Sony ändrar fokus till aktiva spelare i stället för sålda konsoler
Jag minns den gamla goda tiden på NeoGAF när vi fick konkreta försäljningssiffror OCH läckor från trovärdiga personer som vi kunde sifferknarka oss igenom i tråd efter tråd. Det var tider det! Sedan minskade transparensen och läckorna upphörde mer eller mindre till följd av att dessa människor tvingades se om sin egen situation.
Nintendo har alltid varit bra på att delge försäljningssiffror, dock. Till och med under de bedrövliga Wii U-åren.
Det får man ge dom. Rakt och tydligt utan krusiduller, trots situation Wii U.
En Bamseponny av folket
PS5 blir nog min sista Playstation.
Sony bränner pengar på misslyckade Live service projekt och släpper allt färre exklusiva storspel så de är påväg i helt fel riktning för spelarbasen som jag tillhör. Det är såklart underförstått att spelarna får stå för dessa misslyckanden, så det är lose-lose för oss. Lyckas de så blir det skit för att det inte tillför något samtidigt som vinsten lär bara gå till mer live-service och aktieägare, misslyckas de så blir det skit för då måste de krama ur mer pengar från övriga projekt eller hårdvara.
Köpte PS5, PS5 Pro och PSVR2 vid release och kommer såklart skaffa GTA6 när väl det släpps. Men annars så upplever inte jag att Sonys titlar och framtid ser så ljus ut. Känner 0 hype för PS6, men det kan möjligtvis bli att köpa en begagnad till andra halvan av generationen för att beta av Horizon 3, Astrobot och kanske något mer.
Jag kommer nog satsa på Nintendo istället. Jag är imponerad av en del Switch spel och tror att Nintendo kommer kunna göra rätt mycket med prestandan och lagringen som Switch 2 tillför.
Har människorna på Sony äntligen börjat nyktrat till sig och fattat vilken data som är intressant att göra statistik över?
Antalet sålda konsoler säger ingenting konkret om hur aktiva spelarna är på sin konsol eller vilken attach rate en konsol får, eftersom det är bundet till användaren i fråga. Jag vill minnas att Nintendo har haft en konsekvent hög attach mellan sina spel och en konsol.
Sony däremot? (Om vi ska mäta på det föråldrade sättet)
+75 miljoner sålda Playstation 5:
Varav cirka 2 miljoner spelare köpt exemplar av kopian Astrobot i jämförelse med ca 29 miljoner köpta exemplar av Super Mario Odyssey.
Även Stellar Blade har köpts av cirka 2 miljoner spelare. Helt klart underkänt på 75 miljoner sålda enheter. Som jämförelse emellan två "B" soulslikespel, så hade Flintlock: The Siege of Dawn 500 000 aktiva spelare förra året på framförallt Game Pass och (enligt utvecklaren A44, så går spelet bra rent finansiellt tack vare Game Pass. Siffran har dessutom troligtvis vuxit då spelet nu även släpps på Game Pass standard i maj månad.
+28 miljoner sålda Xbox Series enheter, innebär att Stellar Blade spelar i samma division som Flintlock: TSOD. Där Stellar Blade rentav går sämre på Playstation än Flintlock: TSOD gör på Xbox. (Lägg till att Flintlock: TSOD aktivt och omotiverat attackerats politiskt av en viss typ av spelare, i syftet att sänka spelet i fråga). Och Flintlock går definitivt sämre på +75 miljoner Playstation 5 än på +28 miljoner Xbox.
En annan jämförelse och ett annat exempel på attach rate är Indiana Jones and the Great Circle som hade 4 miljoner unika spelare på Game Pass efter en månad på +28 miljoner Xbox Series.
Medan samma spel efter en vecka med +75 miljoner sålda Playstation 5 enheter som plattform,
köpts av cirka 100k Playstation 5 spelare. Om vi är snälla, så innebär det att 400k exemplar av spelet köpts av +75 miljoner Playstation 5 användare den första månaden som jämförelse.
Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att vara marknadsledande inom antal sålda maskiner tycks inte ha någon eller en ringa betydelse för om ett spel kommer att spelas av många spelare eller inte, och detta oavsett om det är hyllat (Astrobot och Indy) eller till och med aktivt politiskt attackerat och nedvärderat (Flintlock).
Måttet "Antal sålda maskiner" är föråldrat, bra att Sony börjat fatta vad Microsoft och Nintendo gör och varför. Frågan är om det kommer att räcka för Sony? Vem vill spela på den framtida Playstation plattformen och vad ska den heta? Playstation 7 eller Playstation Pass Plus Premium 4 teh Players? I don't think so. Det kommer kanske en fysisk Playstation och Xbox till, fast Playstation kommer vara Xbox, däremot vill inte ens spelare på PC ha PSN i och med Stellar Blade släppet.
