Rykte! Elder Scrolls 4: Oblivion-remaken kan släppas i april

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Den här bilden kommer jag ihåg att jag tyckte var sjukt snygg. Men när spelet äntligen släpptes så kunde jag inte ens starta upp det med mitt GeForce 3 Ti 200. 😂
https://en.uesp.net/oblivion/screenshots/ss03.jpg

Men sen var det någon hjälte som utvecklade modden Oldblivion som gjorde spelet körbart på äldre hårdvara så jag fick äntligen chansen att uppleva det, även fast det såg hemskt ut. Senare köpte jag det även till PS3 och fick en betydligt bättre upplevelse och det är den versionen jag lagt flest timmar på.

Hahaha. Jag hade precis köpt ett ATI Radeon X1900 XT (ett monsterkort med 384 miljoner transistorer mot ditt med 57 miljoner) och ändå var ju Oblivion tungdrivet! I grottor flöt det bra, men ute i landskapen segade det sig och man fick på sin höjd ca 20-25 fps i 1280x1024.

signatur

Memento Mori

Medlem

Ja, som man frestades av de där bilderna i previews i svenska PC Gamer 2005! Kändes overkligt. Och snyggt blev det. Jag tyckte i många år att det var det snyggaste spelet av alla.

Och det håller ju än, även rent grafiskt. Spelade igenom det för bara två månader sedan och fascinerades av att det är så mycket som fortfarande är vackert, och att världen känns så levande och trevlig, trots att jag spelade utan grafikmoddar den här gången. Jag måste ha 3000 timmar i spelet vid det här laget. Mitt favoritspel genom alla tider.

Men jag försöker hålla nere förväntningarna på remaken trots supergrafik i Unreal 5. Är supernervös att de förenklar och förändrar massa saker både mekaniskt och visuellt så att det inte känns som Oblivion längre.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Loxus:

Aldrig förstått det där? Den är väl uppdaterad lika mycket som vilken spelmotor som helst som funnits i många versioner? (UE, Cryengine, Ubisoft Anvil (som använts i alla Assassin's Creed under olika namn + några Tom Clancy-spel)

Precis, Creation Engine är ju egentligen bara lika gammal som Skyrim men är i sin tur tungt baserad på Gamebryo som bara är något/några år äldre än Unreal Engine. Då har ju dock Unreal engine fått "lite" fler itterationer av uppdateringar och är uppe i version 5 eller nått nu.

Marknaden behöver fler spelmotorer, inte färre. Så jag hoppas att nu när Bethesda är under MS/xbox att utvecklingen av Creation Engine speedas upp lite och vi ser större steg i dess utveckling

Tor
Medlem

Foliehatten på, nu vankas det spekulationstråd!

Om det är sant är jag faktiskt lite taggad

Medlem
Skrivet av blackidus:

Precis, Creation Engine är ju egentligen bara lika gammal som Skyrim men är i sin tur tungt baserad på Gamebryo som bara är något/några år äldre än Unreal Engine. Då har ju dock Unreal engine fått "lite" fler itterationer av uppdateringar och är uppe i version 5 eller nått nu.

Marknaden behöver fler spelmotorer, inte färre. Så jag hoppas att nu när Bethesda är under MS/xbox att utvecklingen av Creation Engine speedas upp lite och vi ser större steg i dess utveckling

Gamebryo hann bli version 4.0 innan dom bytte namn till Creation Engine.
Och Creation Engine uppdaterades mellan Skyrim, Fallout 4 och Fallout 76 (och blev 64-bit på vägen) och sen blev det Creation Engine 2 som lär bli uppdaterad till Elder Scrolls VI också.

12
Skriv svar