Hur kan man förverkliga en riktigt bra idé för ett spel?
Jag har en spelidé jag inte kan släppa. Tyvärr kan jag inte programmera ett spel.
Idén är unik för den relaterar till dig i verkliga livet och den har potential då den även fått bra feedback av folk.
Frågan är bara, vad kan man göra? Många utvecklare har ju själv tusen idéer som Kojima men denna inkorporerar just verkliga livet som jag knappt inte tror ett enda spel gör. Som de säger är idén en pytte liten sak i att förverkliga idén.
Finns det något sätt?
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Du lär dig att göra ett spel. Finns inte mycket annat, såvida du inte har kontakter och pengar och kan anställa någon att utföra det.
Jag har en spelidé jag inte kan släppa. Tyvärr kan jag inte programmera ett spel.
Idén är unik för den relaterar till dig i verkliga livet och den har potential då den även fått bra feedback av folk.
Frågan är bara, vad kan man göra? Många utvecklare har ju själv tusen idéer som Kojima men denna inkorporerar just verkliga livet som jag knappt inte tror ett enda spel gör. Som de säger är idén en pytte liten sak i att förverkliga idén.
Finns det något sätt?
Du förlorar ingenting på att kontakta studior, spelmakare och eventuellt berätta om din ide för dem. Ta chansen, don't sleep on it skäms inte för dina ideer. Man vet aldrig.
9070 XT
9800X3D
Allt beror på vad som krävs för att förverkliga idén, dina ambitioner och kompetenser. Att lära sig utveckla spel själv är en väg att gå. Räcker det att lära sig GameMaker eller Godot för att täcka dina behov i utvecklingen av spelet? Eller ska du satsa på Unreal Engine?
Om du inte programmerar, så kanske du skriver eller designar? Om inte så behöver du antingen hyra in den kompetensen eller forma ett team som brinner för idén lika mycket som du gör (för jag antar att du inte vill betala lön).
Det finns många om och men kring den här frågan.
Du lär dig att göra ett spel.
Hallå där, vad menar du?
Men så klart då uberpwnage är en moderator så blir det den mest upptummade posten, hur brysk den än var. Det säger det mesta OP. Du måste hålla med om de i rang ovanför dig tills du bestämmer över dem Tyvärr så livet ser ut. Överallt, även här.
9070 XT
9800X3D
Varenda programmerare har oändligt med projekt de skulle vilja utföra, dock så finns det väldigt sällan tid till detta då man har jobb / familj. Att få en utvecklare att delta i något annat är nog näst intill omöjligt, dvs så länge det inte är ett väldigt speciellt project och / eller ger väldigt bra betalt. Dessa personer tjänar ofta väldigt bra och värderar fritid betydligt högre än annat.
Allt beror på vad som krävs för att förverkliga idén, dina ambitioner och kompetenser. Att lära sig utveckla spel själv är en väg att gå. Räcker det att lära sig GameMaker eller Godot för att täcka dina behov i utbecklingen av spelet? Eller ska du satsa på Inreal Engine?
Om du inte programmerar, så kanske du skriver eller designar? Om inte så behöver du antingen hyra in den kompetensen eller forma ett team som brinner för idén lika mycket som du gör (för jag antar att du inte vill betala lön).
Det finns många om och men kring den här frågan.
Som jag tolkar det så är det en ide, en story, en blivande manusförfattare? Känns som det är en bristvara med alla usla storys.. Kontakta studior. Finns många i vårat land bara. Där har du ju bara det gratis. Försök få någon slags support och eventuellt en mentor eller/och få följa med på respektive studions jobbbeskrivning för en dag. När jag var ung fanns det pryo och prao, vet inte din ålder dock.
Finns så många möjligheter och tro på dig själv. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Självförtroende, sälj dig själv, vet att det gynnar de talanglösa ofta men tyvärr så det ser ut för det mesta. Någon kommer se vad du vill ha sagt till slut.
9070 XT
9800X3D
Alwas Awakening är gjort av svenskar. Som jag fattar det var det en person som kom på idén och skrev ett designdokument - sen jagade en programmerare, pixelartist och bandesigner och kompositör. Vet inte hur finansieringen kom till, kanske kickstarter?
Han började iaf med att tydligt formulera vad spelet skulle vara, och vilka saker som behövde göras.
Sen kollade han vilka som ville vara med
Edit*
Så alltså om du vill göra något av den är det till fördel att få ner det på papper/dokument.
Och göra basic designidéer på nån slags moodboard typ i Leonardo eller photoshop eller något gratisprogram. Ska se ut så här (screenshots, egna bilder, foton) och handla om att göra x och y.
Kort sagt - designa spelet övergripande. Om du själv kan rita/göra musik/ skriva så kan du ha med exempel i din "prototyp"
Den är till för att få ner dina tankar till något konkret och för att kunna få utomstående att hänga med mer exakt hur du menar (eller att själv förankra sitt arbete i så du kommer ihåg om ett år typ)
Edit 2*
Finns tre till exempel att ta inspiration av:
1. Cave Story - herrn som skapade det skapade allt, men bara en sak i taget (programmering, grafik, design och musik). Han byggde till och med verktyget han skapade musiken i.. men det är ju ganska extremt.
