Crime Scene Cleaner - Det perfekta spelet.

Plattformar:Xbox, PC (testversion).
Release: 2024-08-14
Utvecklare: President Studio.
Utgivare: President Studio, PlayWay S.A.
Jag gillar inte att städa, jag skjuter gärna upp det om jag kan, men av någon anledning dras jag ändå till spel som går ut på att städa eller ordna upp diverse hus och hem. Jag älskar Powerwash Simulator, har spelat en hel massa House Flipper, och haft kul med Viscera Cleanup Detail trots att det ibland är ett väldigt frustrerande spel. Nu var det dags igen, behovet av att städa något är stort och jag borde egentligen städa mitt eget skrivbord, men det unviker jag även den här gången för det dags för Crime Scene Cleaner.

Ett parti kort innan arbetet börjar.
Alla som har kört något av ovanstående spel vet vad jag menar, det finns inte så mycket att säga om städarspelsgenren för att alla spel inom den följer samma formula utan att ändra så värst mycket. Men för den som ännu inte blivit frälst av städarspelgenren, den här typen av spel går ut på att man kommer till en plats, tar fram sina diverse städredskap, och sedan gör rent rum för rum. Även om Crime Scene Cleaner i princip gör exakt samma sak som alla andra är det ändå ett väldigt bra spel med en egen twist på det hela. Det är en viss känsla i att komma till en ny plats, beväpnad med våtmopp, skurhink, och tvättsvampar, och sedan gå loss på all smuts, blod, och förödelse för att sedan se förvandlingen från brottsplats till en skimrande ren pizzeria, spa, eller lägenhet. Det är fantastiskt!

Ibland rullar det bara på.
Crime Scene Cleaners twist på städargenren är att det följer en berättelse väldigt tätt, något man inte ser så ofta i den här typen av spel. Även om en del sådana spel har en berättelse är den oftast i textformat och till stor del oväsentlig. Men i Crime Scene Cleaner spelar man som Mr. Kowalsky, en skolvaktmästare vars fru dog för några år sedan, hans dotter är sjuk i något allvarligt (vad framkommer inte), och han kämpar med höga sjukhusräkningarna. Betalar han inte i tid får hans dotter inte den vård hon behöver. När plånboken blivit oroväckande tom hör Kowalskys barndomsvän av sig, vännen har nämligen råkat mörda sin langare när han skulle köpa lite av djävulens sallad. Ni vet, för man råkar ju mörda någon, misstagsmord begår vi allihopa. Kowalsky suckar högljutt men han behöver pengar, 5000 dollar för att städa litegrann är inget han har råd att tacka nej till. Langaren råkar dock vara den lokala maffians toppsäljare, men eftersom maffian gillar bra städpersonal så anlitar de Kowalsky för det ena jobbet efter det andra. Under spelets gång följer man utvecklingen i den kriminella världen, städar på diverse olika platser som all har en hel del att utforska vid sidan om, samtidigt som man ser hur extrainkomsten påverkar Kowalsky och hans samvete.

