Final Fantasy XVI sålde bedrövligt -- hur kan SE rädda FF-serien?
Sprang på det här om Final Fantasy XVI på Installbase och tänkte att det kanske kan intressera någon även på FZ.
Kort sagt: Square Enix flaggskeppsserie Final Fantasy XVI har bara sålt 3,5M+ sedan lanseringen 2023. Det... är verkligen inte bra. Nog för att FF VII Rebirth sålde illa också, men när vi är i en tidslinje där ett nytt mainline-spel säljer i paritet med Fire Emblem 3H så går det ju bara att konstatera att FF-serien befinner sig i fritt fall...
Vad kan SE göra för att FF ska återta sin plats som kungen av jrpg:s?
Några snabba tankar:
-- Sluta med tidsexklusivitet på PS-konsoler: få ut spelen på samtliga konsoler+pc direkt, helst också Switch/Switch 2 om möjligt
-- Få ut spelen snabbare: det tar typ en konsolgeneration för ett nytt mainline FF idag, det är för slött. Folk hinner ju klippa sig, skaffa jobb och bilda familj medan de väntar på nästa del
-- Mer fokus/strömlinjeformat: fokusera mer på huvudspelen och mindre på drösvis med spinoffs som urvattnar IP:t, försäljningsmässiga återvändsgränder som FF VII Remake borde aldrig påbörjats eller åtminstone gjorts klart betydligt snabbare
-- Hitta sin identitet: vad står egentligen FF-serien för idag? Vilken målgrupp jagar de? Om de behover hitta en ny och yngre publik då många som köpte FF på 90-talet och 00-talet försvunnit så måste de tilltala nya spelare... Men hur?
Enligt en redaktör på VG247 fanns det stora planer för FF XVI, om det hade blivit mer framgångsrikt.
[...] for 16 the calculation made was the sacrifice of some core FF fans was worth it if they could attract the sort of people who bought, say, God of War 2018, or liked Game of Thrones, or whatever. Make no mistake, the designs were grand on 16 if it nailed on that audience - spin-off games, a handshake agreement with Sony Pictures for a GOT-style TV spin-off/adaptation, the works. It would've transformed Final Fantasy completely. But that audience didn't show up for 16 at all really, and like I say less of FF's 'traditional' audience bought it as well. The result is, yep, an FF that has struggled to cross 4m in two years. (I do believe these numbers aren't quite up-to-date though. I do believe it has at this stage crossed 4m.)
Kanske inte försöka uppfinna hjulet med varje spel?
Peakade inte stridssystemet vid kanske tian?
Varför inte mindre historier, allt är så OTROLIGT STORT OCH VIKTIGT, helst ska spelare slåss mot Gud(tm) halvvägs in i spelet.
Vi förstår, antingen gör ni Final Fantasy 6.2 eller så vill ni göra 7.5
Ge oss Chrono Trigger i 2.5d tekniken från Octopath eller gtfo!
Jag gillade XVI för att man vågade testa nytt och göra något annorlunda. Men som vi vet säljer nya idéer inte alltid lika bra som beprövade, med det sagt tror jag inte att det är en bra idé att gå tillbaka till turordningsbaserade spel. Jag skulle också vilja veta vad en bra säljsiffra egentligen är? Just Square-Enix brukar ha väldigt höga förväntningar på sina spel.
Din första punkt har de redan sagt att de ska köra på, dvs skippa tidsexklusiviteter, oklart om detta gäller för tredje delen i FFVII-remaken dock. Switch 2 lär få en drös spel till sig, kanske några FF-spel. Tror det är svårt att få ut spelen snabbare med tanke på hur dagens AAA-spel ser ut, då hade man behövt dra ned på grafik med mera vilket nog inte varit uppskattat.
Vet inte om de har gjort så mycket spinoffs? Möjligtvis en del FFVII relaterat, som Ever Crisis t.ex. men mobilspel är ju en stor kassako i dagens läge så har svårt att se att de skulle släppa en så lukrativ marknad.
Sista punkten kring identitet håller jag verkligen med dig. Det är lite oklart vem som är målgruppen, och rimligtvis vill man säkert hitta yngre spelare. Personligen gillar jag serien fortfarande och uppskattar att man försöker att förnya serien. Så däri ligger utmaningen att balansera det mer traditionella med det nya, jag vill att spelen ska kännas episka, samtidigt som det finns utrymme för humor och en lättsam ton (något som XVI hade lite problem med).
Det är svårt för serier som har haft en så lång livslängd som FF serien har, det kommer alltid finnas en "det var bättre förr" grupp och en som tycker att det är jobbigt att komma in i del 16, även om delarna är fristående. Nästa spel bör nog vara lite mer traditionellt men med en twist.
