Downtown Nekketsu March Super-Awesome Field Day! – Flerspelarfest för fyra!

Downtown Nekketsu March Super-Awesome Field Day! – Flerspelarfest för fyra!

I den direkta uppföljaren till superklassikern “Downtown Nekketsu Story” fortsätter rivaliteten mellan skolorna... Häng med när vi synar pixlarna på det mest populära Kunio-spelet i Japan!

Det här spelet är en del av retrosamlingen “Double Dragon & Kunio-kun Retro Brawler Bundle”. Samlingen är släppt till Playstation 4 och Nintendo Switch.

Ursprunglig konsol: Famicom (japanska NES)
Utvecklare: Technōs Japan
Genre: High school battle royale
Release: 1990

Efter den episka fajten med “Double Dragon”-bröderna i hallkorridoren och sedan den avgörande striden på skoltaket mot Reiho-skolans Yamada så slutade “Downtown Nekketsu Story” (“River City Ransom”) på ett minst sagt tillfredsställande sätt. Nu har Reiho-skolans nya elevrådspresident Tōdō kallat alla high schools i staden till en gemensam sportfestival för att börja om på ny kula, men sanningen är snarare den att han – via fyra helt livsfarliga “sportgrenar” – tänker förgöra de andra skolorna en gång för alla...

Reiho har samlat ihop några av de värsta busarna och de kommer att gå upp emot Kunios Nekketsu-skola, Rikis Hanazono-skola samt Gōda och hans lag. Upplägget är att de fyra skolorna alltså tävlar i fyra grenar och poäng utdelas beroende på placering i varje gren, samt att man kan samla bonuspoäng genom att ge motståndarna ohemult med stryk (så klart!). De fyra grenarna som erbjuds är;

Kapplöpning runt stan – vem kan kuta runt stan snabbast?! Här får vi springa genom parker, någons hus (?!) och rätt ner i kloaken innan vi är tillbaka på skolområdet och kan nå mållinjen! Kapplöpningen är riktigt svår, men har man tur kan man få tag på nåt schysst tillhygge och slå motståndarna medvetslösa så de drunknar i kloaken... Då blir de diskvalificerade och får noll poäng!

Hinderbanan – liknar kapplöpningen, men här är det mer fokus på plattformshoppande med trampolinhopp, ta sig förbi rullband och någon slags rosa pool (som sannolikt inte är hälsosam att bada i). Hinderbanan är betydligt kortare än kapplöpningen och lite enklare att vinna, men inte riktigt lika rolig.

Slå-sönder-bollen-spelet – Ja... hur tusan ska man beskriva detta? I denna grenen delar skolorna upp sig två-mot-två och målet är att klättra upp för en stång och slå sönder en boll som hänger där, samtidigt som man försöker undvika att inte bli brutalt misshandlad med diverse knytnävsslag och tillhyggen av motståndarna. Det är verkligen jättekonstigt och känns oftast ganska slumpmässigt vem som lyckas spräcka bollen till slut, men jag antar att det därför passar väl in i ett Kunio-spel.

Äh-nu-slutar-vi-låtsas-att-det-här-är-riktiga-sporter... SISTE MAN PÅ BENEN VINNER – japp, avslutande grenen är helt enkelt en gammal hederlig battle royale på en gympamatta där det gäller att slå de andra medvetslösa innan du själv blir blåklockad! För den som redan spöat cirka 10 000 skolelever i “Downtown Nekketsu Story” är det givetvis en smal sak att misshandla motståndarna sönder och samman. Vill man inte använda nävarna går det bra att bli kreativ med ett bildäck – eller varför inte ett par tunga hantlar? Möjligheterna äro oändliga, som man säger. Som den legendariska Björn Ranelid en gång sa, fast här i ett modifierat och Kunio-spetsat citat:

Vi går långt för att se ett mirakel,
och märker inte att det finns nära,
i ett Kunio-spel i vår spelkonsol

Ja, långt före Nintendo skapade minispels-bonanza i “Mario Party” kom alltså Technōs Japan här med sin alldeles egna fritolkning av skolidrott. Det är lätt att se varför detta är det mest klassiska Kunio-spelet i Japan då det bjuder på alldeles utomordentlig, rå och oförfalskad spelglädje i flerspelarläget (som stödjer upp till fyra spelare! På åttabitars-Nintendo!). Att kämpa med alla medel för att samla ihop flest poäng blir ofta väldigt spännande, särskilt som ett gäng extra-utmärkelser med bonuspoäng utdelas innan den slutgiltiga prisceremonin!

