The Last of Us Part 1 - Trovärdighetens pris

Medlem
Skrivet av alias:

Du frågade inte mig men ändå, my take:
Frustrerande, ett av de få momenten i två hela spel som kanske inte var helt lyckat, men det var väl i ettan? Sen finns de säkert andra som gillar den typen av spelmoment, jag tillhör inte dem som är big on boss fights.Men jäklar vad lättad jag blev när det var över...men inte kul, håller med kan till och med vara därför det blev en 4/5? Who knows? För mig bidrar det abslolut. Finns inga sådana scener i tvåan vad jag kan minnas. Boss fight visst, men inte på det mest frutrerande sättet.

Haha, då tycker vi väldigt lika!
Fruktansvärt stressigt moment.
Nu för tiden när jag spelar om ettan så ser jag till att memora vägen från generatorn till dörren genom att testspringa den säkert 10 gånger, på grund av PTSD från första genomspelningen.

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag håller med om mycket av det du skriver, men för min del stör inte de tillkortakommanden som du beskriver. Helheten är så fantastisk att totalbetyget aldrig kan bli något annat än en solklar femma, för mig.

Jag förstår dig helt och en femma känns minst lika rätt. För mig vägde spelstrukturen och mekaniken in lite mer, men det är ju väldigt individuellt.

Skrivet av JohannesID:

Bra text!
Av ren nyfikenhet: vad tyckte du om scenen där man är i ett hotell och måste slå på en generator i källaren för att få ström till en dörr som öppnas med ett passerkort? 😀

Det gick bra men jag kör också på moderate/medium (tror det är default). Svårighetsgraden påverkar säkert stressnivån en hel del hehe.

Skrivet av lonian:

Jag älskar både story och gameplay i båda spelen. Det blir dock lite mycket att leta prylar, ammo och så vidare i tusen olika möbler och det kan ta bort lite känslan av att faktiskt bara spela vidare för tänk om jag missade något viktigt. Det är extra kännbart i del två som är mycket större.

Jag känner igen det där, särskilt i del två. Är man som mig, som ogärna vill missa något, så kan det lätt bli lite tvångsmässigt. Man letar "promptar" istället för att fokusera på miljön och själva upplevelsen. Samtidigt tvingas jag improvisera och använda alla resurser och det tycker jag de lyckats riktigt bra med.

För att utveckla det du beskriver: Jag har flera gånger varit med om att jag inte hunnit genomsöka ett område ordentligt, men råkat trigga en cutscene eller händelse som för handlingen vidare. Plötsligt har det tidigare området låsts och det går inte att gå tillbaka. Eftersom spelet dessutom är väldigt storytungt och sparar automatiskt efter varje moment finns det sällan en chans att ladda en tidigare sparfil.

Medlem

Enkelspårigheten är spelets styrka. Jag tar det alla dagar i veckan framför menlösa öppna världar. Ta GTA V som exempel. Fantastiskt spel! Med det så menar jag enspelarkampanjen i det. Jag har lagt 0 tid på att "utforska världen" utanför det som erbjuds i kampanjens uppdrag. Och jag totalt älskar spelet! Det är snygg grafik, bra musik, tighta kontroller, roliga karaktärer, kul uppdrag... Den öppna världen finns där men gör för mig varken till eller från. Kan tänka mig att spelet hade kunnat vara ÄNNU snyggare/bättre om uppdragen var "låsta" så att säga. Som t.ex. TLOU 1&2.

Medlem
Skrivet av pazu:

Enkelspårigheten är spelets styrka. Jag tar det alla dagar i veckan framför menlösa öppna världar. Ta GTA V som exempel. Fantastiskt spel! Med det så menar jag enspelarkampanjen i det. Jag har lagt 0 tid på att "utforska världen" utanför det som erbjuds i kampanjens uppdrag. Och jag totalt älskar spelet! Det är snygg grafik, bra musik, tighta kontroller, roliga karaktärer, kul uppdrag... Den öppna världen finns där men gör för mig varken till eller från. Kan tänka mig att spelet hade kunnat vara ÄNNU snyggare/bättre om uppdragen var "låsta" så att säga. Som t.ex. TLOU 1&2.

Absolut, du har en poäng. En förutbestämd väg ger ofta mer fokus på detaljer, och en öppen värld bara för sakens skull blir sällan bra – det finns det också exempel på. Om du har spelat Metro Exodus, hur ser du på den avvägningen?

