Clair Obscur: Expedition 33 - En fantastisk berättelse i obalans

Medlem
Clair Obscur: Expedition 33 - En fantastisk berättelse i obalans

Världen är ack så vacker, om än något tom.

Under den förhistoriska period som i folkmun kallas för Facebooks storhetstid kunde användarna på sin Facebook-profil välja att fylla i sin civilstatus. De flesta nöjde sig med något av de binära alternativen: singel eller upptagen. Men inte alla. Somliga - i synnerhet de som inte kunde få nog av drama i sina liv - valde alternativet it’s complicated.

Clair Obscur: Expedition 33 får mig att tänka på den här statusen - it’s complicated - så väl som på de drama-hungrande personer som använde den. Min relation till Clair Obscur är nämligen just komplicerad - och det beror till stor del på att Clair Obscur, liksom sagda individer, hungrar efter drama. Inte nog med det. Spelet formligen vältrar sig i melodrama och illa hanterade trauman. Ibland träffar det helt rätt, som en emotionell käftsmäll - andra gånger är den ludonarrativa dissonansen nästan skrattretande, som när en karaktär på bråkdelen av en sekund pendlar från att sörja sina bortgångna vänner till att fnittra av hysterisk förväntan inför en livsfarlig strid.

Just ordet dissonans återkommer ofta till mig under spelsessionerna. Det beror delvis på att Clair Obscur: Expedition 33 är ett spel som vågar ta ut på svängarna - och det applåderar jag. Det är uppfriskande att se en spelstudio göra precis det spel som de vill göra, utan vare sig kompromissa eller ursäkta sig. Tyvärr uppstår här också viss friktion då vitt skilda teman, genres och spelmekaniker försöker samsas under ett och samma tak.

Ett av de områden som jag upplever mest frustration med är Clair Obscurs nästan överdrivet komplexa stidssystem. Här finns bland annat trettiotalet unika förmågor för varje spelbar karaktär, vilka i sin tur blir starkare eller svagare beroende på andra system som också är unika för respektive karaktär. Därtill finns olika element som eld, vatten och jord att ta hänsyn till, liksom sköldar, styrkeparametrar och en hel del annat. Kort sagt krävs en doktorsavhandling i stridssystem för att inte bli överväldigad. Mitt största problem med stridssystemet återfinns emellertid i spelets marknadsföringsmaterial, där striderna framställs som torodningsbaserade - något som inte är helt sant. Striderna kräver nämligen att jag lär mig att hantera snabba och soulslike-doftande quick time events för såväl attacker som försvar - annars är jag chanslös inför spelets lite svårare fiender. Till följd av detta blir soffspelandet som undertecknad hade sett fram mot avsevärt mycket svettigare än planerat. Därför dröjer det inte heller längre förrän jag suckar djupt varje gång det är dags för en ny batalj.

Ett stidssystem som i mitt tycke vill för mycket, i synnerhet för att lämpa sig i ett turordningsbaserat spel.

Om striderna ofta känns som ett stressmoment, så bjuder spelets värld på mer ögongodis än hjärtklappning. Allt från natur och arkitektur till karaktärer och fiender är detaljrikt, färgstarkt och fantasieggande. Tyvärr förtas upptäckarglädjen något av att världen stundtals känns mer som en vacker kuliss* än någonting levande - och där utforskande sällan belönas med annat än billig loot eller i bästa (värsta?) fall mötet med en extra svår boss. Eftersom spelet är relativt linjärt innebär det här emellertid inget större problem; men visst hade det varit roligt om det fanns fler anledningar att ta fingret från sprint-knappen.

Trots nämnda problem finns det också områden där Clair Obscur fullkomligt briljerar - inte minst i hur det framför sin berättelse. Alltsammans börjar förvisso med ett intro som för mig kändes mer krystat än emotionellt, men successivt - nästan utan att jag märker det - griper det tag om mig. I spelets första halva förekommer förvisso aningen för mycket mysterie- och spänningsbyggande av typen “karaktärer som vägrar kommunicera, utan bara antyder vad de verkligen vet”, men det är lätt att förlåta då spelets andra hälft är riktigt stark och tankeväckande. Spelets avslutning är dessutom riktigt mäktigt, med två vitt skilda slut som båda svider i hjärtat. Hur jag än väljer känns det som om jag sviker någon - inte minst mig själv. Och hur jag än gör känns alltsammans på något vis bitterljuvt och rätt.

