Black Myth: Wukong släpps på Xbox Series X/S i augusti

Robot
Black Myth: Wukong släpps på Xbox Series X/S i augusti

Exakt ett år efter det inledande släppet.

#Black-myth-wukong, #Game-science

Medlem

Var ett roligt spel, fattade inget av storyn och klarade aldrig sista bossen men hade ändå goa 90h i det hahaha

Medlem

Då var det uppenbart exklusivt 1 år. Och att alla ryktena att Sony köpte 1 års exklusivitet sant.

Medlem

Snyggt som fasiken, men gud vilket trist spel det var. Orkade aldrig spela klart det.

Medlem
Skrivet av Tossefar:

Då var det uppenbart exklusivt 1 år. Och att alla ryktena att Sony köpte 1 års exklusivitet sant.

Ja självklart så köpte Sony 1 år tids exklusivt utan att dom gör nån som helst reklam för spelet.
Alla vet att om Sony har tids exklusiva titlar så gör dom massiv reklam av det.

Medlem
Skrivet av Tossefar:

Det var ett konstigt avtal i så fall.

Ingen som helst marknadsföring och för ett spel som sålde mest i Asien där Xbox knappt existerar på marknaden.

På vilket sätt skulle Sony tjäna något på detta?

Medlem

Black Mid: Wukong

Medlem

Just datumet pekar åt att det funnits ett avtal och det vore knappast första gången som Sony köper exklusiv release under en tid, under en generation eller permanent, med eller utan marknadsföring.

Jag tvivlar på att utvecklarna varit så pass tekniskt okunniga att det tagit närmast exakt ett år att lösa problem och anpassninga. Dessutom var Sony i starkt behov av exklusiva titlar förra året.

Kul att Wukong nu släpps för spelare som fortfarande vill spela det.

Medlem

Äntligen rea på Blackmyth: Wukong! Aldrig varit på rea på Playstation store sen det släpptes. Får bli ett köp när jag är färdig med Expedition 33 ❤️

Medlem

Jo det är tidsexklusivit. För Sony betalade för att just det spelet skulle komma till just deras konsol. Det skulle annars bara komma till PC. Detta är känt sedan tidigare. Så är det. Det är andra tider nu.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det var ett konstigt avtal i så fall.

Ingen som helst marknadsföring och för ett spel som sålde mest i Asien där Xbox knappt existerar på marknaden.

På vilket sätt skulle Sony tjäna något på detta?

Skämtar du? Det är inte första gången exklusivitet köps utan marknadsföring.

Krävs inte ett geni att lista ut att så varit fallet denna gång. Knappast en slump med exakt ett års fördröjning heller 😂😂

Komiskt dock att Sony nekade när ”ryktet” kom ut. Saken är att det klingar väl inte lika fint längre att hålla på sådär. Speciellt inte numera när Microsoft lagt av med sånt (innan gjorde de såklart exakt samma sak), plus att de släpper sina spel på alla format, något som såklart gynnar alla gamers.

Tidsköpt exklusivitet verkar dansas runt rent allmänt när det kommer på tal i frågor till spelstudios.. Det bortförklaras och halv-nekas osv. Löjligt.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Just datumet pekar åt att det funnits ett avtal och det vore knappast första gången som Sony köper exklusiv release under en tid, under en generation eller permanent, med eller utan marknadsföring.

Jag tvivlar på att utvecklarna varit så pass tekniskt okunniga att det tagit närmast exakt ett år att lösa problem och anpassninga. Dessutom var Sony i starkt behov av exklusiva titlar förra året.

Kul att Wukong nu släpps för spelare som fortfarande vill spela det.

Ja precis. Samma sak med Balders Gate 3. Knappast så att Larian var så pass tekniskt okunniga, Sony måste köpt ett års exklusivitet på Co-op.

Det var Game Siences första släpp på konsol och ibland måste man fokusera resurser. Vad väljer man?

Playstation: En konsol att optimera och större användarbas

Xbox: Två konsoler varav en har varit svår att optimera till (Baldurs Gate) och mindre användbar.