Man kan klappa hunden"
För de som inte är insatta kanske det inte låter som något särskilt att Crime Scene Cleaner har en berättelse som man följer tätt, som dessutom är fullt röstskådespelad, men inom den här genren är den nivå som Crime Scene Cleaner gör det på nästintill revolutionerande. Det hör verkligen inte till vanligheterna och det är något uppfriskande, även om skådespelarinsatserna kanske inte är på högsta nivå. Men det beror delvis på att vissa roller spelas av studions programmerare och 3D artister, så man kan inte kräva allt för mycket av dem då de trots allt gör ett fullt dugligt jobb. Något annat som heller inte hör till vanligheterna är att spelet har ett bra och smidigt progression system med en ständig känsla av framsteg och att man blir bättre för varje uppdrag man klarar av. För varje bana man klarar av får man någon form bedömning av hur noggrant man har städat och det omvandlas sedan till färdighetspoäng. Varje bana innehåller också diverse bevismaterial som polisen helst inte ska lägga vantarna på, saker som man kan stjäla för att fylla ut sin egen plånbok, och diverse hemligheter. Ju fler sådana saker man hittar ju högre blir ens slutresultat och det i sin tur omvandlas till ännu fler färdighetspoäng. Dessa kan man sedan distribuera i olika färdighetsträd som passar ens egen spelstil. Gillar man högtryckstvätten kan man prioritera den, föredrar man att våtmoppa så fokuserar man på det, eller så lägger man dem lite huller om buller för att man vill vara lite bra på allt. För att förhindra att man maxar ut ett färdighetsträd direkt kostar bättre färdigheter fler poäng, en bra kompromiss mellan att balansera spelet och spelarens frihet. Oavsett hur man väljer att spendera sina poäng är varje uppgradering märkbar och man känner hur man blir bättre och bättre ju längre man spelar. Vattnet behöver inte bytas lika ofta, ens moppar blir inte skitiga lika fort, ens soptunna rymmer mer skräp, och så vidare. Man blir helt enkelt en märkbart mäktigare städare.
Att kalla Crime Scene Cleaner för vackert är kanske inte rätt ord, men utvecklarna på President Studio har verkligen fått till känslan av att städa upp en brottsplats både vad gäller trovärdig design av utrymmen och placering av lik men även tonen som spelet lyckats skapa. Trots det återkommer ofta en känsla av att utvecklarna använt sig av en hel del färdiga “asset packs” och lagt in så mycket de kan bara för att få full valuta för pengarna. Det märks framförallt på den sista banan, som på något vis också är spelets Magnum Opus, samt tredje sista banan där en del saker verkligen känns ditplacerade bara för att utvecklarna hade några oanvända assets till övers i något av alla paket som de köpt. Med det sagt är jag inte emot användandet av färdiga assets, det är ett bra verktyg som kan underlätta något enormt, alla behöver inte göra sina egna stenar, skiftnycklar, och pistoler. Problemet var att det bitvis märktes lite väl tydligt. Ett annat problem jag upplevde var att skuggningen ibland flippade ur totalt och inte riktigt visste var den skulle falla, och då är Crime Scene Cleaner inte något grafisk krävande spel där strålspårning konstant är påslagen (avgå kontant påslagen strålspårning). Det hände inte ofta, var mest en specifik bana som hade det problemet, men det hände tillräckligt ofta för att det skulle vara ett märkbart och distraherande problem.
Men trots ovannämnda problem så älskar jag Crime Scene Cleaner. Precis som en av Pavlovs hundar, eller kanske som ett av Pavlovs och Krasnogorskys mindre kända föräldralösa barn, saliverar jag och får må-bra kemikalier i hjärnan varje gång en möbel säger *ding* när den blivit helt rengjort eller när jag hör det fantastiska ljudet som kommer när man kastar ett lik på flaket på sin pickup truck. Samma betingade reaktion kommer varje gång ett enskilt rum markeras som färdigt eller när hela banan når den efterlängtade “100% städat” nivån. Det är det perfekta städarspelet med en stor variation av banor fulla av biytor och hemligheter att hitta, spelets vattenhink är stabil nog att inte ramla omkull hela tiden, och hela tiden belönas man med uppgraderingar som gör en märkbart bättre på att städa. Gillar man inte genren har man inget här att hämta, men gillar man den så är Crime Scene Cleaner ett måste. Det vore nästan kriminellt att inte spela det.

Två dudebros som bara njuter av livet.
Har man tidsfrist på sig eller kan man städa hela natten?
Och... räknas Mario Sunshine in i den här genren?
Nej, ingen tidspress, bara att städa på i grodan ro. Är sällan den här typen av spel har tidspress, tror de är gjorda för att vara avslappnande
Oj, eh... nu ska vi inte ställa sådana jobbiga frågor för om Mario Sunshine räknas in i den här genren så faller hela min tes 😅
Jag som älskar Powerwash Simulator måste kolla in detta. Tack för recensionen! 👍
Tackar, kul att du tog dig tid att läsa! Spelet finns på Game Pass, om du har det. Finns även ett demo på Steam, som egentligen är ett av uppdragen och inte en dedikerad demobana
Tackar, kul att du tog dig tid att läsa! Spelet finns på Game Pass, om du har det. Finns även ett demo på Steam, som egentligen är ett av uppdragen och inte en dedikerad demobana
Tack för info, blir att prova demot på Steam.
Ännu en dag i paradiset.
Jäklar... you had me at Powerwash!
Skriv en krönika där du nämner det en gång så blir spelet avdragsgillt!
Kan också nämna att Crime Scene Cleaners högtryckstvätt inte är lika kraftfull eller nice som den i Powerwash. I alla fall inte i början. Men det gör inte så mycket då våtmoppen är riktigt skön att använda och blir ännu mysigare när man låser upp olika kem att blanda i vattnet