En stor del av berättelsens slagkraft ligger i dess huvudpersoner och hur de porträtteras. Framförallt är röstskådespelet osedvanligt skickligt med karaktärer som känns ovanligt levande. De stakar sig, kommer av sig och de darrar på rösten. Härligt! Se därför till att avsätta tid för att umgås och samtala med dem varje gång du stannar till i ditt camp! Att se dem utveckla sina relationer till varandra är en av spelets stora behållningar. Ofta gränsar samtalen till det ostiga, men aldrig till den grad att de blir plågsamma.

Invid lägerelden fördjupas relationer samtidigt som den som är trött på att strida får andas ut.

Spelets ljudbild bidrar även den starkt till upplevelsen. Kring spelets soundtrack känner jag mig emellertid kluven. Å ena sidan är musiken fantastisk, å andra sidan är det svårt att inte bli distraherad av (och lite trött på) de svängande tonerna och återkommande opera-sångerna. Kort sagt skulle jag ha uppskattat om bakgrundsmusiken i vissa moment hade varit något mer nedtonad.

Sammantaget är Clair Obscur: Expedition 33 ett spel som är svårt att inte rekommendera. Nog för att jag skulle ha önskat ett något enklare stridssystem och en mer levande värld, men i slutändan är berättelsen stark nog att bära mig genom de mest tröstlösa av strider.

Betyget landar i en väldigt stark trea. Ibland snuddar det vid en fyra, men irritationsmomenten är i slutändan aningen för många.

*

*Att det känns som en kuliss är måhända tematiskt passande, sett till var alltsammans utspelar sig. Men ändå lite tråkigt.

Clair Obscur: Expedition 33
3
Bra
+
Välberättat och hjärtskärande
+
Fantastiska röstskådespelare
+
Oerhört vacker värld
+
Ett stridssystem med oändliga valmöjligheter ...
-
... som tyvärr överskuggas av frustrerande quick time events
-
En inledning som känns något krystad
-
Världen känns stundtals som en kuliss
Det här betyder betygen på FZ

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Releasehästryttare

Räckte det med en gång eller kommer du spela om det ?

bild orelaterad:

Medlem
Skrivet av Devan:

bild orelaterad:

https://i.imgur.com/ArcbxZJ.jpeg

Bra fråga! Jag vet inte, men det är möjligt att jag måste bränna igenom det igen om något år. Tror att jag missade ganska mycket, plus att jag är nyfiken på att se hur jag reagerar på saker när jag vet mer om världen.

Fräsig bild. Känns tryggt att veta att Maelle är som alla andra tonåringar, med toalettspegel-selfies

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Devan:

bild orelaterad:

https://i.imgur.com/ArcbxZJ.jpeg

Är det du?! COolt!

Medlem

Stridssystemet är en av höjdpunkterna i spelet enligt mig, och då är jag normalt sett ett stort fan av klassiskt turbaserat. Det finns så många olika sätt att utnyttja karaktärernas förmågor. Att kunna parera/ducka i realtid och sen göra en motattack är ett lysande system och det är perfekt balanserat, inte för svårt och inte för lätt.

Musiken är bland det bästa jag varit med om, kanske rent av tar över tronen från FF7. Passar så perfekt in i spelet och bygger en enorm stämning.

För mig är spelet solklart 10/10 och ett av dom bästa spelen jag någonsin spelat, förmodligen topp 3 tillsammans med FF7 och FF10.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Stridssystemet är en av höjdpunkterna i spelet enligt mig, och då är jag normalt sett ett stort fan av klassiskt turbaserat. Det finns så många olika sätt att utnyttja karaktärernas förmågor. Att kunna parera/ducka i realtid och sen göra en motattack är ett lysande system och det är perfekt balanserat, inte för svårt och inte för lätt.

Musiken är bland det bästa jag varit med om, kanske rent av tar över tronen från FF7. Passar så perfekt in i spelet och bygger en enorm stämning.

