Diskutera – Är du nöjd med din speldator?
Konstig fråga! Majoriteten här är väl "vuxna". Dvs mästare över sin egen inkomst. Är väl bara att se till att man är nöjd?? Kanske jag som resonerar fel.. Men ja, jag är nöjd.
Men är jag då missnöjd med mina konsoler? Äger en Xbox OneX samt en Ps4Pro som ligger inpackade. Skulle säga nej!
Jag har en ett år gammal dator. Vattenkyld 7800X3D med ett RTX4090 och 32gb snabbt ram samt två vrålsnabba SSD på totalt 3tb och ett aggregat på 1000W. I ett snyggt chassi från Fractal och en Oled 1440p från LG som är superb. Älskar den, faaaantastisk burk. Kommer dock aldrig köpa en sådan toppdator igen, en gång i livet får räcka.
Jadå. Det är inte min dator som flaskar hemma utan skärmen som bara klarar 1440p. Känns dumt å uppgradera datorn före skärmen så att säga 😆
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Konstig fråga! Majoriteten här är väl "vuxna". Dvs mästare över sin egen inkomst. Är väl bara att se till att man är nöjd?? Kanske jag som resonerar fel.. Men ja, jag är nöjd.
Men är jag då missnöjd med mina konsoler? Äger en Xbox OneX samt en Ps4Pro som ligger inpackade. Skulle säga nej!
I och för sig men man har lagt pengar på en ny säng.
Och bilen kostat ju konstant.
Nog hade ju om jag verkligen hade velat men inväntat nya generationen bland annat..
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Ryzen 5 7600x, RX7800XT. Jag kan nog lira vad som än finns ute på marknaden idag men jag ångrar mitt köp av 7600x.. Jag skulle ha köpt ett 7800x3d istället.
Pengarna finns för den uppgraderingen men istället så är kompetensen betydligt fattigare att byta den.
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Jag har en ett år gammal dator. Vattenkyld 7800X3D med ett RTX4090 och 32gb snabbt ram samt två vrålsnabba SSD på totalt 3tb och ett aggregat på 1000W. I ett snyggt chassi från Fractal och en Oled 1440p från LG som är superb. Älskar den, faaaantastisk burk. Kommer dock aldrig köpa en sådan toppdator igen, en gång i livet får räcka.
Jag har en lg c2 oled tv som är helt fantastisk att spela ps5 på. Kan bara spekulera hur det är att lira pcspel på en oled 🤤
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb
Är rätt nöjd men än så länge så tycker jag bara att jag riktigt fått känna på kraften av datorn I cyberpunk med ALLT så mycket maxxat så det är till överdrift ^^
Mina specs på min burk är :
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB (2st)
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
Intel Core i9 14900K 3.6 GHz 68MB
ASUS ROG Ryujin III 360 A-RGB CPU cooler
MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING X TRIO
MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W (Powersupply)
MSI MEG Prospect 700R (case)
Kör på en 49" Samsung Odyssey OLED G9 - 5120x1440 - 240Hz - OLED
Införskaffad för drygt år sedan.
Det är så jävla overkill för det mesta men jag tänkte nä jag är fan värd det =D
Edit : Jag körde med en i7 2600k
ett EVGA 1080ti FTW3 edition om jag inte minns fel
16gig minne DDR3 1866hz
och någon samsung SSD's 2x 500gig.
gammal HAFX låda m.m ja det var bra dator som höll mig länge.
Wut? Det är väl sällan man som vuxen är 100% nöjd med alla inköp man gör?
