Jade Raymond lämnar den egna utvecklaren Haven Studios
Live Service Shooters är helt enkelt inte en genre som man borde ge sig in i nu som företag.
Nej men då, sedan om det tar så långt tid att det går ur style är ju en annan sak.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ja, det kan jag väl göra i olika nivåer. Vårt svenska stornamn Patrick Söderlund är ju känd, med sommarprat och allt, från olika chefspositioner på Dice och EA, Shinji Mikami har främst varit producent även om han också är designer, Atsushi Inaba för hans tid på Clover Studios innan han var med och grundade Platinum Games där han nu är vd. Reggie Fils-Aimé var faktiskt chef för ett bolag inom Nintendo som sysslar med distribution, marknadsföring och typ lokalisering (NoA alltså). Har säkert några fler att plocka fram efter kaffet.
Överlag har det blivit ovanligare att bli känd som "skapare" av spel idag. Det är oftast väldigt många människor inblandade i utvecklingen av nya spel nu för tiden.
Edit: kom att tänka på Ryozo Tsujimoto som fått en del uppmärksamhet för sitt arbete med Monster Hunter serien på senare år. Han är dessutom lite av en nepo baby, med tanke på att han är Capcom-grundarens son. Varken han eller pappan är kända som vare sig designers eller utvecklare.
Patrick Söderlund är för det första enbart allmänt känd i Sverige och då som affärsman, inte spelutvecklare. När Battlefield 1942 och dess uppföljare kom var det ingen som visste eller brydde sig om vem Patrick Söderlund var. Han var inte på något vis någon frontfigur för Battlefield-serien, han var varken producent, regissör eller designer. Att han är känd i Sverige idag är pga att han under många år ledde Sveriges mest framgångsrika spelutvecklare någonsin, inte på något vis jämförbart med Jade Raymonds prestationer, hur stora de än må vara. Jag utgår från att du var med på den tiden (2007) och minns hur media ÄLSKADE att fronta varenda Assassins Creed-nyhet med Jade Raymond-bilder?
Shinji Mikami skapade både Resident Evil och Dino Crisis så varför du tar upp honom vet jag inte, vad hade Jade Raymond skapat när hon blev världskänd över en natt när AC blev en succé? Hon anställdes som producent och gjorde säkerligen ett bra jobb, spelet var ju bra! Men var var alla hundratals artiklar med bilder på producenterna som jobbade på Battlefield-spelen? Call of Duty? Medal of Honor? Warcraft 3? Halo? GTA IV? Red Dead Redemption? Far Cry? För att nämna några av de allra största spelen från omkring den tiden. Minns du några namn eller? Om du tror att media inte gav Jade Raymond och AC extra uppmärksamhet just därför att hon var en vacker ung kvinna i en bransch där vackra unga kvinnor var (är) allt annat än vanliga är du ju bara fruktansvärt naiv.
Reggie Fils-Aimé, vilka spel har han producerat och sen frontat menar du? Han är en affärsman, precis som Patrick Söderlund.
Ryozo Tsujimoto vet jag inte vem det är. Noterar att det inte finns en enda artikel som nämner honom på FZ.se, så det lär jag inte vara ensam om.
Jade Raymond är mer känd än samtliga namn du nämner och detta enbart för att hon jobbade som helt vanlig producent (dvs en helt vanlig projektledare) på första Assassins Creed-spelet, ett spel hon inte kom på, inte designade, inte var konstnärligt involverad i öht, för en studio hon inte var med att starta. Ja, så var det ju det där med könet och utseendet, förstås. Vojne, vojne detta glastak!
Håller med. Alla bra spel är gjorda av fula män.
Eh va? Vem har påstått det?
Ännu en dag i paradiset.
Konstigt sätt att se på saken. Hon har alltså inga andra meriter enligt dig än att hon är snygg? Var det hennes utseende som gjorde att Assassins Creed blev så hyllat också?
Det skrev jag inte. Men det är ett faktum att hon blev en starkt lysande stjärna i spelvärlden tack vare ett ovanligt vackert yttre.
Assassins Creed blev hyllat för att det var ett bra spel. Ingen har sagt något annat?
Fråga: du har aldrig varit med om att skönhet/sexappeal säljer? Att människor ser förbi en individs brister lättare om individen är vacker?
Ännu en dag i paradiset.
