Microsofts AI-assistent Copilot ska komma till spel

Robot
Microsofts AI-assistent Copilot ska komma till spel

För att få tips, coachning och hjälp medan man lirar.

#Ai, #Copilot

Medlem

AI har sina användningsområden, men detta, herregud, det är som att dom vill att vi ska sluta tänka själva.

Releasehästryttare
Skrivet av karatekex:

AI har sina användningsområden, men detta, herregud, det är som att dom vill att vi ska sluta tänka själva.

Den finns ju för dem som vill ha hjälp, föredrar du att googla själv eller inte kolla upp saker i spel så kommer den möjligheten inte tas ifrån spelarna.

Medlem

Tydligen kan den snacka skit om hur du spelar. Det vore häftigt om man vill bli bättre i ett spel och den analyserar hur man spelar och coacher en. *Edit* Tydligen är det något de ska försöka implementera

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem
Skrivet av Devan:

Den finns ju för dem som vill ha hjälp, föredrar du att googla själv eller inte kolla upp saker i spel så kommer den möjligheten inte tas ifrån spelarna.

Ja det finns säkerligen de som kan bli hjälpta av det ändå. Gällande AI generellt, blev jag lite nyfiken efter allt man läst om Gemini på sistone så jag har provat haft lite "samtal". Måste säga att jag blev positivt överraskad hur pass bra det fungerar överlag och hur pass naturlig rösten låter (man kan ju välja bland några olika men hittade en jag verkligen tyckte lät bra)

signatur

Nothing is Power without Control

Medlem

Blir som när man ringde Nintendo hotline på 90-talet för man fastnat i något spel.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Devan:

Ärligt talat så anser jag att även googlande är problematiskt, och något som har förstört hela spelkulturen.

Det finns ju liksom ingen upptäckarlust hos spelare längre, när man bara kan gå och söka upp all relevant fakta. Och det sipprar även ner i interaktioner mellan spelare, där erfarna spelare bara skickar en länk eller häver ur sig "just google it", istället för att dela med sig sina egna kunskaper.

Samt att i multipalyer och onlinespel, så bidrar det direkt till minmaxing hetsen.

Inaktiv

Förr när man spelade Minecraft hade man ju alltid wikin på skärm 2 eller en alt-tab bort.
Detta kan underlätta i liknande sammanhang.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Ärligt talat så anser jag att även googlande är problematiskt, och något som har förstört hela spelkulturen.

Det finns ju liksom ingen upptäckarlust hos spelare längre, när man bara kan gå och söka upp all relevant fakta. Och det sipprar även ner i interaktioner mellan spelare, där erfarna spelare bara skickar en länk eller häver ur sig "just google it", istället för att dela med sig sina egna kunskaper.

Samt att i multipalyer och onlinespel, så bidrar det direkt till minmaxing hetsen.

Det är inte spelarnas fel utan utvecklarna som ska göra intressanta spel.
Är det inte mer intressant att man lika gärna väljer att googla är det ett misslyckande av spelutvecklarna.

Medlem
Skrivet av karatekex:

De här är ju jätte bra för de som har svårt i spel. Är ju bara som ha google i spelet. Så istället för att klicka på telefonen i massa guider medan man spelar kan de hålla sig i spelet. Funkar de som de ska är det ju bra funktion. Automatisk tutorial inom alla områden av spelet tills man lär sig.

Enda stackarna som blir drabbade är de stackars spel nördarna som inte har någon social kontakt förutom när personer chattar med de för att fråga om spel.... XD

Nää men allt de egentligen är är ju en inbyggd söktjänst i spelen för att slippa stänga de om man fastnar. Sen om personer blir super lata och över använder den är väll en annan och hur bra tipsen den kan ge.

T.ex. kolla på då jag spelar en boss på elden ring och säger exakt vilka vapen och item jag ska ha igång och sedan säger block, hug, rulla bak. Då kanske de är kan diskuteras att de går lite överstyr.

