Laddskärmar i Bethesda-spel "ett nödvändigt ont"

Medlem

Personligen har jag inga problem med "loading screens" iaf inte utav typen jag finner i Starfield och Oblivion Remastered.
Tycker dom är snabba och gillar verkligen tipsen som kommer med dom. En del är riktigt bra

Ta en trollholk och varva ner.

Det kan vara ganska skönt med små laddningsskärmar då och då, de är nästan för korta nu men jag saknar inte Skyrim på PS3, då kunde man nästan gå och göra kvällsfika under vissa laddskärmar.


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Bethesda spel simulerar ju var ända object, deras plats, durability och mycket mer. Inga andra spel gör något sånt komplicerat så att det behövet loading screens är inte konstigt.

Och folk som klagar på loading screens är konstiga. Loading screesn är ju max 3 sekunder nu för tiden, om att vänta 3 sekunder gör dig irriterad eller tar dig ut ur ett spel så är det mer ett "you problem"

Jupp, om man spelar nästan vilket annat open-world spel som helst så är allt fastspikat i spelvärlden, utom vapen som fiender tappar när dom dör, typ. Och saker stannar som dom är i Bethesdaspel. I andra spel om det är någon bilkrash och stor explosion och man går några meter bort och vänder sig om, så är alla spår efter explosionen magiskt borta. Saker och ting återställs i andra spel nästan direkt, det gör det inte i Bethesdaspel. En annan grej är att man kan gå in i stort sett varenda dörr i Bethesdaspel, medan andra spel har mängder av dörrar som bara är kulisser. Osv osv.

Det är kolossalt många skillnader på hur ett Bethesdaspel är uppbyggt och något annat spel som tex CP77, och man gör sig en otjänst om man bara fokuserar på laddningstiderna. Det finns en anledning till att ostvideos och andra flummiga videos där det är många objekt som rullar osv bara görs i Bethesdas spel. För deras spelmotor simulerar varenda objekt, i vilket annat spel som helst så skulle osten vara en dekoration fastspikad på bordet.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jupp, om man spelar nästan vilket annat open-world spel som helst så är allt fastspikat i spelvärlden, utom vapen som fiender tappar när dom dör, typ. Och saker stannar som dom är i Bethesdaspel. I andra spel om det är någon bilkrash och stor explosion och man går några meter bort och vänder sig om, så är alla spår efter explosionen magiskt borta. Saker och ting återställs i andra spel nästan direkt, det gör det inte i Bethesdaspel. En annan grej är att man kan gå in i stort sett varenda dörr i Bethesdaspel, medan andra spel har mängder av dörrar som bara är kulisser. Osv osv.

Det är kolossalt många skillnader på hur ett Bethesdaspel är uppbyggt och något annat spel som tex CP77, och man gör sig en otjänst om man bara fokuserar på laddningstiderna. Det finns en anledning till att ostvideos och andra flummiga videos där det är många objekt som rullar osv bara görs i Bethesdas spel. För deras spelmotor simulerar varenda objekt, i vilket annat spel som helst så skulle osten vara en dekoration fastspikad på bordet.
https://www.youtube.com/watch?v=fCrhDamN82k

Japp, ingen annan spelmotor som fixar det där med en enorm mängd objekt/karaktärer som fysiskt interagerar. /s

Återigen, dessa spel/underliggande motorer har sina baksidor också (och vissa av dem har också laddskärmar - det är inte där problemet ligger för mig personligen), men att så ensidigt hylla Bethesda blir "lite" missvisande.
Deras implementering av spelmotor, fysik och objekthantering är så långt från perfekt. Och det finns oändligt många exempel på hur det orsakar en lång rad problem. Några nämnda i tidigare inlägg.

Och "En annan grej är att man kan gå in i stort sett varenda dörr i Bethesdaspel" - har du ens spelat Bethesdaspel? Starfield med sina "städer" (lol) och tomma kulisser, som är copy-pastade överallt... många dörrar du inte kan gå in genom där.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Bethesda spel simulerar ju var ända object, deras plats, durability och mycket mer. Inga andra spel gör något sånt komplicerat så att det behövet loading screens är inte konstigt.

