Medlem
Eurovision

Snart är det final, Sverige är vidare, trodde någon något annat? Har ni några favoriter?

Jag tycker Sverige har det bästa bidraget i år, även fast numret lät bättre i Mello. Annars är Norge och Island 2 andra bidrag jag gillar,även om jag tror de är helt chanslösa i finalen.

Vilka är era favoriter i år, eller från andra år?

Många verkar gilla Finlands bidrag i år, men den tycker jag är hemsk, och Estlands förstår jag inte alls hur den kunde gå vidare.

2023 tyckte jag Cha Cha Cha var så mycket bättre än Loreen.

Gen
Medlem

Kommer Kajs vinst påverka försäljningen av bastu? Det är frågan!

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Snart är det final, Sverige är vidare, trodde någon något annat? Har ni några favoriter?

Jag tycker Sverige har det bästa bidraget i år, även fast numret lät bättre i Mello. Annars är Norge och Island 2 andra bidrag jag gillar,även om jag tror de är helt chanslösa i finalen.

Vilka är era favoriter i år, eller från andra år?

Många verkar gilla Finlands bidrag i år, men den tycker jag är hemsk, och Estlands förstår jag inte alls hur den kunde gå vidare.

2023 tyckte jag Cha Cha Cha var så mycket bättre än Loreen.

Jag har inte hört några andra bidrag. Vill inte heller.
Jag gillade Lena Philipsson, tyckte hon var bäst tre år i rad då på 80-talet. Givetvis så vann hon inte.

Medlem
Skrivet av Gen:

Kommer Kajs vinst påverka försäljningen av bastu? Det är frågan!

Spanjorerna kommer till och med börja köpa bastu

Medlem

Har sedan länge slutat titta på evenemanget i fråga. Från tiden då jag gjorde det så är den här fortfarande min favorit.

Liveframträdandet samma låt.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tror att Sveriges nummer tappade momentum under den långa väntan mellan kval och semi/final, misstänker att Estland plockar upp rösterna på det ”roliga” bidraget och kan göra bra ifrån sig om inte rentav vinna.

Luxemburg, Spanien, Frankrike och Nederländerna hade alla trevliga bidrag även om jag inte tror någon av dessa vinner.

Jag har lyssnat på Tommy Cash i många år och hejar så klart på honom av den anledningen. Även om det här inte direkt är hans starkaste låt. Jag gillar också Finland, men tror hon hamnar utanför topp 5. Österrike är bra, snyggt nummer.

Luxemburg var en positiv överraskning. Jag jade hört låten innan, men den höjdes ordentligt av framträdandet

Sedan är jag lite ledsen över att Irland missade finalen också.

Tror på topp tre för Sverige.

Medlem

Jag tror som Kebbe nämner ovan att Kaj tappar momentum, numret har ju en viss chockfaktor när man ser det för första gången. Känner själv lite burnout på det även om jag hejade hårt på dom i Mello. Men samtidigt ska man komma ihåg att dom flesta tittarna och röstarna kommer kika på lördag endast och struntar i allt som skett innan.

Tycker annars att det är ett svårtytt år. Det är inte som för 2 år sedan då man redan på förhand visste att det skulle handla om Finland mot Sverige. Tycker inte att Kaj eller Österrikes bidrag är på samma solklara nivå. Så jag tror att det blir mycket närmare än vad man kan tro.

Jag tror att det finns en väldigt stor chans att det skapar en öppning som kommer tillåta Israel att vinna, av anledningar som ni förstår inte har med låten i sig självt att göra. Vi såg aningarna om det förra året, men då fanns det andra bidrag som drog ner deras poäng. Tror inte det finns i år.

signatur

Videomupp

Medlem

Mödade att titta lite i år trots att det är som det är numera. (lätt byta kanal ett tag.. blev några gånger ;).

edit:
(skippad rant.. som kunde forsatt).

Finns ju några som skulle kunna slå (iaff trevlige) KAJ, men tvivlar Australien rök tex. Eller så vinner något eländigt skräp av politiska skäl eller annat fokus (typ icke-engelsk sång/tjockisar/metal/folkmusik/barnkör/mm).

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Jag tror som Kebbe nämner ovan att Kaj tappar momentum, numret har ju en viss chockfaktor när man ser det för första gången. Känner själv lite burnout på det även om jag hejade hårt på dom i Mello. Men samtidigt ska man komma ihåg att dom flesta tittarna och röstarna kommer kika på lördag endast och struntar i allt som skett innan.

