Harvest Moon (SNES) – världens allra första farming simulator!

Skribent
Harvest Moon (SNES) – världens allra första farming simulator!

Idag är det en självklarhet att kunna avskärma sig från en stressig vardag eller orolig omvärld med cozy games. De där spelen som inte alls går ut på att medelst handgemäng lösa meningsskiljaktigheter, skjuta elakingar i ansiktet eller ägna sig åt andra destruktiva fritidsintressen. De mysiga spelen går istället ut på att bara vara och ha det gött. Ofta i lågt tempo med mysig atmosfär och få krav. Om cozy games vore ett djur skulle det vara tjuren Ferdinand.

Du som läser detta vet förmodligen redan om det här och kan kanske rada upp flera av dessa titlar på rak arm. Men hade någon hoppat in i en tidsmaskin och berättat detta för mig i mitten av 90-talet så hade jag skrattat som J.K Simmons i Spiderman.

Jag hade skrattat hånfullt minst en stund varje dag åt den besynnerliga tidsresenären med sina skamlösa lögner. Tills en dag 1998, då Harvest Moon släpptes till SNES i Europa. Då skulle ett plötsligt allvarsamt ansiktsuttryck mota bort mitt tidigare hånflin.

Det är inte mycket, men det är hederligt arbete.

Harvest Moon kan nog ses som det allra första cozy-spelet, och garanterat det första farming sim-spelet. Ett spel om att stillsamt ta hand om en förfallen bondgård och bli kompis med några bybor. Kanske hitta en trevlig bondflicka och bilda familj, om andan faller på.

Jag vet faktiskt inte varför jag över huvud taget gav Harvest Moon en chans. I slutet av 90-talet lät den premissen som ett sömnpiller för mig. Visst har jag alltid varit relativt öppen när det gäller nya spelupplevelser, men där och då var jag tonåring som i någon grad alltid hade en “father I crave violence”-attityd till mitt spelande.

Kanske var jag bara uttråkad när jag köpte min första fröpåse och svor och morrade när jag slösade bort hälften av innehållet genom att kasta det på mark jag inte hade förberett ordentligt. Sen tog jag alldeles för lång tid på mig att lista ut hur man använder den urusla vattenkannan. Jag tänke vad är det här för jävla skitspel när jag sprang runt och vattnade, högg massor av ved och kastade stenbumlingar i sjön. Och inte fick jag slå ihjäl någon ens.

Men när jag stängde av spelet var klockan plötsligt fem på morgonen. Jag hade spelat i säkert sju timmar. Och så fort jag vaknade igen på eftermiddagen satte jag mig direkt med spelet igen.

Mina frön blev så småningom till grönsaker som jag sålde för att få pengar – som jag använde för att köpa ännu fler frön för att tjäna ännu mer pengar. Parallellt med mitt begynnande kapitalismimperium så hängde jag på krogen, utforskade bergsområdet och fiskade i den pyttelilla sjön.

Jag hade aldrig spelat något liknande. Jag var helt fast. Jag älskade det.

Kärleken, detta mirakel!

Som alltid är det en stor risk att återvända till kärlek från förr. Tiden är ofta en lurig liten skitstövel som ömt viskar lögner i våra öron och förvränger våra minnen. Så står vi sedan där besvikna när vi konfronteras med verkligen. Vilket delvis också blir resultatet när jag startar upp den emulerade versionen av Harvest Moon på Nintendo Switch.

I flera år har jag tänkt att genregiganten och indiefenomenet Stardew Valley från 2016 ändå inte är ett särskilt märkvärdigt spel (även om jag tycker mycket om det). Det är ju ändå exakt som Harvest Moon, med några quality of life-förbättringar.

Vilket givetvis visar sig vara helt fel.

