Mario Kart World
Förstår verkligen inte charmen med dessa spel. Jag har provat Mario Kart World i typ 15 minuter. Körde väl tre lopp eller något sånt. Det räckte gott så.
Har aldrig varit något Nintendo-fan då det konstant har mjölkats Mario hit och Zelda dit sen 80-talet. Förstår inte fanboyismen alla har över Nintendo och deras spel. Ja första Mario var kul när det kom på 80-talet och man var barn. Men vuxna människor som fortfarande sitter och knarkar dessa Mario-spel som i stort sett är samma spel men med små skillnader...
Men men... Smaken är som baken. Kul att ni har kul. Good for you.
Kan inte mer än att hålla med, nintendo-fans känns som någon form av sekt som avgudar i princip allt Nintendo gör oavsett om det är ytterligare ett copy pasta Zeldo eller medioker hårdvara till ett sjukligt pris. Fel görs aldrig om man ska tro dem
Frågan är ju vilken typ av spel ni håller kärt? Jag skulle kunna säga exakt samma sak om folk som gillar point-and-click-spel som Monkey Island, shooters som Call of Duty, diverse racingspel, strategispel och så vidare. Samma typ av gameplay om och om igen, samma typ av humor, och så vidare.
Super Mario är till exempel roligt för att Nintendo alltid hittar ett sätt att få plattformandet att kännas nytt och fräscht – samma sak gäller Mario Kart och Zelda.
Detsamma gäller (antar jag) de exempel jag nämnde ovan. De bygger vidare på en grund och utvecklar den så att det ändå känns lite annorlunda och nytt.
Varför inget 200 cc läge från start?
Skulle passa alla raksträckor och bredden på banorna perfekt. 👌
Angående den öppna världen, kan gilla att åka runt i den ca 15-20 min och göra P-utmaningarna. Utmaningarna känns som ”mini-shrines” som sätter dina skills på prov och dessutom utvecklar dessa till max.
Framtida Paid DLC? Skulle inte förvåna mig.
Frågan är ju vilken typ av spel ni håller kärt? Jag skulle kunna säga exakt samma sak om folk som gillar point-and-click-spel som Monkey Island, shooters som Call of Duty, diverse racingspel, strategispel och så vidare. Samma typ av gameplay om och om igen, samma typ av humor, och så vidare.
Super Mario är till exempel roligt för att Nintendo alltid hittar ett sätt att få plattformandet att kännas nytt och fräscht – samma sak gäller Mario Kart och Zelda.
Detsamma gäller (antar jag) de exempel jag nämnde ovan. De bygger vidare på en grund och utvecklar den så att det ändå känns lite annorlunda och nytt.
Skillnaden är ju lite att Guybrush Threepwood från Monkey-Island-spelen är med i typ fem spel. Mario är med i ungefär 200.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_featuring_Mario
Hell Tengil, vår befriare!
Skillnaden är ju lite att Guybrush Threepwood från Monkey-Island-spelen är med i typ fem spel. Mario är med i typ 200.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_games_featuring_Mario
Spelar det egentligen någon roll varför det är svårt att förstå varför folk uppskattar spelen? Allt det jag sa om innovation stämmer ju — när den inte finns på samma sätt i Monkey Island, tycker i alla fall jag. Med det sagt är spelen inte dåliga på något sätt.
Spelar det egentligen någon roll varför det är svårt att förstå varför folk uppskattar spelen? Allt det jag sa om innovation stämmer ju — när den inte finns på samma sätt i Monkey Island, tycker i alla fall jag. Med det sagt är spelen inte dåliga på något sätt.
Fast är det så mycket innovation i Mario Kart-spelen egentligen? Spelen fungerar ju nästan exakt samma som de gjort sedan första spelet. Åk runt en bana och skjut sköldpaddsskal på motståndare. Det är ju själva grundkonceptet mer eller mindre. Sen i varje spel har de lagt till minimalt med nyheter.
Fast är det så mycket innovation i Mario Kart-spelen egentligen? Spelen fungerar ju nästan exakt samma som de gjort sedan första spelet. Åk runt en bana och skjut sköldpaddsskal på motståndare. Det är ju själva grundkonceptet mer eller mindre. Sen i varje spel har de lagt till minimalt med nyheter.
Om man ska förenkla det så extremt mycket, så finns det ju knappt någon innovation i några spelserier överhuvudtaget. Dessutom började vi båda prata om Mario i stort – en spelvärld där Nintendo gång på gång skapar nya spelupplevelser genom olika genrer och serier.