Båda två: Försening för att få det funka.

Ganska enkelt val ur en affärssynsätt.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo det är tidsexklusivit. För Sony betalade för att just det spelet skulle komma till just deras konsol. Det skulle annars bara komma till PC. Detta är känt sedan tidigare. Så är det. Det är andra tider nu.

Varför utannonserades det då till PC, PS och Xbox samtidigt och marknadsfördes till alla dessa format till strax innan release?

Det finns ingen logik i ditt påstående.

Skrivet av Vintersorg:

Tidsköpt exklusivitet verkar dansas runt rent allmänt när det kommer på tal i frågor till spelstudios.. Det bortförklaras och halv-nekas osv. Löjligt.

Sony brukar vara ganska transparenta med sina avtal. De brukar ju till och med i sin marknadsföring ofta sätta ut vilket datum konsolexklusiviteten löper ut.

Vad skulle man tjäna på att köpa exklusivitet kring detta spel och sedan inte använda det på något sätt? De hade säkert kunnat kränga ganska många PS5 i Kina/Asien om man marknadsfört sig med detta spel och kanske till och med gjort en bundle med det.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ja precis. Samma sak med Balders Gate 3. Knappast så att Larian var så pass tekniskt okunniga, Sony måste köpt ett års exklusivitet på Co-op.

Det var Game Siences första släpp på konsol och ibland måste man fokusera resurser. Vad väljer man?

Playstation: En konsol att optimera och större användarbas

Xbox: Två konsoler varav en har varit svår att optimera till (Baldurs Gate) och mindre användbar.

Båda två: Försening för att få det funka.

Ganska enkelt val ur en affärssynsätt.

Att optimera för olika hårdvaruspecifikationer skiljer sig inte nämnvärt oavsett om det görs för konsoler eller PC. Just Wukong släpptes även till PC.
Sitter då teamet och optimerar för varenda möjlig hårdvarukonfiguration på PC? Troligtvis inte.
Är det standard att optimeringen tar ett år till av optimering för ett spel?

Användarbas är heller inte den enda faktorn som spelar roll vid släpp.
En konsol kan ha +75 miljoner The Sims spelare och en annan konsol kan ha +25 miljoner Souls spelare, ska vi släppa vårt Souls spel på en konsol med +75 miljoner The Sims spelare eller på en konsol med +25 miljoner Souls spelare?
Visst 2 av de +75 miljoner The Sims spelarna köper även Soulsspel, ska vi släppa spelet? Hur många av spelarna äger båda konsolerna och är intresserade av Soulsspel?

Nu vet vi att många Soulsspel går bra både på Playstation och Xbox. Visst Stellarblade har nått 2/78 av alla spelkonsoler på PS5, så bra är öppet för diskussion, då Bloodborne nådde 7 miljoner spelare på PS4 (om jag minns rätt).

Hursomhelst, att Wukong släpps ett år efter release pekar på att ett avtal funnits, däremot avfärdar jag inte att studion velat optimera Wukong till Xbox. Att de av ren nödvändighet behövde ett helt år för att optimera spelet, ställer jag mig utan tvivel skeptisk till. Att det fanns en förväntan på Wukong i Xbox-communityn vet vi.
Att bolag vill ha pengar vet vi. Att finansiella avtal med avseende på konkurrens och intäkter träffas inom industrin vet vi. Hur det förhåller sig med Wukong vet vi inte.

Däremot går saken att pröva, hur? Wukong finns på PC, du kan bygga en "Xbox Series S" PC och prova köra Wukong på den här PC:n.
Vad blir resultatet?

Och Visst, vilken nivå av optimering som anses godtagbar för en utvecklare/utgivare är subjektiv och knuten till olika faktorer.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Hursomhelst, att Wukong släpps ett år efter release pekar på att ett avtal funnits,

Angående datumet såg jag detta på Resetera:

Spelets första trailer - 20:e augusti 2020

De utannonserar byte från UE4 till UE5 - 20:e augusti 2021

Ännu en trailer - 20:e augusti 2022

Första previews där media spelat - 20:e augusti 2023

Spelet släpps till PC och PS5 - 20:e augusti 2024

Spelet släpps till Xbox - 20:e augusti 2025

Jag orkar inte kontrollera dessa uppgifter men det verkar som att någon högt upp i studion kanske helt enkelt gillar detta datum.