Ställer man de två spelen mot varandra känns Harvest Moon som en tidig prototyp – Stardew Valley är den färdiga produkten. Det finns inte en enda grej som Harvest Moon gör bättre. Det finns inget inventory-system, hittar du något coolt uppe i bergen som du vill ge som gåva till någon behöver du direkt bära det över huvudet hela vägen till den personen. Du kan bara ha på dig två verktyg åt gången. Musiken och grafiken har verkligen en härlig retrocharm, men tyglas också av dåtidens tekniska begränsningar.

Orättvist att jämföra ett spel från 1998 med ett från 2016? Absolut. Men det är ju med dessa modernare spel som Harvest Moon konkurrerar om din tid. Och är du ute efter den kompletta “ta över en övergiven bondgård och bygg ett blomstrande imperium”-upplevelsen finns det många alternativ som är mycket bättre.

Vintern suger, precis som i verkligheten.

Om du däremot kan tänka dig den avskalade versionen kan det vara värt ett besök. För det finns ändå något fint i det enkla – ett slags meditativt lugn i att på enklaste möjliga sätt odla både grödor och relationer. Utan alla moderniteter från nyare spel.

Och Harvest Moon är ju ändå originalet. Urmodern! Visst är du ändå lite nyfiken på att träffa henne? Hur hade genren ens sett ut idag om Natsume aldrig satsat på det här märkliga spelet i slutet av SNES livscykel? Ingen vet! Kanske hade alla spelen handlat om att göra egyptisk pyramidsporr istället. Man kan bara föreställa sig hur det skulle se ut!

Harvest Moon
3
Bra
+
Meditativt i all sin enkelhet
+
Oemotståndlig charm
+
Urmodern!
-
Saknar typ alla funktioner från modernare spel
-
Få miljöer att utforska
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

KoP
Medlem

Jag skulle nog påstå att spelet Pedro till C64/Spectrum ifrån 1984 är det första "farming spelet". 🙂 Det finns även ett annat spel till C64'an som är lite djupare när det kommer till att så frön och skörda men det kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på. 🤔

Mysig text! Det är ju såna här texter man besöker FZ för.

Stardew Valley kom och verkligen utklassade alla HM/Story of Seasons-spel. Fick mig att undra varför jag någonsin skulle gå tillbaka till HM-spelen efter att ha skaffat det. Faktiskt är Stardew mitt absoluta favoritspel genom alla tider!

Trots det håller jag med om att det finns en viss charm i de äldre HM-spelen.

Originalet är ju som sagt originalet... Min favorit i HM-serien är dock Back to Nature. Är sugen på att köra HM 64 via Switch Online, det är ett av få HM-spel jag aldrig testat.

Fun fact! Jag och FZ-Fredrik var båda HM-frälsta bondenördar för typ 20-25 år sen och vi gjorde en hel temavecka med Harvest Moon-texter på en gammal spelsajt som hette Gamecore. Många av de texterna känns en smula... cringe, idag.

(är det så de säger, kidsen? Cringe? Eller är det cringe att ens fråga?)

Medlem

Harvest Moon!

Ett av mina favoritspel!

Tack för en fin och ärlig recension. Synd att jag nog aldrig kommer att våga spela det igen pga alla ”begränsningar” det har jämfört med liknande spel idag.

signatur

Halo kompis!

Medlem

Pluspoäng för Ted Borg-referenser.

Medlem

Jag körde Stardew första gången i höstas. Fint spel - lite halvlånad musik från Yoshi's Island.

Blev sugen på att spela Harvest Moon igen. Körde också till Snes men var inte så bra på att tjäna pengar då nu när jag ändå kört igenom ett liknande spel känns det som att man är mer redo för "utmaningen".

En sak jag tänkte på i Stardew Valley hela tiden (som kanske är likt i HM) var att man hela tiden fick budskapet att man ska forma sin egen rikedom, sitt eget liv, och inte vara ett ruskigt storföretag eller jobba för ett. Men det jag hela tiden tänkte på mitt i jordbrukandet var att det skulle vara nice att ha en anställd eller två som hjälpte till med allt på gården.
Istället hade jag obetalda troll, fruga och hund som hjälpte till här och där... eller automatiserade robotar som mjölkade korna, vattnade tomaterna och matade hönsen, som att det var så mycket bättre. Och jag hann inte med att ge alla presenter på rätt dag och utforska närliggande öar och turistorter ändå.

