3.5 mm hörsnäckor?

Medlem
3.5 mm hörsnäckor?

Hej.

Jag har i många år använt Urbanistas hörsnäckor med 3.5 mm ingång. Men nu är mina paj.
De verkar inte gå att köpa längre. Finns det någon annan som kör med 3.5mm sladdlurar och har något bra tips för några att ha i sängen?
(Har prövat usb-c apple hörsnäckor men det är inte lika bra ljud) - har android-telefon - gillar att ha väldigt låg volym och trådlösa brukar av erfarenhet inte gå att sänka till lika låg volym som trådade.

tack för tips på förhand!

Medlem

Om man inte vill ha gummipropp-varianten av in-earlurar (som jag) så finns inte så många alternativ, tyvärr.
Jag kör Kjell & Co:s, de är väl godkända men inte så mycket mer. Håller inte särskilt länge, och ljudet är acceptabelt men absolut inte mer än så.

Visst finns det fördelar med true wireless (ingen bökig sladd ivägen), men känner själv att nackdelarna väger tyngre. Det är extra batterier som ska laddas, det är lättare att tappa bort dem, det är ökad komplexitet (i och med att varje snäcka behöver inbyggd DAC och trådlös transceiver) = ökad kostnad o.s.v.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hej.

Jag har i många år använt Urbanistas hörsnäckor med 3.5 mm ingång. Men nu är mina paj.
De verkar inte gå att köpa längre. Finns det någon annan som kör med 3.5mm sladdlurar och har något bra tips för några att ha i sängen?
(Har prövat usb-c apple hörsnäckor men det är inte lika bra ljud) - har android-telefon - gillar att ha väldigt låg volym och trådlösa brukar av erfarenhet inte gå att sänka till lika låg volym som trådade.

tack för tips på förhand!

Truthear Zero IEM - Blåa

Det verkar vara väldigt bra för pengarna
Fast du kanske inte vill ha någon som "stopps in i örat" ?
Känns som marknaden för vanliga snäckor som bara sitter löst har försvunnit

Medlem

Trodde jag var den enda som körde 3,5 fortfarande, jag har ungefär 300st sådana här, i vitt och svart.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Trodde jag var den enda som körde 3,5 fortfarande, jag har ungefär 300st sådana här, i vitt och svart.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...

Dina öron måste ju blöda.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Dina öron måste ju blöda.

Eller hur, jag känner smärtan från 20 år sedan när jag ser dom

Medlem

Sennheiser IE200, IE600, IE900. Alla finns på t.ex HiFi klubben.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Truthear Zero IEM - Blåa

Det verkar vara väldigt bra för pengarna
Fast du kanske inte vill ha någon som "stopps in i örat" ?
Känns som marknaden för vanliga snäckor som bara sitter löst har försvunnit

Skrivet av brewitz:

Sennheiser IE200, IE600, IE900. Alla finns på t.ex HiFi klubben.

Alltså, in-earmonitorer har sin plats (praktiska i en studio inte minst)... men för att koppla till en telefon med en DAC av ofta "lite" tveksam kvalitet i sammanhanget och ligga och lyssna i sängen känns det väl "skapligt" overkill?

signatur

Medlem

Jag brukade köra Shure SE215, när man hade sladd, vill minnas att de funkade bra på lågvolym.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Alltså, in-earmonitorer har sin plats (praktiska i en studio inte minst)... men för att koppla till en telefon med en DAC av ofta "lite" tveksam kvalitet i sammanhanget och ligga och lyssna i sängen känns det väl "skapligt" overkill?

Tycker det fungerar utmärkt föredrar det om jag inte kan ha på mig "riktiga" lurar men då tar jag ut dem innan jag somnar annars hade de inte blivit långlivade. Kör med telefon>dac>hörlur då min telefon inte har ett 3,5mm uttag.

Får inte hellre någon glädje av kassa så hörlurar/ploppar oavsett var jag befinner mig så mina åsikter är färgade av det och är det bekvämlighet jag vill åt blir det AirPods pro´na (2) dem är en bra kompromiss mellan ljud/komfort/bekvämlighet för mig och mitt musik lyssande, men gäller det typ ljudbok eller pod är jag inte lika kräsen kan tilläggas.