I så fall blir jag väldigt nyfiken på hur ens krav ser ut. 😅 Sen finns det en del som aldrig blir nöjda också, men att "se till att man är nöjd" är ibland lättare sagt än gjort, i allra högsta grad. Känns som att det liksom är en skala dessutom snarare än antingen eller - det är inte bara 0% nöjd eller 100% nöjd som gäller.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
32" 4K 240hz monitor är riktigt schyst men helt klart diminishing returns jämfört mot en bra 27" 1440p 120hz. Hade du inte redan haft en highend dator, så hade jag nog inte rekommenderat att skaffa en 4K skärm. Visst det är trevligt med lite större yta, upplösning och möjlighet att spela i 240hz men största skillnaden som en sådan uppgradering ger är nog främst paneltypen. QD-OLED kan erbjuda bra ljusstyrka och färger men framför allt riktigt bra svärta och responstid likt klassiska CRTs. Dock får man problem med risk för inbränning och även fast just de senaste QD-OLEDs verkar ha bättre skydd mot inbränning, så bör man nog inte nyttja den som en arbetsskärm, utan främsta använda den för spel, film och tv-serier.
Kolla lite snabbt på inet och idag verkar man få betala runt 10-17k för en sådan skärm.
En utav de bättre modellerna just nu https://www.inet.se/produkt/2224826/asus-32-rog-swift-pg32ucd...
Denna verkar vara en av de billigare just nu, dock välvd som inte passar alla https://www.inet.se/produkt/2226676/dell-32-alienware-aw3225q...
Tänkvärt är också vilken yta man vill ha. De flesta vill nog ha glansigt eller semi-glansigt för att kunna få ut mesta av skärmen, dock bör man inte ha några lampor eller fönster bakom skärmen som kan spegla sig.
Egentligen klarar ju inte displayport 1.4 full 4k 240hz med 10 bitars färgdjup men tydligen ska komprimeringstekniken som används vara så pass bra att det inte ska vara någon större märkbar skillnad. Idag är det relativt få skärmar som har stöd för displayport 2.1 och dessutom skulle du behöva byta till ett annat grafikkort eftersom Nvidia de snåla asen fortfarande använde dp 1.4 i 4000-serien x).
TLDR: Om du är nöjd med din nuvarande 1440p skärm och inte tycker det är värt att lägga så mycket pengar så avvakta tills nästa generation QD-OLED och / eller en prissänkning.
Tack så himla mycket. En sån ASUS 32" ROG Swift PG32UCDM verkar ju väldigt grym. Men finns det andra 32 tums som anses bättre? Så trist att lägga 14 000 kronor och så får man läsa snack om att "den har i själva verket en budgetpanel, ASUS lägger bara på en massa premium" typ.
Nej, jag kan inte vänta! Mitt 4090 blir äldre för varje dag, och vill kunna få njuta av 4K medan det fortfarande räknas som ett toppkort.
Men det där med glossy eller inte ger mig beslutsångest. Jag tycker matt panel ser väldigt billigt ut men samtidigt kanske det ger mindre reflektioner utifrån? Semi-glossy kanske är en bra kompromiss?
Memento Mori
Köpte mig en 9800x3d idag (upp från 5600x) tillsammans med ett Radeon 9070XT jag kom över vid releasedagen. Köpte också AM5 mobo, 64gb ram och annat gott. Första gången på 20 år jag köper mer åt high-end-hållet när det gäller dator. Något ska man ha för att man är 40 och har mer stålar än vad man behöver!
Grymt köp. Håller med om att man ska lyxa till det när man fyllt 40.
Memento Mori
Tack så himla mycket. En sån ASUS 32" ROG Swift PG32UCDM verkar ju väldigt grym. Men finns det andra 32 tums som anses bättre? Så trist att lägga 14 000 kronor och så får man läsa snack om att "den har i själva verket en budgetpanel, ASUS lägger bara på en massa premium" typ.
Nej, jag kan inte vänta! Mitt 4090 blir äldre för varje dag, och vill kunna få njuta av 4K medan det fortfarande räknas som ett toppkort.
Men det där med glossy eller inte ger mig beslutsångest. Jag tycker matt panel ser väldigt billigt ut men samtidigt kanske det ger mindre reflektioner utifrån? Semi-glossy kanske är en bra kompromiss?
