Minit – en derpig spelrec på 60 sek

Den här helgen tog jag ett break från att spamma FZ med Kunio-shit. Istället har jag testat “Minit”, ett mysigt litet indie-äventyr som är 60 sekunder långt och som därför föräras med en 60 sekunder lång recension!
I “Minit” är man en derpy liten figur som springer runt i en svartvit värld, tom på färger men sprudlande av känsla och karaktär. Efter att ha derpat runt en stund hittar jag ett förhäxat svärd på stranden som tar kål på mig efter 60 sekunder.
Om, och om igen!
Varje gång man dör återupplivas man i sitt hus, men med nya vetskaper och idéer om hur man ska ta sig igenom den Zelda-liknande pusselvärlden. Vissa prylar man hittar, till exempel vattenkannan, simfötterna och trädgårdshandskarna, behåller man även efter man dött. På så vis kan man ta sig längre och längre ut i världen, även om man alltid bara har 60 sekunder att förhålla sig till på varje försök.

“Minit” är inget långt spel, utan det går att klara av på en kväll. Men vill man hitta alla dess hemligheter kan det räcka klart längre än så. Det finns också ett “new game+” som liknar upplägget i NES-Zeldas andra varv – det bjuder på ännu svårare pussel och en ny tidsbegränsning på 40 sekunder! Waohhw.
Allt som allt är “Minit” ett riktigt derpy litet äventyr som är färgstarkare än det mesta, framtoningen till trots. “Minit” lyckas säga mig mer på sina två intensiva timmar än vad *insert random AAA* gör på det tiodubbla. Eller är det bara jag som är ruskigt pretentiös och nu får jag lust att citera Björn Ranelid med (MEN DET HINNER VI INTE, HNNGG)
“Minit” är ofta på rea på Switch eshop och kan rekommenderas som launch-spel till din nya Switch 2, då det pressar konsolens derpighet till max. Det derpar på bra även till gamla Switch – där jag spelade det – och jag har också hört talas om att man kan köpa det till andra format (???).
“Minit” får 20 derps av 24 möjliga.

Detta motsvarar en fyra på FZ:s betygsskala, för de som vill ha ett lite mer traditionellt spelbetyg.
Om du vill läsa andra derpy texter av mig så har du 29 stycken att välja på här. Huvaligen!
Tror det här är buggat på steam.
Får inte igång det :/
Vem är den 24-ansiktade mannen?
Vafalls?!! Låter konstigt, det funkar alldeles utmärkt på Switchen i alla fall. Har du kollat så kontakten sitter i och skakat om hårddisken efter glitch gremlins?
Den 24-ansiktade mannen är ju jag! När jag tänkte på hur derpigt Minit är så började jag googla derp faces och eftersom jag är En Vuxen Och Mogen Person fann jag mig snart i soffan, tagandes derpy selfies. Det var svårt att göra bra derpy faces, men sen när bilderna hamnade sådär på rad bredvid varandra i mobilen såg det ut som en käck gammal fotorulle och då kom jag på att det ju kunde bli en ny betygsskala... Så det ena ledde till det andra. Helt enkelt genialiskt, om du frågar mig.
(OK, ingen frågade antagligen) 🙄
Den 24-ansiktade mannen är ju jag!

Jag tycker den här bilden är bättre på dig än den i din nuvarande avatar på FZ.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Tyckte Minit var ett väldigt intressant och form-mässigt "sofistikerat" spel.
Det känns typ som en variant på "roguelike" egentligen..
Fast där man zoomar in på upptäckar och förståelse-delen men typ skiter i att man behöver vara skarp i kommbat.
Vad fan hette det rätt nya sånna? Blue nånting.
Känns besjälat till det.
Det handlar till stor del om trial-and-error egentligen.
Att samla på sig förståelse för spelvärlden.
...Det funkar!
Iaf tror dom här var före dom flesta med den typen av grepp...
Tycker nog att dom borde ha cred för det.
subterranean homesick alien
https://i.ibb.co/6Rn0S2dY/IMG-0453.jpg
Jag tycker den här bilden är bättre på dig än den i din nuvarande avatar på FZ.
Helt klart! Högre derp-faktor.
Jag borde byta...
... men jag orkar inte 😅
Tyckte Minit var ett väldigt intressant och form-mässigt "sofistikerat" spel.
Det känns typ som en variant på "roguelike" egentligen..
Fast där man zoomar in på upptäckar och förståelse-delen men typ skiter i att man behöver vara skarp i kommbat.
Vad fan hette det rätt nya sånna? Blue nånting.
Känns besjälat till det.
Det handlar till stor del om trial-and-error egentligen.
Att samla på sig förståelse för spelvärlden.
...Det funkar!
Iaf tror dom här var före dom flesta med den typen av grepp...
Tycker nog att dom borde ha cred för det.
Tänker du på Blue Prince, måhända? Och ja, Minit förtjänar mer credd!
Min bror har pratat varmt om det spelet.
Prövade själv för ett tag sen men har så svårt för spel som går på tid på det där viset. Men är mysig derpig stil
Jag gillar inte heller spel som går på tid. Egentligen! Men eftersom varje run bara är 60 sek känns det knappt som man tänker på tiden, man restartar ju konstant så insatserna är ju små. Man "förlorar" inte mycket på att tabba sig, liksom.
Fick derpigt på hjärnan och googlade efter ”derphy steam”
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]