För mig är spelet solklart 10/10 och ett av dom bästa spelen jag någonsin spelat, förmodligen topp 3 tillsammans med FF7 och FF10.

Stridssystem skulle jag nog ha lärt mig att tycka om, om det inte hade varit för att man var tvungen att parera och ha sig i realtid. Alldeles för svårt för mig som har extremt dålig tajming och föredrar chill. Övriga system där alla karaktärer var tämligen unika var egentligen väldigt intressanta - men eftersom jag redan avskydde striderna blev det mindre roligt att leta kombos och synergier. Men smaken är bekant som baken.

Kort sagt lyckades spelet på något märkligt sätt kombinera en story och lore som jag ville veta mer om med gameplay som inte klickade. Sjukt jobbigt

signatur

Medlem

Är nog en svag 2a för mig. Världen dom målar upp är mest en statisk kuliss, combaten blir riktigt enformig en timme in... Storyn är i grunden ganska cool men inte mer än så. Och sen att allt är bedrövligt drar ner spelet ofantligt. Ett riktigt mediokert spel.

Edit... Håller med om att musiken höll riktigt hög standard genom hela spelet.

signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Ponny

Tack för recensionen! Kul, har efterfrågat medlemsrecensioner på just detta då min egen "3 av 5" stack ut. Och nu satte du också 3 av 5. Nåja! Håller med om mycket. Det där melodramatiska står mig ibland upp i halsen, men det finns verkligen partier som griper tag. Striderna vill jag hissa, men förstår lite vad du menar: de är kanske inte vad man tror att de är. Snarare än ett turordningsbaserat spel är det ett spel som handlar om tajming och rytm. Det är lätt att ha andra förväntningar.

Och jo, sällan har jag hållit inne "spring"-knappen så mycket som här.

Men ja, jag är sjukt nyfiken på vad studion tar sig an härnäst. Till skillnad från många tycker jag mest de visar sin potential här, men att den inte infriats ännu. (Men jag vet – är i minoritet.)

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Samma här, men till skillnad från dig är jag normalt sett inte alls ett fan av turbaserad combat! Men det extra som finns med i detta spel gör det tillräckligt utmanande och intressant för att jag ska tycka det är roligt. Håller exakt med om att parera/ducka systemet är super!

Är kanske 4 timmar in nu och tycker det är underbart, minst 4/5.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack för recensionen! Kul, har efterfrågat medlemsrecensioner på just detta då min egen "3 av 5" stack ut. Och nu satte du också 3 av 5. Nåja! Håller med om mycket. Det där melodramatiska står mig ibland upp i halsen, men det finns verkligen partier som griper tag. Striderna vill jag hissa, men förstår lite vad du menar: de är kanske inte vad man tror att de är. Snarare än ett turordningsbaserat spel är det ett spel som handlar om tajming och rytm. Det är lätt att ha andra förväntningar.

Men ja, jag är sjukt nyfiken på vad studion tar sig an härnäst. Till skillnad från många tycker jag mest de visar sin potential här, men att den inte infriats ännu. (Men jag vet – är i minoritet.)

Haha! Det är så sorgligt att just du Fredrik inte gav spelet högre betyg! (dina recensioner brukar vara 'true north' för mig). Detta spel har jag sett fram emot allt för länge. Nu har spelet dammat i sedan release Det ska spelas igenom men mina förväntningar ligger lågt!

Medlem

Ja, det här med striderna handlar nog mycket om förväntningarna - och att jag är fullständigt inkompatibel med rytm och tajming. Extra olyckligt kanske att jag kom direkt från Baldur's Gate 3, och gick in relativt blind i Clair Obscur. Båda är ju turn based, tänkte jag. Mer tid att rulla tärningar och slappa i soffan. Men riktigt så blev det ju inte. Nästan som om jag först spelat Skyrim och sedan slagit till på Elden Ring för att det är samma genre.