Håller med. Alla bra spel är gjorda av fula män.
dags för mig att skapa spel
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Patrick Söderlund är för det första enbart allmänt känd i Sverige och då som affärsman, inte spelutvecklare. När Battlefield 1942 och dess uppföljare kom var det ingen som visste eller brydde sig om vem Patrick Söderlund var. Han var inte på något vis någon frontfigur för Battlefield-serien, han var varken producent, regissör eller designer. Att han är känd i Sverige idag är pga att han under många år ledde Sveriges mest framgångsrika spelutvecklare någonsin, inte på något vis jämförbart med Jade Raymonds prestationer, hur stora de än må vara. Jag utgår från att du var med på den tiden (2007) och minns hur media ÄLSKADE att fronta varenda Assassins Creed-nyhet med Jade Raymond-bilder?
Shinji Mikami skapade både Resident Evil och Dino Crisis så varför du tar upp honom vet jag inte, vad hade Jade Raymond skapat när hon blev världskänd över en natt när AC blev en succé? Hon anställdes som producent och gjorde säkerligen ett bra jobb, spelet var ju bra! Men var var alla hundratals artiklar med bilder på producenterna som jobbade på Battlefield-spelen? Call of Duty? Medal of Honor? Warcraft 3? Halo? GTA IV? Red Dead Redemption? Far Cry? För att nämna några av de allra största spelen från omkring den tiden. Minns du några namn eller? Om du tror att media inte gav Jade Raymond och AC extra uppmärksamhet just därför att hon var en vacker ung kvinna i en bransch där vackra unga kvinnor var (är) allt annat än vanliga är du ju bara fruktansvärt naiv.
Reggie Fils-Aimé, vilka spel har han producerat och sen frontat menar du? Han är en affärsman, precis som Patrick Söderlund.
Ryozo Tsujimoto vet jag inte vem det är. Noterar att det inte finns en enda artikel som nämner honom på FZ.se, så det lär jag inte vara ensam om.
Jade Raymond är mer känd än samtliga namn du nämner och detta enbart för att hon jobbade som helt vanlig producent (dvs en helt vanlig projektledare) på första Assassins Creed-spelet, ett spel hon inte kom på, inte designade, inte var konstnärligt involverad i öht, för en studio hon inte var med att starta. Ja, så var det ju det där med könet och utseendet, förstås. Vojne, vojne detta glastak!
För det första är inte fel att säga att Jade Raymond skapade Assassins Creed, eftersom hon var ansvarig för skapandet av spelet. Så man kan ju kasta in henne i den typen av diskussion också. Så nära man kommer i modern spelutveckling och i vissa artiklar är det vad hon också presenterats som.
För det andra är hon inte mer känd än alla namnen ovan. Söderlund frontade mängder av artiklar om EA back in the days.
För det tredje är Reggie aktuellt eftersom du hävdar att bara skapare av spel är kända, när det i själva verket är folk som av någon anledning har en roll där de kan fronta företag i olika sammangang. Han är inte heller känd som affärsman, utan som Nintendos ansikte utåt i väst och för att vara en chef som levererat resultat. Definitivt inte mindre känd än Raymond heller.
För det, nej orkar inte köra det spåret längre...
Shinji är främst känd för sitt producentansvar idag.
Angående Tsujimoto så får du väl läsa nyheter på fler ställen då. Inte mitt problem om du inte har koll.
Jag levererade fyra exempel som gick från skaparen som blev producent, till vanlig producent och vidare till rent administrativa chefer och poster boys.
Och det var bara några få exempel på andra människor som blivit kända i spelbranschen i olika roller. Det finns många fler.
Du blev motbevisad och nu försöker du leta efter någon form av teknikaliteter som inte är relevanta att haka upp dig på.
Det skrev jag inte. Men det är ett faktum att hon blev en starkt lysande stjärna i spelvärlden tack vare ett ovanligt vackert yttre.
Assassins Creed blev hyllat för att det var ett bra spel. Ingen har sagt något annat?
Fråga: du har aldrig varit med om att skönhet/sexappeal säljer? Att människor ser förbi en individs brister lättare om individen är vacker?
Du skriver att man inte ska gå efter utseende om man vill ha bra produkter, viket låter som att du nedgraderar henne till att inte vara något mer än ögongodis. Men hon levererade en spelserie som blev hyllad och går starkt än idag och det är så klart det hon ska creddas för och det är inte fel att hon ges nya chanser.
Och självklart så säljer sex, men det har ingenting att göra med den faktiska kvalitén på spel hon levererat, så jag förstår inte riktigt kopplingen. Om spelet hade floppat och hennes karriär fortsatte gå bra så kunde jag förstå, men nu var det ju inte så det blev.
För det första är inte fel att säga att Jade Raymond skapade Assassins Creed, eftersom hon var ansvarig för skapandet av spelet. Så man kan ju kasta in henne i den typen av diskussion också. Så nära man kommer i modern spelutveckling och i vissa artiklar är det vad hon också presenterats som.