Redaktör
Ponny

Älskade det. Har inte spelat det på många år, framför allt inte efter Stardew Valley. Men utan Harvest Moon – inget Stardew. Ett av få spel min mamma lyckades uppbåda nåt intresse för. Jordbruk och sånt, vilka grejer! Ser det ibland i förbifarten bland Nintendo-klassiker i Switch Online. Borde jag...? Ja, det borde jag. Ett riktigt snuttefiltspel.

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av KoP:

Jag skulle nog påstå att spelet Pedro till C64/Spectrum ifrån 1984 är det första "farming spelet". 🙂 Det finns även ett annat spel till C64'an som är lite djupare när det kommer till att så frön och skörda men det kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på. 🤔

Aldrig hört talas om, C64 är en blind fläck för mig. Pedro ser helt klart.. unikt ut!

Skrivet av Sebastian Lind:

Stardew Valley kom och verkligen utklassade alla HM/Story of Seasons-spel. Fick mig att undra varför jag någonsin skulle gå tillbaka till HM-spelen efter att ha skaffat det. Faktiskt är Stardew mitt absoluta favoritspel genom alla tider!

Originalet är ju som sagt originalet... Min favorit i HM-serien är dock Back to Nature. Är sugen på att köra HM 64 via Switch Online, det är ett av få HM-spel jag aldrig testat.

Fun fact! Jag och FZ-Fredrik var båda HM-frälsta bondenördar för typ 20-25 år sen och vi gjorde en hel temavecka med Harvest Moon-texter på en gammal spelsajt som hette Gamecore. Många av de texterna känns en smula... cringe, idag.

Back to Nature är min HM-favorit också. Har ett vackert minne av ett sommarlov i gymnasiet då jag spenderade stora delar av min tid i ensamhet, i egen lägenhet, med just det spelet. Sådana där enormt långa spelpass i den fantastiska spelvärlden, varvade med folköl, kebabtallrik, billiga cigaretter på balkongen och promenader till havet med Green Day i hörlurarna. Minnen jag inte tänker förstöra genom att återvända till spelet igen.

Skrivet av Bussovic:

Harvest Moon!

Ett av mina favoritspel!

Tack för en fin och ärlig recension. Synd att jag nog aldrig kommer att våga spela det igen pga alla ”begränsningar” det har jämfört med liknande spel idag.

Tack! Finns en risk att du blir besviken om du återvänder, åtminstone om du tänker köra ut hela spelet.

Skrivet av RiddarKatig:

Pluspoäng för Ted Borg-referenser.

Pluspoäng för att du kände igen den!

Skrivet av AdamMK:

Jag körde Stardew första gången i höstas. Fint spel - lite halvlånad musik från Yoshi's Island.

Blev sugen på att spela Harvest Moon igen. Körde också till Snes men var inte så bra på att tjäna pengar då nu när jag ändå kört igenom ett liknande spel känns det som att man är mer redo för "utmaningen".

En sak jag tänkte på i Stardew Valley hela tiden (som kanske är likt i HM) var att man hela tiden fick budskapet att man ska forma sin egen rikedom, sitt eget liv, och inte vara ett ruskigt storföretag eller jobba för ett. Men det jag hela tiden tänkte på mitt i jordbrukandet var att det skulle vara nice att ha en anställd eller två som hjälpte till med allt på gården.
Istället hade jag obetalda troll, fruga och hund som hjälpte till här och där... eller automatiserade robotar som mjölkade korna, vattnade tomaterna och matade hönsen, som att det var så mycket bättre. Och jag hann inte med att ge alla presenter på rätt dag och utforska närliggande öar och turistorter ändå.

