Fem år tog det – PS5 har fler spelare än PS4

Robot
Fem år tog det – PS5 har fler spelare än PS4
Medlem

Har fortfarande ingen PS5, medan jag fortfarande använder min PS4 nästan dagligen.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har fortfarande ingen PS5, medan jag fortfarande använder min PS4 nästan dagligen.

PS4 kan bringa mycket glädje. Köpte min PS5 förra året, och just nu har jag börjar samla på spel......de bästa ur varje maskin.

signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Ja det är faen på tiden kan man tycka

Medlem

Ps4 var en mycket bättre maskin än ps5. Eller, spelen var bättre åtminstone, vilket är det viktiga.

Medlem

Vi har nått en punkt nu när vi inte kan tala om konsolgenerationer så som det var förr.
PS4 är i högsta grad aktiv ännu. Många multispel idag släppts till både Switch, PS4 och PS5. Ibland är de optimerade till de kraftigare konsolerna och ibland inte. . Det leder till att en del spel till PS5 är gjorda med Switch i åtanke, och versionen till PS5 ser ut som nått som hade kunnat släppas till PS3.

Medlem

Jag kör fortfarande PS4 Pro jag. 🙂 Tills Last of Us part III kommer ut så finns det ingen anledning att skaffa PS5.

Och ifall TLOU part III kommer till PC day one så blir det ingen PS5. Någonsin. 🙂

Medlem

Ersatte ps4an när ps5an kom ut, och skulle aldrig kunna använda ps4 igen, till skillnad från boysen i denna tråd! Det är som natt och dag i prestanda främst när det gäller boot, hantering av menyerna, laddningstider osv osv. Att sedan spelen rullar på i 60 fps istället för 30 är ju enormt stort steg framåt, även de äldre spelen som fått ps5 patch.

Tror inte de flesta som sitter på gamla ps4orna ens testat ps5an ännu.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Min PS4 fick flytta in i sovrummet när jag köpte PS5, spelar på den ibland men den får snart parkera i retro rummet för den börjar faktiskt kännas ganska gammal.

Medlem

Skaffade ett PS5 i vintras.
Det är såklart en bättre maskin. Men man aldrig vara bättre än den bästa i sin tid.
För PS4 är nog på top3 konsoller tillsammans med SNES och PSX för mig.

Tror följande skjuter femman i foten:
Alla PS4 och Ps5 spel som hållt tillbaka framstegen
Live service. Hur många AAA dpel har vi tappat pga dåliga eller nedlagda mive ser ice spel?
Priset på spelen. Köper ytterst sällan såel till fullpris. Fysiska Ps4 spel kunde man ofta fynda. Både begagnat och på webbutiker.
Men sällan på ps5. Även playstationstore är lite magrare på fynd imho.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Skaffade ett PS5 i vintras.
Det är såklart en bättre maskin. Men man aldrig vara bättre än den bästa i sin tid.
För PS4 är nog på top3 konsoller tillsammans med SNES och PSX för mig.

Tror följande skjuter femman i foten:
Alla PS4 och Ps5 spel som hållt tillbaka framstegen
Live service. Hur många AAA dpel har vi tappat pga dåliga eller nedlagda mive ser ice spel?
Priset på spelen. Köper ytterst sällan såel till fullpris. Fysiska Ps4 spel kunde man ofta fynda. Både begagnat och på webbutiker.
Men sällan på ps5. Även playstationstore är lite magrare på fynd imho.

Ps4 och one var enligt mig en kass generation. Långsamma och låg prestanda i spel redan när de kom 2013 och vi fick dras med dom fram till 2020. De var ju till och med sega med en ssd pga den slöa processorn.
Ps5 och series kändes betydligt bättre tycker jag.

Medlem

Älskade min ps4a och PRO. Har nog aldrig spelat så mycket som på de konsolerna. Men PS5an krossar dem, inte ångrat en minut.
Alla spel jag kunde spela kan jag spela än, plus de nya spelen (om än få) är riktigt bra.
Prestanda mässigt är det som natt och dag i hur mycket snabbare allt går, plus att den är tyst som en lönnmördare om man jämför med de kärnkraftverk som ps4 konsolerna är.
Bara plus i min bok!

Medlem

PS5 har inget spel som är en riktig konsol-säljare. Alla spel finns antingen på PS4 eller PC. Den enda skillnaden i vissa titlar är högre FPS eller mindre grafikuppdateringar, men inga exklusiva titlar som verkligen lockar. Jämfört med PS2, PS3 och PS4 som hade spel man bara kunde spela där. Det är inte värt, i alla fall inte än, att uppgradera.

Medlem

Ps5 är såklart bättre och snabbare som maskin, men som flera har skrivit behöver den fler über-spel som bara finns tillgängliga där. För idag så släpps ju det mesta även på pc om man orkar vänta.

Kommer ihåg när jag skaffade Ps4 första gången. Spelade ut inFamous: Second Son i ett svep, med små pauser för föda och toa pauser. Grafiken, designen och kontrollen blåste ps3 ur vattnet totalt för mig. Kändes som ett gigantiskt kliv på alla fronter, som jag inte riktigt kan se idag med Ps5.