Medlem
Skrivet av Margy:

Angående datumet såg jag detta på Resetera:

Spelets första trailer - 20:e augusti 2020

De utannonserar byte från UE4 till UE5 - 20:e augusti 2021

Ännu en trailer - 20:e augusti 2022

Första previews där media spelat - 20:e augusti 2023

Spelet släpps till PC och PS5 - 20:e augusti 2024

Spelet släpps till Xbox - 20:e augusti 2025

Jag orkar inte kontrollera dessa uppgifter men det verkar som att någon högt upp i studion kanske helt enkelt gillar detta datum.

Hahah, jo. Om uppgifterna stämmer, så kan det finnas en viss fixering. Samtidigt är studion förlagd i Kina, där merparten tycks ha inhemska Kinesiska namn och inte internationella Kinesiska namn (finns en skillnad). Vidare tillämpar Kina Kinesisk kalender, som följer månen och dess 12 cykler runt jorden, en kalender med 354 dagar. 20 september är således inte den 20 september i Kina.
Det här hindrar dock inte att studion följer vårt kalendersystem.

Jag ser det dock som osannolikt eftersom det i Kina kan uppfattas som politiskt och standarden för Kinesiska kulturarbetare är att likt studion har gjort , yttra sig om att de inte gillar politik och att de inte är politiska. En frisedel för att få göra saker och ting i Kina och ofta en väg för att göra utbyte med resten av världen.

(Det behöver såklart inte vara på detta sätt)

De kan lika gärna vara fixerade vid att skjuta på datumet med 11 dagar i Kinesisk kalender varje år av någon anledning och det träffar (bortsett från skottår) vårt 20: e september.

Vore förövrigt oerhört skoj om alla andra spelstudios fördröjde sina releaser, patchar, etcetera med exakt ett kalenderår. Skulle spelare få tuppjuck? Är det affärsmässigt gångbart och sunt? troligen inte xDDD

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Att optimera för olika hårdvaruspecifikationer skiljer sig inte nämnvärt oavsett om det görs för konsoler eller PC. Just Wukong släpptes även till PC.
Sitter då teamet och optimerar för varenda möjlig hårdvarukonfiguration på PC? Troligtvis inte.

En konsol kan ha +75 miljoner The Sims spelare och en annan konsol kan ha +25 miljoner Souls spelare, ska vi släppa vårt Souls spel på en konsol med +75 miljoner The Sims spelare eller på en konsol med +25 miljoner Souls spelare?
Visst 2 av de +75 miljoner The Sims spelarna köper även Soulsspel, ska vi släppa spelet? Hur många av spelarna äger båda konsolerna och är intresserade av Soulsspel?

Nu vet vi att många Soulsspel går bra både på Playstation och Xbox. Visst Stellarblade har nått 2/78 av alla spelkonsoler på PS5, så bra är öppet för diskussion, då Bloodborne nådde 7 miljoner spelare på PS4 (om jag minns rätt).

Hursomhelst, att Wukong släpps ett år efter release pekar på att ett avtal funnits, däremot avfärdar jag inte att studion velat optimera Wukong till Xbox. Att de av ren nödvändighet behövde ett helt år för att optimera spelet, ställer jag mig utan tvivel skeptisk till. Att det fanns en förväntan på Wukong i Xbox-communityn vet vi.
Att bolag vill ha pengar vet vi. Att finansiella avtal med avseende på konkurrens och intäkter träffas inom industrin vet vi. Hur det förhåller sig med Wukong vet vi inte.

Däremot går saken att pröva, hur? Wukong finns på PC, du kan bygga en "Xbox Series S" PC och prova köra Wukong på den här PC:n.
Vad blir resultatet?