Medlem

Rent gameplaymässigt så är väl båda spelen typ en 3a enligt mig, kanske till o med en 2a. Men storyn i ettan gör det till solklar 5/5.
Uppföljaren var dock inget för mig.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Rent gameplaymässigt så är väl båda spelen typ en 3a enligt mig, kanske till o med en 2a. Men storyn i ettan gör det till solklar 5/5.
Uppföljaren var dock inget för mig.

Ok jag förstår men för mig är det väldigt snålt utdelade betyg. (förutom ettan då) Men vi kan inte alla tycka lika.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

För att utveckla det du beskriver: Jag har flera gånger varit med om att jag inte hunnit genomsöka ett område ordentligt, men råkat trigga en cutscene eller händelse som för handlingen vidare. Plötsligt har det tidigare området låsts och det går inte att gå tillbaka. Eftersom spelet dessutom är väldigt storytungt och sparar automatiskt efter varje moment finns det sällan en chans att ladda en tidigare sparfil.

Aah det hände mig igår i part 2. Annars tycker jag att man blivit rätt skillad på att lista ut vilken väg som för handlingen framåt - och därmed se till att välja den vägen sist.

Om man bara ser till ammo/tygtrasor/saxar så kan det vara en liten tröst att ND har gjort utplacering av dessa är dynamiskt, dvs om du har väldigt få saxar så ökar sannolikheten att det ligger en sax i nästa förrådsutrymme. Såg nån video för längesen när dom förklarade det där.
Med det sagt så är man ju fortfarande livrädd att missa ett 25-pack med skruvar eller gud förbjude ett extra hölster 😁

Medlem
Skrivet av alias:

Ok jag förstår men för mig är det väldigt snålt utdelade betyg. (förutom ettan då) Men vi kan inte alla tycka lika.

Jo kanske. Men jag tycker inte gameplay är nått speciellt. Men storyn däremot bösta jag har spelat😊
Del 1 alltså😊

Men kul för dig att du gillade 2an också. Det är många som tycker det är bra.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jo kanske. Men jag tycker inte gameplay är nått speciellt. Men storyn däremot bösta jag har spelat😊
Del 1 alltså😊

Men kul för dig att du gillade 2an också. Det är många som tycker det är bra.

"bra" är en underdrift. Bäst någonsin till och med är det många av oss som tycker. Som sagt en vattendelare, de som hatar att två tjejer tycker om varandra brukar vara i den andra fållan och skrika woke.. Jag har inga åsikter om det (eller jo det har jag men inget som vi behöver diskutera här och nu) men narrativet var det bästa någonsin. Fattar inte om man tyckte om ettan att man hatar tvåan, väldigt svårt att förstå det då allt bygger på ettan men gör det bättre. Då handlar det om något annat och vi vet alla vad.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

"bra" är en underdrift. Bäst någonsin till och med är det många av oss som tycker. Som sagt en vattendelare, de som hatar att två tjejer tycker om varandra brukar vara i den andra fållan och skrika woke.. Jag har inga åsikter om det (eller jo det har jag men inget som vi behöver diskutera här och nu) men narrativet var det bästa någonsin. Fattar inte om man tyckte om ettan att man hatar tvåan, väldigt svårt att förstå det då allt bygger på ettan men gör det bättre. Då handlar det om något annat och vi vet alla vad.

Oj, du får gärna älska spelet det är helt okej. Men att anse att man är homofob för att man ogillar 2an är rätt otrevlig tänkt av dig. Men du kanske är en sån som inte kan förstå att nån annan tycker annorlunda än dig?

Du vet att hon var homo i första spelet också va? Så varför ogillar inte folk det spelat om det skulle handla om homofobi?

Jag lägger ner diskussionen nu, men om du tror att folk ogillar 2an för att hon är homo så är du inte speciellt begåvad. För det visste man långt innan del 2.

Medlem
Skrivet av alias:

"Fattar inte om man tyckte om ettan att man hatar tvåan, väldigt svårt att förstå det då allt bygger på ettan men gör det bättre.

Nej det förstår du inte. Och det är helt okej. 😊
Jag tycker att dom tog allt bra från ettan pch gjorde det sämre.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Oj, du får gärna älska spelet det är helt okej. Men att anse att man är homofob för att man ogillar 2an är rätt otrevlig tänkt av dig. Men du kanske är en sån som inte kan förstå att nån annan tycker annorlunda än dig?

