När speljournalister och profiler lämnar skutan

Medlem
När speljournalister och profiler lämnar skutan

Jag tänkte bara skriva av mig lite här. Se det lite som någon form av försök till självterapi, eller något.

Daniel har som bekant lämnat FZ och det fick mig att reflektera över när någon framstående speljournalist, redaktör eller profil lämnar skutan.

Jag är en uråldrig 40-åring som var med "när det begav sig". Jag var medlem i Nintendoklubben, jag tjuvläste min polares Super Power-tidningar (innan jag började köpa tidningar själv) och älskade när jag fick åka till mina kusiner för att spela på deras NES. En solig sommardag tvingade jag mina föräldrar att åka till Bergsala för att våldgästa Nintendoklubbens redaktion (självklart utan att på förhand kontakta dem och förbereda dem på mitt oförutsedda besök). Jag var en sån där obotlig gamer helt enkelt.

Under åren har jag sedan konsumerat så gott som allt man kan konsumera när det kommer till speljournalistik. Jag köpte drösvis av importerade spelblaskor i en lokal tobaksaffär, jag köpte alla nummer som kom ut från Super PLAY, Missil, Level, Reset och allt vad de hette. Jag spelade in varenda avsnitt av Sajber i SVT på VHS och såg om speldelen i avsnitten mååååånga gånger. Utöver det hängde jag på Sveriges samtliga spelsajter (allt från Level7, Kong, gon.nu, Gamereactor, FZ, Loading m.fl).

Man hade en slags envägsrelation med redaktörerna som fick ganska viktiga positioner i mitt liv. De var människor som man litade på, människor som man lyssnade på och som man hade förtroende för. Om de sa att ett spel var bra litade man blint på deras omdöme och kunde utan minsta tvivel lägga mina hopsamlade månadspengar på just den spelkassetten som de hade rekommenderat.

När vissa redaktörer valde att sluta på sin tidning eller spelsajt kändes det alltid lite tungt, som om en vän hade flyttat utomlands. Jag kände lite av en tomhet när jag inte längre kunde läsa Thomas Wiborghs artiklar, Tobias Bjarnebys krönikor, Calle Johansson Sundelius forumssvar och Joakim Bennets recensioner. Även nu, när Daniel har kastat in handkontrollen, känner man någon form av tomhet och ovisshet.

Det hela den här nonsenstexten kokas ner till är att jag hoppas att FZ's nästa chefredaktör blir en sådan man kan ha förtroende för så att man kan lägga sin månadspeng på rätt spel...

signatur

Kunskapsförmedlare.

Livet är inte statiskt, det utvecklas och blir något annat. Han kommer säkert hitta något annat meningsfullt att göra. Vi får ta emot nästa CF med öppna armar.

signatur

När Bjarneby och gänget försvann ur tidningsvärlden kändes det tråkigt, även om det på sätt och vis också kändes som att tiden hade sprungit ifrån dem litegrann och att det var dags för något nytt. Synd att deras spel inte verkar ha gått så bra.

Oskar Skog var också en skribent jag tyckte mycket om, en gång i tiden.

Jag har egentligen inte följt svensk spelmedia så noga sen dess (och nu finns det ju knappt ingen kvar i skriven form?) men den dagen Christian Donlan på Eurogamer slutar så kommer det definitivt bli ett stort tomrum i speljournalistiken... Den karln är briljant, varken mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det hela den här nonsenstexten kokas ner till är att jag hoppas att FZ's nästa chefredaktör blir en sådan man kan ha förtroende för så att man kan lägga sin månadspeng på rätt spel...

https://cdn.pixabay.com/photo/2021/02/16/18/55/gamer-6022003_...

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Livet är inte statiskt, det utvecklas och blir något annat. Han kommer säkert hitta något annat meningsfullt att göra. Vi får ta emot nästa CF med öppna armar.

Ser inte ut som det blir någon mer chefredaktör, om nu inte Tomas eller Fredrik från axla den rollen då.

Det kan väl kanske ändras med tiden, men enligt Tompa ser det ut att bli två redaktörer just nu.

Vilket enligt mig känns lite oroande, hur det ser ut ekonomiskt för FZ. Hoppas allt är lugnt och siten får fortsätta med Tomas och Fredrik, om det nu inte blir någon mer på redaktionen i fortsättningen.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

It's not a lake, it's an ocean

Fint skrivet. Känner verkligen igen mig. För mig var det oerhört trist när Level lade ned, men som du skriver hade väl tiden sprungit från dem lite. Ännu tråkigare tycker jag att det var när Joakim Bennet lämnade skutan här. Jag måste nog säga att det var hans glädje och humor som sög in mig till FZ och gjorde att jag fortsatte att hänga här. Och så Calle på det. Det har inte riktigt varit detsamma sedan de lämnade. Och nu Daniel.

Livet fortsätter ändå, självklart. Men varje gång en profil försvinner på detta sätt blir det en gnutta mindre färgrikt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Verkligen.

