Högt pris gör Switch 2-försäljningen utmanande, medger Nintendo-chefen
En traditionell stationär konsol är lättare att få till starkare än en bärbar. Det kostar mer att gå bärbart.
Folk köper dyra laptops när man kan få bättre stationära datorer. Men laptopsen kan man ta med sig överallt.
Hear hear!
Glöm inte heller bort, en PC laptop, som oftast är billigare än MAC-laptop, drar såååååååå mycket mer ström;
I'm a little shocked at the wattage difference; under load, my Macbook can perform just fine, only pulling 60-70 watts, while during the same under-load process, my Windows laptop will draw nearly 240 watts. Both are plugged in. It's insane just how much of a difference it really is.
The M1 MacBook Pro 14 inch (2021) uses 15–20W with 50% brightness for normal use.
Så i slutändan blir den där PC-laptopen ändå dyrare 😉 För att köra den utan strömsladd är skrattretande. Vad får man ut i batteritid då? 1-2 timmar 😂
Efter tre år så är den obrukbar och man måste kassera den 😂.
Samt, vill man köpa en likvärdig PC-laptop som har liknade specs som en Macbook Pro, så hamnar priserna förvåntasvärt likt.
Så lika dyr som en Mac-dator med andra ord plus strömförsörjning som kostar skjortan 🤷♂️
Nej, med Apple och Nintendo så vet man vad man får. Kvalité för pengarna!
Hear hear!
Glöm inte heller bort, en PC laptop, som oftast är billigare än MAC-laptop, drar såååååååå mycket mer ström;
I'm a little shocked at the wattage difference; under load, my Macbook can perform just fine, only pulling 60-70 watts, while during the same under-load process, my Windows laptop will draw nearly 240 watts. Both are plugged in. It's insane just how much of a difference it really is.
Ja nu kanske vi går lite från topic. Men jag lästa något om de som sätter in Tiny11 alltså en nedbantad version av Windows 11 för att få mindre resurser som drar i bakgrunden, på en laptop så får de sämre batteritid då systemet inte har installerat rätt konfigurationer för att hantera strömresurserna. Om nu MacOS har bättre hantering av detta eller om det är hela hårdvaran i sig som gör att de får bättre batteriprestanda lämnar jag osagt.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Tror försäljningen kan bli lite lägre än gamla Switch, tror speciellt barnfamiljer till stor del kommer fortsätta köpa den gamla billiga konsolen i flera år framöver, kanske så mycket som 5-6 år till. Switch 2 blir mer poppis bland "hardcore gamers" och unga vuxna med jobb, i och med dess höga prestanda och förmodat mycket bättre tredjepartsstöd. I såna fall får nog Nintendo hålla tillbaka det tekniska i sina egna spel lite så de kan fortsätta ge ut dem till Switch 1 också.
I princip ser jag ingen idé att köpa Switch 2 just nu utifrån spelen. Finns inget spel som lockar, mario kart är
Inget jag bryr mig om. Hade den lanserats med nytt mariospel eller kanske baldurs gate 3 så kanske.
Däremot är jag sugen på att köpa för att få större skärm,
Jag tycker med mina gamla ögon att switch lcds skärm är för liten. Så hoppas att 8 tum ska räcka.
Tror Mariokart World blir årets spel.
Perfekta releasetiteln i alla fall...
En traditionell stationär konsol är lättare att få till starkare än en bärbar. Det kostar mer att gå bärbart.
Folk köper dyra laptops när man kan få bättre stationära datorer. Men laptopsen kan man ta med sig överallt.
Om nu XBOX släpper en bärbar icke Rog Ally version eller nästa PS vita 2 så tror jag inte dom kommer bli snorbillig och de kommer inte prestera lika bra som PS5. Men om ett par år kommer de säkert att komma nära.
Stationära datorer har varit billigare än bärbara, men det har väl ändå ändrats de senaste 2åren. Du får en bra bärbar dator för 12 000kr medan du får betala 15-20 000kr för samma utan skärm och tangentbord. Sedan är det så klart upp till konsumenten att kolla priserna för precis som med switch 2 så kan samma bärbara/ stationära dator kosta +-20 000kr.
Suck!
Jag och likt många andra betalar inte för hårdvaran, utan betalar för Nintendo spelen och Nintendos unika sätt att lira spel på.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt jävla värdelös i vanlig stadskörning
Då väljer jag en Volvo vilken dag som helst. Kostar runt 300 000 papp.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt värdelös i öken och annan "skogs"terräng.
Varför är en jeep billigare då menar du? 🤷♂️😘
PS: Den är inte lika stark som en PS4.
