På randen till ett nytt krig?

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Döbringer:

Det jag menade var att alla 5 länder med vetorätt skulle avsäga sej den. Sen så skulle man styra FNs beslut mer demokratiskt, t ex att om 80% av medlemsländerna är för ett militärt ingripande, så går det igenom. Nää det är inte sannolikt att det händer, men det är inte ett skäl att inte diskutera det.

Jo, det vore bra och att man justerade så att det blev mer röstproportionellt i förhållande till invånarna (dvs. Sverige har fler röster än Island, Storbritannien mer än Sverige etc.)

Om man satte majoritetskrav på t ex 80% av rösterna så skulle det ändå krävas att mer än att t ex hela Asiens länder röstade lika. Men visst, Kina och Indien skulle ha 12-14 % av rösterna var.


signatur

yolo

Inaktiv

hmmm.... menar ni möjligen säkerhetsrådet när ni säger FN?


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Vet inte om någon har nämnt detta tidigare, men det är inte upp till usa eller någon annan än Israel och Iran om det blir krig eller inte.
Det är allmänt tjänt att Israel har aktions planer för ett kärnvapen havande Iran, vilket innefattar bombningar av Iranska anläggningar.

Medlem
Skrivet av vvkurs:

Vet inte om någon har nämnt detta tidigare, men det är inte upp till usa eller någon annan än Israel och Iran om det blir krig eller inte.
Det är allmänt tjänt att Israel har aktions planer för ett kärnvapen havande Iran, vilket innefattar bombningar av Iranska anläggningar.

Jo, givetvis är det Israel som i slutändan agerar, men Israel har USAs stöd och kommer vid en ev. bombning förlita sig på USAs stöd.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Det här har noll att göra med Irans påstådda kärnvapensprogram. Det är marknardsföring för ett nytt krig.

Det finns inget hot reelt hot från Iran på varken Europa eller USA. Möjligtsvis Israel men knappast de heller.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det här har noll att göra med Irans påstådda kärnvapensprogram. Det är marknardsföring för ett nytt krig.

Det finns inget hot reelt hot från Iran på varken Europa eller USA. Möjligtsvis Israel men knappast de heller.

Iran provsköt just nya långdistansrakteter, detta är ingen bluff om du tror det. Förvisso överdrev regimen med att klista på några extra, men det fanns en del verkliga med.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Kaleid:

Det här har noll att göra med Irans påstådda kärnvapensprogram. Det är marknardsföring för ett nytt krig.

Det finns inget hot reelt hot från Iran på varken Europa eller USA. Möjligtsvis Israel men knappast de heller.

Iran provsköt just nya långdistansrakteter, detta är ingen bluff om du tror det. Förvisso överdrev regimen med att klista på några extra, men det fanns en del verkliga med.

Oväsentligt. De gör lite "chest thumping" för att visa att "vi kommer att göra resistans vid eventuell krig" typ. De kommer inte starta något för det vore självmord. De har inte heller kapaciteten att vinna ett krig ens över Israel. Armén är mest defensiv och kärnvapen programmet är mycket öppet om man jämför med flesta länderna.

“Everyone wants to go to Baghdad. Real men want to go to Tehran.” 2002

"Wants to" är inte lika med "needs to":

http://www.historycommons.org/timeline.jsp?geopolitics_and_9/...

Medlem

Det är inte alls oväsentligt att de testar raketer och har kärnvapenprogram, det är en stor fara för världen.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Det är inte alls oväsentligt att de testar raketer och har kärnvapenprogram, det är en stor fara för världen.

Det finns inget kärnvapen program. Det har USA vetat sedan 2003. NIE rapporten var klar. IAEA säger samma sak. Det finns även en fatwa mot kärnvapen...

Om man känner till PNAC så borde man ha hyfsat koll på vad som pågår. Det handlar om att erövra mellanöstern resurser för egna intressen. Och då säljer man ett krig, och det gör man enklast med rädsla. Det finns s.k. "noble lies" som man bör använda sig av enligt Machivellian/Strassian principer.

