Nekketsu High School Dodgeball Club – Soccer Story – Lira fotboll med Kunio-kun!

Åh, nej! Skolans fotbollslag ligger däckade i magsjuka precis när den stora fotbollsturneringen ska börja. Vem kan försvara skolans ära om inte den reformerade gamla bråkstaken Kunio – så klart!
Det här spelet är en del av retrosamlingen “Double Dragon & Kunio-kun Retro Brawler Bundle”. Samlingen är släppt till Playstation 4 och Nintendo Switch.
Ursprunglig konsol: Famicom (japanska NES)
Utvecklare: Technōs Japan
Genre: Hysterisk high school-fotboll
Release: 1990
Det fjärde spelet i Kunio-serien börjar en eftermiddag på skolans baksida. Kunio och en lagkamrat tränar dodgeball när fotbollslagets tränare, Misako, plötsligt kommer springandes. Misako förklarar att det är en katastrof! Hela fotbollslaget har blivit sjuka och hon har därför kommit på en helt galen idé för att skolan inte ska behöva dra sig ur skolmästerskapet – att låta skolans dodgeball-lag hoppa in som ersättare! Lagkapten Kunio är först tveksam till det hela och hans kamrater vägrar, men när Misako lovar att ❤️❤️❤️ hela laget om de vinner så är saken biff... Dags att snöra på sig fotbollsdojorna och kicka boll! För kärleken!

“Soccer Story” är den japanska originalversionen av det som i väst kom att bli “Nintendo World Cup”. Tyvärr finns inte den versionen med i den här samlingen eftersom den portades, lokaliserades och gavs ut av Nintendo. Så det är “the big N” som äger rättigheterna till den versionen. Grundpremissen i “Soccer Story” är dock densamma, om än att det här handlar om ett nationellt skolmästerskap i Japan istället för ett världsmästerskap. Precis som i Kunios dodgeball-spel så består enspelarläget av en serie matcher i stigande svårighetsgrad, men den här gången får vi faktiskt också ett par cutscenes inklämda mellan matcherna! Inför varje ny motståndare träffas Misako, Kunio och gänget i omklädningsrummet för pep talk. I takt med att jag tar mig längre in i turneringen så tillfrisknar också en del ordinarie spelare, vilket gör dem valbara i matcherna.
Presentationen är (som vanligt) urcharmig och jag fullkomligen älskar att varje match introduceras med en pixlig bild på motståndarlaget som också skvallrar lite om vilken deras unika touch är. Det finns ett ninjalag, de spirituella och fiskargänget – med flera! Ofta förändras fotbollsplanen lite beroende på motståndet. Ibland är det en vanlig gräsmatta rätt upp och ner, men lika ofta kan det ha hamnat snubbliga stenar här och var, eller är det såpass kylslaget att spelarna glider runt som övertända pingviner på det isiga underlaget. Detta har också stor påverkan på gameplay. Testa till exempel en helt vanlig glidtackling på isunderlag och du kommer glida hela vägen hem till mamma – eller kanske åtminstone ut ur bilden!

Specialattackerna som introducerades i dodgeball-spelet är tillbaka och varje spelare har ett unikt specialskott. Specialskottens effekt är ofta helt whack och kan få bollen att gå i ett otagbart sicksackmönster, dundra fram som en missil eller svänga runt som en bumerang... Ja, faktiskt. Det är kul att experimentera med de olika varianterna och till skillnad från dodgeball-spelet är det mycket enklare att aktivera dem i “Soccer Story”. Precis som i “Nintendo World Cup” görs det genom att tjonga iväg en cykelspark/bicicleta, som nästan garanterat alltid går i mål.
I “Soccer Story” styr man bara en spelare på planen, men när man inte har bollen själv kan man instruera lagkamraterna att passa, skjuta eller tackla. Även om motståndarlagens unika teman skiljer sig åt blir matcherna fort ändå ganska likriktade. Det är alldeles för lätt att hitta en vinnande formula (avspark, passa bak, hög passning tillbaka och sen cykelspark rätt in i mål) och det är inga svårigheter att hålla sig till den hela spelet igenom. Det saknas också svårighetsgrader i “Soccer Story”, så även om spelet är betydligt längre än Kunios dodgeball-äventyr så klarade jag det direkt på första försöket. Det är knappast “NES hard” alltså, som vissa andra titlar i Kunio-kuns spelbibliotek.