Remake triologin visar att SE fortfarande kan göra bra spel. Rebirth har nog den bästa combaten jag upplevt i något RPG någonsin. FF16 var ett rejält magplask nästan inga RPG element eller customisering. Urvattnad story och värdelöst tråkig combat. När demo biten är höjdpunkten i spelet då är det illa. Spelet blev aldrig mer intressant än så.
Spelat alla FF och det är en favoritserie men tycker tyvärr det idag är alldeles för mycket mmo och actionrpg.
Spelar man de gamla spelen så är det ett utforskande och en historia som berättas. Det är inget som säger vilka "uppdrag" man har och hur man gör dem. Spelar man de nyare spelen så är det frågetecken, utropstecken och pilar a la mmo.
De äldre spelen är något man spelar och det är lugnt och trevligt, de nyare är rena actionliren... Jag vill ta det lugnt och utforska, inte stressa för att hinna trycka rätt kombo.
Rätt så förenklat men i det stora hela hur jag känner om FF och de flesta andra SquareEnix-lir... Som tur är Dragon Quest ännu inte förstört.
Jag tror tvärt emot vissa här i tråden att deras val att försöka rikta in sig på yngre spelare gjorde så att de urvattnade spelets RPG mekanik och förvandlade det till ett action äventyrsspel istället. Det har inte visat sig fungera. Man gick för långt. Så att fortsätta på samma väg är helt klart inte vägen framåt. Vill de ha en action franchise så kunde de ha fortsatt med spinoffs, inte göra det till mainline. Man borde ha insett vart det skulle sluta efter action spinoffen Stranger in paradise sålde skräp.
Så vad skall de göra framåt? Kika på de JRPGs som faktiskt har lyckats under samma period. Vad har de för ingredienser?
Kan det vara kortare story, som någon skrev i tråden här tidigare? Nej det verkar inte så. I vissa fall är de betydligt matigare storymässigt. Men det finns en sak som sticker ut, om vi kikar på spel som tex RPG of the year på game awards, Metaphor ReFantazio så testade de med ett hybridsystem mellan real time och turnbased. Något de inte var först med utan det var Trails through Daybreak trilogin som lanserade det konceptet först på allvar. Det visade sig fungera riktigt bra och gick hem i stugorna.
Så jag tror man skall kika på Metaphor eller Daybreak om man tänker sig ett traditionellt JRPG med modern spelmekanik för Final Fantasy XVII så tror jag nog att man räddar den franchisen. Vill man satsa på en open world variant så kan man kika på Hybridmodellen som finns i Xenoblade X till exempel. Vill man satsa på button mashing action likt devil may cry eller FFXVI så ska man släppa just actionspel, inte branda om redan etablerade franchises. För traditionella CRPGs? Kika på Baldurs Gate 3. Immersion sims? Kika på Cyberpunk 2077 efter expansionen. Vill man ha Action äventyr? Släpp en Zelda kopia eller en soulsborne. Finns många recept på vad som funkar.
Det värsta man kan göra är det man gjorde med FFXVI. Eller för den delen Dragon Age senast.
Final Fantasy har varit på nedgång sen nian.
Men tolvan är ju typ bäst! Visst? @Loevet
SE har ju medvetet vänt den ursprungliga fan-skaran ryggen till förmån för ja vadå? J-pop intresserade? Serien har fullständig tappat sin identitet där varje ny del är som en rysk roulette helt utan koppling till något som serien stått för tidigare. Att bara "slänga in kristaller" i hopp om att knyta an till tidigare delar och tro att det räcker säger en hel del om hur man famlar i mörkret. Remake-serien av 7an visar att det går att göra moderna spel i serien men tyvärr så kommer det ta stopp iom del 3, sen är serien död för evigt.
Som tur är Dragon Quest ännu inte förstört.
Ja, jag har alltid tyckt att det varit så intressant att sedan hopslagningen 02 så upplever jag att FF-serien började tappa sin identitet med tveksamma spinoffs som urvattnade varumärket. Samtidigt som spelen från XII och framåt inte riktigt "känns" Final Fantasy längre, åtminstone inte för mig. I-VI hade en tydlig visuell identitet som band samman spelen, på samma sätt som PSX-trilogin också "kändes" som FF även om världarna och spelsystemen skiljde sig markant åt.
