Är höga spelpriser en hel generation enbart av ondo för konsumenten?

Medlem
Är höga spelpriser en hel generation enbart av ondo för konsumenten?

Både Sony och Nintendo tar bra betalt för sina produkter. Att priset gå stadigt neråt är idag bara att glömma, även om du haft en förkärlek till Sony. Om du ska inhandla Zelda Breath of the Wild så betalar du fullpris på 769 kr, likaså för Demon’s Souls och God of War Ragnarök som idag ligger på stadiga 899 kr (enkelutgåvan). Ja, du kan givetvis göra din Playstation 5 primär och få tillgång till dina vänners bibliotek samt att Nintendo äntligen tar steget till att kunna låna ut ditt digitala spelbibliotek. En funktion som jag personligen önskat ett bra tag så skönt att det äntligen blir verklighet inom kort.

Men om du är som jag och köper Nintendos exklusiva spel i fysiskt format på release så berörs du inte på samma sätt av att priset ligger nära maxtaket. Om du dessutom är en person som gärna säljer vidare dina spel så kan du faktiskt komma hyfsat billigt undan, om du till exempel föredrar Nintendo.

Låt mig ge ett exempel: du kan idag köpa det 8 år gamla Zelda Breath of the Wild för 569 kr i fysiskt format. Du spelar igenom det i lugn och ro där hemma för att sedan sälja det vidare för 350 kr. Vips har du betalat 219 kr för din upplevelse, och så här kan du hålla på i princip för alla exklusiva spel signerat Nintendo. Undantagen finns, betalade själv 349 kr för Super Mario RPG och 369 kr för Xenoblade 3 för ett tag sedan.

Det jag försöker säga är att det inte bara är av ondo att priserna ligger och skvalpar nära ”release-pris”. Det finns fördelar, beroende vad du är för slags gamer och förutsatt att du har en förkärlek till fysiskt format. Om du däremot köper dina spel digitalt eller väntar på att priset skall gå ner så kan det givetvis bli en dyr historia.

Vad är du för slags gamer?
Köper du dina spel på release för att sedan sälja vidare eller är du som mig - köper i fysiskt format på release och sen låter spelet stå och damma i hyllan?

Medlem

Du hittar på fördelar som inte finns. Såklart det inte är en fördel för konsumenten att priset ligger kvar högt.

Medlem

Jag är den typ av gamer som köper mindre antal spel pågrund av spelpriserna. Avvaktar alltid till en ordentlig rea.

Det finns absolut ingen fördel med de högre priserna. Allt i samhället har tyvärr blivit dyrare, men lönerna ligger kvar på tidigare nivåer.

Releasehästryttare

Har man ps4-5 så kan jag rekommendera att låna spel gratis på biblioteket.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Du hittar på fördelar som inte finns. Såklart det inte är en fördel för konsumenten att priset ligger kvar högt.

Känns som mental gymnastik på hög nivå.
Förr gick ju standardpriserna ner med tiden och några år senare fanns de till riktigt fina reapriser. Då kunde man ändå köpa på release, spela igenom, och sen sälja vidare så det landade på samma kostnad som att köpa på rea något år efter release. Fattar verkligen inte hur OP kan se fördelar med hur det är nu. Läste någonstans att fler tar steget att bli pirater då spelen kostar mer än de anser dem är värda, det kan ju inte vara en fördel.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Finns alltid något bra med även dåliga saker om man sitter o filosoferar.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Om du är en som köpt Mario Kart Deluxe och Mario Odyssey för 8 (!) år sedan och du idag får närmare 400 kr/styck på begagnadmarknaden? Är det inte positivt för dig som konsument då?

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Jag är den typ av gamer som köper mindre antal spel pågrund av spelpriserna. Avvaktar alltid till en ordentlig rea.

Det finns absolut ingen fördel med de högre priserna. Allt i samhället har tyvärr blivit dyrare, men lönerna ligger kvar på tidigare nivåer.

En fördel för klåpare och bluffmakare är att folk hyllar och köper deras dyra spel.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Känns som mental gymnastik på hög nivå.
Förr gick ju standardpriserna ner med tiden och några år senare fanns de till riktigt fina reapriser. Då kunde man ändå köpa på release, spela igenom, och sen sälja vidare så det landade på samma kostnad som att köpa på rea något år efter release. Fattar verkligen inte hur OP kan se fördelar med hur det är nu. Läste någonstans att fler tar steget att bli pirater då spelen kostar mer än de anser dem är värda, det kan ju inte vara en fördel.

Diskussionen uppkom av en vän som köper sina spel men inte vill att de ska falla för snabbt i värde. Vill kunna sälja vidare sen i lugn ro och få tillbaka mycket av originalpriset. Inte konstigare att du köper en bil som du har i många år, för att sedan få tillbaka en hel del av värdet vid en försäljning.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

En fördel för klåpare och bluffmakare är att folk hyllar och köper deras dyra spel.

Att hylla är att ta i, sitt lugn i båten nu. 😅
Du köper aldrig Nintendos produkter med andra ord?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Diskussionen uppkom av en vän som köper sina spel men inte vill att de ska falla för snabbt i värde. Vill kunna sälja vidare sen i lugn ro och få tillbaka mycket av originalpriset. Inte konstigare att du köper en bil som du har i många år, för att sedan få tillbaka en hel del av värdet vid en försäljning.

Köper din vän begagnat istället för nytt så kan han ju spela typ gratis då han kan sälja för samma pris som han köpte för så det är ju något bra

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Att hylla är att ta i, sitt lugn i båten nu. 😅
Du köper aldrig Nintendos produkter med andra ord?

Jag kan nämna två spel. Jedi Survivor och "Silent Hill 2". Skulle du säga att folk hyllar dom? Är de prisvärda?

Jag har flera spel till Switch. Bland de roligaste jag spelat.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag kan nämna två spel. Jedi Survivor och "Silent Hill 2". Skulle du säga att folk hyllar dom?
Jag har flera spel till Switch. Bland de roligaste jag spelat.

Ja antog att du menade att jag hyllade höga spelpriser men så är det givetvis inte, men beroende vilken gamer du är så kan det finnas fördelar i att priset ligger still under lång tid. Visst saknar jag ”players choice”-utgåvor som alla andra där produkten fick ett lägre pris. 👌

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Köper din vän begagnat istället för nytt så kan han ju spela typ gratis då han kan sälja för samma pris som han köpte för så det är ju något bra

Absolut, länge leve fysiskt format.

1
Skriv svar