Kolla gärna upp recensioner om du vill ha mer djupdykning i skillnader, plus om det eventuellt kommit nya modeller nu.
För några månader sedan ansågs den Asus modellen som en av de bästa man kan ha, men ibland kanske lite väl dyr och jag skulle säga 14k är nog prisvärt men 18k lite väl dyrt.
Gällande matt och glossy så verkar det finnas delade meningar om det. En del föredrar WOLED matt, sen tycker andra matt yta helt förstör upplevelsen. Personligen tror jag att har man inte allt för starka ljuskällor i rummet som kan reflektera i monitorn, ska man satsa på en QD-OLED glossy / semi glossy.
Sen bör man nog kolla upp lite hur man minskar inbränning. Generellt ska man undvika statiska ljusstarka objekt, ikoner osv under längre perioder. Dvs byt till ett tema av mörka bakgrundsbilder som kanske roteras var 15 min, alternativ bara ha en svart bakgrundsbild. Flytta alla skrivbordsikoner till startmenyn och alltid köra med dold taskbar. Använd mörk windows theme och desamma i din browser. Slå på skärmsläckare efter par minuter. Kolla youtube lite oftare i fullscreen mode istället osv. Senaste modellerna verkar även ha flera inbyggda skydd och verktyg som exempelvis automatiskt dimming när den upptäcker statisk aktivitet och pixel cleaner man kan slå på då och då.
Är rätt nöjd men än så länge så tycker jag bara att jag riktigt fått känna på kraften av datorn I cyberpunk med ALLT så mycket maxxat så det är till överdrift ^^
Mina specs på min burk är :
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB (2st)
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
Intel Core i9 14900K 3.6 GHz 68MB
ASUS ROG Ryujin III 360 A-RGB CPU cooler
MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING X TRIO
MSI MEG Ai1300P PCIE5 1300W (Powersupply)
MSI MEG Prospect 700R (case)
Kör på en 49" Samsung Odyssey OLED G9 - 5120x1440 - 240Hz - OLED
Införskaffad för drygt år sedan.
Det är så jävla overkill för det mesta men jag tänkte nä jag är fan värd det =D
Edit : Jag körde med en i7 2600k
ett EVGA 1080ti FTW3 edition om jag inte minns fel
16gig minne DDR3 1866hz
och någon samsung SSD's 2x 500gig.
gammal HAFX låda m.m ja det var bra dator som höll mig länge.
Du kanske klarar dig ett tag då! 😍
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Du kanske klarar dig ett tag då! 😍
mm Det var lite poängen med att slänga ut massa pengar, att det ska hålla bra tag så blir det inte så många tusenlappar i längden =D
Wut? Det är väl sällan man som vuxen är 100% nöjd med alla inköp man gör?
I så fall blir jag väldigt nyfiken på hur ens krav ser ut. 😅 Sen finns det en del som aldrig blir nöjda också, men att "se till att man är nöjd" är ibland lättare sagt än gjort, i allra högsta grad. Känns som att det liksom är en skala dessutom snarare än antingen eller - det är inte bara 0% nöjd eller 100% nöjd som gäller.
Absolut. Men frågan var ju inte om man är 100% nöjd.
Absolut. Men frågan var ju inte om man är 100% nöjd.
Precis, så både nöjd och missnöjd kan vara relevanta samtidigt.
Det är ju upp till var och en att definiera exakt vad nöjd innebär och huruvida man är överlag nöjd eller inte, men att "se till att man är nöjd" skulle jag som sagt (som vuxen, med pengar nog att köpa ungefär den dator jag vill ha (men nej, jag tänker inte sälja en njure för att slänga i ett RTX 5090)) säga är lättare sagt än gjort.
Då blir det ju snarare filosofiskt, ibland kan man nöja sig med mediokra grejer bara för att slippa orka krångla eller lägga hur mycket pengar som helst bara för att. ^^
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Precis, så både nöjd och missnöjd kan vara relevanta samtidigt.