T o m Bolton sade i ett tal @ AIPAC att han hoppas att Iran ska sparka ut inspektörerna eftersom detta hade gynnat hans och andra "the crazies" intressen.

Lyssna på personer som Scott Ritter (knappast pacifist) som hade rätt om Iraks påstådda WMDs planer.

Och för att klargöra: Jag är inte muslim och gillar inte ens religion överhuvudtaget. Jag har intresse av att stoppa ännu ett imperialistiskt krig och då behövs det riktig information till det. Inte massa spekulationer som används för att skrämma massorna.

Medlem

Kaleid: citerar migsjälv för någon sida sen:

Skrivet av Lave:

ett krux är väl att iran vill ta hand om anrikningen av uran själva, trots att det inte är ekonomiskt försvarbart. sverige, exempelvis, anrikar inte uran själva, utan köper det anrikade uranet från andra länder. varför vill iran ha hela produktionskedjan inom landet när det kostar mer?

...om de inte vill bygga kärnvapen det vill säga.

Medlem
Skrivet av lave:

Kaleid: citerar migsjälv för någon sida sen:

Skrivet av Lave:

ett krux är väl att iran vill ta hand om anrikningen av uran själva, trots att det inte är ekonomiskt försvarbart. sverige, exempelvis, anrikar inte uran själva, utan köper det anrikade uranet från andra länder. varför vill iran ha hela produktionskedjan inom landet när det kostar mer?

...om de inte vill bygga kärnvapen det vill säga.

Jag vet inte. Stolthet kanske? Forskningssyfte? Men de har rätt att göra det. De har även skrivit på NPT.
Och även om de håller på och bygger så är de långt långt ifrån från att komma nära att ha möjligheten till kärnvapen. Om de skulle sparka ut inspektörerna, då har vi för första gången anledning att ens börja bli oroliga.

Allt vi hör nu är krigspropaganda. Världen behöver inte ännu ett fiasko av Irak nivån. Och med tanke på hur stort Iran är i jämförelse både i storlek men även i folkmassa så kan man vänta sig ett ännu större blodbad.

Någon riktig diplomati har vi sett än. Jag är övertygad om att det är designat till att "misslyckas" om ni förstår vad jag menar. Man ska alltid ge intrycket av att de har något att dölja, för då finns det en chans att boogeyman är under sängen...

Operation Ajax 1953 hade en rejäl motreaktion i Iranska revolutionen 1979. Helt ofattbart att man vill hålla på med sådant igen.

Medlem
Skrivet av lave:

Kaleid: citerar migsjälv för någon sida sen:

Skrivet av Lave:

ett krux är väl att iran vill ta hand om anrikningen av uran själva, trots att det inte är ekonomiskt försvarbart. sverige, exempelvis, anrikar inte uran själva, utan köper det anrikade uranet från andra länder. varför vill iran ha hela produktionskedjan inom landet när det kostar mer?

...om de inte vill bygga kärnvapen det vill säga.

Därför att USA hittills har blockerat alla försök de gjort att köpa anrikat uran från andra länder. Om Sverige i tio år hade försökt dra igång vårt kärnkraftsprogram, men varje gång ett avtal närmat sig fått planerna raserade av en annan stat tror jag nog att vi hade börjat anrika själva så småningom vi också.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det finns inget kärnvapen program. Det har USA vetat sedan 2003. NIE rapporten var klar. IAEA säger samma sak. Det finns även en fatwa mot kärnvapen...

Skrivet av Kaleid:

kärnvapen programmet är mycket öppet om man jämför med flesta länderna.

Finns det enligt dig eller finns det inte?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Kaleid:

Det finns inget kärnvapen program. Det har USA vetat sedan 2003. NIE rapporten var klar. IAEA säger samma sak. Det finns även en fatwa mot kärnvapen...

Skrivet av Kaleid:

kärnvapen programmet är mycket öppet om man jämför med flesta länderna.

Finns det enligt dig eller finns det inte?

Skrev fel. Börjar visst på smått hjärntvättad själv.
Nej, det finns inget kärnvapen program, men det är det man vill att de flesta ska tro på.

F.ö. så är många väldigt förundrade i Iran om varför deras president får så mycket press i omvärlden när han faktiskt inte ens har mycket makt.

