Lars Wingefors slutar som Embracer-vd: "Oerhört stolt"

Medlem
Skrivet av GordonF:

"Wait for sale" mentaliteten och Gamepass gynnar inte alla.

Så må det vara. Day one eller week one sales gynnar verkligen heller inte alla. Nintendos titlar är intressanta eftersom många av dessa titlar både har bra instant sales och över tid.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Så må det vara. Day one eller week one sales gynnar verkligen heller inte alla. Nintendos titlar är intressanta eftersom många av dessa titlar både har bra instant sales och över tid.

Hur menar du då?
På vilket sätt är det dåligt för någon med hög försäljning första dagarna?
Frågan är mer om man är tvungen att ha/förvänta sig att ha hög försäljning första dagarna. Det är då det blir som för Deus Ex.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Hur menar du då?
På vilket sätt är det dåligt för någon med hög försäljning första dagarna?
Frågan är mer om man är tvungen att ha/förvänta sig att ha hög försäljning första dagarna. Det är då det blir som för Deus Ex.

My bad , vad jag menar är att alla inte får till en bra förstadagsförsäljning eller en bra första vecka. Det betyder inte att ett spel är dåligt eller nödvändigtvis saknar publik, då det troligen är många spelare som inte haft vare sig kosing eller tid att spela alla bra spel samtidigt.

Just Mankind Divided, släpptes under en sensommar/höst parallellt med väldigt många andra bra spel, mitten på augusti om jag minns rätt, vilket där och då inte var en särskilt bra. Samtidigt låg spelet för nära många andra spel under hösten. Att lansera spel vid rätt tillfälle är viktigt.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Visst är det så, frågan är bara om det finns nån utgivare som tänker så. Att det räcker med att göra ett bra spel spel helt enkelt.
Elden ring är ju endå ett känt spel då det bygger vidare på fromsoft som rent av definierat en egen subgenre som blivigt populär genom åren.

Men det är andra tider nu.

Skulle inte förvåna mig om Deus Ex precis som Thief, att nästa spel släpps som ett VR spel.
Det verkar vara det några av dom större på VR sidan gör. Återupplivar gamla älskade spelserier som av nån anledning försvunnit ich halvt glömts bort.

Klart det räcker. Ett bra spel säljer. Ett starkt varumärke som inte säljer är värdelöst för aktieägarna, för de vill ha pengar i slutändan, och varumärket i sig generar inga pengar såvida de inte säljer hela varumärket. Folk kommer inte köpa ett spel hur välkänt studion bakom det än är om spelet i sig är skit.

Visst, From Software var kända för sina Souls-spel, men Elden Ring är ett helt nytt varumärke, det var inte känt öht förrän de annonserade ut det och släppte det. Och de kan fortfarande skapa ett kasst spel. Hade Elden Ring varit kasst så hade ingen köpt det, hur kända än From Software är för sina tidigare spel. Se bara på EA, Ubisoft etc. Kända en gång i tiden för att göra magiska spel, i bottenskrapet av spelstudios idag. Du behöver göra ett bra spel för att generera intäkter. Coca Cola tjänar inget på att stämpla sin logga överallt, de tjänar pengar på att sälja sina drycker och alla andra produkter relaterade till sitt varumärke.

Deus Ex: Mankind Divided VR finns redan heh. Men som vanligt så är det halvhjärtat och inte igenomtänkt öht. Det som behövs är ett riktigt AAA Deus Ex för att få det på banan igen.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Klart det räcker. Ett bra spel säljer. Ett starkt varumärke som inte säljer är värdelöst för aktieägarna, för de vill ha pengar i slutändan, och varumärket i sig generar inga pengar såvida de inte säljer hela varumärket. Folk kommer inte köpa ett spel hur välkänt studion bakom det än är om spelet i sig är skit.

Visst, From Software var kända för sina Souls-spel, men Elden Ring är ett helt nytt varumärke, det var inte känt öht förrän de annonserade ut det och släppte det. Och de kan fortfarande skapa ett kasst spel. Hade Elden Ring varit kasst så hade ingen köpt det, hur kända än From Software är för sina tidigare spel. Se bara på EA, Ubisoft etc. Kända en gång i tiden för att göra magiska spel, i bottenskrapet av spelstudios idag. Du behöver göra ett bra spel för att generera intäkter. Coca Cola tjänar inget på att stämpla sin logga överallt, de tjänar pengar på att sälja sina drycker och alla andra produkter relaterade till sitt varumärke.

Deus Ex: Mankind Divided VR finns redan heh. Men som vanligt så är det halvhjärtat och inte igenomtänkt öht. Det som behövs är ett riktigt AAA Deus Ex för att få det på banan igen.

Ja jag vet att bra spel säljer jag argunenterar ibte emot dig.
Men jag menar det habdlar om att dom stora AAA utgivarna tror att ett Deus ex kommer sälja.
Det tror jag inte dom gör.