Intressanta observationer gällande Stardew! Inte tänkt på det när jag spelat faktiskt.

signatur

Medlem

Väldigt trevlig recension, spännande att bli påmind om smärtsamma QoL-problem som avsaknaden av inventory. Huga.

Av HM/SoS är det just SNES och Back to Nature jag ser tillbaka till med värme som topptitlar. Framförallt Back to Nature. Det hade en del charm som Stardew Valley inte har. Älskade de små meningslösa TV-programmen man kunde se varje morgon. Följa Super Sentai-programmet vecka för vecka. Grafiskt oerhört tilltalande. Stardew Valley gjorde mycket bra, men combat i det är horribel, där är Back to Nature med sin avsaknad återigen någon väldigt fint. Jag skulle nog sätta Stardew Valley jämsides första Harvest Moon - HM har en enorm charm, Stardew Valley har många tekniska förbättringar/QoL och mycket content som är väldigt bra. En bit över det Rune Factory 3 (urcharmig by, sidokaraktärer som är underbara, bachelorettes var fantastiska, levla upp massor med skills konstant och combat som faktiskt är underhållande! Charm, charm, charm) som delar en trygg förstaplats med Back to Nature.

Mitt Back to Nature var tyvärr en upplaga med en tråkig bugg - spelet hängde sig när man gifte sig. Det blev en av orsakerna till att jag chippade min PS2.

Skrivet av AdamMK:

Tidspressen kändes absolut av i Stardew Valley, men du förlorar ju inte särskilt mycket på att låta bli att optimera dagarna. Risken är att du optimerar bort det roliga samtidigt, det kan vara värt att låta det ta lite tid och bara plussa upp några villagers i taget och sådär. Spelar Rune Factory 4 just nu, och vissa dagar känner jag mig nöjd redan vid 14-tiden. Det är rätt gött.

Skrivet av Arancil:

Väldigt trevlig recension, spännande att bli påmind om smärtsamma QoL-problem som avsaknaden av inventory. Huga.

Av HM/SoS är det just SNES och Back to Nature jag ser tillbaka till med värme som topptitlar. Framförallt Back to Nature. Det hade en del charm som Stardew Valley inte har. Älskade de små meningslösa TV-programmen man kunde se varje morgon. Följa Super Sentai-programmet vecka för vecka. Grafiskt oerhört tilltalande. Stardew Valley gjorde mycket bra, men combat i det är horribel, där är Back to Nature med sin avsaknad återigen någon väldigt fint. Jag skulle nog sätta Stardew Valley jämsides första Harvest Moon - HM har en enorm charm, Stardew Valley har många tekniska förbättringar/QoL och mycket content som är väldigt bra. En bit över det Rune Factory 3 (urcharmig by, sidokaraktärer som är underbara, bachelorettes var fantastiska, levla upp massor med skills konstant och combat som faktiskt är underhållande! Charm, charm, charm) som delar en trygg förstaplats med Back to Nature.

Mitt Back to Nature var tyvärr en upplaga med en tråkig bugg - spelet hängde sig när man gifte sig. Det blev en av orsakerna till att jag chippade min PS2.

Tidspressen kändes absolut av i Stardew Valley, men du förlorar ju inte särskilt mycket på att låta bli att optimera dagarna. Risken är att du optimerar bort det roliga samtidigt, det kan vara värt att låta det ta lite tid och bara plussa upp några villagers i taget och sådär. Spelar Rune Factory 4 just nu, och vissa dagar känner jag mig nöjd redan vid 14-tiden. Det är rätt gött.

Just det! Nu väcker du gamla och hemska minnen till liv! Om jag minns rätt så var alla PAL-ex av BtN buggade. Men jag är rätt säker på att jag hörde att man kunde skicka in skivan till utgivaren, för att få en fixad version tillbaka. Osäker på om det verkligen var sant, men genuina "fixade" PAL-versioner av BtN borde vara rätt rare nu, isf. Köpte iaf NTSC-versionen senare, så att jag kunde klara ut det helt.