Och Visst, vilken nivå av optimering som anses godtagbar för en utvecklare/utgivare är subjektiv och knuten till olika faktorer.

Då vet vi att Sony hade en deal med Larian också pga releasedatumet för BG3 till Xbox.

Testpilot
Skrivet av AELDSTAR:

Vad blir resultatet?

Att det bara är att släppa spelet till Series S med någon mindre modifikation som att ställa ner upplösningen verkar ju inte vara sant. Det är många som anmärker på att det är svårt att utveckla spel till Xbox just p.g.a. begränsningen från Series S.

Jag är ingen expert, men en enkel googling ger bl.a. följande svar (blandade årtal):

https://www.xfire.com/microsoft-help-developers-struggling-xb...
https://www.gamingbible.com/news/platform/xbox/xbox-series-s-...
https://dotesports.com/business/news/studios-may-be-asking-mi...

Dessutom gällande jämförelsen med dator så om du köper en potatis till dator så förväntar du dig inte att få allt ögongodis, däremot om du köper den nyaste konsolen på marknaden så blir folk nog besvikna när spelen ser halvkassa ut och hackar.

Medlem
Skrivet av Thane:

Då vet vi att Sony hade en deal med Larian också pga releasedatumet för BG3 till Xbox.

Nej, det vet vi inte.
Att information pekar åt något håll är väl ändå inte samma sak som att vi vet hur det förhåller sig? Sen är det inte ett samband och troligt heller ingen korrelation i ditt exempel med Baldur's Gate 3 och Wukong, möjligen att det kan vara ett sammanträffande.

Skrivet av Shadee:

Att det bara är att släppa spelet till Series S med någon mindre modifikation som att ställa ner upplösningen verkar ju inte vara sant. Det är många som anmärker på att det är svårt att utveckla spel till Xbox just p.g.a. begränsningen från Series S.

Jag är ingen expert, men en enkel googling ger bl.a. följande svar (blandade årtal):

https://www.xfire.com/microsoft-help-developers-struggling-xb...
https://www.gamingbible.com/news/platform/xbox/xbox-series-s-...
https://dotesports.com/business/news/studios-may-be-asking-mi...

Dessutom gällande jämförelsen med dator så om du köper en potatis till dator så förväntar du dig inte att få allt ögongodis, däremot om du köper den nyaste konsolen på marknaden så blir folk nog besvikna när spelen ser halvkassa ut och hackar.

Är det någon som har påstått att det bara är att släppa spelet med en mindre modifikation? Jag har inte påstått det.
Vad jag ställer mig frågande till är att om planen för att släppa Wukong till samtliga format funnits från start, så lär det knappast kommit som en blixt från klar himmel att Xbox Series S har en annan mängd minne under de år spelet varit under utveckling? En storlek på minnet som bland annat är satt med tanken att output av upplösningen ska ligga runt Full HD.
I ett (spel) projekt så ingår faser, hur utvecklarna valt att lägga upp projektet i detalj är okänt, däremot vet vi att tanken har varit släpp på PC, Playstation och Xbox. Game Science har vetat om hårdvara och förutsättningarna.

Då blir agerandet runt spelet från Game Science så pass sent i processen för mig lite underligt, okej om ytterligare optimering krävde något mer tid. Nu krävdes exakt ett år till av optimering och det blev tyst från Game Science sida bortsett från ett fåtal begränsade uttalanden förra året som hänvisade till minnet, minnet som de känt till redan från början när de valde att utannonsera Wukong till Xbox.

Jag har svårt att tro att studions människor är så pass himla inkompetenta med så kort varsel med avseende på det spel som de faktiskt satt ihop att de missbedömt tiden för optimeringen med ett helt år.

Testpilot
Skrivet av AELDSTAR:

Nej, det vet vi inte.
Att information pekar åt något håll är väl ändå inte samma sak som att vi vet hur det förhåller sig? Sen är det inte ett samband och troligt heller ingen korrelation i ditt exempel med Baldur's Gate 3 och Wukong, möjligen att det kan vara ett sammanträffande.