Samtidigt, med ögon hämtade från 2025, så går det ju inte heller att förneka att spelets ynka fyra grenar känns ganska lite och, tja, lite.

Att springa igenom dem tar inte lång stund och även om det går att spela om åtskilliga gånger utan att tröttna så finns det kanske inte så mycket att hämta här, i singelspelarläget. På det stora hela är det dock ett habilt och trevligt tillskott till det stora Kunio-kun-biblioteket till Famicom. Jag vet också att det finns ännu en rak uppföljare till detta spelet med det omöjliga namnet “Surprise! Nekketsu New Records! The Distant Gold Medal” och det kommer bli mycket intressant att se om den titeln förfinar det här minispelskonceptet ytterligare.

Kämpa, kämpa Kunio-kun!

Downtown Nekketsu March Super-Awesome Field Day!
3
Bra
+
En väldigt fri tolkning av konceptet skolidrott
+
Hysteriskt gameplay, hysteriskt roligt
+
Multiplayer för upp till fyra, samtidigt!
-
Trots allt bara fyra, ganska korta grenar
-
Poängsystemet är lite för hysteriskt oberäkneligt ibland
-
Nämnde jag att spelet är hysteriskt? För det är det, på gott och ont...
-
Inte så mycket att hämta här för ensamspelaren
Det här betyder betygen på FZ

Det här är #8 i min recensionskavalkad av Kunio-spel, övriga delar hittar du här!

Härnäst: Kunio och de andra skolungdomarna deltar i en teaterföreställning om Japans Edo-period! I “Downtown Special Kunio-kun’s Historical Period Drama!” så expanderas det fria slagsmålsupplägget från “River City Ransom” och erbjuder helt enkelt mer, mer MER AV ALLT! Detta är ytterligare en del i Kunio-serien som aldrig tidigare släppts på engelska, så det ska bli spännande att se om titeln kan leva upp till förväntningarna!

Medlem

80-talet var en annan tid i skolidrotten kanske - jag var inte med
Eller sporten allmänt. Kollade på gamla matcher i engelska ligan där smäll på käften resulterade i att dommaren krävde en handskakning mellan spelarna i fråga. Gula kort var det inte tal om

Skrivet av AdamMK:

80-talet var en annan tid i skolidrotten kanske - jag var inte med
Eller sporten allmänt. Kollade på gamla matcher i engelska ligan där smäll på käften resulterade i att dommaren krävde en handskakning mellan spelarna i fråga. Gula kort var det inte tal om

Andra tider! Kan man säga

HEJ FZ! Jag uppskattar att ni gillar denna text så mycket att det är andra gången den lyfts på löpet nu...

Nej, men skämt åsido, jag fattar att det är svårt att hålla isär alla dessa omöjliga speltitlar. Men denna har ni redan lyft. Det är #9 "Kunio-kun's Historical Period Drama" som är nästa del att lägga upp.

Ganbatte, Kunio-kuuuuuuuunnhh!!

Redaktör
Skrivet av Sebastian Lind:

HEJ FZ! Jag uppskattar att ni gillar denna text så mycket att det är andra gången den lyfts på löpet nu...

Nej, men skämt åsido, jag fattar att det är svårt att hålla isär alla dessa omöjliga speltitlar. Men denna har ni redan lyft. Det är #9 "Kunio-kun's Historical Period Drama" som är nästa del att lägga upp.

Ganbatte, Kunio-kuuuuuuuunnhh!!

Oops! Fixat. Tack!

signatur
1
Skriv svar