Nintendo "kommer undan" med game key cards till Switch 2, p.g.a. nostalgi

Medlem
Att de lyckats kapa en vi och dem känsla

Efter att ha läst lite i tråden märker jag att många snabbt försvarar Nintendo genom att peka på att “Sony eller Microsoft har gjort värre saker”. Men det är inte poängen. Många verkar glömma att det i grunden handlar om vi gamers mot spelindustrin. Oavsett om det är Nintendo, Sony eller Microsoft – de utnyttjar oss alla.

*De har höjt priserna på spel till 80–90 dollar

*De säljer konsoler för 6 800 kr respektive 10 000 kr

*Du äger inte ens ditt fysiska spel – det måste ändå laddas ner efter att du stoppat in kortet

Som amerikanerna säger: “Wake up and smell the coffee.” De lurar oss – och vi accepterar det utan att ifrågasätta.

signatur

Mahsha

Medlem
Skrivet av mhsjd:

Jag läste en tråd där det påstods att Nintendo funderar på att börja ta betalt för vissa patchar och uppdateringar. Enligt inlägget skulle det innebära att när man köper ett spel som digital nyckel så ingår support och uppdateringar i 12–24 månader. Efter den perioden skulle man behöva betala för nya patchar – om man inte köpt något slags season pass eller liknande.
Är det här något som stämmer?

Vart har du läst det? Har inte hört något om det och hoppas innerligt det inte stämmer. Men har svårt att tro det.

Medlem

Jag avbokade faktiskt min förbokning. Började känna att det kostar hutlöst mycket för vad man faktiskt får. Att man också ska behöva plugga om spelen sitter i kortet eller inte gör mig också less. Vill ju att spelet ska vara kvar på kortet så jag kan spara utrymme. För det kommer ju absolut bli mest digitalt när jag väl skaffar en.

Medlem
Skrivet av mhsjd:

Jag läste en tråd där det påstods att Nintendo funderar på att börja ta betalt för vissa patchar och uppdateringar. Enligt inlägget skulle det innebära att när man köper ett spel som digital nyckel så ingår support och uppdateringar i 12–24 månader. Efter den perioden skulle man behöva betala för nya patchar – om man inte köpt något slags season pass eller liknande.
Är det här något som stämmer?

Nä, det har jag aldrig hört talas om. De tar ju betalt för "Switch 2 editions" av vissa spel som t.ex. Zelda BotW och TotK, men att de skulle börja ta betalt för patcher rent generellt har jag inte hört nått om.

Skrivet av Halvars90:

Jag avbokade faktiskt min förbokning. Började känna att det kostar hutlöst mycket för vad man faktiskt får. Att man också ska behöva plugga om spelen sitter i kortet eller inte gör mig också less. Vill ju att spelet ska vara kvar på kortet så jag kan spara utrymme. För det kommer ju absolut bli mest digitalt när jag väl skaffar en.

Kan hålla med om kassett-situationen. Är nog tyvärr början på slutet detta för fysiska konsolspel rent generellt. Sony och Microsoft har ju i princip redan skrotat fysiska spel, tråkigt nog så tror jag det är stor risk att Switch 2 blir sista konsolen som överhuvudtaget kan spela fysiska spel. Och det lär nog försvinna mer o mer riktiga fysiska utgåvor, 2-4 år in i Switch 2-generationen tror jag det är stor risk att det bara är Nintendo själva som släpper spel på äkta kassett och samtliga tredjepartsutgivare går över till key-cards.

Medlem
Bojkott

Personligen har jag valt att helt avstå från att köpa konsolen, då jag anser att det är viktigt att vi som konsumenter markerar när gränsen är nådd. Men för er som ändå planerar att köpa den, rekommenderar jag att ni beställer via tyska Amazon. Där slipper ni den extra avgift som Bergsala lagt på konsolen.

Priset på tyska Amazon ligger runt 4800–5000 kr, vilket är betydligt mer rimligt jämfört med de överpriser vi ser i Sverige just nu.

signatur

Mahsha

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det är nog överdrivet, inte så att inget spel kommer vara på spelkorten. Nintendos egna spel är ju det, och flertalet tredjepartsspel också. I Japan har de visat många key cards men de kommer vara fysiska här. Så låt oss inte blåsa upp detta alltför mycket och sörja fysisk media helt ännu. Men visst är det en tråkig utveckling, det håller jag med om.

Ptja, det är en bra poäng men de svarar väl bara "kortet är fysiskt" på det och så har de en halv poäng åtminstone. Men visst borde de ha pushat för att det skulle vara helt fysisk release eller vägrat den, men som sagt de har gjort undantag utanför samlingen tidigare så de ser väl det här som ett undantag bara. Får vi hoppas. Letar det sig in i flera vanliga releaser är vi ju illa ute...

Ja vi får väl se hur det blir framöver med Linited Run men överlag så tycker jag det mesta ser oerhört dystert ut.
Läste nånstans att bara fyra tredjepartsspel är bekräftade som icke Gamekey-spel. Nån annan användare skrev att " Ett GameKey catridge är (mest sannolikt) ett chip med en haschnyckel. Vilket kostar nån cent att tillverka.

Ett minneskort (även om bara 8gb stort) kostar åtminstone 1 dollar, kanske 4-5 beroende på storlek.