2. The Messenger - skaparen började själv - sen en bra bit på vägen tog han in proffshjälp i åtminstone grafiken. Finns till och med inlagt i en metastory i spelet som är fascinerande.
3. Hollow Knight - personer som hittade varandra i ett gamejam (väldigt simpel prototyp) men byggde vidare på det - tog in person för musik senare
Hallå där, vad menar du?
Men så klart då uberpwnage är en moderator så blir det den mest upptummade posten, hur brysk den än var. Det säger det mesta OP. Du måste hålla med om de i rang ovanför dig tills du bestämmer över dem Tyvärr så livet ser ut. Överallt, även här.
Var väl inte särskilt bryskt, snarare verklighetsförankrat.
Alla kreativa branscher är överfyllda med "idea guys", men om man inte har sjukt mycket pengar att strössla runt eller redan är ett känt namn/connections så handlar det i slutändan oftast om att man får kavla upp ärmarna och själv göra jobbet. Se vad som är realistiskt, vilken spelmotor som kan passa osv osv. Det finns mängder med alternativ även för de som inte kan koda, men även med ett "enklare" alternativ som t ex RPG Maker kräver det ändå väldigt mycket arbete för att få ut något vettigt.
Var väl inte särskilt bryskt, snarare verklighetsförankrat.
Visst kanske, men ta inte ifrån någon med drömmar och ideer sin dröm redan på det här stadiet? Men det är ju typiskt, kanske typiskt svenskt dessutom? Ingen ska tro att de är något. Påminn om alla svårigheter istället för att uppmuntra.
9070 XT
9800X3D
Visst kanske, men ta inte ifrån någon med drömmar och ideer sin dröm redan på det här stadiet? Men det är ju typiskt, kanske typiskt svenskt dessutom? Ingen ska tro att de är något. Påminn om alla svårigheter istället för att uppmuntra.
Ja, eller så kan han ju, som @uberpwnage2.0 föreslog, faktiskt lära sig och faktistk förverkliga sin dröm.
Sjuk tanke, jag vet.
Ad hoc addendum
Man har antingen fett med pengar eller så lär man sig göra spel.
Pröva att be något företag som Game Ace om en offert, de kan göra ett helt spel åt dig, men det är ungefär som att hyra en hel studio, lär kosta en del. Sen finns det frilansande spelutvecklare, och det lär i slutändan kosta en hacka det också.
Så mest rimligt är att helt enkelt lära sig själv, många spel har gjorts på det viset. Man lär sig och gör det mest själv och betalar sen andra ur egen fick för att göra sådant man inte kan själv. Finns inga genvägar, förutom pengar då som är en genväg för det mesta i livet.
Nu tror jag att du läser in mer än jag faktiskt skrev. Jag tycker att det är schysst att ge konkreta råd när de efterfrågas, snarare än falska förhoppningar.
Att realistiskt tro att man som random snubbe ska pitcha en idé till en spelstudio och få dem att göra verklighet av ens idé är som att ha som mål att bli ekonomiskt oberoende med planen att vinna på lotto. Visst, det kan gå, men sannolikheten är ju inte direkt jättehög.
Blir det inte lite paradoxalt, det du säger? Att uppmuntra någon att lära sig mer och faktiskt genom det kunna förverkliga en spelutvecklardröm går väl lite diametralt motsatt jantelagen? Sen kan det säkert vara svårt, men alla resor framåt och chanser i livet är inte nödvändigtvis lätta, det behöver inte betyda att man inte ska ta dem. Jag personligen tolkade inte det Uber sa som något sådant i alla fall.
Spelskapande är mångfacetterat, och det finns ju faktiskt en rad exempel på lyckade enmansprojekt i spelvärlden. Någonstans började de personerna också lära sig.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Kan bara säga att jag känner flera som blev teamet bakom Pixar på nittiotalet, andra som är i olika studios så jag är inte helt grön och vet vad som krävs. Om någon minns CETE eller Jack the Hat någonsin som läser denna posten nu eller i framtiden så förstår ni. (fanns bara en annan svensk vad jag vet med där så chansen är nog inte stor. Sent åttiotal till decennieskiftet cirka).
9070 XT
9800X3D
Nu back to topic: (frågan förtjänar bättre än så här.)
Hur kan man förverkliga en riktigt bra idé för ett spel?
Finns det något sätt?
9070 XT
9800X3D
Låter "intriguing" att få en genial ide så där, jag vet hur det känns, förstår dock inte riktigt sista meningen- "Som de säger är idén en pytte liten sak i att förverkliga idén" Kan du utveckla utan att avslöja för mycket?