Jämför detta med Dragon Quest som fortsatt hålla identiteten, trots 3D-grafik och att man experimenterat med att ta bort random encounters och MMO-inslagen i IX. DQ XI känns trots allt detta som att jag spelar ett klassiskt DQ, om än med modern grafik (tveksamt exempel kanske, det finns ju t om i en 2D-version också, lol). Men ja, intressant att de (imho) vårdat DQ så jäkla mycket mer omsorgsfullt medan de släppt FF åt vargarna, för att vara lite dramatisk.
Kanske har det något att göra med att Yuji Horii har mycket inflytande inom SE och att han fortfarande håller hårt i "sin" serie, medan FF släpats runt mellan olika personer sedan Sakaguchi lämnade? Att de låtit en så inkompetent klåpare som Tetsuya Nomura få så stort inflytande över serien kan ju inte ha hjälpt, den mannen borde inte få sitta i regissörsstolen någonsin igen! Han är duktig på design men han borde aldrig få skriva ett manus någonsin igen. 😅
Final Fantasy har varit på nedgång sen nian.
Jag älskar ettan till tian. XII var också bra, men kändes inte som FF. Allt efter XII har typ varit helt irrelevant för min del, känns som att FF-serien och jag gått åt helt olika håll efter det. Lite som gamla barndomsvänner man kunde gå i döden för som barn. Plötsligt, 20 år senare, ses man på stan och hejar och småpratar lite... Men mest av gammal vana, egentligen har man blivit totala främlingar för varann. Det kan ju bli så, ibland.
Är ingen fanatiker men spelade en del FF under uppväxten sedan har jag lirat XVI samt FFVII Remake + Rebirth. Rebirth var nog förra årets vassaste spel för mig och jag tyckte också att Square lyckades skapa en öppen värld full med saker att göra och utforska men som jag ändå inte tröttnade på trots alla timmar jag plöjde ner i det. Combat var fruktansvärt bra och storyn och karaktärerna är tidlösa och håller än. Tråkigt att det anses ha sålt ”dåligt”.
XVI är ju ett kapitel för sig och vare sig serien ligger en varmt om hjärtat eller inte så är det inte ett speciellt bra spel.
Jag hade kul med det ett tag men kom på mig själv med att trött a ganska fort. Spelade ut det men släppte det snabbt efteråt. Det känns som att man har försökt locka en ny publik med någon slags dark fantasy kryddat med karaktärer och intriger från Game of Thrones.
Storyn imponerade inte heller, alla side quests var som kopior av varandra och dessutom på tok för många. Spelvärlden är stendöd trots en del coola miljöer. Karaktärerna brydde åtminstone inte jag mig om. Kommer ihåg att huvudkaraktären hette Clive(?) men inte ens namnen på några andra..
Kan förstå att de som följt serien och älskar de äldre spelen tycker att detta var ett magplask. Om inte spelet haft Final Fantasy i sitt namn tror jag det hade varit ännu mer bortglömt.
FF15 var riktigt bra och FF7 Remake+Rebirth var fantastiska så har absolut inte tappat hoppet men ja FF16 var ett snedsteg helt klart ett av dom sämre i serien det var för mycket Devil May Cry och för lite Final Fantasy. Tröttnar ganska fort på hjärndöda action spel där man bara trycker på samma knapp hela tiden så hade ganska svårt att hålla intresset uppe halvvägs in. Dom behöver inte gå tillbaka till turn based för att det ska bli bra men jag saknar att få pyssla med dom strategiska elementen som fanns i dom äldre spelen. Skulle vilja att dom utvecklar systemet från 12an och skrotar alla ideer som dom har om att försöka omvandla FF serien till något annat en FF. Dom måste inte uppfinna hjulet varje gång det är ok att bygga vidare på något som redan är bra och bevisat att fungerar. Sen var ju spelvärlden i FF16 också extremt tråkig och ointressant.
Dom skulle helt klart behöva ta några steg tillbaka. Jag ser helst att dom går tillbaka till turbaserat och lite simplare grafik. Visst är det trevligt med spel som har grafik på den nivån som FF7R har men det är inte vad som gör ett spel bra. Grafiken behöver inte vara bättre än i FFX, eller ens så bra.
Dom skulle helt klart behöva ta några steg tillbaka. Jag ser helst att dom går tillbaka till turbaserat och lite simplare grafik. Visst är det trevligt med spel som har grafik på den nivån som FF7R har men det är inte vad som gör ett spel bra. Grafiken behöver inte vara bättre än i FFX, eller ens så bra.
Jag hade nog föredragit en lite mindre produktion också, faktiskt. Men samtidigt har ju FF-serien alltid stoltserat med att varje ny del (åtminstone sedan FF VII) varit något av ett graphical showcase med AAA-produktion – frågan är om Square Enix vore beredda att släppa på det här som de hållit så hårt på under så lång tid?