Och kul att läsa det där om Rune Factory! Har faktiskt RF 3, 4 och 5 till Switch och ser fram emot att gå igenom dem, förr eller senare. Din beskrivning av dem låter lovande!

Medlem

Har trots allt Harvest Moon 64 samt ett Rune Factory till Wii, men inte vågat spela något av dem ännu av rädsla för att de skall äta upp all värdefull tid jag har tillgänglig.

Skall jag ta tag i genren skulle jag nog ändå vilja börja med just detta spel, urmodern som du skriver, för att skapa en kontext för framtida genrevänner jag bekantar mig med. Sedan ser det faktiskt helt galet charmigt ut.

Skrivet av Legerdemain:

Har trots allt Harvest Moon 64 samt ett Rune Factory till Wii, men inte vågat spela något av dem ännu av rädsla för att de skall äta upp all värdefull tid jag har tillgänglig.

Skall jag ta tag i genren skulle jag nog ändå vilja börja med just detta spel, urmodern som du skriver, för att skapa en kontext för framtida genrevänner jag bekantar mig med. Sedan ser det faktiskt helt galet charmigt ut.

Ja, att börja här är nog ingen dum idé. Du har ju inga problem med att spela retro, så du lär uppskatta det även om det är väldigt basic i förhållande till vad som kom senare. Skulle säga att detta, HM BtN (eller remaken Friends of Mineral Town) är de två mest "essential" HM-spelen, i mitt tycke.

Har inte spelat HM 64 än men det är delvis samma spel som BtN, fast ändå inte?

Save the Homeland till PS2 är också ett spännande försök att innovera HM-formulan, samt A Wonderful Life.

Har inte spelat de nyare HM-spelen, Stardew Valley kom och gjorde det mesta av konkurrensen obsolet. Men de nya HM-spelen är ju inte ifrån samma utvecklare längre. De som gjorde de klassiska HM-spelen gör nu nya spel med titeln Story of Seasons, men detta visste du säkert redan.

Skribent

Ja, att börja här är nog ingen dum idé. Du har ju inga problem med att spela retro, så du lär uppskatta det även om det är väldigt basic i förhållande till vad som kom senare. Skulle säga att detta, HM BtN (eller remaken Friends of Mineral Town) är de två mest "essential" HM-spelen, i mitt tycke.

Har inte spelat HM 64 än men det är delvis samma spel som BtN, fast ändå inte?

Save the Homeland till PS2 är också ett spännande försök att innovera HM-formulan, samt A Wonderful Life.

Har inte spelat de nyare HM-spelen, Stardew Valley kom och gjorde det mesta av konkurrensen obsolet. Men de nya HM-spelen är ju inte ifrån samma utvecklare längre. De som gjorde de klassiska HM-spelen gör nu nya spel med titeln Story of Seasons, men detta visste du säkert redan.

Gäller att hålla tungan rätt i mun för att hänga med i spelets historik.. Jag hade helt missat att Friends of Mineral Town var en remake av Back to Nature. När nostalgin faller på kanske jag får köra igenom det (och jo, jag fick också bröllopsbuggen från originalet till PS1).

signatur

Medlem

Just det! Nu väcker du gamla och hemska minnen till liv! Om jag minns rätt så var alla PAL-ex av BtN buggade. Men jag är rätt säker på att jag hörde att man kunde skicka in skivan till utgivaren, för att få en fixad version tillbaka. Osäker på om det verkligen var sant, men genuina "fixade" PAL-versioner av BtN borde vara rätt rare nu, isf. Köpte iaf NTSC-versionen senare, så att jag kunde klara ut det helt.

Och kul att läsa det där om Rune Factory! Har faktiskt RF 3, 4 och 5 till Switch och ser fram emot att gå igenom dem, förr eller senare. Din beskrivning av dem låter lovande!

