Fler väljer dyrare PS Plus, och priserna kommer fortsätta justeras

Medlem

Jag har den dyraste varianten för att det ger mig möjlighet att använda betaversionen av att spela via molnet på Playstation portal. Använder det inte jättemycket men känner ändå att det motiverar kostanden. Väntar dock alltid tills det är någon rea runt svarta veckan där dom brukar ha 25% rabatt på ett 12-månaders prenumeration.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Har egentligen bara två frågor här, skulle du säga att onlinefunktionerna på PS4/PS5 blev bättre sedan de började ta betalt, och har du någonsin funderat på att skriva en bok om Steam och hur illa det sköts, även om det nu verkar gå rätt så bra för dem?

Angående diverse prenumerationstjänster i spel så är det en annan femma, sålänge plattformen i sig inte kräver en månadsavgift för att du ska kunna nyttja de mest basiska av funktioner så får man väl skatta sig rätt så lycklig inom den här hobbyn. Det krävs liksom inte så mycket av dem för att få lite 'goodwill' när hela jäkla industrin rör sig mot en pengaslukande abyss.
Vem vet, Steam kan säkert hamna där en vacker dag, Epic likaså, men det blir en strid för framtiden. Alltid spännande att se vad mer man ska betala för om ett par år.

Du har rätt om Steams kösystem dock, mest fullt av sportspel och diverse japanska tecknade visuella noveller.

Rör själv i regel inte spel med loot boxes av den enkla anledningen att spelet enbart är skapat för att försöka lura mig på pengar. Har hört lite om hur dessa spel manipulerar individen till att vilja betala med diverse metoder, 'sunk cost falacy' bland annat, men är långt ifrån en expert på ämnet. Skulle definitivt inte rekommendera skiten dock.

För att avsluta, kan vi enas om att GoG är det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd, helst utan att det kommer ett helt A4 med anledningar om varför så inte skulle vara fallet.

Playstation Online är bättre nu än under PS3-eran. Om det beror på betalning för systemet eller inte låter jag vara osagt.
Men det var Xbox som introducerade det och "Xbox live guld" prisades. Konsumenter ville ha detta som kollektiv. Företagen går där pengarna finns.
Det var också Xbox som började med tidsexklusiva DLCs med GTA IV. Konsumenter tyckte om det också.

Att du smyger in ironi i dina frågor gör inte dina åsikter mer giltiga. Steam har en historik, om du inte vill se det är det okej. Men PS plus ska sättas i kontext med vad andra platformar gör tycker jag. Och där är inte PS plus avvikande.

Om ditt mått på att vara ett bra företag handlar om vinster och försäljning blir det komiskt. För med det måttet är Playstation Plus jättebra för det generar pengar för Sony, vad är problemet då? ( vi kan alla vara ironiska men det blir mindre trevligt än att prata om själva sakfrågan)

Det finns långa listor med bolag som ekonomiskt går bra, men inte är omtyckta. Jag trodde detta var mer från konsumentperspektivet.

Steam är en platform som har byggt upp en form av monopol. Deras service är inte speciell i förhållande till Xbox eller Playstation. Men Steam har bekvämligheten att alla dina spel är samlade på ett ställe sedan 20-25 år typ.
Att onlinedelen inte kostar på Steam lyfts ofta som en fördel. Men att du behöver köpa hårdvara för åtminstone 20 000 kr och uppgradera den lyfts oftast inte fram. Min poäng är att alla platformar har sina fördelar och nackdelar.
Jag tog upp exempel på Steam,för att du var positiv till hur bra Steam är, för jag ville visa att de har sina problem som platform också.

Steam är också en pengaslukande platform. Men du ser inte det, för det läggs på utvecklare och utgivare. Lite som att köpa en mobiltelefon och säga vilka härlig service det är, medan tillverkarna av mobilen sover i barracker på fabriken. DU tycker det är bra för DIG men industrin drabbas och vi alla drabbas i förlängningen.

Steams algoritmer blir mer och mer sofistikerade i hur de lägger fram spel. Och utvecklare tillsammans med konsumenter mer och mer utlämnade.

Jag har GOG också och upplever de som bättre också. Men i en tid där bibehållen marginalvinst och årsvis ekonomiskt tillväxt i bolag är allt är GOG en avstickare mer än ett normalt bolag.

Ps plus har sina problem.
Steam har sina problem.
Och de andra likaså har sina problem.

Om man ger Steam betyget A för att de har en sak (inte betala för online-läge) men ger dem fripass på allt annat så kommer det bli som med Ryanair. Ja flygresan är billig, men allt annat kostar mer.

Jag har en viss oro vad som händer när Gabe Newell dör eller säljer Valve. För där finns mycket på Valve man kan göra för att suga pengar och ändå behålla gratis online-läge.

Och om alla dina spel räknas som licenser du hyr skulle Steam under ny ledning kunna införa en tjänst där du betalar 5 euro för att ha tillgång till dina licenser.

Summa sumarum. Välj platformen du trivs på, men var alltid kritisk till platformhållaren.

12
Skriv svar