Releasehästryttare
Ai fråga!

Vilken ai använder ni oftast?

KoP
Medlem

Ingen. Ser inte vad AI skulle kunna tillföra i mitt liv.

Medlem
Flakmonkey

Copilot då det är den vi ska använda enligt jobbpolicy. Privat använder jag nog mer gemini iom att man har android-lur och då är det väldigt smidigt

Medlem

Jag använder Migaku för språklärning. Det har ChatGPT integrerat.

Medlem

Blir mest ChatGPT och ibland Copilot för att få lite olika perspektiv på kod och begrepp.

Medlem

Jag är hörselskadad och det enda jag har använt är Whisper, för att skapa undertexter.

Senast i morse så använde jag den för att skapa undertexter till Purgatory som är inkluderad på Flykten från New York blurayn och som inte har några undertexter, varken på svenska eller engelska. Men nu så har jag plötsligt perfekta engelska undertexter.

Whisper är förvånandsvärt bra på vad det gör, det enda misstaget den gjort den senaste tiden är i stort sett att skriva namnet Harvey Keitel som Harvey Cattel.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag är hörselskadad och det enda jag har använt är Whisper, för att skapa undertexter.

Senast i morse så använde jag den för att skapa undertexter till Purgatory som är inkluderad på Flykten från New York blurayn och som inte har några undertexter, varken på svenska eller engelska. Men nu så har jag plötsligt perfekta engelska undertexter.

Whisper är förvånandsvärt bra på vad det gör, det enda misstaget den gjort den senaste tiden är i stort sett att skriva namnet Harvey Keitel som Harvey Cattel.

Nu blev jag nyfiken! Berätta hur det fungerar!

Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu blev jag nyfiken! Berätta hur det fungerar!

Subtitle Edit kan använda sig av Whisper för att generera undertexter.

Så bara rippa din DVD/bluray (jag använde MakeMKV för det), ladda in videon i Subtitle Edit, be den generera en undertext och vänta ett tag, och voilà, du har din undertext.

Medlem

Det blir nog mest ChatGPT eftersom vi har det genom jobbet, men jag använder Gemini en del privat. Och Stable Diffusion för bildgenerering. Har även en lokal version av både Qwen och Deepseek, men tyvärr går de lite för långsamt för att vara tillfredsställande på mitt 4080.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

GPT, LLMs är super att använda som bollplank när man pluggar inför tentor. Allt från att kontrastera / förklara koncept mer begripligt eller bara dubbelkolla med att man själv hajjar något.

nackdelen är ju att det drar mer energi än googling. SÅ sluta säg TACK, det kostar träd

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Kan vara kul att gorma runt med LLMs lite då och då men endast för underhållning. Blir oftast Gemini men testat de flesta.

Medlem

Kundservice, fast det är mot min vilja då

Dödgrävaren

ChatGPT har börjat med image-gen så har testat det lite i dagarna, tycker det är kul att generera bilder från diverse penna å papper-rollspel etc. Eller göra rollspellsporträtt till sin karaktär som ser bättre ut än om jag själv ritar dom.

Medlem

Använder mig inte av ai varken hemma eller på jobbet.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Kör Copilot när jag inte orkar att googla.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Har börjat använda chatgpt lite smått, deras text till bild model är riktigt bra. Också ett bra verktyg för att få ideer till t.ex bild generation eller dnd karaktärer osv.

Annars lokalt använder jag comfyui med olika modeler. Brukar testa olika bild modeler allt från SD1.5, SDXL, Flux osv, comfyui brukar vara snabba med uppdatera så man kan använda nyaste modeller när dom släpps. Även testat lite video modeller. Men har bara en 3060 med 12gb, så är ganska begränsad i hur mkt jag kan pusha.

FM-guru
F.d. Sisyr

Använder chatgpt ganska mycket. Bra som bollplank eller för att hämta info (i form av länkar till källor, boten själv hallucinerar ofta "fakta").