Medlem

Det kommer ändå aldrig bli fred, inte så länge människor finns.


signatur

La la la lag!

Medlem

Är ju ändå ayatollahn som har sista ordet i allt så Ahmadinejad kan ses som en marionett.
Men visst en diktatur med kärnvapen är ju inte något man vill ha i sin bakgård precis.
Förstår USA och Israel fullt ut när dom inte vill att Iran ska ha kärnvapen.
USA har ju haft mellanöstern som sin intressesfär sen britternas imperium föll ihop och Israel som är den enda demokratin känner sig nog hotade iom att han hotar med kärnvapen.
Antagligen så blir det krig snart och då kollapsar nog världsekonomin och ja vi här i sverige för väl klaga på USA då.
Det är vi ju bra på.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Pojii:

Okey jag är jävligt ledsen att jag inte såg den här tråden från början.

Jag som är hel Iranie fast uppvuxen i Sverige sen 18 år tillbaks vet lite faktis hur hela skiten började.

Men men efter att iran släppt in massa inspektörer så anklagar USA fortfarande Iran för skapandet av atombomb.
Det usa vill göra enligt mig alltså är att hämna utvecklingen i landet så dem betalar dyra pengar för att producera el.
Iran som är världens största utvinnare av gas vill inte ta slut på allt och vill använda El istället.

Iran har mängder med olja och gas, de behöver inte "kärnkraft" (kärnvapen).

Ja du har rätt dem har skit mycket men dem har inte skit mycket raffinarier eller hur fan det stavas..så dem exporterar ut hela grejen+ jag var där förra sommarn dem har lagt ranson på bensin så att varje familj med x antal bilar får x antal liter bensin per 6 månader.

Så det du ser på tv om att det är överflödigt med olja och bensin överallt stämmer inte till 100%

Medlem

signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

De enda vapen som Saddam egentligen hade var de man sålde till honom så det vara ju bara kolla kvittona...

Rumsfeld och Reagan sålde ju gärna vapen till honom.

Downing street memos/minutes bekräftar i stort att man anpassade intelligencen efter policyn likaså cheneys energy task force där man delade upp iraks oljefält innan 9/11 och både Rice och Powell sa i 2001 att Irak inte ens är ett hot mot sina grannar (naturligtsvis inte när det har fått utstå långa sanktioner).

Det handlar som sagt om att sälja ett krig. Oj oj oj vad de ljugs för att starta krig.

Lyckas man inte göra det med rena lögner så kan man göra falska gulf of tonkin typer av "attack".

Medlem
Skrivet av Kaleid:

De enda vapen som Saddam egentligen hade var de man sålde till honom så det vara ju bara kolla kvittona...

Rumsfeld och Reagan sålde ju gärna vapen till honom.

Downing street memos/minutes bekräftar i stort att man anpassade intelligencen efter policyn likaså cheneys energy task force där man delade upp iraks oljefält innan 9/11 och både Rice och Powell sa i 2001 att Irak inte ens är ett hot mot sina grannar (naturligtsvis inte när det har fått utstå långa sanktioner).

Det handlar som sagt om att sälja ett krig. Oj oj oj vad de ljugs för att starta krig.

Lyckas man inte göra det med rena lögner så kan man göra falska gulf of tonkin typer av "attack".

Javisst är det lätt att starta krig.Iran verkar ju vilja starta ett nytt krig till i mellanöstern:\

Medlem

Vilket vore som jag sa tidigare, närmast självmord.

Det är till dig man säljer kriget, och speciellt amerikanerna och israel.

Leo Strauss skulle vara stolt över de stora lögnerna...

Även Chavez har snackat mycket skit om USAs utrikespolitik och till viss del byggt upp sin militär, men även de gör det i förebyggande syfte.

"Attackera oss så får ni betala priset" är ungefär vad det handlar om. Iran har inte kapaciteten att bli en storspelare i mellanöstern.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vilket vore som jag sa tidigare, närmast självmord.

Det är till dig man säljer kriget, och speciellt amerikanerna och israel.