Tycker annars att det är ett svårtytt år. Det är inte som för 2 år sedan då man redan på förhand visste att det skulle handla om Finland mot Sverige. Tycker inte att Kaj eller Österrikes bidrag är på samma solklara nivå. Så jag tror att det blir mycket närmare än vad man kan tro.

Jag tror att det finns en väldigt stor chans att det skapar en öppning som kommer tillåta Israel att vinna, av anledningar som ni förstår inte har med låten i sig självt att göra. Vi såg aningarna om det förra året, men då fanns det andra bidrag som drog ner deras poäng. Tror inte det finns i år.

Kaj fick nog största jubel i semifinalen, publiken var helt hysterisk. Tommy cash hade humor, men det var en horribel låt.

Sen tror jag väldigt många som är förbannade på Israel så tror inte de kommer få speciellt många publik röster.

Oddsen brukar stämma, men John fick väldigt höga poäng av juryn, men väldigt lite telefonröster så han hamnade sämre än oddset.

Medlem

Mina tankar om Eurovision så här långt:

• Australien förtjänade en finalplats. Go-Jo är en fantastiskt skön snubbe och låten sätter sig på hjärnan.

• Ljudproduktionen är undermålig i år, allt låter platt på nåt sätt.

• Hazel Brugger är chaotic good.

• KAJ gjorde bra ifrån sig utan överraskningar, och Erika Vikman dominerar scenen. Som finländare myser jag i soffan.

• Luxemburg vinner priset för mest kreativ scenanvändning.

• Karaoken på gamla Viking Amorella lät bättre än Tommy Cash, och sångarna var lika lösa i lederna. Men de drack inte kaffe direkt.

• Lettiska Tautumeitas bidrag hör till de coolare. De bevisar också att Simpor och Grodfötter kan vara sexigt.

• Min fru är musiker och älskar Österrikes operabidrag, jag tycker han låter som en ledsen Musse Pigg.

• Jag hörde Tysklands "Baller" för första gången igår och den seglade upp till en av mina personliga favoriter.

• "Laika Party" är den mest hjärndöda jävla skiten jag har hört i hela mitt liv, till och med för korkad för Eurovision.

• Hela Norden kom till final! Inga direkt dåliga låtar. Norges bidrag är musikaliskt svagast, men ser ut som Dark Souls och innehåller backflips.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Tror att Finlands orgasm låt kan skrälla. Vore trist om något så mellanmjölk som Österrike vinner. Men det kan lika gärna bli så. Det har aldrig skett att ett skämtnummer vunnit om jag inte räknat fel. De har typ alltid blivit tvåa som mest. Så tror KAJ som mest kan hoppas på en andra plats.

Skrivet av Pjotor:

Mina tankar om Eurovision så här långt:
[li]Hazel Brugger är chaotic good.[/li]

Mellansnacket där Hazel och Erika åt fondue var höjdpunkten under deltävling 2.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Mellansnacket där Hazel och Erika åt fondue var höjdpunkten under deltävling 2.

Haha, ja! Extrem meme-potential.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

0 poäng till alla om jag fick välja.

Medlem

Espresso espresso, no need to be depresso.

Han kan ju inte sjunga live uppenbarligen, men studio versionen sätter sig så jävla hårt på hjärnan.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem
Medlem

https://m.youtube.com/watch?v=jzYzVMcgWhg&pp=ygUNbXkgbG92ZSBo... bästa låten någonsin att dyka upp i Eurovision Song Contest 😊

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Backloggens befriare
Skrivet av YmerXE:

https://m.youtube.com/watch?v=jzYzVMcgWhg&pp=ygUNbXkgbG92ZSBo... bästa låten någonsin att dyka upp i Eurovision Song Contest 😊

Nej, det är ju den här

signatur

Ad hoc addendum

Ai gör bättre låtar nuförtiden tyvärr.

signatur
Medlem

Blev mellanmjölk Att Sveriges 12a från folket gick till Israel har förvånat vissa. Men som snubben på Aftonbladet skrev i chatten. De som ser på detta politiskt och vill rösta för Israel så finns det ett land att rösta på. De som vill rösta emot Israel har 25 länder att välja medan. Så inte så konstigt att Israel i princip vann peoples vote i en så politiskt laddad tid. (Sverige kom trea från folket i Europa och vinnaren Österike 4a).