Det deus ex du suftar på är ett techdemo sk "experience".
Jag tror fortfarande att Deus ex kan komma tillbaka och då som ett riktigt VR spel.
Precis som Thief nu blir.
Vem vet det kanske blir ett startskott för skapande av ett nytt vanligt Thief-spel eller tom en utannonsering (att det redan är under utveckling).

Jag menar att jag tror Deus ex är i samma situation som Thief.
Älskad serie men dom stora tror inte på att finasiera en AAA titel.
Det är stora kostnader och risker.

Medlem
Skrivet av GordonF:

Ja jag vet att bra spel säljer jag argunenterar ibte emot dig.
Men jag menar det habdlar om att dom stora AAA utgivarna tror att ett Deus ex kommer sälja.
Det tror jag inte dom gör.

Det deus ex du suftar på är ett techdemo sk "experience".
Jag tror fortfarande att Deus ex kan komma tillbaka och då som ett riktigt VR spel.
Precis som Thief nu blir.
Vem vet det kanske blir ett startskott för skapande av ett nytt vanligt Thief-spel eller tom en utannonsering (att det redan är under utveckling).

Jag menar att jag tror Deus ex är i samma situation som Thief.
Älskad serie men dom stora tror inte på att finasiera en AAA titel.
Det är stora kostnader och risker.

Tyvärr har jag inte sett många företag som vill satsa helhjärtat på VR. Valve är de enda som lyckats göra ett riktigt bra VR-spel, resten har varit fattiga konversioner och som du säger, techdemos.

Deus Ex kommer sälja om de skapar ett bra Deus Ex-spel. De tror ju givetvis inte att nåt säljer bara för att du stämplar en Deus Ex-logga på det, utan produkten måste ju vara bra också.

Thief har jag tyvärr ingen koll på då stealth-spel inte är min smak, men vet att väldigt många uppskattar spelet.

Problemet med AAA-studiorna är att de vill ha garanterad (=ohållbar) vinst, och då vågar de inte satsa på annat än samma de gjort förut, helst ett spel (typ default hero/multiplayer shooter-skräp) som de kan pressa in mikrotransaktioner, game pass, säsongpass, reklamspots och allt annat mög som är den faktiska inkomstkällan. De skiter sen i själva spelet. Deus Ex är inte ett sådant spel som passar för sånt. Se bara hur det gick med t.ex Dead Space 3 när de började trycka in mikrotransaktioner och skit...

Samtidigt kan man göra ett bra single-playerspel som säljer bra. Om de bara vill. Därför är det bättre att en mindre studio gör ett Deus Ex, de kommer lyckats mycket bättre än de stora studiorna som endast drivs av aktieägarna och marknadsavdelningen, och inte av passionerade spelutvecklare.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tyvärr har jag inte sett många företag som vill satsa helhjärtat på VR. Valve är de enda som lyckats göra ett riktigt bra VR-spel, resten har varit fattiga konversioner och som du säger, techdemos.

Deus Ex kommer sälja om de skapar ett bra Deus Ex-spel. De tror ju givetvis inte att nåt säljer bara för att du stämplar en Deus Ex-logga på det, utan produkten måste ju vara bra också.

Thief har jag tyvärr ingen koll på då stealth-spel inte är min smak, men vet att väldigt många uppskattar spelet.

Problemet med AAA-studiorna är att de vill ha garanterad (=ohållbar) vinst, och då vågar de inte satsa på annat än samma de gjort förut, helst ett spel (typ default hero/multiplayer shooter-skräp) som de kan pressa in mikrotransaktioner, game pass, säsongpass, reklamspots och allt annat mög som är den faktiska inkomstkällan. De skiter sen i själva spelet. Deus Ex är inte ett sådant spel som passar för sånt. Se bara hur det gick med t.ex Dead Space 3 när de började trycka in mikrotransaktioner och skit...

Samtidigt kan man göra ett bra single-playerspel som säljer bra. Om de bara vill. Därför är det bättre att en mindre studio gör ett Deus Ex, de kommer lyckats mycket bättre än de stora studiorna som endast drivs av aktieägarna och marknadsavdelningen, och inte av passionerade spelutvecklare.

Det om VR spel har du direkt fel men det är en annan diskution. Den kan vi ta i PM on du vill.

Ja det är sant att ett bra Deus ex kommer sälja, men det är nog ingen av dom som har budget för AAA som kommer våga satsa dom pengarna på Deus Ex då dom troligtvis ibte tror det kommer sälja nog mycket.
En mindre studio kommer inte kunna göra ett "AAA Deus ex" menndet behöver inte betyda att det blir dåligt.
Vi får se vad som händer helt enkelt.
Spelmarknaden ser idag inte ut som förr.

12
Skriv svar