Vill man leta mer bland chi-fi finns det massor bra pris/prestanda och även 3,5mm eller usb-c varianter/sladdar går att bygga ihop för att få ett ljud som passar en, men vill man ha enklare buds att bara hänga i örat (utan BT) blir utbudet skralt tyvärr för de som fortfarande vill det. Vet att ett populärt tips bland budget iems är moondrop chu (På amazon) om det är något värt att kolla vidare på?

Ha sett att maxgaming börjat ta in mängder med populära chi-fi iems så det är lättare nu att få tag i än innan om man inte vill handla utanför landets gränser, finns även en del på amazon om man lyckas söka sig rätt.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Tycker det fungerar utmärkt föredrar det om jag inte kan ha på mig "riktiga" lurar men då tar jag ut dem innan jag somnar annars hade de inte blivit långlivade. Kör med telefon>dac>hörlur då min telefon inte har ett 3,5mm uttag.

Får inte hellre någon glädje av kassa så hörlurar/ploppar oavsett var jag befinner mig så mina åsikter är färgade av det och är det bekvämlighet jag vill åt blir det AirPods pro´na (2) dem är en bra kompromiss mellan ljud/komfort/bekvämlighet för mig och mitt musik lyssande, men gäller det typ ljudbok eller pod är jag inte lika kräsen kan tilläggas.

Vill man leta mer bland chi-fi finns det massor bra pris/prestanda och även 3,5mm eller usb-c varianter/sladdar går att bygga ihop för att få ett ljud som passar en, men vill man ha enklare buds att bara hänga i örat (utan BT) blir utbudet skralt tyvärr för de som fortfarande vill det. Vet att ett populärt tips bland budget iems är moondrop chu om det är något värt att kolla vidare på?

Ha sett att maxgaming börjat ta in mängder med populära chi-fi iems så det är lättare nu att få tag i än innan om man inte vill handla utanför landets gränser, finns även en del på amazon om man lyckas söka sig rätt.

Fair - alla har så klart olika standarder och krav. Och att det fanns såpass billiga Kina-IEM hade jag ärligt talat inte koll på. ^^ Bara kört ett par Sennheiser-monitorer själv i studiomiljö, och det var ett antal år sedan jag pysslade med det ens någorlunda regelbundet.

Personligen duger ett par billiga 3,5mm (som ex. de jag länkade) när jag slölyssnar, ex. när jag är ute och traskar, det är ungefär enda gången jag använder dem. Föredrar att köpa telefon med 3,5mm (mao inbyggd DAC) just för att slippa mer lösa prylar, inte för att jag har några höga krav på ljudkvaliteten i den plattformen. Hemma är det en annan femma med lite rejälare over-ear (och en vettigare DAC+förstärkare) som gäller, och då jag inte själv lyssnar på musik i sängen så kan jag inte rekommendera något specifikt för det. 😅

Smaken är som baken!

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fair - alla har så klart olika standarder och krav. Och att det fanns såpass billiga Kina-IEM hade jag ärligt talat inte koll på. ^^ Bara kört ett par Sennheiser-monitorer själv i studiomiljö, och det var ett antal år sedan jag pysslade med det ens någorlunda regelbundet.

Personligen duger ett par billiga 3,5mm (som ex. de jag länkade) när jag slölyssnar, ex. när jag är ute och traskar, det är ungefär enda gången jag använder dem. Föredrar att köpa telefon med 3,5mm (mao inbyggd DAC) just för att slippa mer lösa prylar, inte för att jag har några höga krav på ljudkvaliteten i den plattformen. Hemma är det en annan femma med lite rejälare over-ear (och en vettigare DAC+förstärkare) som gäller, och då jag inte själv lyssnar på musik i sängen så kan jag inte rekommendera något specifikt för det. 😅

Smaken är som baken!

Jo det blir lite av en härva ibland men det finns flera smidiga usb-c dac som knappt märks. Är jag hemma kör jag med en Chord Mojo 2 för telefonen om jag inte vill sitta vid datorn den ”lilla” rackarn klarar av mer än vad jag använder den till & de lurarna jag har hemma driver den bra både over & in ear.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

1
Skriv svar