Xbox höjer priserna på konsoler och annan hårdvara

Medlem

Xbox verkar vara helt borta i Sverige. De stora kedjorna (Elgiganten, Komplett, NetOnNet, ComputerSalg, ProShop) har tagit bort Series X från sina hemsidor. De få som fortfarande har konsolen listad på sina hemsidor har ej haft produkten i lager sedan innan januari.

Medlem
Skrivet av noreason:

Lol, "ren fakta"

30 miljoner är inte mer än 30 miljoner.

Man ser ju hur mycket färre 3epartsspel släpps till Xbox. Säljer en konsol sämre släpps det även färre spel.

Windows Phone sålde också många miljoner, och hade ett tag 16% av marknaden, men konkurrenterna sålde enormt mycket mer, vi alla vet hur det slutade.

Du kanske också missat att det är enormt många fler personer som utvecklar ett spel idag, tror du att spelen kan vara på samma pris 2026 och försörja så enormt många fler programmerare om det inte ens kan justeras med inflationen?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är officiellt. Microsoft kommer sluta med hårdvara. Vem, som inte har psykiskt ohälsa, kommer köpa deras "nästa" konsol? Köp PlayStation istället. Tack Nintendo för höjda priser.

Jag föredrar xbox, skönare handkontroll. För mig så har inte ps några spel jag är intresserad av och xbox har gamepass. (och för mig skönare kontroll, dock saknar jag feedback i triggers, men xbox funkar bättre att spela fps med mus och tangentbord tycker jag. Har bägge då jag skriver recensioner)
Smaken är som baken. Bägge har sina för och nackdelar. Ser man inte det har man mest troligt psykisk ohälsa och styrs av företag och märken. Lite tragiskt.
När det kommer till unika spel så spelar jag på min Switch.

Medlem

Samma korkade kommentarer på alla inlägg om xbox. 30 miljoner är inte dåligt. Räkna 30 miljoner gånger 6000kr och se vad det blir så ska ni se att vilket företag som helst hade glädjeligen tagit dom siffrorna.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Tja, om Microsoft har problem med att upprätthålla intresset i konsolen och dess försäljning lär ju detta ”säkerligen” hjälpa dem vända den trenden. Menar, rätt stor skillnad på Xbox 360-eran och denna vad gäller genomslag hos publiken.

Skrivet av BarryBurton:

Samma korkade kommentarer på alla inlägg om xbox. 30 miljoner är inte dåligt. Räkna 30 miljoner gånger 6000kr och se vad det blir så ska ni se att vilket företag som helst hade glädjeligen tagit dom siffrorna.

Fast det funkar inte riktigt så om du är ett stort företag som varit snudd på marknadsdominerande. Pekar trenden nedåt spelar det inte så stor roll om siffrorna i sig inte nödvändigtvis är dåliga jämfört med mindre företag. Där är tappet av större relevans, och förlusten av snudd på marknadsdominans. Microsoft var överallt under 360-eran. Nu känns de mer som ett nischat alternativ.

Nintendos konsolförsäljning trendade nedåt. Även om det är svårt att påstå att SNES och Nintendo 64 var floppar visade de på det som kulminerade i och med GameCube. Trenden bröts inte, den fortsatte i samma riktning och Nintendo var tvugna att verkligen innovera för att bryta trenden... enter rörelsekänslighet och den extrema succén vi känner som Wii (som kärnspelare hatade bortom alla rimliga gränser, för övrigt).

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Haha, ungefär som att säga att Wii U var en stor succé. Bara räkna 12 miljoner gånger 3000 kronor, det är mer än de flesta av oss tjänar på en hel livstid, snacka om succé 🤣
30M på drygt 5 år gör att Xbox nu säljer klart långsammare än Nintendo 64 gjorde på 90-talet, då spelbranschen var mycket mindre.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Du vet att de inte får 6000 i vinst per konsol? Sega Saturn sålde 10 miljoner, och var svindyr, total förlustaffär, dreamcast, 10 miljoner, fick sega att stänga ner konsoltillverkningen, Gamecube sålde över 20 miljoner och fick nästan hela Nintendo att konka. Nej, 30 miljoner har inte varit bra sedan 90 talet.

Xbox original var en ren förlustaffär fast det såldes 20 miljoner. Det finns en anledning till att Microsoft släpper allt till PC och PS.