För det andra är hon inte mer känd än alla namnen ovan. Söderlund frontade mängder av artiklar om EA back in the days.
För det tredje är Reggie aktuellt eftersom du hävdar att bara skapare av spel är kända, när det i själva verket är folk som av någon anledning har en roll där de kan fronta företag i olika sammangang. Han är inte heller känd som affärsman, utan som Nintendos ansikte utåt i väst och för att vara en chef som levererat resultat. Definitivt inte mindre känd än Raymond heller.
För det, nej orkar inte köra det spåret längre...
Shinji är främst känd för sitt producentansvar idag.
Angående Tsujimoto så får du väl läsa nyheter på fler ställen då. Inte mitt problem om du inte har koll.
Jag levererade fyra exempel som gick från skaparen som blev producent, till vanlig producent och vidare till rent administrativa chefer och poster boys.
Och det var bara några få exempel på andra människor som blivit kända i spelbranschen i olika roller. Det finns många fler.
Du blev motbevisad och nu försöker du leta efter någon form av teknikaliteter som inte är relevanta att haka upp dig på.
"The fundamentals of gameplay were completed within nine to twelve months, and another year was spent improving it before they presented the game to Ubisoft's executives in Paris. Jade Raymond was brought in in late 2004 to serve as the game's producer, helping with the team's growth and the game's direction"
Det blir direkt löjligt med denna historierevisionism. Jade Raymond fick större roller efter att första AC blev en succé, säkerligen välförtjänt, men när det gäller det första AC var hon som sagt inget annat än en projektledare och därmed lika mycket eller lika litet "ansvarig för skapandet av spelet" som alla andra på Ubisoft Montreal. Hon var däremot utan tvivel en stor del av marknadsföringen av spelet.
När Patrick Söderlund jobbade på EA var Battlefield redan en succé sedan länge. Jag har gott om nummer av PC Gamer från den tiden med långa intervjuer, artiklar, tester och recensioner av BF1942, BF: Vietnam, BF2, inte nån gång nämns Patrick Söderlund, ännu mindre bleka projektledarsnubbar med ölmage och snus under läppen. Märkligt.
Det är du som flyttar målstolparna, jag frågade om du kände till några andra som likt Jade Raymond blivit världskända enbart genom att jobba med projektledning i ett IP de inte varit med att starta, hos en studio de inte varit med att starta. Du har inte lyckats nämna någon. Jag frågade inte om du kunde nämna kända människor verksamma inom spelbranschen. Du får ett nytt försök! Vad hette dom nu igen, projektledarna som jobbade på titlarna jag nämnde?
Det slog mig nu att du kanske inte förstått att mina synpunkter alltså bygger på hela "känd över en natt"-grejen. Jade Diamond blev alltså "känd över en natt" pga sitt kön och sitt utseende, om detta kan man tycka vad man vill. Hennes kompetens har inget med saken att göra, för det var inte hennes kompetens som ledde till att hon blev känd, det var hennes kön och utseende, det är oemotstridlig fakta. Det finns hundratals lika framgångsrika spel men i INGET ANNAT FALL har projektledaren blivit känd, det krävdes en ung och vacker kvinna för att det skulle hända. Vi har gott om andra kvinnliga spelutvecklare som blivit kända tack vare sin kompetens, men Jade Diamond är inte en av dem. Det gör henne inte inkompetent.
"The fundamentals of gameplay were completed within nine to twelve months, and another year was spent improving it before they presented the game to Ubisoft's executives in Paris. Jade Raymond was brought in in late 2004 to serve as the game's producer, helping with the team's growth and the game's direction"
Det blir direkt löjligt med denna historierevisionism. Jade Raymond fick större roller efter att första AC blev en succé, säkerligen välförtjänt, men när det gäller det första AC var hon som sagt inget annat än en projektledare och därmed lika mycket eller lika litet "ansvarig för skapandet av spelet" som alla andra på Ubisoft Montreal. Hon var däremot utan tvivel en stor del av marknadsföringen av spelet.
När Patrick Söderlund jobbade på EA var Battlefield redan en succé sedan länge. Jag har gott om nummer av PC Gamer från den tiden med långa intervjuer, artiklar, tester och recensioner av BF1942, BF: Vietnam, BF2, inte nån gång nämns Patrick Söderlund, ännu mindre bleka projektledarsnubbar med ölmage och snus under läppen. Märkligt.
Det är du som flyttar målstolparna, jag frågade om du kände till några andra som likt Jade Raymond blivit världskända enbart genom att jobba med projektledning i ett IP de inte varit med att starta, hos en studio de inte varit med att starta. Du har inte lyckats nämna någon. Jag frågade inte om du kunde nämna kända människor verksamma inom spelbranschen. Du får ett nytt försök! Vad hette dom nu igen, projektledarna som jobbade på titlarna jag nämnde?