Vad ska Sony göra åt detta?
Sony som utgivare har nästan inga spelstudios som det kommer spel ur, deras köp av studios är epic fail, de har ingen digital plattform likt Xbox, Epic eller Steam. Sony kan heller inte digital infrastruktur och säkerhet likt Microsoft kan. Sony har ett marknadsledande antal sålda maskiner just nu, med en dålig attach rate för spel, fast i en gammal modell.
Nu har Sony kanske börjat nyktra till och än så länge redovisar bolaget gröna siffror. Frågan är hur länge? När Xbox spel är störst på Playstation i dag?
Många går runt och uttrycker oro över att Xbox inte finns kvar, att Xbox blir en Dreamcast, den oron känner inte jag som investerare och spelare, däremot ringer varningsklockorna och varningsljuset snurrar runt Playstation.
Yay.... Vad tusan har hänt med Playstation? Är det överhuvudena hos Sony som vill krama ur mer slantar?
Kolla försäljningen så fattar du varför. Hade PlayStation och Xbox sålt 1:1 så hade de inte haft råd att göra såna här grejer, men eftersom de utklassar Microsoft i försäljning så känner de att de kan göra som de vill. Vi spelare har gett dem monopol.
+75 miljoner sålda Playstation 5:
Varav cirka 2 miljoner spelare köpt exemplar av kopian Astrobot
De får sänka priset på Astrobot innan jag köper.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Även Stellar Blade har köpts av cirka 2 miljoner spelare. Helt klart underkänt på 75 miljoner sålda enheter. Som jämförelse emellan två "B" soulslikespel, så hade Flintlock: The Siege of Dawn 500 000 aktiva spelare förra året på framförallt Game Pass och (enligt utvecklaren A44, så går spelet bra rent finansiellt tack vare Game Pass. Siffran har dessutom troligtvis vuxit då spelet nu även släpps på Game Pass standard i maj månad.
+28 miljoner sålda Xbox Series enheter, innebär att Stellar Blade spelar i samma division som Flintlock: TSOD. Där Stellar Blade rentav går sämre på Playstation än Flintlock: TSOD gör på Xbox. (Lägg till att Flintlock: TSOD aktivt och omotiverat attackerats politiskt av en viss typ av spelare, i syftet att sänka spelet i fråga). Och Flintlock går definitivt sämre på +75 miljoner Playstation 5 än på +28 miljoner Xbox.
Du gör helt ologiska jämförelser. Du jämför 2 miljoner sålda exemplar till mestadels fullpris med 500K spelare där många spelat via Game Pass?
Spelutvecklare kunde inte bry sig mindre om "attatch rate". Om en spelutvecklare får välja mellan att sälja 2 miljoner till 75 miljoner potentiella kunder eller 1,8 miljoner till 28 miljoner potentiella kunder - vad tror du att de väljer?
"Fem myror är fler än fyra elefanter".
Hur många spelare kommer Stellar Blade ha när det ingått med PS Plus ett tag?
Jag tror de flesta spelutvecklare skulle välja 2 miljoner sålda exemplar framför 500k spelare på mestadels Game Pass alla dagar i veckan.
Spelutvecklare kunde inte bry sig mindre om "attatch rate".
Jaså? Har du frågat alla spelutvecklare om din hypotes är sann?
Om en spelutvecklare får välja mellan att sälja
Apropå "ologiska jämförelser" och det ologiska, så får inte en spelutvecklare välja, det är spelaren med kosing som får välja vilket spel den vill spendera kosing på eller spela genom Free to Play eller hur?
Logiskt då att en spelare får jämföra priset för ett enda spel på Playstation 5 med priset för en tjänst med flera hundra spel att spela på Xbox Series, där Flintlock var ett av spelen och Lies of P var ett annat.
Fyra elefantsnablar är mer massiv snabel än fem myror.
Hur många spelare kommer Stellar Blade ha när det ingått med PS Plus ett tag?
Jag vet inte. Irrelevant fråga om vi ska prata "logiska jämförelser".
Varför ingick inte Stellar Blade på PS Plus Premium à 180 kr/månad på release?
Lies of P,
som imho inte är ett soulslite likt Stellar Blade eller Flintlock: The Siege of Dawn hade över 7 miljoner spelare efter ett halvår i jämförelse med Stellar Blade som möjligen hade 2 miljoner spelare efter ett halvår. Efter sitt första halvår var Lies of P, bortsett från From Softwares soulslike spel det mest framgångsrika soulslike spelet fram till dess och numera ett väletablerat och kommersiellt framgångsrikt spel. Lies of P släpptes till Game Pass på sin releasedag.