Skrivet av Sebastian Lind:

När Bjarneby och gänget försvann ur tidningsvärlden kändes det tråkigt, även om det på sätt och vis också kändes som att tiden hade sprungit ifrån dem litegrann och att det var dags för något nytt. Synd att deras spel inte verkar ha gått så bra.

Oskar Skog var också en skribent jag tyckte mycket om, en gång i tiden.

Jag har egentligen inte följt svensk spelmedia så noga sen dess (och nu finns det ju knappt ingen kvar i skriven form?) men den dagen Christian Donlan på Eurogamer slutar så kommer det definitivt bli ett stort tomrum i speljournalistiken... Den karln är briljant, varken mer eller mindre.

Ja, Oskar Skog var grym han också. Det är synd att speltidningsindustrin är ett minne blott.

Skrivet av Fezk:

Ser inte ut som det blir någon mer chefredaktör, om nu inte Tomas eller Fredrik från axla den rollen då.

Det kan väl kanske ändras med tiden, men enligt Tompa ser det ut att bli två redaktörer just nu.

Vilket enligt mig känns lite oroande, hur det ser ut ekonomiskt för FZ. Hoppas allt är lugnt och siten får fortsätta med Tomas och Fredrik, om det nu inte blir någon mer på redaktionen i fortsättningen.

Ja, det är oroande, helt klart. Det behövs någon som axlar det yttersta ansvaret. Hoppas verkligen att ekonomin tillåter en ny chefredaktör, eller att Calle gör comeback.

Skrivet av Ruffles:

Fint skrivet. Känner verkligen igen mig. För mig var det oerhört trist när Level lade ned, men som du skriver hade väl tiden sprungit från dem lite. Ännu tråkigare tycker jag att det var när Joakim Bennet lämnade skutan här. Jag måste nog säga att det var hans glädje och humor som sög in mig till FZ och gjorde att jag fortsatte att hänga här. Och så Calle på det. Det har inte riktigt varit detsamma sedan de lämnade. Och nu Daniel.

Livet fortsätter ändå, självklart. Men varje gång en profil försvinner på detta sätt blir det en gnutta mindre färgrikt.

Jag håller med. Jocke och Calle kompletterade varandra och skapade en väldigt mysig atmosfär här inne. Daniel gjorde ett bra jobb med att försöka förvalta det arvet. Hoppas verkligen att sidan får en chefredaktör framöver som har ett liknande tänk som dessa.

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jocke vet jag inte var han tagit vägen tyvärr. Saknar honom. Calle saknas också så klart men man får ju nog av honom i podcasten "overkligt" Annars så är jag säker på att det kommer komma någon ny "profil" som man fäster sig vid efter Daniel som gjort ett superbra jobb. Både Tomas och Fredrik skulle kunna axla den rollen med bravur. Kanske behövs en tredje person för att få den dynamiska treenigheten att riktigt brilljera.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Jocke vet jag inte var han tagit vägen tyvärr. Saknar honom. Calle saknas också så klart men man får ju nog av honom i podcasten "overkligt" Annars så är jag säker på att det kommer komma någon ny "profil" som man fäster sig vid efter Daniel som gjort ett superbra jobb. Både Tomas och Fredrik skulle kunna axla den rollen med bravur. Kanske behövs en tredje person för att få den dynamiska treenigheten att riktigt brilljera.

Är den podden aktuell? Hittar inget nyare än 2020.

Joakim tror jag började studera någonting helt avknoppat från spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Förlåt,,, menade "Virtuellt"
https://poddtoppen.se/podcast/1543669772/virtuellt

signatur

9070 XT
9800X3D

Skrivet av Dreijer:

Virtuelltveckan med Victor Leijonhufvud och Calle varannan vecka, rekommenderas väldigt starkt! Man får även hör Christer Engström där ibland och Josef Fares var med nyligen.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

För mig blir väldigt personligt, det är inte bara en chefredaktör som skriver texter jag gillar, har följt livesändningarna under lång tid och deras fredagssändningar är väldigt bra på att man känt sig att man är med dem där på plats. Sen har det förstås hjälpt att man träffat dem på riktigt ett par gånger också.

Får hoppas att Fredrik och Tomas kan fortsätta lösa det här och att Daniel hittar något meningsfullt att göra

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Som uppväxt med Club Nintendo, SuperPLAY, RESET, Player1 och Level har jag sörjt förlusten av många speljournalister och viktiga röster inom spelsfären - även de med mer "artsy" touch som Fienden och Blog 'em up som fick ett fint bokslut ändå! Kul att det finns plattformar som FZ, Nördliv och Loading.se (även om de "bara" är eldsjälar kvar) som ger spelvärlden det lyft det förtjänar. För när det snackas om att det går dåligt för giganter som Polygon börjar en ju undra hur det står till med spelbevakningen - fler tycks spela än någonsin men det publiceras allt färre röster med unika perspektiv vilket känns lite märkligt. Papperstidningarna kanske behöver bli färre, men bloggar och hemsidorna borde ju gå starka kan en tycka... personligen älskar jag att spela, skriva och läsa om spel i lika stor utsträckning. Så hoppas det inte dör helt.