Medlem

Fascinerande de som inte använder AI. När jag tittar i min historik hos CGPT pratar vi nog uppemot tusen konversationer nu, förvisso är en del korta. Jag har lärt mig otroligt mycket och om man är nyfiken finns ju inga gränser, även om man måste vara beredd på hallucinering. Att "prata med" historiefigurer likt Aristoteles är häftigt

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Annan. Då jag jobbar med AI lösningar. Men bortser vi från våra egna så är det nog jämt skägg mellan Copilot och ChatGPT

Releasehästryttare

Sen jag skapade denna tråden förra veckan så har jag testat Gemini, är inte imponerad alls, den ger mig ofta fel information och andra liknande fel.

När Chatgpt precis kom (2022) så testade jag den och va då inte imponerad heller, är den mer pålitligt än Gemeni nu för tiden?

Medlem

Chatgdp och diverse bild och video genererare.

Ero
Medlem
Skrivet av KoP:

Ingen. Ser inte vad AI skulle kunna tillföra i mitt liv.

Vad jobbar du med?
Använder du Google?

Skrivet av Devan:

Sen jag skapade denna tråden förra veckan så har jag testat Gemini, är inte imponerad alls, den ger mig ofta fel information och andra liknande fel.

När Chatgpt precis kom (2022) så testade jag den och va då inte imponerad heller, är den mer pålitligt än Gemeni nu för tiden?

Nu använder jag betalversion av ChatGPT, men o3 är riktigt nice. Den resonerar sig fram och söker på nätet efter information, så det brukar bli väldigt bra.

Jag själv använder den för att sammanfatta dokumentation (orkar inte läsa 30000 sidor för att hitta vad jag är ute efter), eller kolla något exception som för mig kan vara intetsägande vid första anblick.

Min produktionstakt har ökat väldigt mycket. Gäller att man använder det på rätt sätt, kodar man så ska man inte direkt lita fullt ut om man vill ha kodexempel t.ex.

Sen har den blivit extremt mkt bättre på att generera bilder, så det är skoj. Använde andra tjänster förut men detta duger fullt ut för mig.

signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

Frågade Co-pilot fick detta som svar

"Det verkar som att ChatGPT är den mest använda AI:n enligt en omröstning på FZ.se, där 37 % av deltagarna röstade på den. Därefter följer Google Gemini med 5 % och Microsoft Copilot med 4 %. Samtidigt svarade hela 43 % att de aldrig använder AI alls!

Det är intressant att se hur olika AI-modeller används för olika ändamål—från kodhjälp och textgenerering till bild- och videoanalys. Vad använder du AI mest till?"

signatur

1# FZ Troll

Medlem

På tal om AI så släppte Klarna sin kvartalsrapport med en AI avatar av Sebastian Siemiatkowski

https://www.klarna.com/international/press/klarna-accelerates...

signatur

1# FZ Troll

KoP
Medlem
Skrivet av Ero:

Vad jobbar du med?
Använder du Google?

Jobbar inte framför en skärm och anväder google för att hitta recept eller produktsöka ibland, men det är så jag har använt google sedan begynnelsen.

Medlem

Använder Copilot några få gånger för jobbet men den är oftast så värdelös så jag löser det själv istället.
Avskyr det mesta med AI.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Använder Gemini dagligen för att bolla idéer, översätta saker, kolla hur fraser används och fråga hur saker och ting fungerar. Det är lite som att googla för mig. Men man får se till att vara källkritisk, vilket jag redan var innan iofs. Och det är ganska lätt att vara det när man får källorna serverade med svaret.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Har en sådan där google-puck, vett ifan vad den heter. Man säger "hej google..." sen kan man fråga saker och ställa in alarm etc

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Har en sådan där google-puck, vett ifan vad den heter. Man säger "hej google..." sen kan man fråga saker och ställa in alarm etc

Det är inte AI däremot. Det är en assistent.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

12
Skriv svar