Men tyvärr lever vi inte i tider där ens någon annan blir intresserad, inte ens på en sån här site. Det är realiteten, så jäkla trist. Men förmodligen sant. Du skulle kommit med det här för förtio år sedan. Håll på dina tankar och ideer, de kommer komma till nytta någon gång när du minst anar det.
9070 XT
9800X3D
Skriv en bok eller novell om det, alltså som att du skriver en historia om dig själv i tredjeperson där alla detaljer framgår om konceptet men även tillväga gångssättet I skapandet. Då behöver du göra research hur det rent praktiskt ska utföras och därmed lär dig processen teoretiskt vilket kan kännas lättare än att faktiskt utgöra projektet. Alternativt skriver du endast ned alla detaljer i spelkonceptet du kan som en redogörelse, tänk som ett patent, men det viktiga är att det är dokumenterat.
Då har du i framtiden ett daterat bevis på att du hade idéerna och det kan kännas lättare att försöka sprida dina tankar om du vill hitta samarbeten. Stöld av idéer kan alltid hända ändå men då kan det iaf finnas en chans att du kan få rättelse i efterhand.
En annan fråga som är mer ideologisk är vad som är viktigt här? Att kapitalisera på idén eller att det skapas ett konstverk?
Alltså, i slutändan är det ändå så att du måste lära dig göra det själv med eller utan "personal" eller betala någon annan som gör det åt dig, det finns inget annat sätt. Det kan låta hårt, men det är ju det enda svaret, annars blir det bara dagdrömmar. Det är vad uberpwnage2.0 skriver.
Jag har snart gjort spel i 20 år, där en stor del av åren varit egna. Det hade inte gått om jag bara hade en rolig idé, men inte visste hur den skulle kunna utföras. Nu kan jag inte programmera, men andra kan, själv kan jag komma på massa saker, rita lite, fixa lite med ljud, bygga banor m.m..
Just det, jag känner också en massa personer som vill göra sina egna spel, som också jobbat med spel lika länge eller längre än jag, men de kan inte göra det ändå, för att någon del saknas.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag hade själv en massa idéer för spel när jag var ung.
Slutade med att jag pluggade dataspelsutveckling på högskolan, för några år sedan.
Så att "lära sig att göra ett spel" är ju faktiskt ett bra råd. Och man behöver inte nödvändigtvis gå den akademiska vägen för att lära sig.
Jag hade själv en massa idéer för spel när jag var ung.
Slutade med att jag pluggade dataspelsutveckling på högskolan, för några år sedan.
Så att "lära sig att göra ett spel" är ju faktiskt ett bra råd. Och man behöver inte nödvändigtvis gå den akademiska vägen för att lära sig.
Den "akademiska vägen" kan ju annars vara ett bra tips. Det finns säkert jättemånga elever på högskolorna som lär ut dataspelsutveckling som kan raggas upp till att hugga tag i någon annans idé.
Kanske som ett uppsatsämne eller bara för skojs skull?
Viam inveniam aut faciam
Finns det något sätt?
Kanske din ide skulle gå att förverkliga i ett spel som redan finns i form av att göra en mod? Finns ju en hel del spel som är riktigt modvänliga som går att göra om till vad som helst nästan tex arma 3 / reforger
Det finns ju inga idéer som känns så bra som dem man kommit på själv.
Problemet med idéer är ju att det alltid låter bättre i huvudet än hur de faktiskt kommer ut. Sen är det inte sällan du får göra ett spel på spelmotorns villkor (och dina begränsade kunskaper) snarare än att göra spelet fritt precis som du tänkt dig. Finns flera bra artiklar om det.
Exempelvis
J. R. Whitson. (2018). Voodoo software and boundary objects in game development: How developers collaborate and conflict with game engines and art tools.
I denna studie undersöker Whitson hur spelutvecklare samarbetar och hanterar konflikter när de arbetar med spelmotorer och konstverktyg. Hon introducerar begreppet “voodoo software” för att beskriva hur utvecklare ibland upplever att programvaran beter sig på oförklarliga sätt, vilket kan påverka samarbetet och arbetsflödet. Genom att använda teorin om “boundary objects” från vetenskaps- och teknikstudier (STS) belyser hon hur dessa verktyg fungerar som samordnande objekt i utvecklingsprocessen.
Spelutveckling sker hela tiden i kompromiss med hur väl du kan hantera spelmotorn. Undrar om man inte får döda 5-10 småidéer om dagen just för att verktyget inte vill samarbeta på det sätt man tänkt. Eller för att man inte är tillräckligt skicklig och har tänkt rätt ifrån början. Nu inmålad i ett hörn får man göra det bästa av situationen.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Du förlorar ingenting på att kontakta studior, spelmakare och eventuellt berätta om din ide för dem. Ta chansen, don't sleep on it skäms inte för dina ideer. Man vet aldrig.
Visst kan man förlora på det. Risken är att de tackar nej men senare snor idéen till sig själva.
Forumets Mega Drive-expert!