Den är starkare än så och, snabbare hårddisk, DLSS, 120 fps, etc etc etc.
Switch 1 är tyst som musen. Det ÄR INTE PS4 i samma spel, Alien Isolation.
Nintendo får göra som de vill men jag, och många med mig, kommer inte betala för överflödig, dyr, hårdvara bara för att spela Nintendos spel. De får sitta på sina höga ferrarihästar och bada i pengar de får från andra människor.
Jag har förbeställt men jag kommer däremot att vara extremt återhållsam med spelen. Dessa så kallade "game key cards" som många utvecklare ryktas vilja utnyttja för att spara pengar får mig att se rött. Jag köper fysiska spel för att jag vill ha fysiska kopior av spelen. Enkel logik. Jag skulle aldrig köpa en digital download förklädd som en fysisk kopia. Kommer bojkotta de spelen helt enkelt.
Tror försäljningen kan bli lite lägre än gamla Switch, tror speciellt barnfamiljer till stor del kommer fortsätta köpa den gamla billiga konsolen i flera år framöver, kanske så mycket som 5-6 år till. Switch 2 blir mer poppis bland "hardcore gamers" och unga vuxna med jobb, i och med dess höga prestanda och förmodat mycket bättre tredjepartsstöd. I såna fall får nog Nintendo hålla tillbaka det tekniska i sina egna spel lite så de kan fortsätta ge ut dem till Switch 1 också.
Tror Mariokart World blir årets spel.
Perfekta releasetiteln i alla fall...
Det är tydligt från Nintendos reklam för switch 2 att unga vuxna med jobb är den nya primära målgruppen. Det är inte längre barnfamiljer. Barnfamiljer finns dock med i kalkylen men högst sekundärt.
Marknadsanalyser som gjorts visar på samma scenario.

Det är tydligt från Nintendos reklam för switch 2 att unga vuxna med jobb är den nya primära målgruppen. Det är inte längre barnfamiljer. Barnfamiljer finns dock med i kalkylen men högst sekundärt.
Marknadsanalyser som gjorts visar på samma scenario.
Jo, förståerligt. Samtidigt så är det ju en omöjlig kalkyl att få ihop en realtivt kraftfull konsol med bibehållet lågt pris, flera av komponenterna i Switch 2 så som 120HzVrr-skårmen mm. är ju sånt man förknippar med väldigt dyra PC handhelds. Spelkonsoler ska ju vara traditionellt billiga instegspris, men det går ju helt enkelt inte att blidka alla, och känns som Nintendo med marknadsföringen av Switch 2 tydligt riktat in sig mer på PR om prestandarelaterat och tredjepartsspel, så känns onekligen som med den konsolen rör de sig från barnfamiljer och mer mot erablerade gamers. Inte mig emot personligen, och Switch 1 o Switch 2 kan nog samexistera...
Stationära datorer har varit billigare än bärbara, men det har väl ändå ändrats de senaste 2åren. Du får en bra bärbar dator för 12 000kr medan du får betala 15-20 000kr för samma utan skärm och tangentbord. Sedan är det så klart upp till konsumenten att kolla priserna för precis som med switch 2 så kan samma bärbara/ stationära dator kosta +-20 000kr.
Kanske det. Men ta Rog Ally-x som är kraftfullaste pc-konsolen för 10 000kr, når inte upp till ps5 prestanda. Du hittar nog pc delar för 10 000kr som är bättre och nära ps5 pro.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det är lite hårdvara (specs) man får för mycket pengar. Det märks att Switch 2 skulle ha redan släppts för 3 år sedan.
https://youtu.be/a87lhMMtUyo?si=fLsmqqZ1cJJyAl3G
Fritanga förklarar specs.
Edit. Förlår4 år sedan.
Det är lite hårdvara (specs) man får för mycket pengar. Det märks att Switch 2 skulle ha redan släppts för 3 år sedan.
https://youtu.be/a87lhMMtUyo?si=fLsmqqZ1cJJyAl3G
Fritanga förklarar specs.
Edit. Förlår4 år sedan.
Kan du förklara för mig varför SimCity 2013 runs like shit på min Mac dator när jag spelar det på MacOS kontra när jag spelar det på Windows så funkar det klockrent. På EXAKT SAMMA DATOR????!!!
Optimering kallas det för.
CD Project har redan, på bara 8 veckors tid optimerat CyberPunk, så att det ser bättre ut på Switch 2 än monstermaskinen SteamDeck, Asus Sega Rally X etc etc 🤷♂️
Att ni fortfarande inte har lärt er att specs inte betyder allt 😘