Leo Strauss skulle vara stolt över de stora lögnerna...

Även Chavez har snackat mycket skit om USAs utrikespolitik och till viss del byggt upp sin militär, men även de gör det i förebyggande syfte.

"Attackera oss så får ni betala priset" är ungefär vad det handlar om. Iran har inte kapaciteten att bli en storspelare i mellanöstern.

Japp..jag är helt såld,Iran har övertygat mig att det bästa måste vara att mucka krig med hela västvärlden...blir så mycket bättre av att test skjuta nya missiler varje månad,som lätt kan utrustas med kärnladdning. Och att lägga sig i Iraks nybildning genom att sända in special sabotage förband och hetsa olika muslimska grupper mot varandra gör det hela så mycket fredligare i regionen.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Kaleid:

Vilket vore som jag sa tidigare, närmast självmord.

Det är till dig man säljer kriget, och speciellt amerikanerna och israel.

Leo Strauss skulle vara stolt över de stora lögnerna...

Även Chavez har snackat mycket skit om USAs utrikespolitik och till viss del byggt upp sin militär, men även de gör det i förebyggande syfte.

"Attackera oss så får ni betala priset" är ungefär vad det handlar om. Iran har inte kapaciteten att bli en storspelare i mellanöstern.

Japp..jag är helt såld,Iran har övertygat mig att det bästa måste vara att mucka krig med hela västvärlden...blir så mycket bättre av att test skjuta nya missiler varje månad,som lätt kan utrustas med kärnladdning. Och att lägga sig i Iraks nybildning genom att sända in special sabotage förband och hetsa olika muslimska grupper mot varandra gör det hela så mycket fredligare i regionen.

Det är helt tvärtom. Tar du bort olja ur ekvationen och Israel så bryr sig västvärlden noll. Halliburton var där olagligt och höll på med affärer... de vill in igen (och inte bara de) så att man kan ha kontroll över oljeresurserna. Kina och Indien växer så det knakar..och de har höga behov av av energi för utan energi så har du inget tillväxt. Det är som Zbig Brezinsky säger.. det handlar om "the grandchess board". Terrorism och kärnvapen är småsaker i jämförelse, det är saker som vi i väst faktiskt behöver för att sälja ett krig. Jag gick inte på skitsnacket om Irak (även om jag tycker att det är bra att USA tog hand om Saddam som de hjälpte en gång i tiden, bl.a. med vapen).

USA har haft militära övningar mycket nära Iran och enligt vissa journalister som Hersch så har det funnits US militära aktiviteter inne i Iran sedan 2005. Man stöder t.ex. MEK som ska ha kopplingar till AQ. Helt ofattbart. Rapporterad i etablerad media men inte blir den någon stor affär av det hela. Antar att de är "freedom fighters" nu precis som mujahediin var när de slogs i afghanistan mot Sovietunionen.

Man hade t o m planer på att bomba Iran med kärnvapen ifall det sker ett nytt terroristdåd liknande den som elfte september *oavsett* ifall Iran har att göra med det eller inte. Precis som Irak alltså, som hade noll med 9/11 att göra. Sök på "Deep Background".

USA befolkning vill inte ha ett nytt krig, men det kan ordnas med ett nytt falskt gulf of tonkin typ av event så att det hela sparkas igång. Inspektörerna är där och Iran har inte varit i krig med något land sedan Irak attackerade det.

Det är imperialism. Att ni inte fattar det. Det är skit sak samma om muslimer har frihet eller ej, här kommer vi och vi kommer för att stanna. Det är inte frihet. Inte ett spår. Irak blir inte fritt, de permanenta militärbaserna samt superstora ambassaden talar sitt tydliga språk. Vissa nedskärningar i mängden militärer men då har privata arméer som Blackwater som står utanför lagen.

Om det finns något land som är ett hot så är det möjligen Pakistan. Det landet har faktiskt kärnvapen, och är inte lika stabilt som iran. En kupp så kan allt ändras. Och där ska Osama tydligen hålla hur enligt viss information. Varför glömde man mannen som var ansvarig för 9/11?