Och folk som klagar på loading screens är konstiga. Loading screesn är ju max 3 sekunder nu för tiden, om att vänta 3 sekunder gör dig irriterad eller tar dig ut ur ett spel så är det mer ett "you problem"

När jag gick från Witcher 3 och sedan började spela Fallout 4 var det ändå som att backa bandet 5 år. Jag får fortfarande gnugga mig i ögonen varje gång jag inser att Witcher 3 kom före Fallout 4 för det känns inte rätt nånstans.

Kvittar lite om nån säger att man inte ska känna av problem och bara vara nöjd. Motorn är fylld med stutter, buggar, oimponerande städer, loading osv. som andra spel bara inte har. Dom kan simulera universum om de vill men problemen svider fortfarande. Starfield känns som en jättesnygg mod till Morrowind då det är exakt samma brister. Hur sjutton?!

Det kanske krävs omtag på designen för att hänga med? Jag vet inte om 100 simulerade ostar kompenserar för bristerna längre.

Medlem
Medlem

Haters gonna hate. Har absolut inget emot laddskärmar och tar hellre det än som i alla andra open world-spel där typ ingenting går att interagera med. Hoppas de fortsätter göra sin grej!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Haters gonna hate. Har absolut inget emot laddskärmar och tar hellre det än som i alla andra open world-spel där typ ingenting går att interagera med. Hoppas de fortsätter göra sin grej!

Helt rätt, gud nåde den som kritiserar det stackars storföretaget - de kan ju absolut inte göra fel!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Märkligt fenomen hur Bethesda halkat efter så dant. Starfield känns som ett 15 år gammalt spel i ny kostym. Inte särskilt snyggt eller "grafiskt intensivt" heller för den delen.

Jag har inte spelat Starfield så mycket, då allt känns själslöst och generic. Sedan att Npcerna går runt som yra höns och springer in i saker hjälper inte till. Man har ju robot ansiktena på Npcer med som jag inte kan släppa när man pratar med en npc.

Medlem
Skrivet av Pettor:

När jag gick från Witcher 3 och sedan började spela Fallout 4 var det ändå som att backa bandet 5 år. Jag får fortfarande gnugga mig i ögonen varje gång jag inser att Witcher 3 kom före Fallout 4 för det känns inte rätt nånstans.

Kvittar lite om nån säger att man inte ska känna av problem och bara vara nöjd. Motorn är fylld med stutter, buggar, oimponerande städer, loading osv. som andra spel bara inte har. Dom kan simulera universum om de vill men problemen svider fortfarande. Starfield känns som en jättesnygg mod till Morrowind då det är exakt samma brister. Hur sjutton?!

Det kanske krävs omtag på designen för att hänga med? Jag vet inte om 100 simulerade ostar kompenserar för bristerna längre.

Witcher 3 och Fallout 4 kom ju dock samma år. Dock så är ju witcher 3 bättre grafikmässigt oavsett😁

Medlem

Märkligt. Känns som dom borde klara att att streama in det som är nödvändigt istället för en laddskärm.
Fast det är ju mycket enklare med en laddskärm >.> <.< >.>

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Helt rätt, gud nåde den som kritiserar det stackars storföretaget - de kan ju absolut inte göra fel!

Oj va du tar i. Men du får så klart tycka sådär om du vill. Konstigt synsätt bara, klart alla företag kan göra fel.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Oj va du tar i. Men du får så klart tycka sådär om du vill. Konstigt synsätt bara, klart alla företag kan göra fel.

Ja, "haters gonna hate" är ju onekligen så sakligt och sansat. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, "haters gonna hate" är ju onekligen så sakligt och sansat. ¯\_(ツ)_/¯

Tyvärr så upplever jag att det är så här på fz. Är det artiklar om Bethesda så är det alltid samma negativa tongångar. Högafflar och facklor. Jag har ingenting emot att man framför klagomål eller anser att företag gör fel, men när man bara spyr ur sig negativitet eller framför sina åsikter med aggressiv ton mot de som är positiva så tycker jag "haters gonna hate" passar bra. Dvs alla de där som går in enbart för att skriva negativa saker. Jag antar att du tog åt dig eftersom du direkt stoppade ord i munnen på mig, jag får be om ursäkt om du tog det på fel sätt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Tyvärr så upplever jag att det är så här på fz. Är det artiklar om Bethesda så är det alltid samma negativa tongångar. Högafflar och facklor. Jag har ingenting emot att man framför klagomål eller anser att företag gör fel, men när man bara spyr ur sig negativitet eller framför sina åsikter med aggressiv ton mot de som är positiva så tycker jag "haters gonna hate" passar bra. Dvs alla de där som går in enbart för att skriva negativa saker. Jag antar att du tog åt dig eftersom du direkt stoppade ord i munnen på mig, jag får be om ursäkt om du tog det på fel sätt.