Medlem

Gissningsvis förväntas väl höjning på Game Pass också, tråkigt nog. Blir det för högt pris där så vette fasen om jag låter det ticka på som jag gjort nu.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Med tanke på att MS för ett par år sedan vittnade i domstol om att de aldrig sålt en Xbox med vinst tror jag de flesta företag gärna undviker de siffrorna.

Medlem

Längtar tills deras handhållna kommer. Blir förhandsboka direkt

Skrivet av Siegfried:

30 miljoner är verkligen katastrofdåligt. Spelen kostar mer än någonsin att tillverka, och Xbox säljer sämre än någonsin, Det är inte som på tidigt 90 tal när spelen inte behövde sälja så mycket.

Det handlade inte om det är dåliga försäljningssiffror.

Utan ett omoget inlägg av någon som vill elda på PS vs Xbox tramset igenom att påstå att 30 miljoner är en icke siffra.

Fundera på det, hur barnsligt det är att man tycker en tv-spels konsol är bättre än en annan och att man ska sprida på nätet hur korkade andra är som inte har samma preferens som en själv.

Man måste ju må dåligt själv om det är ens fokus i vardagen, fan spela istället och ha roligt och sprid lite positivitet i forumen istället.

Den här tweeten går aldrig ur tiden:

Medlem

Det handlar om Trumps importskatter antar jag. De höjer priserna generellt för att täcka upp för att inte behöva chockhöja priset för amerikanarna. Det blir med andra ord dyrare för alla pga av en enda man.

Medlem

Citerar mig själv från Devans tråd om ämnet:

Skrivet av Jozo:

Från att ha haft ångest över sin enorma backlog till att det börjar kännas skönt att ha en massa spel i kö, så att man slipper köpa nya, dyra spel

Medlem

Glad över att jag köpte min PS5 digital vid lansering och ca två år senare XSX för totalt 9200 kr. Nu kostar bara en konsol nästan lika mycket som två gjorde då. Riktigt sjuk utveckling.

Kan tänka mig att detta kan ha en viss effekt på nästa generation, beroende på hur dyr den blir då, att fler väljer att köpa vid lansering istället för att vänta, bara för att sedan se konsolerna bli dyrare med tiden...

Medlem

En prishöjning på en produkt som inte säljs längre? Den finns inte i lager någonstans senast jag kollade, jag tror efterfrågan är så låg att butikerna slutat ta in fler xboxkonsoler.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det är bra. USA vill stå för sig själva. Då ska de göra det. De borde flytta all produktion av konsolerna till USA. Då blir dom bättre.
Amerikaner har yrkesstolthet och släpper felfria produkter. Se bara på Gibson.
Made in USA. For Americans only. The greatest country in the world.

Intressant take, varför blev du så arg att XBox säljer i USA?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Intressant take, varför blev du så arg att XBox säljer i USA?

Jag är inte arg, jag är mest förvånad över att Xbox inte lagt ner för längesen. Och så är jag förvånad över mycket annat från Amerikat.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag är inte arg, jag är mest förvånad över att Xbox inte lagt ner för längesen. Och så är jag förvånad över mycket annat från Amerikat.

Du verkar mest blanda in dina känslor för Xbox snarare än fakta. "Klart den säljer i USA, de röstade trots allt på TrumP!!" lite åt det hållet. Vettefan vad det svenska ordet är, men "unhinged" är ett ord jag associerar med ditt inlägg.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du verkar mest blanda in dina känslor för Xbox snarare än fakta. "Klart den säljer i USA, de röstade trots allt på TrumP!!" lite åt det hållet. Vettefan vad det svenska ordet är, men "unhinged" är ett ord jag associerar med ditt inlägg.

Ja, jag har lite tankar och känslor om USA. Och Xbox också. Kanske blandar ihop fakta och känslor.
Påminner lite om en Amerikan.
Jag tycker det är mycket fjanterier från USA. Jag ska inte säga att de kan dra åt hel... men jag skulle inte ha nåt emot det heller.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det märks att det har blivit dyrare. Split fiction är det enda spelet jag har köpt dag-1 under kanske en 12 månaders period.

Har blivit svårt att motivera ett köp när jag har en massa gamla spel som jag kan spela klart.

Tror att det släpps för mycket spel, som är för dyra idag.
Väntar i princip alltid på rabatter.
Tyvärr är det så att idag när det är 50% rabatt på ett spel, så kostar det lika mycket som ett nytt spel gjorde för 3-4 år sedan.