Kriget mot terrorismen är en stor bluff. Det finns en anledningen till att man säger att det inte tar slut i våran tidsålder. De vill inte det för det passar inte agendan (PNAC).Man behöver terrosism, och grupper (om det är aktivt vet jag inte) som P2OG kommer se till att det alltid finns fiender.

Förresten, de här neokonservativa har sitt blueprint ute på nätet. Rebuilding americas defences heter det. Läs det...vad sägs om massiv ökning av militäriseringen? Och att detta inte kan se utan ett större attack som "the new pearl harbor" vilket 9/11 utan tvekan var. Annars så skulle man inte få folket med sig. De vet att folk inte egentligen stöder dessa äventyr.

Har du läst om "full spectrum dominance". Det innebär dominans inom allt, rymd, land, vatten, info-warfare, internet etc. etc..

Vapen som kan användas mot vissa genotyper kan vara "useful".

Det är inte utan anledning som de neokonservativa kallades "the crazies" redan på 80-talet. Sa man "the crazies" så visste alla i WH vem man talade om.

1991 eller 1992 kom första planerna ut. De fick massiv kritik och var tvugna att skriva om. Nu har det blivit svaret, allt p.g.a. 9/11.

Medlem

Hur gammal är du? Visst är det ruttet av amerikanarna,att endast bry sig om olja och vapen.Alla vet ju hur fredliga folket i mellanöstern egentligen är,de vill ju bara ha fred...D.v.s. om "bara" Israel försvann ifrån världkartan,och inte stora elaka USA la sig i...så att man kan framställa kärvapen och nervgas i lugn och ro...Lite konstigt att det har flytt så mycket folk ifrån Iran,nu när dom är såååå freds älskande egentligen...

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Hur gammal är du? Visst är det ruttet av amerikanarna,att endast bry sig om olja och vapen.Alla vet ju hur fredliga folket i mellanöstern egentligen är,de vill ju bara ha fred...D.v.s. om "bara" Israel försvann ifrån världkartan,och inte stora elaka USA la sig i...så att man kan framställa kärvapen och nervgas i lugn och ro...Lite konstigt att det har flytt så mycket folk ifrån Iran,nu när dom är såååå freds älskande egentligen...

Klart det har flytt folk från Iran. Det har delvis med att göra Iranska revolutionen som är ett resultat av Operation Ajax år 1953 då Iranierna inte fick göra vad de ville med oljan vilket att att nationalisera det. Kommunism skräck kanske, men mest av allt resurser som US/UK ville säkra till sig själva. Så de installerade en diktator vid namn Shah. Folk revolterade till slut och och blev hardcore muslimer som svar.

Det här även flytt massvis med folk från irak, mer än 2 miljoner p.g.a. senaste kriget.

Hur gammal jag är helt obetydligt. Jag har läst på tillräckligt för att inte gå på all krigsprogagande. Inte heller är jag pacifist. Om du försöker sälja ett krig här så har du sanslöst rejält misslyckats för det finns ett krig bara om vi i väst väljer det. Det finns inspektörer och presidenten har inte speciellt mycket makt. Han styr t.ex. inte militären.

Hade det funnits bevis för att de håller på med kärnvapen så hade vi fått dem bevisen. vi har inte sett ett spår. Och även om de har ett så är de inte ens i närheten att komma nära. Det krävs enormt mycket jobb för att färdiga kärnvapen, nord korea påbörjade t.ex. sin arbete redan under 80-talet med Reagan.

Och när Shah var på plats så ville bl.a. Ford ge Iran kärnenergi teknik.

Kina har massiva oljeavtal med Iran, och de var smarta nog att inte göra det med en kupp.

En stor mängd muslimer påpekar att i t.ex. med Israel/Palestina frågan att alltför mycket stöd i hamnar närmast ovillkorligt till Israel.. och att palestinier inte bör lida för de brott som begåts av europeer mot judar under andra världskriget.

Om vi ska ha en chans i mellanöstern så gäller det lyssna på gemene muslimen. De kanske har en poäng? Och vi bör sluta upp med att stödja diktaturer. Vi är både förbannad falska och förbannat fega.