Heh, "Jag antar att du tog åt dig eftersom du direkt stoppade ord i munnen på mig" är en så skönt ironisk mening - du antar något (felaktigt) samtidigt som du anklagar mig för att stoppa ord i munnen på dig? Du tycker inte att du "framför dina åsikter med aggressiv ton mot de som är negativa"?

Det är väl kanske tråkigt att du upplever att det finns oproportionerligt(?) mycket kritik mot Bethesda, kanske är det du som tar åt dig om jag säger fanboy eller motsvarande epitet då? Vem bestämmer vad som får kritiseras och hur mycket/lite, egentligen?

Grundproblemet delar jag väl kanske tanken lite kring, att högafflarna måste fram och att det blir kritik för kritikens skull (en bandwagon eller liknande) - men detsamma gäller i allra högsta grad det motsatta, att försöka vifta bort kritik med fraser som "haters gonna hate" gör att legitim kritik faktiskt förminskas också, och det tycker jag är precis lika jäkla förkastligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Heh, "Jag antar att du tog åt dig eftersom du direkt stoppade ord i munnen på mig" är en så skönt ironisk mening - du antar något (felaktigt) samtidigt som du anklagar mig för att stoppa ord i munnen på dig? Du tycker inte att du "framför dina åsikter med aggressiv ton mot de som är negativa"?

Det är väl kanske tråkigt att du upplever att det finns oproportionerligt(?) mycket kritik mot Bethesda, kanske är det du som tar åt dig om jag säger fanboy eller motsvarande epitet då? Vem bestämmer vad som får kritiseras och hur mycket/lite, egentligen?

Grundproblemet delar jag väl kanske tanken lite kring, att högafflarna måste fram och att det blir kritik för kritikens skull (en bandwagon eller liknande) - men detsamma gäller i allra högsta grad det motsatta, att försöka vifta bort kritik med fraser som "haters gonna hate" gör att legitim kritik faktiskt förminskas också, och det tycker jag är precis lika jäkla förkastligt.

Pettson, har nån på Bethesda kört över din katt, eller nåt?

Nä, skojar bara, men jag tror nog de flesta av oss inser att Bethesdas spelmotorer knappast är felfria. Men man måste ändå gilla en spelstudio som har de visionerna och satsar... Som de gör. Spelvärlden skulle vara en klart fattigare plats utan Bethesda jank. Håller med andra här om att de får lite väl mycket slentrianskit ibland, känns det som.

Men visst, du har så klart rätt i att man måste kunna kritisera levande legender som Bethesda, också. Fantastiska, oemotståndliga, genialiska och oefterhärmliga BETHESDA!!! (nej, ingen fanboy här inte) Såatteh, jag äter glass.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Pettson, har nån på Bethesda kört över din katt, eller nåt?

Nä, skojar bara, men jag tror nog de flesta av oss inser att Bethesdas spelmotorer knappast är felfria. Men man måste ändå gilla en spelstudio som har de visionerna och satsar... Som de gör. Spelvärlden skulle vara en klart fattigare plats utan Bethesda jank. Håller med andra här om att de får lite väl mycket slentrianskit ibland, känns det som.

Men visst, du har så klart rätt i att man måste kunna kritisera levande legender som Bethesda, också. Fantastiska, oemotståndliga, genialiska och oefterhärmliga BETHESDA!!! (nej, ingen fanboy här inte) Såatteh, jag äter glass.

Nejnej, HELA Bethesda har kört över min katt. Sen backade de och körde över den igen.

Jag vaknade väl kanske möjligen på fel sida, men jag tycker diskussionen tidigt blev för onyanserad - det var hyllning vs. hat, och jag upplever att det ger en orättvis bild av verkligheten. Det måste gå att framföra kritik utan att sådan viftas bort, samtidigt som det måste gå att kunna vara imponerad av vad samma aktör gör i något/några avseende(n). Vi kan bli filosofiska och diskutera hur den typen av argumentation/diskussion (polarisering, förenklat) kan tillämpas på samhället i stort också, men det tror jag inte är en diskussion för FZ.