Medlem

Ännu ett tecken på att det inte är saker som blir dyrare utan att det istället är ens pengar/lön som förlorar sitt värde.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Med tanke på att spelen idag kostar samma som vad Snes spelen kostade så är prishöjning motiverat på spel, konsolerna känns dock orimliga, speciellt Xbox som inte säljer något.

Antalet spelare har mångdubblats sedan SNES samtidigt som distributionskostnad störtdykt och marknaden blivit van vid mikrotransaktioner; Höjda spelpriser är inte det minsta motiverade. Alltid roligt hur folk ska gå runt och rationalisera dyrare produkter samtidigt som företagen är öppna med hur mycket vinst de gör under nuvarande prissättning.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Antalet spelare har mångdubblats sedan SNES samtidigt som distributionskostnad störtdykt och marknaden blivit van vid mikrotransaktioner; Höjda spelpriser är inte det minsta motiverade. Alltid roligt hur folk ska gå runt och rationalisera dyrare produkter samtidigt som företagen är öppna med hur mycket vinst de gör under nuvarande prissättning.

Hur många miljarder har inte gta VI kostat? Flera tusen som jobbar på spelet, som ska ha lön varje månad och mellan 100-150 personer som jobbade på Final Fantasy 7. Säljer spelen 400 gånger bättre idag? Nej, vilket det hade behövt göra för att behålla samma prisnivå.

Du behöver lägga till att det är mångdubbelt så många som utvecklar spelen, de utvecklas under mycket längre tid. Och de ska kosta samma som förr utan att följa med inflationen när allt annat i världen gör det?

Helt orimligt, lönerna går också upp. Utöver priset på spelen så går en stor del till Microsoft, Sony, Nintendo och Steam, istället för butikerna som fanns förr.

Det finns en anledning att smöret inte kostar samma som på 90 talet.

Enligt ekonomifakta så är 699kr 1992 ungefär 1200kr idag. Då skulle spelen ligga på 699kr idag så skulle de sålt spelen till halva priset direkt jämfört med 90 talet och försörja 26 gånger fler.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag har lite tankar och känslor om USA. Och Xbox också. Kanske blandar ihop fakta och känslor.
Påminner lite om en Amerikan.
Jag tycker det är mycket fjanterier från USA. Jag ska inte säga att de kan dra åt hel... men jag skulle inte ha nåt emot det heller.

Är det något du tycker är vettigt, att dra en hel nation över en kam? För i så fall hoppas jag du är lika trångsynt med alla länder.

Med det sagt, klaga inte på amerikaner om du själv beter dig som en, enligt egen utsago...

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Är det något du tycker är vettigt, att dra en hel nation över en kam? För i så fall hoppas jag du är lika trångsynt med alla länder.

Med det sagt, klaga inte på amerikaner om du själv beter dig som en, enligt egen utsago...

Vettigare än dom i alla fall som valt samma två gånger nu. Det säger en del.

Jag klagar på vad jag vill.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vettigare än dom i alla fall som valt samma två gånger nu. Det säger en del.

Jag klagar på vad jag vill.

Klart du klagar på vad du vill, men du framstår som en hycklare. Ang. politik så har många mindre lämpade blivit valda i Sverige också, så antar du ogillar svenskar lika hårt då.

Sätter punkt här, då ditt känslosås som är ovidkommande för Xboxförsäljning fick in mig på ett sidospår som FZ admins rynkar näsan åt.

signatur

I drank what?

Medlem

Xbox-konsolerna är ju bara en punkt in till Xbox-tjänsten, som ju är den "riktiga" produkten. Game Pass drar ju in ofantliga stålars.

Jämförelsen med att GC nästan fick Nintendo på knäna är också lite underlig då Microsoft hade kunnat köpa både Nintendo och Sony utan att behöva leta extrapriser på Coop Xtra sen.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hur många miljarder har inte gta VI kostat? Flera tusen som jobbar på spelet, som ska ha lön varje månad och mellan 100-150 personer som jobbade på Final Fantasy 7. Säljer spelen 400 gånger bättre idag? Nej, vilket det hade behövt göra för att behålla samma prisnivå.

Du behöver lägga till att det är mångdubbelt så många som utvecklar spelen, de utvecklas under mycket längre tid. Och de ska kosta samma som förr utan att följa med inflationen när allt annat i världen gör det?

