Clair Obscur: Expedition 33 - En fantastisk berättelse i obalans
@Nomman Stabil recension! Jag har inte spelat det ännu men är redan helsåld på musiken och kommer förmodligen att älska spelet också. Dras gärna med i känslomässiga draman och liknande, emellertid(!) så finns helt klart lite osäkerhet kring stridssystemet även hos mig.
Hade missat, tack! Och medhåll. Bättre än rea!
Vad f... jag får börja pinga dig i mina trådar!
Jump in.
Skrev detta inlägg i huvudtråden för FZ recensionen men tänkte även dela med mig här.
För de som tycker om detta spel så rekommenderar jag "Child of Light". Är ett 2D-RPG, men en liknande känsla infinner sig med det spelet för min del. Vet inte om vissa har varit inblandade i bägge spelen, men det är som att de delar DNA på något sätt
För de som har problem med rytm och snackar om att det blir enformig combat. Vill ge er tips och en fråga då?
1. Gå in på accessibility så kan ni ta bort qte:s.
2. Ni som säger att det är enformigt men älskat t ex. Alla gamla turbaserade strider i Final Fantasy, vad är detta för skillnad då?
Hur kan man stå ut med dem men kalla detta enformiga strider?
Väldigt nyfiken på argumenten.
Jag klarade spelet igårkväll. Jag ger det 9 av 10. kanonbra.
Jag tycker stridssystemet är svårt, och alla elements på vapen är krångligt. MEN, det går att equipa ett vapen, uppgradera det och köra på det hela spelet. Jag bytte inte vapen en enda gång, jag valde ett som har egenskaper som jag gillar / förstod och sedan körde jag på det, det är inte hur mycket skada du gör som avgör om du vinner striden eller inte, det är om du lyckas parera attackerna. Counterattackerna är det viktigaste i spelet. Lyckas du parera = Du tar 0 skada och gör skada.
Det som säker är de tvära kasten mellan lycka och sorg, som nämns i artikeln.
Jag klarade spelet igårkväll. Jag ger det 9 av 10. kanonbra.
Jag tycker stridssystemet är svårt, och alla elements på vapen är krångligt. MEN, det går att equipa ett vapen, uppgradera det och köra på det hela spelet. Jag bytte inte vapen en enda gång, jag valde ett som har egenskaper som jag gillar / förstod och sedan körde jag på det, det är inte hur mycket skada du gör som avgör om du vinner striden eller inte, det är om du lyckas parera attackerna. Counterattackerna är det viktigaste i spelet. Lyckas du parera = Du tar 0 skada och gör skada.
Det som säker är de tvära kasten mellan lycka och sorg, som nämns i artikeln.
Ja det här rpget utmanar ju en på en helt ny nivå. Du kan som erfaren spelare genom souls-spel skulle jag säga få väldigt bra uppfattning om bossar moveset och reflexer. Jag kunde parrya mer eller mindre direkt. Tog bossar som folk ska ta i endgame liksom.
Visst. Det tog 1 timma men det är som det var förr i de gamla FF-spelen t ex!
Jag som spelat otroligt mkt rpg. Allt från gamla FF, suikoden, mana, skies of, xenosaga, chrono, persona, blue dragon osv. Kan nog komma över 60+ jrpgs iaf. Då älskar jag nämligen turn-based mer än action rpg.
Så tkr jag combaten gav mig inga problem. Har mer problem i FF7 remake. Så omotiverande att inte ha rundor där du kan spekulera fram en strategi. Gå igenom spells där du kan beräkna hur rundor kommer gå etc.
Det här spelet är så mkt 4/5 som det kan bli för mig. Vissa saker va kanske något sämre eller inte helt felfria. Men egentligen så ger man andra spel baserat på namn o varumärke större pass så detta skulle kunna va 5/5 egentligen.
Man har länge sagt att en 5 eller 10 betyder inte att spelet är felfritt! Det betyder att det uppfyller sin upplevelse bara otroligt bra!
Inget spel är felfritt! Samt alla är vi olika! 😁
För de som har problem med rytm och snackar om att det blir enformig combat. Vill ge er tips och en fråga då?
1. Gå in på accessibility så kan ni ta bort qte:s.
2. Ni som säger att det är enformigt men älskat t ex. Alla gamla turbaserade strider i Final Fantasy, vad är detta för skillnad då?
Hur kan man stå ut med dem men kalla detta enformiga strider?
Väldigt nyfiken på argumenten.
Kan ge dig mitt svar!
1. Nog det första jag gjorde, annars hade jag nog aldrig spelat klart spelet. Men tråkigt nog att försöka lära sig hur dodges och counter attacks skulle tajmas eftersom alla visual clues var sjukt otydliga. (Och jag som sagt har noll tajming)
2. Jag tycker att klassiska turbaserade spel är roliga eftersom det där handlar om att planera sina strider rätt, välja rätt vapen, förmågor och karaktärer. Ställa sig på rätt plats. Osv. BG3 gör det t.ex. riktigt bra. I Clair Obscur blev det för mycket fokus på qte och dodge/parry/counter vilket snabbt kändes tråkigt.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Av mig får det 10 av 10 ett av det bästa spelen jag spelat och musiken är väldigt bra kommer att köpa soundtracket när det kommer på vinyl. Sen kan jag hålla med om att det blev invecklat med pictos och Lumina och Lumina points men när poletten trillade ner så blev det roligare att fightas och man fick till bra builds så gick det bättre och lättare. För mig är det fighterna som känns nya och fräscha och tycker det är roligt att fightas hela tiden. Men man kan bli både trött och stum i handen efter ett tag men då tar jag en paus och återvänder sen. Sen kan jag åxå hålla med om att storyn blir rätt knepig ju längre man spelar det är en riktig fucked up familj 😂. Började på min tredje genom spelningen i dag och tänkte ta i lite extra och ta platinum. Ska bli intressant vad dom gör här Nest jag hade inte sagt nej till en dlc eller uppföljare.
Kan ge dig mitt svar!
1. Nog det första jag gjorde, annars hade jag nog aldrig spelat klart spelet. Men tråkigt nog att försöka lära sig hur dodges och counter attacks skulle tajmas eftersom alla visual clues var sjukt otydliga. (Och jag som sagt har noll tajming)
2. Jag tycker att klassiska turbaserade spel är roliga eftersom det där handlar om att planera sina strider rätt, välja rätt vapen, förmågor och karaktärer. Ställa sig på rätt plats. Osv. BG3 gör det t.ex. riktigt bra. I Clair Obscur blev det för mycket fokus på qte och dodge/parry/counter vilket snabbt kändes tråkigt.
Ja, vi alla är ju olika. BG3 är ju dock steget längre. Det är ren strpg!
Jag pratar om motsvarande till jrpg. Folk som klagar på dodge etc. Men älskar FF-combat t ex. Detta är mkt mer interaktivt och ger ytterligare möjlighet till strategi då du har turer men kan också baserat på dodge få mer AP så att du kanske kan göra annat. En Parry gör kanske så du dödar någon tidigare eller får mer gradient. Detta är ytterligare en del som "klassiska" inte har!
Så när folk klagar på detta känns det som att gamers är inte öppna för förändring, saker är för jobbigt.. Men hade man haft standard turbaserat så hade det inte varit nyskapande alls.
Så tkr folk letar lite väl mycket efter fel som inte finns där.
Men vi alla är olika! För mig va detta nåt fräscht! 😁