Visst, det hjälper inte att det finns fundametalistiska muslimer men de finns även i kristen och judisk form. Och de två sista grupperna är betydligt bättre armerade.
Alltför många religiösa personer med mål för en armageddon. Stort misslyckande av folk att ha dessa som ledare i mitt tycke.

Men det hjälper inte att bomba Iran eller starta krig eller att ockupera det. Låt dem välja sin egen väg... de har som sagt inspeköter i landet..vilket t.ex. aldrig Israel eller USA själv skulle tillåta. Vidare så hade man en bogus röstning i FN som inte är lagstiftande utan man skulle typ bara rösta. Röstningen gällde att hela mellanöstern skulle vara kärnvapen fri. Alla arabländer röstade för medans europa, USA, och Israel bl.a. röstade nej. Det skulle innebära att Israel får rusta ner sina kärnvapen, det vill man tydligen inte gå med på. Hyckleri!

USA bör jobba på att arbeta sig fri från oljeberoendet i stället. Det snackas mycket sådant i valtider men det betyder ingenting när oljelobbyn har så stor makt (nu har de t o m oljemän i makten) och inte heller att fullständigt galna neokonservativa har makten och faktiskt har en chans att starta krig och för en lång tid framöver ockupera fler länder. Det garanterar mer terrorism, inte f-n vill man ha utländska trupper marcherandes i sitt egna land heller eller hur?

Ron Paul hade rätt i debatterna. Vi skulle aldrig själv acceptera det som vi utsätter andra för.

Men att titta på sin egen bild i spegeln är uppenbart väldigt svårt med stängda ögon.

Nog med imperialism

Medlem

Vilka otroligt långa och komplexa svar du ger hela tiden,låter nästan som att du är här för att övertala oss att vi skulle vara elaka eller dumma på något vis:P Orkar tyvärr inte diskutera med dig om detta ämne,då jag anser att du jobbar för Iranska regeringen,om så inte är fallet.....så sök jobb där,dom skulle säkert bli jätte glada om du gjorde det:P

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Vilka otroligt långa och komplexa svar du ger hela tiden,låter nästan som att du är här för att övertala oss att vi skulle vara elaka eller dumma på något vis:P Orkar tyvärr inte diskutera med dig om detta ämne,då jag anser att du jobbar för Iranska regeringen,om så inte är fallet.....så sök jobb där,dom skulle säkert bli jätte glada om du gjorde det:P

Var bättre informered så kan du strida med mig.

Som jag skrev tidigare så har jag inget övers med religiösa regeringar eller religion överhuvudtaget. Jag är ganska anti-auktoritär av mig så att ens tanken att flytta till iran skulle vara otänkbar. Jag hurrade för Marjane i filmen Persepolis när hon vågar ifrågasätta (religiösa)auktoriteter...rekommenderat film

Men det är totalt ofattbart vad folk går på bara man skrämmer upp dem lite, jag misstänker att du är ett offer. Det finns inget krig i det här...hoten från Iran är minimala.

Man skulle enkelt göra ett fall av hur USAs politiker sålde senaste Irak kriget till befolkningen till något som skulle leda till många och långa rättegångar. De behövde ett office of special plans så att intellligensen passade agendan och personer som K Kwiatkowski har talat om i intervjuer om hur man planerade att sälja kriget.

Själv började jag tvivla på det hela så fort jag började höra Saddam istället för Osama. Och sedan hör man att man i tora bora låter f-nskapet fly. Helt ofattbart. Eller CIA män som säger att det är bättre att han är fri. Desto mer man desto svårare var det att tro på det.

Vi behöver inte fler krig helt enkelt. Dålig interventionism är dålig interventionism. Det ger en "blowback".
Jag skulle ha arbetet för mer normaliserade relationer med Iran redan vid revolutionen även om det hade varit hopplöst då fundamentalismen blev stark. Skicka affärsman om ni vill ha oljan, lämna militären hemma...