Helt orimligt, lönerna går också upp. Utöver priset på spelen så går en stor del till Microsoft, Sony, Nintendo och Steam, istället för butikerna som fanns förr.

Enligt ekonomifakta så är 699kr 1992 ungefär 1200kr idag. Då skulle spelen ligga på 699kr idag så skulle de sålt spelen till halva priset direkt jämfört med 90 talet och försörja 26 gånger fler.

GTA V har sålt i över 210 miljoner exemplar och dragit in nära på $9 miljarder i vinst med en utvecklingskostnad på $265 miljoner, det såldes för 500kr. GTA VI hade kunnat kosta 200kr blankt och gå med vinst sitt första år. Likaså redovisade Square Enix drygt $162 miljoner i vinst samma år som Final Fantasy 7 Rebirth ansågs en försäljningsmässig besvikelse. Utvecklarna är anställda, får lön och cheferna tar ut sina feta bonusar gott nog med nuvarande prissättning. Ett litet spel som Clair Obscur gjordes av 30 personer och nådde 1 miljon sålda exemplar inom tre dagar, det är siffror några av SNES största framgångar knappt nådde under hela sin konsolgeneration. Siffrorna ljuger inte, det går alldeles lysande för företagen under nuvarande prissättning oavsett vad du "känner".

Medlem

Ska de höja gamepass också tro?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Dina argument är tyvärr lika ytliga som en vattenpöl och baseras på felaktiga antaganden och missvisande jämförelser. Låt mig bryta ner varför de inte håller.

Du nämner att tusentals personer arbetar på GTA VI och att det kostar miljarder att utveckla. Men du glöm att spelbranschen idag har en betydligt större kundbas än på 90-talet. Det finns hundratals miljoner fler potentiella köpare globalt tack vare digital distribution och ökade tillgängligheten av spel. Dessutom tjänar företag som Rockstar miljarder på mikrotransaktioner via GTA Online, en affärsmodell som inte ens existerade förr. Att påstå att spelen måste sälja "400 gånger bättre" för att behålla samma prisnivå är helt enkelt felaktigt.

Du försöker använda inflation som ett argument för prishöjningar, men det är irrelevant i sammanhanget. Spelbranschen har förändrats radikalt sedan 90-talet. Företagen har hittat nya sätt att tjäna pengar, såsom mikrotransaktioner, DLC och abonnemangstjänster (Game Pass, PS Plus, etc.). Dessa intäktsströmmar gör att företagen redan tjänar mer än någonsin tidigare, trots att grundpriset för spelen kanske inte har ökat i samma takt som inflationen.

Ja, fler personer arbetar på spelen idag, och lönerna går upp. Men det är inte konsumenternas ansvar att betala för ineffektivitet eller överproduktion inom spelutveckling. Om företagen väljer att lägga resurser på gigantiska team och lång utvecklingstid utan att leverera högkvalitativa produkter, är det deras problem, inte konsumenternas. Kvaliteten på många AAA-spel har dessutom sjunkit de senaste åren, med sämre writing, gameplay och innovation. Varför ska vi betala mer för något som objektivt sett blivit sämre?

Din analogi med smör är helt irrelevant. Smör är en fysisk produkt med råvaror vars priser påverkas direkt av inflation och produktionskostnader. Spel är digitala produkter där marginalkostnaden för att sälja en extra kopia är nästan noll. Att jämföra dessa två saker visar bara att du inte förstår hur digital fungerar.

Du nämner att en stor del av pengarna går till plattformar som Microsoft, Sony, Nintendo och Steam istället för butiker. Men detta är inte en nyhet, det är en naturlig konsekvens av digital distribution. Samtidigt sparar företagen enorma summor på att slippa fysiska produktioner, lagerhållning och transport. Digital distribution har gjort det billigare att sälja spel, vilket motverkar behovet av prishöjningar.

Dina argument bygger på en missuppfattning om hur spelbranschen fungerar idag. Företagen har fler kunder, fler intäktsströmmar och lägre distributionskostnader än någonsin tidigare. Prishöjningar är inte en nödvändighet, de är ett val som görs för att maximera vinsten, ofta på bekostnad av konsumenterna. Att försvara detta är att ignorera hur smutsig och girig spelbranschen faktiskt har blivit.

Skriv svar