Medlem

Hade inte ubisoft en sådan ai för ett par år sen som hette sam

Medlem
Skrivet av Devan:

Ja det förstår jag och det var inte de jag skrev. Jag kan ändå vara kritisk mot något som jag enkelt kan undvika.

Medlem

Det jag hör är ett fokus på icke core gamers, vilket givetvis är helt ok men fullkomligt ointressant för mig.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Alltså snart går jag över till Linux känner jag bara.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av anon_361774:

Förr när man spelade Minecraft hade man ju alltid wikin på skärm 2 eller en alt-tab bort.
Detta kan underlätta i liknande sammanhang.

Men nu är det väl auto inbakat i spelet vill jag minnas. Senast jag lirade Minecraft och hade trä så fick jag snabb val att göra plankor eller vad som.

Själv kan jag nog sakna det där att man inte visste och lekte med instruktionsböcker/wiki för att lära sig hur man byggde i just Minecraft. Men nu har det ju blivit för stort ändå.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Finns ju redan hjälpmenyer och hints/tricks. Karaktärer ger en ledtrådar m.m. Varför tror folk att de aldrig har fått hjälp med att klara sig i spel innan? Tror folk är mer styrda än vad de är medvetna om gällande design osv.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Tydligen kan den snacka skit om hur du spelar. Det vore häftigt om man vill bli bättre i ett spel och den analyserar hur man spelar och coacher en. *Edit* Tydligen är det något de ska försöka implementera

Hehe ja, det kunde vara kul.

Hoppas det så småningom går att välja hur hård coachningen ska vara.

Vissa spelare vill kanske ha snälla tips, men när jag spelar något spel med en extremt jobbig boss och är på väg att ge upp efter att ha dött femtioelva gånger, då ska coachen säga "Noob! Git gud!" så att jag taggar till och skärper mig. 😁

Medlem

Toppen! Nu när man flyr från vardagslivet in i spelvärlden så kan man ha någon som tjatar där oxå!

Nu fattas bara en Ai som kan tjata på toa och i bilen. Sedan har man en "chef" överallt.

Medlem

Elden Ring: You died

Co-pilot: Try Finger But Hole

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Måste ju vara särskilt användbart i flygsimulatorer. 😏 (Sorry not sorry.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Hehe ja, det kunde vara kul.

Hoppas det så småningom går att välja hur hård coachningen ska vara.

Vissa spelare vill kanske ha snälla tips, men när jag spelar något spel med en extremt jobbig boss och är på väg att ge upp efter att ha dött femtioelva gånger, då ska coachen säga "Noob! Git gud!" så att jag taggar till och skärper mig. 😁

Haha visst. Arnold Schwarzenegger som skäller på en

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem

Jag kan inte låta bli att få flashbacks till det där förhatliga gemet som lade sig i hela tiden. ”Det ser ut som att du skriver ett brev. Behöver du hjälp?”

Medlem
Skrivet av Workout51:

Haha visst. Arnold Schwarzenegger som skäller på en

Haha "Get to da choppaaaa!!"
Edit: Apropå Arnold, kom att tänka på denna (bör starta vid 1:27 om jag länkat rätt)
https://youtu.be/_nK6SYDOTnE?si=r099P-bFzrJMSPhD&t=87

signatur

Nothing is Power without Control

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Men nu är det väl auto inbakat i spelet vill jag minnas. Senast jag lirade Minecraft och hade trä så fick jag snabb val att göra plankor eller vad som.

Själv kan jag nog sakna det där att man inte visste och lekte med instruktionsböcker/wiki för att lära sig hur man byggde i just Minecraft. Men nu har det ju blivit för stort ändå.

Det var jättelänge sen jag spelade Minecraft, då var det inte auto i spelet hur man byggde man var tvungen att veta själv.
Spelade mycket på en svensk community server som jag inte minns namnet på nu men kan har varit Minecraft online.se eller nått sånt.

Medlem

Kan knappt bärga mig att få paperclip från word 95 att komma tillbaka och hjälpa mig när jag sitter fast med ett utrushat spel pga någon bug.

"Have you tried jumping?"

1
Skriv svar