Men vilken katastrof om Israel hade vunnit. Och huvudvärk för EBU. Det hade inte gått att ha tävlingen nästa år då för väldigt många delegationer skulle bojkotta pga Gaza.

Medlem

Ganska spännande final, trist att det blev ett "juryår" där vinnaren är bortglömd inom en vecka.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det visserligen en fantastisk låt, men i Eurovision har den inte medverkat. Om inte Wikipedia far med osanning vill säga:

"Inget bidrag som har haft startnummer 2 i någon Melodifestivalfinal har någonsin vunnit tävlingen, även om bidraget Hej Clown med Jan Malmsjö i 1969 års uttagning var nära att vinna då bidraget först blev delad etta med låten Judy min vän som framfördes av Tommy Körberg. Det ledde till att det blev en andra röstningsomgång där Tommy Körbergs låt vann." – Wikipedia

Helt fel val av det svenska folket dock.

Medlem

Helt sjukt att Schweiz fick så mycket poäng av juryn och 0 av folket

Testpilot

Jag är inte alls intresserad av Eurovision, men enligt mig är det ju såhär som det ska vara. Full med fart, färg, energi och allmänna galenskaper. Inte som årets vinnare.

edit: Eller som en av toppkommentarerna på Youtube nu: "How nice of Baby Lasagna and Kaarija to have 26 guest perfomers on their concert "

Backloggens befriare
Skrivet av WonderBoy:

Det visserligen en fantastisk låt, men i Eurovision har den inte medverkat. Om inte Wikipedia far med osanning vill säga:

"Inget bidrag som har haft startnummer 2 i någon Melodifestivalfinal har någonsin vunnit tävlingen, även om bidraget Hej Clown med Jan Malmsjö i 1969 års uttagning var nära att vinna då bidraget först blev delad etta med låten Judy min vän som framfördes av Tommy Körberg. Det ledde till att det blev en andra röstningsomgång där Tommy Körbergs låt vann." – Wikipedia

Helt fel val av det svenska folket dock.

Ah, sorry, tänkte inte att det är skillnad på eurovision och melodifestivalen.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nej men Österrike hade helt klart den absolut bästa låten med den bästa sångaren, fyfan vilken talang, värd vinnare.
Att Israel fick så många poäng är ju bara sjukt, visst hon kunde sjunga, men vilken intetsägande låt.
Men Sveriges bidrag då? Kul låt som passar bra på en buskis eller allsång.

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Nej men Österrike hade helt klart den absolut bästa låten med den bästa sångaren, fyfan vilken talang, värd vinnare.
Att Israel fick så många poäng är ju bara sjukt, visst hon kunde sjunga, men vilken intetsägande låt.
Men Sveriges bidrag då? Kul låt som passar bra på en buskis eller allsång.

Låt och låt, det var mest bara ljud, man hörde ju inte vad han sjöng.

Medlem

Tycker att årets upplaga var något av en antiklimax, inte många låtar som kommer att sätta sig på minnet.

Den enda låten som jag verkligen uppskattade i år var Milkshake Man av Australiens Go-Jo, men tyvärr kom den inte ens till final (kanske för att han lät mycket sämre love än i musikvideon 😆).

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag minns den andra tråden som handlade om svenska Mello där många, eller i princip alla skrev att KAJ absolut var den bästa låten, som jämförelse till Zelmerlöv. Alla tyckte att bästa låt och deltagare vann.

Jag tyckte däremot tvärt om att KAJ var en av de sämsta låtarna. Att låten mer bara var BUSKIS och inte hade något i varken MELLO eller i ESC att göra. Men jag drog slutsatsen att - jag hade väl fel.

Sen kom alla oddsen och jag blev ännu mer förvånad. Alla bettingbyråer trodde garanterat att KAJ var den klockrena vinnaren. Återigen, jag ifrågasatte inte på något sätt att jag bevisligen hade fel.

Men nu har vi ju resultatet. Jag är klart förvånad över att KAJ ens nådde 4:e platsen. Hade personligen gissat på någonstans i mittenskiktet dvs runt plats 13. Men jag är å andra sidan lika förvånad över att Storbrittanien och Danmark fick NOLL POÄNG av hela Europeiska folket.

Men jag ifrågasätter på intet sätt att KAJ (eventuellt) är duktiga musiker och sångare. Men LÅTEN! Den hade enl mig inget i varken MELLO eller ESC att göra enl mig.

Zelmerlöv hade enl mig gissningsvis nått högre. Österrike VAR SKIT!!!

123
Skriv svar