Men som tur är finns så klart också ett flerspelarläge! Även om “Soccer Story” aldrig blir spelmekaniskt djupare än pölen med eftermiddagsdisken så är det ändå riktigt underhållande med mänskligt motstånd... Det är tillsammans med andra som spelets oefterhärmliga charm och galenskap verkligen kommer till sin rätt! “Soccer Story” är kanske inte något man kan sitta och nöta i timmar, direkt, men som partyspel i korta stunder är den simpla pick up and play-designen smått oslagbar.
“Soccer Story” är helt klart mer underhållande än dodgeball-spelet, men en del av mig kan ändå inte skaka av mig att det är lite synd att Nintendo-versionen saknas. Samtidigt vet jag att det gjordes en mer avancerad uppföljare till “Soccer Story” (som bara släpptes i Japan) och det spelet ÄR med i den här samlingen! Det kommer att bli mycket intressant att ta sig an “Kunio-kun’s Nekketsu Soccer League” lite senare i den här recensionsserien!
Kämpa, kämpa Kunio-kun!
Det här är #7 i min recensionskavalkad av Kunio-spel, övriga delar hittar du här!
Härnäst: Nu bär det av till det mest populära Kunio-kun-spelet i Japan! Det heter “Downtown Nekketsu March: Super-Awesome Field Day!” Vilket omöjligt namn! Vilket fascinerande spel! Detta är en rak uppföljare till “Downtown Nekketsu Story” (River City Ransom) men istället för våldsamma gatuslagsmål blir det en helt bisarr battle royale-uppgörelse mellan olika japanska high schools! GANBATTE, KUNIO-KUN!!!
GANBAATTTEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Så vad händer med alla hjärtan i slutet??? Vad säger Misako i den japanska versionen?

näh men... tror hon säger exakt samma, när man klarat spelet står hela laget på led och så pussar hon en efter en. Kunio-kun får en rejäl kyss, vilket är början på att han och Misako blir tillsammans i ett senare spel
https://media0.giphy.com/media/kuGxJyTQQAUw0/giphy.gif?cid=6c...
tror hon säger exakt samma, när man klarat spelet står hela laget på led och så pussar hon en efter en. Kunio-kun får en rejäl kyss, vilket är början på att han och Misako blir tillsammans i ett senare spel
Vadfalls! Varför skrev de inte bara kiss istället :*D nu ser det ju galet ut. Att det slank igenom Nintendos censorer
Vadfalls! Varför skrev de inte bara kiss istället :*D nu ser det ju galet ut. Att det slank igenom Nintendos censorer
Haha, förresten, jag trohhrrhhhh att det kanske uttryckligen står att hon ska ge dem en puss i originaltexten, men orkar inte leta reda på den nu för att dubbelkolla. Men den engelska lokaliseringen är ju klart mer underhållande, de tar något väldigt oskyldigt och 80-talsanimu-shitty och det framstår istället som, ja... 😅😂🙈
Detta spelet översattes ju för första gången i och med den här nyutgåvan som kom ca 2020 eller nåt, tror INTE Nintendo hade godkänt detta om det släppts till NES ursprungligen.
Har alla spelare olika skott? I NWC så var ju specialskotten låsta till de olika lagen, men det gör ju rätt stor skillnad om spelarna har olika specialare.
Nej, nej, samma som i NWC!
Kanon bra recension! Tack så mycket
💚💚💚