Volleyboll någon?

Medlem
Volleyboll någon?

Volleyboll är nog världens roligaste sport att titta på! Bra tempo, roligt spel och ofta spännande och medryckande mest hela tiden!

Svenska damlandslaget (med en av världens bästa spelare Isabelle Haak i spetsen) spelar just nu Golden League och vann ikväll mot turneringens topplag Ukraina med 3-0 i set!
Förra helgen gjorde de en liknande bragd mot Spanien, efter en krasslig start på turneringen så har de bara gått från klarhet till klarhet!

Imorgon väntar Slovakien och därefter ett par veckors uppehåll till finalen, Final Four, som spelas i sverige och iom vinsten ikväll tror jag damerna säkrat sin plats där!
Dessutom spelar de VM för första gången (någonsin?) senare i år! Detta trots att laget tagit in flera nya unga spelare pga skador bland de mer erfarna.
Mao framtiden ser ljus ut!

Herrlandslaget har inte samma framgångar men vad jag hört är även det laget på stadig uppåtgående trend!

Volleyboll är inte populärt i Sverige trots att det ute i världen är jättestort. Isabelle Haak är en världsstjärna och sveriges bäst betalda kvinnliga idrottare, och de flesta svenskar vet knappt vem det är.
Deras matcher går i bästa fall på Svt2, oftast inte i sin helhet, men på svt play kan de ses i helhet gratis och utan konto/registrering.
Deras bragder o vinster nämns knappt i media, någon liten notis eller ibland en lite längre artikel.
Det är med glädje jag hörde att Haak är en av sommarpratarna i år. Även om jag inte brukar lyssna på dem så förtjänar hon exponeringen.

Jag rekommenderar alla att ge det en chans. Imorgonkväll spelar de mot slovakien, 1855 på svt eller svtplay.
Det är en fantastisk publiksport, enkel att följa med i utan förhandskunskap och spännande och nervkittlande från start till slut! Jag själv kan inget om sporten och såg en match i helhet för första gången förra året (golden league då också) och sedan dess är jag helt såld!

Volleyboll - 5/5
”Bella” Haak 5/5

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Volleyboll är skitkul. Har spelat lite, även om jag själv är ganska kort.

Medlem

Ja det är en sport som får oförtjänt lite uppmärksamhet.

Jobbade med en polack för många år sen som inte kunde sluta snacka volleyboll. Volleyball och speedway. Kul att höra att Sverige är så bra på det! I vilka länder är volleyball populärt? Konstigt ifall det är så stort och man knappt aldrig hör talas om det i Sverige.

Releasehästryttare

Japp, bra spel

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jobbade med en polack för många år sen som inte kunde sluta snacka volleyboll. Volleyball och speedway. Kul att höra att Sverige är så bra på det! I vilka länder är volleyball populärt? Konstigt ifall det är så stort och man knappt aldrig hör talas om det i Sverige.

Jadu bra fråga, jag är själv sån "noob" på området att jag inte har någon koll. Man får ofta höra att Volleyboll är världens största bollsport, jag tvivlar dock på att det är större än fotboll men det är iaf en större sport än man kan ana.
Turkiet och Italien nämn ofta som stora volleyboll nationer, även Brazilien.

Men mest av allt häpnar jag över att det inte är större med tanke på hur enkelt det är att följa och spännande hela tiden.

signatur

Medlem

Här pratar vi "riktig" volleyboll, inte beachtramset de leker i sandlådan... Men nog spelade jag det där spelet en gång i tiden!

signatur

Medlem

Nu kör vi! Sverige - Slovakien.

1-0 i set till Sverige!

2-0 nu efter en fullständig utklassning i andra set!

signatur

Medlem

Storseger med ännu en 3-0 match!

Om två helger är det dags för ”final four”, någon sorts final om jag förstått rätt. Eftersom Sverige står som värd så är de direktkvalificerad men efter vinsten ikväll har de även sportsligt spelat sig till sin plats!

Sverige har nu vunnit de tre sista matcherna med 3-0 i set mot lag som är rankade högre, kommer bli oerhört intressant om de kan behålla det lugn och samspel de har även till vm i höst! Då kan det gå från stort till enormt!

signatur

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Klassisk scen!

1
Skriv svar