Du vet att hon var homo i första spelet också va? Så varför ogillar inte folk det spelat om det skulle handla om homofobi?

Jag lägger ner diskussionen nu, men om du tror att folk ogillar 2an för att hon är homo så är du inte speciellt begåvad. För det visste man långt innan del 2.

Nämnde jag ens Homofobi? Nej. Sa ju att jag inte vill diskutera den delen av kritiken för det leder oftast ingenstans. Att du inte gillar spelet är fair enough. Begåvningsnivåer är lite lågt att börja diskutera. Mitt svar var inte till dig specifikt men till många som har tyckt ungefär som dig. Man får tycka vad man vill, du är så klart helt berättigad till det. Det jag har svårt att förstå uttryckte jag också och det måste jag få ha svårt att förstå? Ok? Lugna ner dig lite. Att det rör upp sådana känslor kan man tycka vad man vill om. Intressant åtmistone.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nej det förstår du inte. Och det är helt okej. 😊

Bra där fint! En smiley till och med. Du får tycka vad du vill men jag måste inte hålla med. Ok?
(vad är det med mig som får alla så uppretade hela tiden, borde inte uttala mig alls men å andra sidan är det inte därför vi är här?)

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Nämnde jag ens Homofobi?

Eh ja?

Skrivet av alias:

Som sagt en vattendelare, de som hatar att två tjejer tycker om varandra brukar vara i den andra fållan och skrika woke.. Fattar inte om man tyckte om ettan att man hatar tvåan, väldigt svårt att förstå det då allt bygger på ettan men gör det bättre. Då handlar det om något annat och vi vet alla vad.

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Aah det hände mig igår i part 2. Annars tycker jag att man blivit rätt skillad på att lista ut vilken väg som för handlingen framåt - och därmed se till att välja den vägen sist.

Jo, det går att lista ut om man är försiktig men att man ens tänkr så säger något om designen just där. Det är troligtvis ett medvetet val men förstärker mest känslan av att spelet går på räls.

Skrivet av Ralf:

Jag är nyfiken. Vad tycker du var bättre i ettan? Jag kan tänka mig några grejer också, även om jag tycker att tvåan förbättrar flera delar.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jag är nyfiken. Vad tycker du var bättre i ettan? Jag kan tänka mig några grejer också, även om jag tycker att tvåan förbättrar flera delar.

Storyn.
Pappa-dotter gillade jag mer än hämnden del 2 handlade om.
Och jag tycker det var helt ointressant att spela som abby

Medlem
Skrivet av Ralf:

Storyn.

Fast Abby som börjar hjälpa Lev är ju nästan en direkt spegling av Joel och Ellie.
Tyckte det var intressant att gå ner stora byggnaden med massa infected, fick lite Half Life Alyx vibbar.
Rätt bra gjort, som när Lev säger att ifall Abby misslyckas så blir Lev fast där för evigt utan en chans att överleva, han har ju ingen mask.

Det jag hatar med spelen är när man spelar igenom igen är minnessegmenten med knappt någon gameplay. Som tur är så finns det trainers där jag kan speeda upp spelet till 4x hastigheten..

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast Abby som börjar hjälpa Lev är ju nästan en direkt spegling av Joel och Ellie.
Tyckte det var intressant att gå ner stora byggnaden med massa infected, fick lite Half Life Alyx vibbar.
Rätt bra gjort, som när Lev säger att ifall Abby misslyckas så blir Lev fast där för evigt utan en chans att överleva, han har ju ingen mask.

Det jag hatar med spelen är när man spelar igenom igen är minnessegmenten med knappt någon gameplay. Som tur är så finns det trainers där jag kan speeda upp spelet till 4x hastigheten..

Kul att man är olika, jag gillade Ellie+joel delarna mest😂

Den stora skillnaden på spelen för mig är att del 1 känns trovärdig medans del 2 har så många saker som jag inte köper.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Storyn.

Jag fattar. Relationen mellan Joel och Ellie är nog det jag håller allra högst från ettan, som jag nämnde i recensionen. Den dynamiken finns inte riktigt i tvåan, så det är något jag också tycker sticker ut i första delen.

12
Skriv svar