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av HollowMan:

Vilka otroligt långa och komplexa svar du ger hela tiden,låter nästan som att du är här för att övertala oss att vi skulle vara elaka eller dumma på något vis:P Orkar tyvärr inte diskutera med dig om detta ämne,då jag anser att du jobbar för Iranska regeringen,om så inte är fallet.....så sök jobb där,dom skulle säkert bli jätte glada om du gjorde det:P

Var bättre informered så kan du strida med mig.

Som jag skrev tidigare så har jag inget övers med religiösa regeringar eller religion överhuvudtaget. Jag är ganska anti-auktoritär av mig så att ens tanken att flytta till iran skulle vara otänkbar. Jag hurrade för Marjane i filmen Persepolis när hon vågar ifrågasätta (religiösa)auktoriteter...rekommenderat film

Men det är totalt ofattbart vad folk går på bara man skrämmer upp dem lite, jag misstänker att du är ett offer. Det finns inget krig i det här...hoten från Iran är minimala.

Man skulle enkelt göra ett fall av hur USAs politiker sålde senaste Irak kriget till befolkningen till något som skulle leda till många och långa rättegångar. De behövde ett office of special plans så att intellligensen passade agendan och personer som K Kwiatkowski har talat om i intervjuer om hur man planerade att sälja kriget.

Själv började jag tvivla på det hela så fort jag började höra Saddam istället för Osama. Och sedan hör man att man i tora bora låter f-nskapet fly. Helt ofattbart. Eller CIA män som säger att det är bättre att han är fri. Desto mer man desto svårare var det att tro på det.

Vi behöver inte fler krig helt enkelt. Dålig interventionism är dålig interventionism. Det ger en "blowback".
Jag skulle ha arbetet för mer normaliserade relationer med Iran redan vid revolutionen även om det hade varit hopplöst då fundamentalismen blev stark. Skicka affärsman om ni vill ha oljan, lämna militären hemma...

Hurra..."hoten ifrån Iran är minimala" starkt jobbat..Om någon är ett offer här,så skall nog du sluta med din "hurra till Iran attityd" för att slippa framstå som en brainwashed Iran kramare:up:

Medlem

Men för 17...fattar du inte att det inte handlar om varken pro USA eller pro Iran?

Jag skrev ju just precis att jag inte har mycket övers med religion överhuvudtaget. Hur 17 kan du då se mig som Iran kramera?

Vill du ha tillbaka av samma medel? Du hade blivit enkelt hjärntvättad av Hitler att krig med säg..Polen behövs.

Det handlar om att det finns inget behov för ett krig.

Minns du när de försökte använda laptop:en som ett bevis för att Iran har ett kärnvapen program?

Eller att alla dessa IED som de skulle visa pressen? Vad hände? Jo, de kom inte alls från Iran...

Iranierna håller mest för sig själva. Det är fakta.
USA borde lära sig lite från det.

Har du missat Hersch senaste reportage där han skriver att Cheney funderar på att s.k. falsk flag händelse så att krig med Iran kan initieras? Läs det. Det är inte utan anledning som insiders som Zbig varnar för falsk attack, bara för att allt ska komma igång.

Iran kramare. Vilken BS. Fuck Iran! åtminstone dess ledarskap. De mesta av folket är förresten pro-USA .

Har du läst att 10.000 civila kommer att dö i Iran p.g.a eventuella bombningar mot mål? Att vissa länder redan förbereder sig för att skydda sig från radioaktivt avfall?

Visste du att Cheney efter första Irak kriget sa att ett Irak krig kommer att bli en "quigmire"? Visste du att både Powell och Rice sa i 2001 att Irak inte en ens är ett hot mot sina grannar och inte kan ha återupptagit eventuella mål att ta fram kärnvapen.

Vet du att John Bolton sa i ett tal till AIPAC att det vore bra ifall Iran kickade ut inspektörerna eftersom detta vore något vi kunde tjäna på.

Vad vet du egentligen?

Medlem

jag vet tillräckligt..Konstigt att allt som "du" ser som fel..slutar med samma gamla visa..."har du inte läst den artikeln o.s.v. " USA dumma när det gäller allt...Iran jätte bra och helt oskyldiga:up: Antingen är du kanske en super kommunist/USA hatare..eller enbart ser allt i svart/vitt...

Skriv svar