Det är ju upp till var och en att definiera exakt vad nöjd innebär och huruvida man är överlag nöjd eller inte, men att "se till att man är nöjd" skulle jag som sagt (som vuxen, med pengar nog att köpa ungefär den dator jag vill ha (men nej, jag tänker inte sälja en njure för att slänga i ett RTX 5090)) säga är lättare sagt än gjort.
Då blir det ju snarare filosofiskt, ibland kan man nöja sig med mediokra grejer bara för att slippa orka krångla eller lägga hur mycket pengar som helst bara för att. ^^
Hehe.. Så är det ju. Samtidigt är det ju så att frågeställningen är väl alltid filosofisk?? 😊
Kolla gärna upp recensioner om du vill ha mer djupdykning i skillnader, plus om det eventuellt kommit nya modeller nu.
För några månader sedan ansågs den Asus modellen som en av de bästa man kan ha, men ibland kanske lite väl dyr och jag skulle säga 14k är nog prisvärt men 18k lite väl dyrt.
https://youtu.be/zbMfDFq4loo?si=7ktxQYpUkqPSBSce
Gällande matt och glossy så verkar det finnas delade meningar om det. En del föredrar WOLED matt, sen tycker andra matt yta helt förstör upplevelsen. Personligen tror jag att har man inte allt för starka ljuskällor i rummet som kan reflektera i monitorn, ska man satsa på en QD-OLED glossy / semi glossy.
Sen bör man nog kolla upp lite hur man minskar inbränning. Generellt ska man undvika statiska ljusstarka objekt, ikoner osv under längre perioder. Dvs byt till ett tema av mörka bakgrundsbilder som kanske roteras var 15 min, alternativ bara ha en svart bakgrundsbild. Flytta alla skrivbordsikoner till startmenyn och alltid köra med dold taskbar. Använd mörk windows theme och desamma i din browser. Slå på skärmsläckare efter par minuter. Kolla youtube lite oftare i fullscreen mode istället osv. Senaste modellerna verkar även ha flera inbyggda skydd och verktyg som exempelvis automatiskt dimming när den upptäcker statisk aktivitet och pixel cleaner man kan slå på då och då.
Tack igen. Men jag har himla svårt för att läsa recensioner och jämföra, om det inte är på Sweclockers för de är så pedagogiska och jag känner igen upplägget, litar på omdömena.
Nej, säg bara vilken jag ska köpa nu.
Trodde inbränning bara var problem på plasma-TV:s förr i tiden. Usch, för jag lämnar datorn på hela tiden och hoppas att auto-energisparläget inte krånglar.
Memento Mori
Tack igen. Men jag har himla svårt för att läsa recensioner och jämföra, om det inte är på Sweclockers för de är så pedagogiska och jag känner igen upplägget, litar på omdömena.
Nej, säg bara vilken jag ska köpa nu.
Trodde inbränning bara var problem på plasma-TV:s förr i tiden. Usch, för jag lämnar datorn på hela tiden och hoppas att auto-energisparläget inte krånglar.
PG32UCDM Asus skärmen jag länka till förrut är väldigt bra och kan man hitta den för ca 14 000kr, kan den ändå anses prisvärd med tanke på specifikationerna. Nu finns tyvärr inte rean kvar på inet, enligt prisjakt är den modellen just nu billigast på computersalg, har dock aldrig handlat där själv så kan inte uttala mig om det är en bra butik eller inte.
Inbränning har alltid varit ett problem på oled, dock har de senaste qd-oled modellerna avsevärt bättre inbränningsskydd och i tester verkar de klara sig bra numera.
Dvs mörkare bakgrunder, dold startmeny, skärmsläckare osv, är kanske inte nödvändigtvis ett måste, men troligen bra att använda om man vill att skärmen ska klara sig så bra som möjligt i många år framöver.