Personligen har jag också lite svårt för vad jag upplever vara ganska... obskyra argument - i stil med "titta hur många ostar som kan rulla nerför en backe!". 😅 Är det var ribban ligger upplever i alla fall jag det lite svårt att diskutera ens någorlunda seriöst. (Ja, jag är jätterolig på fest, håll käften!)

Jag vill också ha glass. Eller tacos.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Nejnej, HELA Bethesda har kört över min katt. Sen backade de och körde över den igen.

Jag vaknade väl kanske möjligen på fel sida, men jag tycker diskussionen tidigt blev för onyanserad - det var hyllning vs. hat, och jag upplever att det ger en orättvis bild av verkligheten. Det måste gå att framföra kritik utan att sådan viftas bort, samtidigt som det måste gå att kunna vara imponerad av vad samma aktör gör i något/några avseende(n). Vi kan bli filosofiska och diskutera hur den typen av argumentation/diskussion (polarisering, förenklat) kan tillämpas på samhället i stort också, men det tror jag inte är en diskussion för FZ.

Personligen har jag också lite svårt för vad jag upplever vara ganska... obskyra argument - i stil med "titta hur många ostar som kan rulla nerför en backe!". 😅 Är det var ribban ligger upplever i alla fall jag det lite svårt att diskutera ens någorlunda seriöst. (Ja, jag är jätterolig på fest, håll käften!)

Jag vill också ha glass. Eller tacos.

To be fair, det var väähhlldightth många ostar. Till Elders Scrolls VI hoppas jag naturligtvis vi kan rulla tacos, istället. Next-gen på riktigt.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Heh, "Jag antar att du tog åt dig eftersom du direkt stoppade ord i munnen på mig" är en så skönt ironisk mening - du antar något (felaktigt) samtidigt som du anklagar mig för att stoppa ord i munnen på dig? Du tycker inte att du "framför dina åsikter med aggressiv ton mot de som är negativa"?

Det är väl kanske tråkigt att du upplever att det finns oproportionerligt(?) mycket kritik mot Bethesda, kanske är det du som tar åt dig om jag säger fanboy eller motsvarande epitet då? Vem bestämmer vad som får kritiseras och hur mycket/lite, egentligen?

Grundproblemet delar jag väl kanske tanken lite kring, att högafflarna måste fram och att det blir kritik för kritikens skull (en bandwagon eller liknande) - men detsamma gäller i allra högsta grad det motsatta, att försöka vifta bort kritik med fraser som "haters gonna hate" gör att legitim kritik faktiskt förminskas också, och det tycker jag är precis lika jäkla förkastligt.

Det är inte kritiken mot Bethesda jag tycker är tråkig, i många fall är den berättigad. Det är negativiteten och mobbmentaliteten i trådarna om Bethesda (som bara är ett exempel, det finns många andra ämnen också) jag är less på, en tråd kan handla om nästan vad som helst som har med dem att göra och ändå är det samma negativitet som hittas i kommentarerna. Du verkar ju iaf dela den bilden, att det är tråkigt att det blir så. Antar att det är just begreppet haters gonna hate som du tolkade annorlunda än jag, för mig är det ett ganska vanligt och lite humoristiskt sätt att påpeka att det finns onödigt mycket klagande i tråden. Men kan välja andra ord nästa gång eller återgå till att försöka ignorera det i varenda tråd.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

To be fair, det var väähhlldightth många ostar. Till Elders Scrolls VI hoppas jag naturligtvis vi kan rulla tacos, istället. Next-gen på riktigt.

4k står inte för någon upplösning, det innebär 4000 ostar. Det förstår ju vem som helst.
Men alltså rulla tacos... *mind blown*

Skrivet av Kalliban:

Det är inte kritiken mot Bethesda jag tycker är tråkig, i många fall är den berättigad. Det är negativiteten och mobbmentaliteten i trådarna om Bethesda (som bara är ett exempel, det finns många andra ämnen också) jag är less på, en tråd kan handla om nästan vad som helst som har med dem att göra och ändå är det samma negativitet som hittas i kommentarerna. Du verkar ju iaf dela den bilden, att det är tråkigt att det blir så. Antar att det är just begreppet haters gonna hate som du tolkade annorlunda än jag, för mig är det ett ganska vanligt och lite humoristiskt sätt att påpeka att det finns onödigt mycket klagande i tråden. Men kan välja andra ord nästa gång eller återgå till att försöka ignorera det i varenda tråd.