Håller med om att det ska bli spännande att se vad deras nästa kreation blir. Med Clair Obscur har de ju redan visat prov på både tekniskt kompetens och storslagna visioner. Men jag skulle gärna se något lite mer levande. (Och lite lättare för oss soffpotatisar 😅)

signatur

Redaktör
Ponny
Skrivet av Nomman:

Ja, det här med striderna handlar nog mycket om förväntningarna - och att jag är fullständigt inkompatibel med rytm och tajming. Extra olyckligt kanske att jag kom direkt från Baldur's Gate 3, och gick in relativt blind i Clair Obscur. Båda är ju turn based, tänkte jag. Mer tid att rulla tärningar och slappa i soffan. Men riktigt så blev det ju inte. Nästan som om jag först spelat Skyrim och sedan slagit till på Elden Ring för att det är samma genre.

Håller med om att det ska bli spännande att se vad deras nästa kreation blir. Med Clair Obscur har de ju redan visat prov på både tekniskt kompetens och storslagna visioner. Men jag skulle gärna se något lite mer levande. (Och lite lättare för oss soffpotatisar 😅)

Jo, det är inte direkt avslappnande. Eller ja, det KAN bli det när man kommer in i striderna, men det här med tajming och rytm är ju inte för alla. (Som jag kämpat med Patapon!)

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av mAxi89:

Haha! Det är så sorgligt att just du Fredrik inte gav spelet högre betyg! (dina recensioner brukar vara 'true north' för mig). Detta spel har jag sett fram emot allt för länge. Nu har spelet dammat i sedan release Det ska spelas igenom men mina förväntningar ligger lågt!

Kul att höra! Men tycker ändå du ska damma av spelet. Det här kan ändå vara ett undantag som bekräftar regeln? MÅNGA älskar det, och jag trodde det var rätt upp i min spelsmak.

signatur

En Bamseponny av folket

FM-guru
F.d. Sisyr

Gillar det en hel del hittills, inklusive stridssystemet. Musiken däremot stängde jag av efter bara en handfull timmar. Usch!

Medlem

Kul att höra! Men tycker ändå du ska damma av spelet. Det här kan ändå vara ett undantag som bekräftar regeln? MÅNGA älskar det, och jag trodde det var rätt upp i min spelsmak.

Det ligger i pipe Men tror jag ska gå lös på Metaphor: ReFantazio först! haha.. Det jobbiga med att vara vuxen gamer (inte många år sedan jag plockade upp interesset igen) är att ha en god ekonomi och köpa allt för mkt man aldrig hinner spela.. Nejdu Fredrik, jag litar på dig och ger det en chans först så får jag se om jag klara "känslostormen" bättre

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Gillar det en hel del hittills, inklusive stridssystemet. Musiken däremot stängde jag av efter bara en handfull timmar. Usch!

Intressant att man kan tycka så olika. För min del är det årets bästa soundtrack och utan tvekan ett soundtrack jag kommer köpa efter jag klarat ut det.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sarato:

Intressant att man kan tycka så olika. För min del är det årets bästa soundtrack och utan tvekan ett soundtrack jag kommer köpa efter jag klarat ut det.

Det är ju musik. Finns det något där folk har så vitt skild smak som just musik?

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det är ju musik. Finns det något där folk har så vitt skild smak som just musik?

Sant. Däremot just TV-spelssoundtracks brukar de flesta vara överens om vad folk anser är bra och dåligt.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Intressant att huvudförfattaren till spelet bor i Östersund, knappt har spelat något spel innan och inte har någon direkt koppling till frankrike. Allt går med lite vilja!

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/franska-succespelet...

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Intressant att huvudförfattaren till spelet bor i Östersund, knappt har spelat något spel innan och inte har någon direkt koppling till frankrike. Allt går med lite vilja!

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/franska-succespelet...

Numer verkar hon dock vara en hardcore-gamer(enligt eget utsago i artikeln), med mycket trevlig spelsmak.

"Favorite games: Hollow Knight, God of War, Civilization VI, Elden Ring"

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Fezk:

Numer verkar hon dock vara en hardcore-gamer(enligt eget utsago i artikeln), med mycket trevlig spelsmak.

"Favorite games: Hollow Knight, God of War, Civilization VI, Elden Ring"

Ser ju fram emot vad hon tar sig an framöver! Bra med intressant nytt blod in i den här branschen.

Medlem

Bra text med fångande inledning! Snyggt språk och bra genomgång.
Tycker det kanske var lite många emellertid men det är en smaksak iofs. Och förstod inte riktigt kopplingen mellan souls och qte?

