Tidigt Doom på skiva kräver nedladdning
Ja, det här är ännu ett argument för digitalt. Det är bara en licens man får så att man kan ladda ner spelet. Lägg ner fysisk försäljning och spara på miljön istället. Året är 2025, dags att kratta bort fjolårets löv och bereda mark för ny digital tidsålder.
Hade det digitala varit rimligt, med bättre priser och att man kunnat sälja sin licens till andra.
Nu är det ju fortfarande bättre priser på skiva och andrahandsvärde.
Samt att man ändå har något, även om det inte verka gälla Doom, att man kan spela spelet även om dom stänger ned servrarna osv.
Märker att folk inte är upprörda över att spel har denuvo på pc längre.
Detta har det men 2016 och eternal har det inte.
Vad baserar du det på
Har inte slutat med att folk kommenterar att Denuvo är dåligt, också till det här spelet
Men nu är det bara en annan sak som tar centrum.
Har man steam så är det vettigt att följa curators som "Denuvo Watch"
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Inget jag håller koll på hela tiden men en del spel tar ju bort denuvo när spelet vart ute en viss tid, är ju mest vid release det gör mest nytta.
Inget jag håller koll på hela tiden men en del spel tar ju bort denuvo när spelet vart ute en viss tid, är ju mest vid release det gör mest nytta.
Jo, det vore det vettiga. Men tyvärr är det inte så många som gör just det... Jag är glad att Inzoi vände från Denuvo i demot till inget vid release!
Och allt vad det innebär, fortfarande.
Ja, det här är ännu ett argument för digitalt. Det är bara en licens man får så att man kan ladda ner spelet. Lägg ner fysisk försäljning och spara på miljön istället. Året är 2025, dags att kratta bort fjolårets löv och bereda mark för ny digital tidsålder.
Skrota den digitala tidsåldern och inför lagkrav på åtminstone EU-nivå att alla filerna för grundspelet ska finnas på skivan eller kassetten, och alla spel som inte är så kallat självutgivna av indie-typ måste ha en konventionell fysisk lansering. Miljön klarar både skivor och kassetter alldeles galant.
Så länge det inte stör gameplay så bryr jag mig inte. Det är helheten som avgör, krånglar det och har sig gör jag refound bara 😊
Äsch bara gilla läget. Det är ändå att SPELA spelet som betyder något. Om det krävdes att täcka sig i tjära och fjädrar innan download kanske jag hade brytt mig
Kan inte annat än att hålla med, och så här är det väl för majoriteten av releaser idag eller? Det känns liksom som att antingen så gillar man läget eller så slutar man spela bra spel och sätter sig i ett hörn och surar. Jag köper endast fysiska spel i princip men kunde inte bry mig mindre om hela spelet är på skiva eller ej.
Så du vill aldrig äga det du köper? För det är precis det som gäller vid digitala spel. Du äger aldrig spelet. Du får inte göra vad du vill med det. Du har inte möjlighet att sälja det vidare och när väl servrarna har försvunnit så har du inte möjlighet att spela "ditt" spel längre och det går förlorat förevigt.
In med ett EU direktiv som kräver spelföretag, med viss omsättning, att sälja fysiska utgåvor av spel samt att det ska gå att spela utan diverse konton.
Så du vill aldrig äga det du köper? För det är precis det som gäller vid digitala spel. Du äger aldrig spelet. Du får inte göra vad du vill med det. Du har inte möjlighet att sälja det vidare och när väl servrarna har försvunnit så har du inte möjlighet att spela "ditt" spel längre och det går förlorat förevigt.
In med ett EU direktiv som kräver spelföretag, med viss omsättning, att sälja fysiska utgåvor av spel samt att det ska gå att spela utan diverse konton.
Det är på gång med EU direktiv. EU har nyss attackerat gacha genren.
Va? Både 2016 och Eternal hade Denuvo när de släpptes (om man bortser från den oskyddade-exe-blundern med Eternal)
Berätta för mig på vilket sätt jag inte äger mitt nedladdade exemplar av Factorio? Eller alla de spel utan DRM som jag köpt på GOG och laddat ner. Det går utmärkt att äga digitala spel. Det går även utmärkt att lägga dem på ex en usb-sticka eller bränna ut på skiva om man vill ha något fysiskt att förvara. Det enda som är sant i ditt inlägg ovan är att jag inte får sälja det vidare. Men jag kan absolut spela spelen även om GOG skulle lägga ner och jag får göra precis vad jag vill med spelen.
Tycker också det vore orimligt att kräva att fysiska exemplar ska säljas. Hade dock gärna sett att man tar fram sätt (eller kravställer att det ska gå) att sälja den digitala licensen. Övrigt med konton och eventuella DRM (inklusive always online som därmed slutar funka om servrarna läggs ner) tycker jag är helt okej så länge det informeras om det på förhand så att vi som konsumenter kan välja bort det om vi inte gillar det.
Ingen annan bransch skulle väl kunna komma undan på det här sättet och sälja kunden en icke fullvärdig produkt. Köper man spel fysiskt förväntar man sig givetvis att spelet också ska ligga på skivan.
Vad blir nästa steg inom underhållning? Köper man 4k blu-ray film och man kommer hem o poppar skivan i sin spelare så hälsas man välkommen och streama filmen från någon server nånstans?
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Berätta för mig på vilket sätt jag inte äger mitt nedladdade exemplar av Factorio? Eller alla de spel utan DRM som jag köpt på GOG och laddat ner. Det går utmärkt att äga digitala spel. Det går även utmärkt att lägga dem på ex en usb-sticka eller bränna ut på skiva om man vill ha något fysiskt att förvara. Det enda som är sant i ditt inlägg ovan är att jag inte får sälja det vidare. Men jag kan absolut spela spelen även om GOG skulle lägga ner och jag får göra precis vad jag vill med spelen.
Tycker också det vore orimligt att kräva att fysiska exemplar ska säljas. Hade dock gärna sett att man tar fram sätt (eller kravställer att det ska gå) att sälja den digitala licensen. Övrigt med konton och eventuella DRM (inklusive always online som därmed slutar funka om servrarna läggs ner) tycker jag är helt okej så länge det informeras om det på förhand så att vi som konsumenter kan välja bort det om vi inte gillar det.
Ni generaliserar båda lite åt varsitt håll. Fysiska skivor kan fortfarande vara ett problem när exempelvis Bioshock som innehåller hela spelet är skyddat med securerom vars servrar ligger nere, så du kan fortfarande inte verifiera din installation.
Men för denna diskussionen har du provat att få tag i nya doom digital utan drm? Gog har inte ens Doom eternal, så nej det går inte att äga detta digitala spelet bara för att du kan det med Factorio. Det behöver ju göras regeländringar för både digitalt och fysiskt för att vi ska få permanent ägande av något av det.