt inför att staka ut en potentiellt ny bana, bara genom din öppenhet här har du fångat ett antal och kanske är det viktigaste att du är komfortabel i att vara just du.
För det har tagit dig såhär långt, varför ändra på ett vinnande recept?
Utvecklas utefter dina strävanden, så behåller du också det som gör dig unik. Att gå sin egen väg kan ta emot och möta motstånd lite varstans, där det primärt handlar om det egna inneboende motståndet, oavsett om du bär på det eller andra.
Kommer följa din resa med spänning!
Det verkar som att du har skapat en kultklassiker, som likt Disney och andra kreatörer väver in dolda bonusar för de som har kännedom om referenserna.
Att känna som du gör är helt naturligt och rimligt inför att staka ut en potentiellt ny bana, bara genom din öppenhet här har du fångat ett antal och kanske är det viktigaste att du är komfortabel i att vara just du.
För det har tagit dig såhär långt, varför ändra på ett vinnande recept?
Utvecklas utefter dina strävanden, så behåller du också det som gör dig unik. Att gå sin egen väg kan ta emot och möta motstånd lite varstans, där det primärt handlar om det egna inneboende motståndet, oavsett om du bär på det eller andra.
Kommer följa din resa med spänning!
Stort tack. Jag är väldig ambivalent faktiskt men jag uppskattar stödet något oerhört.
När släpps boken? Jag gick in på länken till Adlibris men där är den inte släppt än.
Edit: Det var inget. 17 mars läste jag nu högst upp i inlägget
Jepp. Den 17:e men recensioner har ett datum på den 10:onde. Jag ska göra ett försläpp nu på lördag .... så jag är egentligen lite nojjig fram till på måndag men då den väl är ute kanske man kan släppa det :/
Otroligt häftigt, önskar jag hade energin till att göra något sådant. Heja dig! Boken verkar spännande också. Känns som något annorlunda, och det kan man ju inte få för mycket av.
Tack, verkligen. Jo, det har varit några helger och en hel semester men nu är den ute.
Häftigt! Jag har några böcker i min "att läsa"-hög, men kommer spana in din bok efter det!
Är ingen bokfantast, har typ bara läst Saga om Belgarion serien och Ringarnas Herre i mitt liv.
Men jag gillar att supporta sånt här från folk som brinner för nått, så jag kommer köpa dina bok och förhoppningsvis läsa den.
Jag hoppas verkligen allt kommer gå bra för dig!
❤️