Allt det här bottnar, misstänker jag, i att du egentligen inte tycker spelen är roliga, och sedan försöker rättfärdiga det med argument som "det är inte innovativt" eller "det är samma sak hela tiden". Du förenklar ytterligare med: "Det är ett racingspel och man åker runt en bana", när själva racingen (eller hoppandet i Mario) ofta innehåller många nyheter som gör upplevelsen annorlunda – och i många fall bättre – för varje ny titel.
Samma sak gäller säkert för spel som Monkey Island eller Call of Duty också: små skillnader i hur vapen eller banor fungerar, nya pussel, bättre berättelse, eller charmiga karaktärer.
Vad du anser är "minimalt med nyheter" kan ofta vara extremt stora och betydande skillnader. Knockout Tour i Mario Kart World, om än det må låta simpelt, är ett helt nytt sätt att racea. Ännu mer då med tanke på hur den öppna världen väver ihop olika banor.
Så kan man säga om alla spel och sporter.
Är det verkligen så kul att kolla på fotboll när det är alltid är vuxna män som springer efter en boll?
Är shooters så kul när man bara går omkring och försöker klicka på huvuden dag ut och dag in?
Är Super Mario så kul när man bara ska hoppa på olika plattformar på 1000-tals nivåer?
MK:W tillför bland annat mer levande banor, dubbelt antal förare på banan, Wallrides, grinding, sammanhängande banor, nytt hopp system, open world med unlocks och utmaningar, nya karaktärer och nya items.
Det har spelmässigt hänt rätt mycket sedan MK8, det är nog största hoppet någonsin.
Så kan man säga om alla spel och sporter.
Är det verkligen så kul att kolla på fotboll när det är alltid är vuxna män som springer efter en boll?
Är shooters så kul när man bara går omkring och försöker klicka på huvuden dag ut och dag in?
Är Super Mario så kul när man bara ska hoppa på olika plattformar på 1000-tals nivåer?
MK:W tillför bland annat mer levande banor, dubbelt antal förare på banan, Wallrides, grinding, sammanhängande banor, nytt hopp system, open world med unlocks och utmaningar, nya karaktärer och nya items.
Det har spelmässigt hänt rätt mycket sedan MK8, det är nog största hoppet någonsin.
Håller med dig om fotboll och Super Mario. Förstår inte charmen med någon av dem. Men shooters finns det ändå en ganska stor variation mellan alla spel. Olika miljöer, settings, historier och så vidare. Kan tycka det är rätt stor skillnad på spel som DOOM, Half-Life 2 och Battlefield 2042. Och inget av dem innehåller Mario
Håller med dig om fotboll och Super Mario. Förstår inte charmen med någon av dem. Men shooters finns det ändå en ganska stor variation mellan alla spel. Olika miljöer, settings, historier och så vidare. Kan tycka det är rätt stor skillnad på spel som DOOM, Half-Life 2 och Battlefield 2042. Och inget av dem innehåller Mario
Fast det är väldigt stor skillnad på Mario-spelen vad gällande miljö och banor. Jämför texx Odyssey, Galaxy och Super Mario World så skulle jag säga variationen är minst lika stor som mellan olika FPS-titlar.
"Writer and Fighter"
Nu har jag kört 5-6h Mario Kart World och är varken "blown away" eller besviken. Stabila 3 av 5 i betyg för mig. Känns lite torftig på sina ställen, antar att det kommer att fyllas på över tid med uppdateringar/DLC och kännas mer komplett. Tycker det var lite talande när min 13-åriga dotter frågade om det var ok att installera Mario Kart 8 Deluxe för att, citat, "finns mer att göra där".
Den största besvikelsen är att frameraten hoppar ner till 30 i splitscreen när man är tre eller fyra spelare. Jag påmindes snabbt om konsolens begränsningar.
Men överlag, spelet har ett bra fundament till att bli lika klassiskt som föregångaren helt klart.
PS. Fin och läsvärd recension som vanligt, Fredrik!
Nu har jag spelat Mario Kart World en stund och insett två saker:
1. Jag är inte jätteförtjust i Mario Kart. Påmindes om varför jag inte spelat igenom ens hälften av alla banor i Mario Kart 8.
2. Den öppna spelvärlden är riktigt trevlig på klassiskt nintendomanér. Jag puttrar runt, ser nåt ställe jag vill ta mig till, hittar lite uppdrag genom att upptäcka dem, är lyckligt befriad (nästan) från checkboxar, utforskar lite genvägar jag tyckt mig se i nåt rejs. Har det gött helt enkelt.