Jade var inte projektledare. Hon var producent, exekutiv producent och chef över utvecklingen i olika roller. Enorm skillnad. Varje stor studio har dem, de flesta är hyfsat kända.
Ofta kommer kändisskapet av att du får ta plats på någon av de stora scenerna. Reggie blev också känd över en natt när han klev upp på Nintendos scen under E3 och levererade klassiska: "I’m about kicking ass, I’m about taking names, and we’re about making games".
Precis som att kreativa chefen Ikumi Nakamura charmade världen under Ghostwire Tokyo-presentationen.
Jade var inte projektledare. Hon var producent, exekutiv producent och chef över utvecklingen i olika roller. Enorm skillnad. Varje stor studio har dem, de flesta är hyfsat kända.
Hon var producent på första AC, vilket på svenska närmast är att jämföra med en helt vanlig projektledare på vilken arbetsplats som helst - inget kreativt ansvar. Upphandlingar, personalansvar, budget, kontakt med finansiärer etc. Patrice Désilets "skapade" Assassins Creed, Jade Raymond arbetade med utvecklingen av Assassins Creed, likt hundratals andra. Hon blev sen utvald av Ubisoft att fronta spelet, därför att hon var en ung, vacker kvinna (som dessutom kunde prata engelska...)
Hon var producent på första AC, vilket på svenska närmast är att jämföra med en helt vanlig projektledare på vilken arbetsplats som helst - inget kreativt ansvar. Upphandlingar, personalansvar, budget, kontakt med finansiärer etc. Patrice Désilets "skapade" Assassins Creed, Jade Raymond arbetade med utvecklingen av Assassins Creed, likt hundratals andra. Hon blev sen utvald av Ubisoft att fronta spelet, därför att hon var en ung, vacker kvinna (som dessutom kunde prata engelska...)
Nej, det är det inte. Det kan finnas likheter, men skillnader finns, framförallt i stora bolag. Och den rollen byttes ju snabbt mot en en större. I assassins creed hade hon en helt avgörande roll.
Men en sak stämmer, hon fick fronta spelet. För hon gjorde sig bra på scen, precis som Reggie och Ikumi. Det är sällsynt kvalite att kunna presentera på scen. Och det är så kända namn skapas. Men det räcker inte för att hålla sig känd och relevant.
Jade fortsatte ansvara för utvecklingen av flera av Ubisofts största spel (AC, Splinter Cell och Watch Dogs) och fick sedan ett toppjobb hos Google (innan de backade från hela Stadia-satsningen) och grundade då sin egna studio med en organisation som uppenbarligen fick Sony att öppna plånboken.
Kontentan är alltså att Jade är känd för att hon gjort ett grymt jobb med flera spel och fick chansen att stå i rampljuset. Precis som flera personer jag nämnt tidigare. Finns massor av kända och okända producenter, vd:ar programmerare och och designers också. Men det är inget unikt för kvinnor. Alla måste odla sina varumärken.
Eh va? Vem har påstått det?
Du påstod väl det? Om inte så får du gärna utveckla ditt resonemang så det är lättare att förstå vad du vill förmedla.
Och här har vi varför inkluderingssatsningar fortfarande behövs. För att idiotiska kommentarer som dessa fortfarande är så vanliga. Hennes CV talar för sig självt. Hon var med och sjösatte Ubisofts populäraste spelserie och chefade för utvecklingen av två av de mest omtyckta Splinter Cell och Far Cry-spelen
Det första i hans kommentar är ju sant. Jag minns mycket väl hur mycket uppmärksamhet hon drog till spelet i mediesammanhang och intervjuer, och det var ju alldeles uppenbart för att hon såg bra ut. Med det sagt lägger jag ingen värdering i hur duktig hon är, vad hon anställdes för, eller hennes prestationer under utvecklingen, men att hon fick massa uppmärksamhet för sitt utseende råder det inget tvivel om.
Förhoppningsvis tar hon komplimanger kring hennes utseende med ro, men om hon anställdes för att hon var kvinna eller sitt utseende vore det nog betydligt mer stötande i sammanhanget. Om du inte är skådis eller något annat där utseende uppenbart spelar roll så vem fan vill anställas för sitt kön eller utseende ? Finns förövrigt inget som säger att bara för att du har en viss mix av folk så blir resultatet eller produkten automagiskt bättre. Kvoteringar är bland det värsta som finns och ett hån mot individen, och företag som skyltar med sånt är bara ute efter politiska poänger.