Ratchet & Clank: Rift Apart är nog enda spelet som fått nära känsla på Ps5 för mig, med sina obefintliga laddnings tider och Pixar liknande grafik! Älskar båda konsollerna ändå, men Ps4 vinner nog racet på grund av spelen!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Oj. Redan så gammal? Den känns ju helt klart modernare än vad ps4 gjorde 5 år in i sin generation.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag kör fortfarande PS4 Pro jag. 🙂 Tills Last of Us part III kommer ut så finns det ingen anledning att skaffa PS5.

Och ifall TLOU part III kommer till PC day one så blir det ingen PS5. Någonsin. 🙂

På PS5 finns Returnal och Demon's Souls remake. Dom är värd en genomspelning men dom är inte värd en hel ps5.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ps4 och one var enligt mig en kass generation. Långsamma och låg prestanda i spel redan när de kom 2013 och vi fick dras med dom fram till 2020. De var ju till och med sega med en ssd pga den slöa processorn.
Ps5 och series kändes betydligt bättre tycker jag.

Fast om du jämför hoppet från PS3 till PS4 så var det ett rejält kliv.

Jag har iof aldrig varit den som suttit på state-of-the-art PCs att jämföra med. Inte sen typ 1998 iaf.

Och även om den var seg så tyckte jag grafiken var fin och det sräklde av bra spel

Medlem
Skrivet av Evilof:

om du jämför hoppet från PS3 till PS4 så var det ett rejält kliv.

När jag just skaffade ps4 i början och hade kvar ps3 så jämförde jag en del spel på ps3 och på ps4. Last of us remastered bland annat. Alltså det kändes verkligen inget stort hopp just då, bara högre upplösning.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Försökte köpa en PS5 när den kom, gick inte då. Köpte en Xbox Series S. Valuta för pengarna.

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Ps5 är såklart bättre och snabbare som maskin, men som flera har skrivit behöver den fler über-spel som bara finns tillgängliga där. För idag så släpps ju det mesta även på pc om man orkar vänta.

Kommer ihåg när jag skaffade Ps4 första gången. Spelade ut inFamous: Second Son i ett svep, med små pauser för föda och toa pauser. Grafiken, designen och kontrollen blåste ps3 ur vattnet totalt för mig. Kändes som ett gigantiskt kliv på alla fronter, som jag inte riktigt kan se idag med Ps5.

Ratchet & Clank: Rift Apart är nog enda spelet som fått nära känsla på Ps5 för mig, med sina obefintliga laddnings tider och Pixar liknande grafik! Älskar båda konsollerna ändå, men Ps4 vinner nog racet på grund av spelen!

Exakt så här kände jag också.
Första spelet på PS4 var just infamous second son och jag minns första genomspelningen när man i början stod vid vattnet och tittade ut och hörde musiken. Det var så snyggt minns jag. Det var värt varenda krona att bryta upp sig.

Likaså första spelet till PS5 var också Ratchet & Clank, och samma känsla infann sig där också. Det var så snyggt och det fanns inga laddningstider även när man åkte till en annan värld.

Nu blev jag sugen på att spela både Infamous och Ratchet😂

Medlem
Skrivet av Josu:

PS5 har inget spel som är en riktig konsol-säljare. Alla spel finns antingen på PS4 eller PC. Den enda skillnaden i vissa titlar är högre FPS eller mindre grafikuppdateringar, men inga exklusiva titlar som verkligen lockar. Jämfört med PS2, PS3 och PS4 som hade spel man bara kunde spela där. Det är inte värt, i alla fall inte än, att uppgradera.

Fast det där stämmer ju inte. Nya spel släpps knappt inte till ps4 längre. Det är bara vissa indie spel och cod som släpps till ps4.

Medlem

5 år in i generationen och det känns som att den inte riktigt ännu börjat

Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Exakt så här kände jag också.
Första spelet på PS4 var just infamous second son och jag minns första genomspelningen när man i början stod vid vattnet och tittade ut och hörde musiken. Det var så snyggt minns jag. Det var värt varenda krona att bryta upp sig.

Likaså första spelet till PS5 var också Ratchet & Clank, och samma känsla infann sig där också. Det var så snyggt och det fanns inga laddningstider även när man åkte till en annan värld.

Nu blev jag sugen på att spela både Infamous och Ratchet😂

Second son går i 60fps i 1800c på Ps5, så det kan ju va en ursäkt att lira om det igen!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Second son går i 60fps i 1800c på Ps5, så det kan ju va en ursäkt att lira om det igen!

Jag kom på att att jag hade den fysiska skivan till infamous till PS4 och PS5 är bakåtkompatibel…
Så jag drog igång det igår och det är fortfarande en pärla🙂
Att få lira det dessutom i 60fps gör det så mycket bättre, så tack för tipset!

Medlem

Jag gav bort min PS5.
Så hett gick den här.

1
Skriv svar