Jag vet inte om jag bara haft väldigt annorlunda förväntningar. Ni som tycker världen är "död", vad är det ni saknar egentligen? Min enda invändning är att jag skulle vilja kliva ur karten och hoppa runt utan den.
Jag vet inte om jag bara haft väldigt annorlunda förväntningar. Ni som tycker världen är "död", vad är det ni saknar egentligen? Min enda invändning är att jag skulle vilja kliva ur karten och hoppa runt utan den.
Mario GTA confirmed!
Nu har jag tillbringar fem dagar med Mario kart World och jag har riktigt kul med spelet. Det har den där spelglädjen som Nintendo är så bra på! Däremot så finns det ju några frustrationsmoment. Till exempel så tycker jag att "Free Roam", även fast jag kommer p mig själv med att sitta och tänka: bara ett uppdrag till, känns ganska fattigt och innehållslöst. Det är också väldigt irriterande hur överkörd man kan bli i cuperna på 150cc. Jag har flera gånger varit i ledning inför sista kurvan och där träffas jag av ett ledarskal följt av tre röda, det känns mer eller mindre scriptat. Att fler inte slår sönder sina lägenheter när de spelar Mario Kart är fan ett under.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Nu har jag tillbringar fem dagar med Mario kart World och jag har riktigt kul med spelet. Det har den där spelglädjen som Nintendo är så bra på! Däremot så finns det ju några frustrationsmoment. Till exempel så tycker jag att "Free Roam", även fast jag kommer p mig själv med att sitta och tänka: bara ett uppdrag till, känns ganska fattigt och innehållslöst. Det är också väldigt irriterande hur överkörd man kan bli i cuperna på 150cc. Jag har flera gånger varit i ledning inför sista kurvan och där träffas jag av ett ledarskal följt av tre röda, det känns mer eller mindre scriptat. Att fler inte slår sönder sina lägenheter när de spelar Mario Kart är fan ett under.
Det är exakt det här jag tycker som är så himla trist. Skrev precis om det i ”den stora switch 2-tråden”.
Jag har så mycket andra spel att spela.
Mariokart World spelas här enbart tillsammans med min fru så jag kommer inte hinna att ledsna på det i första taget.
När vi hunnit trötta på varandra i spelet så köper jag en prenumeration så får vi spela tillsammans i onlinematcher.
Vi har ännu inte riktigt hunnit tröttna på Mariokart 8 heller.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Det är också väldigt irriterande hur överkörd man kan bli i cuperna på 150cc. Jag har flera gånger varit i ledning inför sista kurvan och där träffas jag av ett ledarskal följt av tre röda, det känns mer eller mindre scriptat.
Det är ganska typiskt i racingspel att det är så kallat rubberbanding dvs att dator ai motståndarna är programerade att hack i häl finnas bakom dig oavsett hur duktig du är för att försöka finna hål att passera. Detta görs för att det skall ge mer utmaning och vara ett roligare spel och minskar risken för att man leder (eller ligger efter) med 30 sekunder och loppet bara blir transportsträcka.
Exempelvis märkte jag detta tydligt i Fast Fusion då jag i singelplayer blir som högst 2:a eller 3:a. Men när jag spelade tillsammans med min fru som hon hamnade på 8e plats, då fokucerades många av motståndarna mot henne och jag blev 1a.
Kör man online så blir det ju dock mycket mera random.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Blått skal = 0/5 i betyg. Att det är med fortfarande kommer att hindra mitt intresse att införskaffa MKW. Såvida inte nån säger att du kan "parrera" utan exempelvis en stjärna eller tuta.
Kanske är petitess men jag förstår inte varför spelet fortfarande heter Mario "Kart" då det knappt är kart bilar längre. Mario Racers eller nåt är mer passande.
Blått skal = 0/5 i betyg. Att det är med fortfarande kommer att hindra mitt intresse att införskaffa MKW. Såvida inte nån säger att du kan "parrera" utan exempelvis en stjärna eller tuta.
För att undvika helt tror jag man behöver ett föremål, det finns flera som gör jobbet, men jag tror att en vältajmad svamp är det mest vanliga att ha till hands vid en ledning.
Annars finns ju den nya rewindfunktionen som gör att man kan backa till en tidigare position och därigenom undvika, dock till priset av en viss tidsförlust. Så det finns lite svängrum för trixande!
Kanske är petitess men jag förstår inte varför spelet fortfarande heter Mario "Kart" då det knappt är kart bilar längre. Mario Racers eller nåt är mer passande.
Svamp funkar också.