Värdshus och tavernor i spel

Medlem
Värdshus och tavernor i spel

Ända sedan jag spelade Baldur's Gate 1 för länge sedan har jag haft en förkärlek till värdshus i spel. Jag tycker att det är en härlig känsla att efter att ha varit ute och äventyrat en hel dag komma till ett värdshus på kvällen - beställa ett stop mjöd, snacka lite med ägaren, höra lite rykten, lyssna på en trubadur som står och spelar i ett hörn etc. Sedan kryper man till kojs i ett rum man har hyrt, för att vakna utvilad nästa dag.

Vad tycker forumet om värdshus och minns ni några extra väl? Finns det några spel som är extra bra på det här med värdshus?

Själv så minns jag framförallt The Friendly Arms Inn i BG1. Främst på grund av omständigheterna runt om kring. Efter att ha flytt från överfallet med Sarevok så kommer man så småningom till The Friendly Arms Inn och tror att man är säker. Men precis utanför blir man attackerad av en prisjägare. Inne på värdshuset möter man sedan Jaheira och hennes man Khalid som ansluter.

Värdshusen i Skyrim är ju också värda att nämna. Att höra en bard sjunga The Dragonborn Comes inne på ett värdshus är väldigt stämningsfullt.

Medlem

Värdshuset i asgard wrath är svårslaget.

Sportsbar vr också mys.

Utanför vr faller lockelsen dock. För tillfället spenderas det en del på tavernor i Kingdom come deliverance 2. Tärning är det roligaste som finns här. Man får gå till badhus för annan underhållning.

Medlem

Var rätt så länge sedan jag spelade det, men vill minnas att Betrayal at Krondor hade en väldigt bra atmosfär i värdhusen.

Värdhusen i TES2: Daggerfall stod ut också med mer stämningsfull musik om man hade bra hårdvara (ej AdLib och liknande), blev en trevlig chock när man plötsligt hörde mer musik i det spelet efter att ha uppgraderat ljudkortet.

Medlem

Lion's Pride Inn i Elwynn forest har jag fina minnen ifrån. Det var väl inte så interaktivt, men efter att ha utrotat flera kolonier av gnolls och annat jäkelskap i skogen så var det alltid trevligt att åka tillbaka dit och glatt logga ut för dagen.

Skyrims tavernor var inte så trevliga tyckte jag, utan föredrar faktiskt Oblivions av någon anledning.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Tänker direkt på Broken Sword: The Shadow of the Templars.

1
Skriv svar