Det är en skillnad på flera 100"
Vi vet ju att utgivare vill spara in utgifter så jag är övertygad om att detta kommer dominera stort.
Tänk så fort det kan gå. Från att Switch var den fysiska spelens huvudkonsol, där 80 procent sv alla sålda Spel i EU var fysiska, och där nästan alla spel var lagrade på kasetten, till detta.
Nu är det plötsligt så att måmgdubbelt fler PS5-spel kommer på skivan.
Konsumenter vill ha fysiskt, men inte konsol-jättarna själva tyfligen. Otroligt tragiskt.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Ja vi får väl se hur det blir framöver med Linited Run men överlag så tycker jag det mesta ser oerhört dystert ut.
Läste nånstans att bara fyra tredjepartsspel är bekräftade som icke Gamekey-spel. Nån annan användare skrev att " Ett GameKey catridge är (mest sannolikt) ett chip med en haschnyckel. Vilket kostar nån cent att tillverka.

Ett minneskort (även om bara 8gb stort) kostar åtminstone 1 dollar, kanske 4-5 beroende på storlek.

Det är en skillnad på flera 100"
Vi vet ju att utgivare vill spara in utgifter så jag är övertygad om att detta kommer dominera stort.
Tänk så fort det kan gå. Från att Switch var den fysiska spelens huvudkonsol, där 80 procent sv alla sålda Spel i EU var fysiska, och där nästan alla spel var lagrade på kasetten, till detta.
Nu är det plötsligt så att måmgdubbelt fler PS5-spel kommer på skivan.
Konsumenter vill ha fysiskt, men inte konsol-jättarna själva tyfligen. Otroligt tragiskt.

Ja, Switch var ju bra så att spelen oftast var på kassetten - även om code in box var en grej och bara delar av spelen/samlingen var på kortet resten fick laddas ned (vilket nu inte tycks behövas då korten är större, men det lär sparas in på ändå) - så hoppas det inte bara blir Nintendo som håller det fysiska mediet levande denna generationen. Vore mycket tråkigt om nästa är heldigital. Switch 3 utan kassetter låter så tråkigt. Men alla närmar sig väl det som PC-marknaden så får vi finna oss i det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, Switch var ju bra så att spelen oftast var på kassetten - även om code in box var en grej och bara delar av spelen/samlingen var på kortet resten fick laddas ned (vilket nu inte tycks behövas då korten är större, men det lär sparas in på ändå) - så hoppas det inte bara blir Nintendo som håller det fysiska mediet levande denna generationen. Vore mycket tråkigt om nästa är heldigital. Switch 3 utan kassetter låter så tråkigt. Men alla närmar sig väl det som PC-marknaden så får vi finna oss i det.

Ja jag tror bara ett par procent av spelen krävde nerladdning. Ska man se det possitivt så kanske reaktionerna på detta blir större än vad många tror. Vi kommer trots allt från ett läge där fysiska köp har dominerat Switch, och jag tror inte att den gruppens åsikter kom er hå obemärkt förbi.
Tre alternativ hade varit bra annars. Game key, digitalt eller fysiskt. Jag hade gärna betalat nån hundring mer då. Men för små utgivare kanske inte tre alternativ är rimligt.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Ja jag tror bara ett par procent av spelen krävde nerladdning. Ska man se det possitivt så kanske reaktionerna på detta blir större än vad många tror. Vi kommer trots allt från ett läge där fysiska köp har dominerat Switch, och jag tror inte att den gruppens åsikter kom er hå obemärkt förbi.
Tre alternativ hade varit bra annars. Game key, digitalt eller fysiskt. Jag hade gärna betalat nån hundring mer då. Men för små utgivare kanske inte tre alternativ är rimligt.

Ptja, om folk är tillräckligt högljudda om det och inte köper keycards kanske utgivarna reagerar och använder det allt mindre. Kan en ju drömma om i alla fall. Och ja, valfrihet och inte tvång till keycards hade gjort att jag brytt mig mindre men nu känns det som vi tvingas in i det... men nåväl, det är ändå mindre spel här i väst som använder sig av det så vi får hoppas det stannar så. I Japan är betydligt fler spel key-cards.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Konsoljättarna vill ha total kontroll över spelen efter de släppts, alltså inte bara över produktionen utan även användningen, och inte minst vill de döda begagnatmarknaden.

De föreställer sig kanske att alla de som tidigare köpte begagnat, och därigenom bara gynnade tidigare ägaren och inte spelföretagen, istället går över till att köpa nytt och digitalt. Jag är inte så säker på det.

Sen har vi alla de som köpte nytt fysiskt med vetskapen om att de kunde sälja vidare spelen så fort de spelat klart dem, kommer de också bara rycka på axlarna och slanta upp när den möjligheten försvinner? Vi får se. Nu går ju tydligen game key cards att sälja vidare på nåder av Nintendo. Men de och utgivarna bestämmer hur länge.

Jag har själv köpt många digitala spel sedan Xbox One lanserades så jag är inte helt anti digitalt, men extremt få av dem har kostat mer än en femhundring och absoluta merparten har kostat under 200. För att jag ska köpa ett digitalt spel för 800-900 kronor krävs att det är det i särklass bästa spelet som gjorts någonsin, ungefär. Men det är bara jag.

12
Skriv svar