Alright, det kan jag köpa. Då beklagar jag om jag överreagerade på din formulering.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Känns ganska välsimulerat för mig. Vad exakt är det du menar med att simulera i det här fallet? Menar du att Oblivion och Skyrim simulerar vartenda objekt i spelet i realtid oavsett vart spelaren är? Det låter ganska osannolikt.

Riv ner alla prylar i en affär i Oblivion så kommer det att vara kaos i den affären varje gång du kommer tillbaka.
Funkar det likadant i KCD 1 och 2? Kan man tex hoppa upp på ett bord och välta ner allt på golvet och njuta av kaoset när man kommer tillbaka 50 timmar senare?
Jag undrar för jag har inte spelat dom spelen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Riv ner alla prylar i en affär i Oblivion så kommer det att vara kaos i den affären varje gång du kommer tillbaka.
Funkar det likadant i KCD 1 och 2? Kan man tex hoppa upp på ett bord och välta ner allt på golvet och njuta av kaoset när man kommer tillbaka 50 timmar senare?
Jag undrar för jag har inte spelat dom spelen.

Nej, för att i KCD så plockar NPC:erna upp efter dig. Men jag ser vad du menar, inte allt klutter är simulerat på samma sätt. Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte, jag har hellre noll laddskärmar än stökiga butiksägare. Det är en sak jag gladeligen kompromissar bort.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, för att i KCD så plockar NPC:erna upp efter dig. Men jag ser vad du menar, inte allt klutter är simulerat på samma sätt. Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte, jag har hellre noll laddskärmar än stökiga butiksägare. Det är en sak jag gladeligen kompromissar bort.

Jo jag kan väl också tycka att det är lite konstigt att dom inte städar upp i sin egen affär. Det borde dom göra efter ett tag. För mig är det mer idén om att objekt jag lämnar någonstans stannar där som är tilltalande.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Riv ner alla prylar i en affär i Oblivion så kommer det att vara kaos i den affären varje gång du kommer tillbaka.
Funkar det likadant i KCD 1 och 2? Kan man tex hoppa upp på ett bord och välta ner allt på golvet och njuta av kaoset när man kommer tillbaka 50 timmar senare?
Jag undrar för jag har inte spelat dom spelen.

Den aspekten är verkligen inte bara positiv. Med tanke på hur pathfindingen i Bethesda-spel fungerar (eller "fungerar") så river NPCer ganska regelbundet ner grejer. Och *allt* är inte kvarstående (länkade tidigare lite mer info om hur motorn hanterar object persistence) heller.

Det kan definitivt vara en kul grej, men det borde gå att göra både bättre och smidigare också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Den aspekten är verkligen inte bara positiv. Med tanke på hur pathfindingen i Bethesda-spel fungerar (eller "fungerar") så river NPCer ganska regelbundet ner grejer. Och *allt* är inte kvarstående (länkade tidigare lite mer info om hur motorn hanterar object persistence) heller.

Det kan definitivt vara en kul grej, men det borde gå att göra både bättre och smidigare också.

Nej det är verkligen inte optimalt. Men jag förstår att det hade varit väldigt svårt att lösa den aspekten av spelet om man inte hade laddnings skärmar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nej det är verkligen inte optimalt. Men jag förstår att det hade varit väldigt svårt att lösa den aspekten av spelet om man inte hade laddnings skärmar.

Men det är ju lite som jag var inne på - det finns ju pyttesmå s.k. celler också, när man exempelvis går in i någons hem som i princip bara är ett rum eller två. Att de inte lyckas integrera sådant i en så långt mycket större spelvärld är... fascinerande. Och att bara lägga det på fysiken blir inte riktigt rätt - det finns många andra aspekter (inte minst audiovisuella sådana - som moddare var det otroligt frustrerande att leka med ex. ljusinställningar (så som reflektioner) på objekt, få något att fungera perfekt i utomhusceller men att totalt gå sönder i inomhusceller) som förändras vid cellbyte i ett Gamebryo-/Creation-spel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar