Sämsta namnet på produkt, företag eller varumärke?
Företag, produkter och varumärken finns det många. Somliga har bra namn. Andra har namn som känns dumma, roliga eller bara fullständigt obegripliga. Har du några favoriter som du tycker är extra dåliga?
Ett namn som jag reagerar på varje gång jag ser det är Lynk & CO. Det är väl någon slags elbilsmärke, men det låter mer som fesljummen donken-meny med kattkött, alternativt en skrikig serietidning från Disney. Kort sagt inte något som jag vill lägga stora pengar för att köra runt i.
Så, vilka namn stör du dig på? Eller skrattar åt?

(Bilder genererade med AI Studio, om nån annan vill ge sig på att generera "produktbilder")
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Hade man inte kunnat få riktiga bilder på Lynk & CO så man ser det i rätt kontext?
Hade man inte kunnat få riktiga bilder på Lynk & CO så man ser det i rätt kontext?

Trenden som var stor för fem, tio år sedan. Allt som heter 4 U eller ”by”. Nails 4 U, Hår by Josefine.
Kanske inte det sämsta, sett ur internationellt perspektiv, men bland de mest misslyckade är ända att Honda släppte en bilmodell (numera Jazz) under namnet F*tta. Dessutom med den fantastiska sloganen "liten utanpå men stor när man kommer in".
Research är viktigt!
Konsolgubbe
Bra tänkt! Lade till en i trådstarten nu.
Kanske inte det sämsta, sett ur internationellt perspektiv, men bland de mest misslyckade är ända att Honda släppte en bilmodell (numera Jazz) under namnet F*tta. Dessutom med den fantastiska sloganen "liten utanpå men stor när man kommer in".
Research är viktigt!
Just ja, den var fantastiskt! 😅 Hade absolut kunnat köpa en sådan bara för the lols!
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
<Uppladdad bildlänk>
Den där är ju väldigt bra
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Research är viktigt!
Jag kör en Honda Jazz och i vissa delar av världen döpte de om den från Fitta till Fit
1# FZ Troll
Nothing Phone tycker jag är ett ganska dåligt namn. Kasst är även Surface Laptop/Pro Copilot PC, som blir förvirrande när de redan har flera generationer av Surface Pro/Laptop.
Xbox Series tycker jag funkar även om det är ett mycket tråkigt namn, däremot är Xbox One troligtvis det sämsta namnet någonsin.
Till sist har vi det utsökta spelet med sämsta namnet på svenska: 🐷

"Dolmen" var ju en smula olyckligt som spelnamn här i Sverige. Men redaktionen var nöjd!
Sen har vi "Locum": det är väl inget fel på namnet, men reklamkampanjen är hål i huvudet.

Och så får vi inte glömma Mr Fitta Gym. Brittiskt, och för massa år sen hade de en disclaimer på siten åt oss nordbor i stil med "Tack så jävla mycket för att ni säger till, men vi vet så sluta tjata!". Ungefär.
<Uppladdad bildlänk>
Det där är förvisso ett parodimärke i GTA-universumet.
Forumets Mega Drive-expert!
<Uppladdad bildlänk>
Fast det där är ett påhittat varumärke i GTA-varlden just för den komiska effekten, och de flesta amerikaner läser det inte lika lätt som vi gör.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Århundradets sämsta namn enligt mig:
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fc...
Tyckte den här var lite kul. Det är inget spel som jag spelat men jag föreställer mig uppföljaren: Infinite Undiscovery: Unknown Eternity och expansionen Echoes of the Nameless Ascension eller något i den stilen. På så sätt har vi fått med allt som låter coolt.
https://www.kickstarter.com/projects/runker/runk20
En power bank som heter Runk. Blir nog fnissigt om den släpps i Sverige.
Fast det där är ett påhittat varumärke i GTA-varlden just för den komiska effekten, och de flesta amerikaner läser det inte lika lätt som vi gör.
Jojo, tyckte den var passande i sammanhanget. Okej då, en till spelrelaterad: Custom firmware till retro handhelds som heter KNULLI
Jojo, tyckte den var passande i sammanhanget. Okej då, en till spelrelaterad: Custom firmware till retro handhelds som heter KNULLI
<Uppladdad bildlänk>
Får mig att tänka på Knull från Marvel.
När man kollade på Venom: The Last Dance och namnet kom upp för första gången så gick det inte att undvika att små fnittra lite.

I gitarrvärlden är Ibanez ganska ökända för sina hopplösa namn, särskilt jämfört med konkurrensen:
Gibson Les Paul
Fender Telecaster
Ibanez RGDR4527ET-NTF
Krävs inte jättemycket kunskap för att dechiffrera deras namn men såväl för överblick som marknadsföring är de helt hopplösa. Lyckligtvis har de på senare år börjat korta ned modellnamnen.