7 miljoner spelare på ett halvår är fler än 2 miljoner spelare på ett halvår. Oavsett +75 miljoner sålda PS5 eller 28 miljoner sålda Xbox Series.
Varför tror du att Sony nu (äntligen) ändrar fokus från sålda konsoler till aktiva spelare?
Jag som spelutvecklare skulle hellre vilja ha mitt spel spelandes av 7 miljoner betalande spelare, som pratar om och gör saker relaterade till spelet, än 2 miljoner betalande spelare, i synnerhet om marginalen är tillräckligt god.
Vet du vad marginalen för ett stycken sålt Stellar Blade är? Vet du vad marginalen för ett stycken på Game Pass spelat Lies of P är?
Attach rate säger förövrigt något om hur många spel som en Playstation 5 ägare kan förväntas köpa till sin konsol och ja, måttet är enligt mig förlegat, det var underförstått och en av poängerna i mitt föregående inlägg. Sony tycks ha kommit till samma slutsats (äntligen). Det här är en viktig insikt för Sony, eftersom de likt Microsoft i den gamla modellen inte gjort pengar på att sälja själva maskinen, snarare genom antalet sålda spel per maskin (attach rate).
Sony publicerade spelen Stellar Blade och Astrobot har sålts till omkring 2 av +75 (78) möjliga PS5 ägare. Sony borde inte vara nöjda och är sannolikt inte heller särskilt nöjda i och med skifte av fokus.
"Jag tror att de flesta spelutvecklare skulle välja" 29 miljoner spelade Super Mario Odyssey framför 2 miljoner spelade Astrobot "alla dagar i veckan".
Jag sällar mig till att jag som spelutvecklare skulle välja 7 miljoner spelade Lies of P framför 2 miljoner sålda Stellar Blade och Sony verkar sälla sig till samma trosinsikt.
Frågan är kanske om trosinsikten är sann och rättfärdigad, eller om trosinsikten är falsk och rättfärdigad, eller ingendera?
Kanske är svaret inte kategoriskt relevant, så länge som kosingen flödar in mer än den flödar ut?
Kuriosa:
Första kvartalet i år (2025) har Sony intäkter om lite över 10 miljarder dollar, ett fall om över 24 procentenheter. Microsoft har första kvartalet intäkter om lite över 118 miljarder, en ökning om över 13 procentenheter.
De får sänka priset på Astrobot innan jag köper.
Fler resonerar nog som du gör.
Edit: Kanske borde Sony släppa Astrobot på PS Plus Premium?
Jaså? Har du frågat alla spelutvecklare om din hypotes är sann?
Om en utvecklare är nöjda och gör rejäl vinst med 1 miljon sålda exemplar så finns det ingen anledning att bry sig om spelet nått 2 % av spelarna eller 4 %. En miljon är en miljon.
Varför ingick inte Stellar Blade på PS Plus Premium à 180 kr/månad på release?
Därför att de de flesta i branschen och branschanalytiker inser att det behövs upp mot 100 miljoner abonnenter innan det kan börja löna sig jämfört med att släppa det till försäljning.
7 miljoner spelare på ett halvår är fler än 2 miljoner spelare på ett halvår. Oavsett +75 miljoner sålda PS5 eller 28 miljoner sålda Xbox Series.
Har du några siffror på vilka som tjänade mest på sitt spel? Hade Lies of P-utvecklarna valt Game Pass om de hade vetat hur stor framgång spelet skulle bli? Många av de som väljer en GP-deal är små- och mellanstora studior som kan riskera nedläggning om deras spel misslyckas - då kan det vara skönt med "säkra" pengar oavsett vilket mottagande spelet får vid släpp.
Varför tror du att Sony nu (äntligen) ändrar fokus från sålda konsoler till aktiva spelare?
Därför att mycket av intäkterna nu kommer från F2P-spel, mikrotransaktioner, abonnemang och kunder som fortfarande spelar på PS4 eller PC. Det finns inget som tyder på att de likt Xbox bara kommer redovisa de siffror de kan hitta som ser bra ut i framtiden.
Vet du vad marginalen för ett stycken sålt Stellar Blade är? Vet du vad marginalen för ett stycken på Game Pass spelat Lies of P är?
Nej, berätta. Jag är dock tämligen säker på att Stellar Blade drar in mer vinst per exemplar sålt för 899 kr än Lies of P gör per spelare på GP. Vad tror du?
Kuriosa:
Första kvartalet i år (2025) har Sony intäkter om lite över 10 miljarder dollar, ett fall om över 24 procentenheter. Microsoft har första kvartalet intäkter om lite över 118 miljarder, en ökning om över 13 procentenheter.
Kom tillbaka när du kan jämföra intäkter och (eventuell) vinst mellan PS och Xbox.