Embracer byter namn, har tio AAA-spel under utveckling
Embracer är sämst. Vaför måste alla svenska spelbolag vara piss.
Svenska Spel är ju bra
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Det går snabbt i hockey. Alla älskade Embracer och deras strategi, och det med vetskapen om att de handlade studios för lånade pengar. Men då var lånade pengar inga problem. Sen vände det ekonomiska läget, dealen med Saudi gick inte igenom att dominobrickorna föll. Embracer blev stora skurken.
Jag har inga tvivel om att Embracer/Fellowship lyckas vända detta, de är på god väg. Men det är klart att hela resan slutade olyckligt för många studios.
Det går snabbt i hockey. Alla älskade Embracer och deras strategi, och det med vetskapen om att de handlade studios för lånade pengar. Men då var lånade pengar inga problem. Sen vände det ekonomiska läget, dealen med Saudi gick inte igenom att dominobrickorna föll. Embracer blev stora skurken.
Jag har inga tvivel om att Embracer/Fellowship lyckas vända detta, de är på god väg. Men det är klart att hela resan slutade olyckligt för många studios.
Jao, det som inte dödar en gör en starkare. Jag tror tidigare Embracer har lärt sig enormt mycket och Fellowship kommer för eller senare bli bra.
Tror på nytt namn och nya tag.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Förstår faktiskt inte det enorma hatet Embracer får.
De handlar med lånade pengar, ja. Det gör ALLA företag. Inte så att de sitter med 300 miljoner på banken som de tar ut i en bankomat när det ska köpas upp en spelstudio.
Dealen med Saudi var, som jag förstått det, redan överenskommen om med en handshake deal, men sen drog sig Saudi-parten ur bara några timmar innan det faktiska påskrivandet. Embracer verkar ju i efterhand ha agerat lite som att dealen redan var igenom innan den faktiskt skrivits på, vilket man helt klart kan ifrågasätta visheten I. Men misstag sker.
Det är såklart tråkigt att flera studios behövde stängas på grund av detta. Men vet inte vad ni väntar er? Att Embracer ska falla på svärdet och gå i konkurs frivilligt istället för att försöka rätta till skutan? Det är ju bara inte realistiskt.
Embracer har alltid haft en uttalat hands-off approach med sina spelstudios, men de är ändå ett företag som måste gå med vinst för att växa. Jag kan tänka mig att det säkert påverkat ett och annat spel som kanske hade behövt några månader till i ugnen men som skyndats ut på marknaden istället. Sånt suger ju såklart, men det är bara branschens verklighet.
Man får också tänka på här att din favoritspelstudio säkert inte är en perfekt, väloljad maskin som hade släppt bara 10/10 spel gång på gång om inte big, bad Embracer hade gått in och tvingat dem att släppa sina spel halvfärdiga.
Angående aktiepriset så har det helt klart sjunkit, men en stor del av sänkningen har att göra med att de nyligen knoppade av Asmodee, vilket såklart sänkt företagets värde en del.
Ja, jag inser vilken apologet jag låter som. Ja, jag äger aktier i Embracer. Men det betyder inte att jag har fel