Kommer AI revolutionera gamingvärlden?
Jag har verkligen fastnat för videos där där man återskapat spel med AI. Det är sjukt imponerande och jag kan inte låta bli att fundera på hur det här kommer förändra spelindustrin i framtiden. Tänk vilka remakes man skulle kunna skapa 🤤
Kommer vi att se en framtid där vanliga personer kan utveckla sina egna spel med AI-verktyg?
Det känns som en spännande revolution är på väg
Jag såg denna dokumentär om AI förut, rekommenderar alla att se den.
Jag såg denna dokumentär om AI förut, rekommenderar alla att se den.
🤣
Helt övertygad om att AI är framtiden och att det kommer bli bra. Mycket av förhågorna gällande kvaliteten baseras på hur AI ser ut och fungerar just nu, men utvecklingen går snabbt. Jag tror AI-verktyg kommer att genomsyra stora delar av spelutvecklingen, inte minst på teknisk nivå.
Sen så kommer det oundvikligen bli så att det kommer att produceras en hel del generisk slop, men den kommer av logiska skäl inte kunna få något större genomslag.
Vet inte, men vet bara att jag aldrig någonsin i mitt liv kommer köpa AI-slop till spel. Gillar inte ens moderna spel som förlitar sig allt för mycket på procedurell generering.
Överdriven automatisering leder alltid till själlösa produkter/skapeser i slutändan. Vilket är helt okej om det bara handlar om funktionalitet, så som en transportbil, TV eller skruvdragare, o.s.v.
Jag tror att AI kommer att släppa lös rätt kreativitet och mer passion projekt än tidigare tack vare att färre verktyg och färre personer behöver bli involverade.
Men, alla behöver lära sig, alla behöver ta sina första steg, så mängden brutalt värdelös skit kommer också explodera i mängd.
Och det fanns gott med skit innan AI, gott med skapare utan talang.
Är det de som kallas "generetic games"
Går att skapa snyggare. mer detaljerade spel utan att använda AI, men kräver troligen mer jobb.
Har många farhågor över AI...är faktiskt mer negativ än positiv. Rädd att det blir sämre och själlösa produkter
Många tycker att spel blir bättre om de har ny grafik. Yta är viktigast, yta säljer.
Jag tror att AI kommer att släppa lös rätt kreativitet och mer passion projekt än tidigare tack vare att färre verktyg och färre personer behöver bli involverade.
Men, alla behöver lära sig, alla behöver ta sina första steg, så mängden brutalt värdelös skit kommer också explodera i mängd.
Och det fanns gott med skit innan AI, gott med skapare utan talang.
Och de som saknar egna ideer och fantasi kan lättare göra remakes på gamla spel och tjäna mycket pengar på det.
AI eller inte, tänk att en dag kommer vi ha den grafiken och MMOs som är 100x större. Spelandet är fortfarande i sin linda och det får jag aldrig nog av att fantisera om
VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)
AI eller inte, tänk att en dag kommer vi ha den grafiken och MMOs som är 100x större. Spelandet är fortfarande i sin linda och det får jag aldrig nog av att fantisera om
Jag använde fantasin mer när jag spelade Playstation-spel med sina begränsningar, då man inte fick se allt.
Kommer bli grymt när böcker kan automagiskt återskapas till spel, bara läsa in boken, sätta upp vilket gameplay som ska användas, grafisk stil och trycka på enter.
Låter tråkigt.
Folk klagar redan nu på buggiga spel och undrar varför spelskaprna inte "bara gör klart spelet innan releasd" , ser man fram emot att färre personer skall göra mer i varje nytt spel så kommer buggar av alla de slag öka även det. Det är den logiska följden. Sen skapar inte "AI" något nytt, det bara copy+paste mellan olika enskilda delar av internet vilket innebär bara att ett spel gjort med kopierat material bara är en blek kopia.
Är det de som kallas "generetic games"
Går att skapa snyggare. mer detaljerade spel utan att använda AI, men kräver troligen mer jobb.
Har många farhågor över AI...är faktiskt mer negativ än positiv. Rädd att det blir sämre och själlösa produkter
Finns det inte många själlösa produkter redan nu då?
Visst, många företag fokuserar på snabb profit utan att ha riktig någon passion för spel, och AI hjälpa de att snabba på processen och tjäna ännu mer på själlösa produkter.
Men om man har en genomtänkt story, en tydlig vision för sina karaktärer, miljöer och stämning, och AI kan skapa en bild som matchar den visionen, vad är då egentligen skillnaden mellan en designer och AI?
Kommer vi att se en framtid där vanliga personer kan utveckla sina egna spel med AI-verktyg?
Tycker att den här frågan är väldigt bra och central. Känns som att den gick förlorad i tråden rätt snabbt.
Jag tror att en väldigt stor vinning med AI-utvecklingen - inte bara i spel utan även musik och film - är att det kan ge fler människor verktyg att förmedla sin unika vision. AI kan nog spela en stor roll i att sänka den tekniska tröskeln som spelutveckling innebär. För egen del har jag breda tankar om funktion och story i imaginära spel som jag skulle vilja spela, men jag har varken kunnande, möjlighet eller lust att realisera det idag. Jag orkar inte sitta igenom instruktionsfilmer på youtube motsvarande en arbetsvecka för att lära mig göra en streckgubbe i Unity.
Stora spelföretag kan säkert göra balla grejer med AI, men det är inte dem jag är intresserad av. Jag tänker på vad indiescenen har betytt för spel de senaste tio, femton åren eller mer. Att bara tillgängliggöra de spelen på olika sätt har gett oss fler berättelser som pushar mediet framåt. Om vi också sänker den tekniska tröskeln så att fler kan utveckla spel, och inte bara få fler och bättre sätt att distribuera dem, då är vägen avsevärt kortare för alla som har en unik vision att också kunna realisera den.
Låter tråkigt.
Tråkigt för spelutvecklare, magiskt för spelare, jag kan bara hoppas att det blir så inom kort, är sjukt taggad på ett möte med rhama på Ps5.
Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.