Medlem

Jag är också uppvuxen med alla möjliga tidningar. Var magi att lusläsa SuperPLAY/Power. ÄR samma magi att läsa FZ, SC och ett urval till. Recensioner på tuben ger mig inte i närheten av samma upplevelse. Visst finns det suveräna kanaler med bra skrivet innehåll men thumbnails och "engagement" verkar för ofta vara det som fokuseras på. Förbannat tråkig utveckling.

Farornas Konung

Nu lämnade ju inte Daniel skutan, utan fick gå på grund av ekonomiska problem..

Medlem

Själv så växte jag, som flera ovan, upp med Club Nintendo och Super Play. Hamnade sen på Loading och senare här på FZ. Det är alltid kul att läsa alla krönikor, recensioner och medlemsrecensioner! Bolla snack om spel med likasinnade och hänga med i nyheterna tillsammans. Håller verkligen tummarna för att FZ fortsätter tuffa på

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Releasehästryttare
Skrivet av JonseredRocks:

Nu lämnade ju inte Daniel skutan, utan fick gå på grund av ekonomiska problem..

Var läste du det?

Skrivet av Devan:

Var läste du det?

Redaktör Tomas skrev om detta i farväl-tråden, tror jag det var. Han sa också att det kanske inte blir så att Daniel ersätts, dvs krymper den fasta redax från 3 till 2 isf om jag har förstått det rätt. Vilket skulle vara skittråkigt, så klart.

Geeks Gaming
Skrivet av Sebastian Lind:

Redaktör Tomas skrev om detta i farväl-tråden, tror jag det var. Han sa också att det kanske inte blir så att Daniel ersätts, dvs krymper den fasta redax från 3 till 2 isf om jag har förstått det rätt. Vilket skulle vara skittråkigt, så klart.

Japp, det stämmer

Skrivet av Tomas Helenius:

Daniel har slutat på grund av omorganisation i företaget, ekonomi alltså. Inga konflikter eller motsättningar.

Redaktör
Ponny

Allt är förgängligt. Det är så livet är – men visst fasen är det svårt att ta in ibland. Ska inte sticka under stolen med att detta varit väldigt tufft. Daniel är oerhört saknad, och har varit en fantastisk chef, kollega, bollplank och vän. Det är en sorg och det får vara sorgligt också. Det visar ju hur mycket Daniel betyder. Men. FZ fortsätter. FZ behövs, och (rent själviskt, jag vet) jag behöver FZ. Såklart det är ett jobb men det är också en konstant i mitt liv. Alltid där. Det kommer bli en tid för omställning. Målet är att alltid fylla tre stolar i Fragzone-fredag, och även om vi i nuläget inte har en chefredaktör har vi fortfarande chefer och kollegor att studsa våra bollar på. Som Daniels t-shirt säger: allt kommer att bli bra.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Verkligen tråkigt att Daniel blev varslad av ekonomiska skäl! FZ förtjänar bättre än att gå på knäna ekonomiskt! Hoppas verkligen att någon fiskar upp Daniel för han besitter stor kompetens!

Här kan ni förresten läsa "Fem snabba" där Daniel och Calle svarar på fem frågor om tech, AI och framtiden:

Techsajten.se

signatur

Kunskapsförmedlare.

Backloggens befriare
Skrivet av lampis:

Verkligen tråkigt att Daniel blev varslad av ekonomiska skäl! FZ förtjänar bättre än att gå på knäna ekonomiskt! Hoppas verkligen att någon fiskar upp Daniel för han besitter stor kompetens!

Här kan ni förresten läsa "Fem snabba" där Daniel och Calle svarar på fem frågor om tech, AI och framtiden:

Techsajten.se

Förlåt men det där måste vara fake, eller så har de ersatt @Carl Johansson-Sundelius med just en AI.
För han påstår ha byggt en lösning med studioljud, finns det någon som såg honom i FF med mera som ens kan överväga att det skulle vara sant?! 😘

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Förlåt men det där måste vara fake, eller så har de ersatt @Carl Johansson-Sundelius med just en AI.
För han påstår ha byggt en lösning med studioljud, finns det någon som såg honom i FF med mera som ens kan överväga att det skulle vara sant?! 😘

Haha!

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Vad hände med Daniel egentligen, varför lämnade han FZ så hastigt? Det fanns en artikel om att han lämnar som nu verkar vara borttagen?

Redaktör
Skrivet av Daffen:

Vad hände med Daniel egentligen, varför lämnade han FZ så hastigt? Det fanns en artikel om att han lämnar som nu verkar vara borttagen?

Inläggen finns kvar. Daniel skriver att han lämnar här. Orsaken är omorganisation i företaget. Inga konflikter alltså.

signatur
1
Skriv svar