Men iaf. Min stora fråga är känns det vemodigt på jrpgvis eller fransk filmvis?

Redaktör
Ponny
Skrivet av mAxi89:

Det ligger i pipe Men tror jag ska gå lös på Metaphor: ReFantazio först! haha.. Det jobbiga med att vara vuxen gamer (inte många år sedan jag plockade upp interesset igen) är att ha en god ekonomi och köpa allt för mkt man aldrig hinner spela.. Nejdu Fredrik, jag litar på dig och ger det en chans först så får jag se om jag klara "känslostormen" bättre

Åh, Metaphor! Det där måste jag spela endera dagen. Kanske i sommar? Ligger högt i backloggen. Har väntat på rea (eftersom det är min sport numera).

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Åh, Metaphor! Det där måste jag spela endera dagen. Kanske i sommar? Ligger högt i backloggen. Har väntat på rea (eftersom det är min sport numera).

Ojojoj! Då har du att se fram emot mr! Är väl 30 timmar in och känner att jag fortfarande bara skrapar på ytan :D! Men tror jag kommer köra om det istället, är en stund sedan nu och jag vill gärna vara i flow när man spelar sådana spel.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Bra text med fångande inledning! Snyggt språk och bra genomgång.
Tycker det kanske var lite många emellertid men det är en smaksak iofs. Och förstod inte riktigt kopplingen mellan souls och qte?

Men iaf. Min stora fråga är känns det vemodigt på jrpgvis eller fransk filmvis?

Tack för de orden! Det ska erkännas att jag är en emellertid-knarkare. Försöker ibland avgifta mig. Det går (emellertid!) inte så bra. Undrar ibland varför jag inte kan strukturera samband utan det förbaskade ordet

Angående souls och qte resonerar jag så här, att i båda fallen måste man memorera någon slags mönster. I soulslike vill du lära dig fiendens attacker för att kunna undvika dem, och Clair Obscurs qte:s fyller ungefär samma funktion. (Mycket möjligt att jag är helt ensam om den kopplingen 😆)

Den sista frågan kan jag inte besvara. Jag undviker både jrpg och fransk film 😬

signatur

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tack för de orden! Det ska erkännas att jag är en emellertid-knarkare. Försöker ibland avgifta mig. Det går (emellertid!) inte så bra. Undrar ibland varför jag inte kan strukturera samband utan det förbaskade ordet

Angående souls och qte resonerar jag så här, att i båda fallen måste man memorera någon slags mönster. I soulslike vill du lära dig fiendens attacker för att kunna undvika dem, och Clair Obscurs qte:s fyller ungefär samma funktion. (Mycket möjligt att jag är helt ensam om den kopplingen 😆)

Den här emellertiden tyckte jag flöt på bättre!

Ahaa. Ok. Jag tänkte att Souls var så långt ifrån ett qte det gick men då förstår jag resonemanget.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Den sista frågan kan jag inte besvara. Jag undviker både jrpg och fransk film 😬

Min inre fransos (existerar inte dock, men men) gråter! Fransk krim, aktion och komedier är i min mening världsklass
Men det är dock tur att smaken är som baken

I övrigt så tycker jag att din recension håller lika hög klass som fransk film (i mina ögon). Så tack för den. Jag har nu bestämt mig för att starta spelet i dag. Då min svigermor, som är fransk kommer på besök, så kanske detta i tillägg är ett spel jag kan spela som hon kan tycka är intressant (tåls att säga att hon älskade Rise of Ronin)

Medlem

Du har säkerligen redan koll på det, men det släpps till Game Pass i morgon om du är prenumerant. Både till PC och krysslådorna. Bättre än rea!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ugly_Bob:

Du har säkerligen redan koll på det, men det släpps till Game Pass i morgon om du är prenumerant. Både till PC och krysslådorna. Bättre än rea!

Hade missat, tack! Och medhåll. Bättre än rea!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

har inte spela spelet själv men vad det lilla jag sätt så är det trevligt att se en review som inte skriker 5 5 5 5 5 5 bästa ever. kul see att folk hittar problem med spelet också.

12
Skriv svar