Är det någon som har påstått att det bara är att släppa spelet med en mindre modifikation? Jag har inte påstått det.
Vad jag ställer mig frågande till är att om planen för att släppa Wukong till samtliga format funnits från start, så lär det knappast kommit som en blixt från klar himmel att Xbox Series S har en annan mängd minne under de år spelet varit under utveckling? En storlek på minnet som bland annat är satt med tanken att output av upplösningen ska ligga runt Full HD.
I ett (spel) projekt så ingår faser, hur utvecklarna valt att lägga upp projektet i detalj är okänt, däremot vet vi att tanken har varit släpp på PC, Playstation och Xbox. Game Science har vetat om hårdvara och förutsättningarna.

Då blir agerandet runt spelet från Game Science så pass sent i processen för mig lite underligt, okej om ytterligare optimering krävde något mer tid. Nu krävdes exakt ett år till av optimering och det blev tyst från Game Science sida bortsett från ett fåtal begränsade uttalanden förra året som hänvisade till minnet, minnet som de känt till redan från början när de valde att utannonsera Wukong till Xbox.

Jag har svårt att tro att studions människor är så pass himla inkompetenta med så kort varsel med avseende på det spel som de faktiskt satt ihop att de missbedömt tiden för optimeringen med ett helt år.

Ok, i så fall tolkade jag ditt inlägg annorlunda än vad du menade. Nedanstående citat gjorde att jag tolkade det som att du menade att det var så enkelt att fixa med en mindre modifkation.

Citat:

Citat:

Vad blir resultatet?

Det enda vi vet är att alla inblandade säger att det inte finns någon exklusivitets deal, och jag ser inte riktigt någon anledning att ljuga om en sådan sak? Framförallt inte om det var ett år och på exakt dagen ett år efter release släpper det på Xbox.

Nu är jag som sagt ingen spelutvecklare eller har programmerat, men de kan ha underskattat problematiken med att få spelet att flyta på Series S. I flertalet projekt jag varit del av så har en sak underskattats som sedan blossat upp och blivit ett stort problem i slutfasen.

Angående just 20/8 som speciellt datum för spelet så är det enligt artikel nedan "one theory is that 20th August represents the birthday of Sun Wukong, so it obviously carries thematic value for the game." och som tidigare inlägg i tråden har spelet kontinuerligt anammat 20/8 för olika saker kring spelet.

https://www.pushsquare.com/news/2025/06/black-myth-wukongs-se...

Medlem

Jag vet inte, jag köper inte riktigt det här med att Sony skulle ha betalt för exklusivitet. Verkar bara märkligt att det skulle hymlas så mycket och att dom skulle ha hittat på en ursäkt om att det är svårt att utveckla till Series S.

Skrivet av Freeman79a:

Är det verkligen känt sedan tidigare? Vad är det du har hört som andra verkar ha missat?

Medlem

Låt oss säga att det inte var betald exklusivt och det tog dem 6 månader att "optimera för Xbox Series konsolerna" (Nää det är inte Series S:en) deras CEO måste ha varit Donald Trump (6 personliga bankrupter). Att hålla på spelet i ytterligare 6 månader och vänta tills 1 år efter släppet på ALLA andra plattformar och då släppa det. När spelet inte är hett? Och missa miljontals $ i försäljning?

Dessutom har de sagt. "Vi diskuterar inte ingångna avtal med andra företag".

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Låt oss säga att det inte var betald exklusivt och det tog dem 6 månader att "optimera för Xbox Series konsolerna" (Nää det är inte Series S:en) deras CEO måste ha varit Donald Trump (6 personliga bankrupter). Att hålla på spelet i ytterligare 6 månader och vänta tills 1 år efter släppet på ALLA andra plattformar och då släppa det. När spelet inte är hett? Och missa miljontals $ i försäljning?

Dessutom har de sagt. "Vi diskuterar inte ingångna avtal med andra företag".

Nu måste jag ha missat något, har dom sagt att det tog 6 månader att optimera? Vet vi att dom inte fortfarande jobbar på det?

1
Skriv svar