RF3 är klockrent, 4:an spelar jag igenom i skrivande stund och det är väldigt charmigt det med. Men var beredd på att 5:an är ökänd för fruktansvärda laddningstider på Switch, en vän bävade varje gång han behövde gå in eller ut ur en byggnad och gav till slut upp på spelet. Men det låter på folk som att det blivit rimligare om man kör det på en Switch-tvåa iaf. Tror absolut att du kommer uppskatta 3.

Skrivet av Mattias Frost:

Gäller att hålla tungan rätt i mun för att hänga med i spelets historik.. Jag hade helt missat att Friends of Mineral Town var en remake av Back to Nature. När nostalgin faller på kanske jag får köra igenom det (och jo, jag fick också bröllopsbuggen från originalet till PS1).

Jorå, det är ju i stort sett samma spel, fast i 2D istället för isometrisk 3D (eller vad man nu kallar den grafiska stilen i PSX-spelet). Tomatfestivalen är borta och en ny festival där man kastar frisbee med sin hund är med istället. Säker på att det var lite mer småändringar, men var nästan 20-25 år sen jag drog igenom GBA-versionen så minnet sviker lite. 😅 På sätt och vis tycker jag ändå att PSX-spelet är charmigare, mysigt att köra på teven också istället för den lilla Game Boy-skärmen.

Speaking about GB... Jag har aldrig spelat GB- och GBC-spelen, undrar om man missat nåt där?

Skrivet av Arancil:

RF3 är klockrent, 4:an spelar jag igenom i skrivande stund och det är väldigt charmigt det med. Men var beredd på att 5:an är ökänd för fruktansvärda laddningstider på Switch, en vän bävade varje gång han behövde gå in eller ut ur en byggnad och gav till slut upp på spelet. Men det låter på folk som att det blivit rimligare om man kör det på en Switch-tvåa iaf. Tror absolut att du kommer uppskatta 3.

Låter mycket lovande, faktiskt! Är det stora skillnader mellan RF-installationerna, mer story-fokuserat och sånt? Jag nenar, de nyare spelen gör inte bara samma sak fast bättre? Det låter iaf på din beskrivning som varje spel är ganska unikt.

Medlem

Nice, blev lite småsugen på o testa det här men man kanske borde slå till på Stardew Valley istället

Skrivet av Majinbuu:

Nice, blev lite småsugen på o testa det här men man kanske borde slå till på Stardew Valley istället

Stardew är det ultimata spelet i den här "genren"... You can't go wrong with that imho

Medlem

Det till 64 är bättre, gillar allt runt om mer i det. Back to nature kan bli lite segt och kännas mer dött.

Skrivet av Fr0gg0.:

Det till 64 är bättre, gillar allt runt om mer i det. Back to nature kan bli lite segt och kännas mer dött.

Har hört det av flera som spelat båda. Låter ju onekligen lovande! Har det ju på Switch Online så måste ta mig an det förr eller senare 😁

Medlem

Faktiskt är Stardew mitt absoluta favoritspel genom alla tider!

Jag är beredd att hålla mig dig där, ligger på min topp 3 någonsin!

Nu är tyvärr rätt mätt, efter hundratals timmar på en mängd olika format.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Skrivet av Mr_Qi:

Jag är beredd att hålla mig dig där, ligger på min topp 3 någonsin!

Nu är tyvärr rätt mätt, efter hundratals timmar på en mängd olika format.

Se där! God Smak 😁

Får man lov att fråga vilka de andra spelen på topp 3 är? För mig är de enda spelen som kan konkurrera med Stardew Baldur's Gate 1, Civilization IV och Zelda OoT. Men Stardew är nog det som är mest genuint underhållande, hela tiden. Finns i princip inga downperioder i det spelet, enligt mig.

Medlem

Jag gillade verkligen dom första Harvest moon spelen när dom kom. Men jag har helt enkelt tappat all intresse för spelserien för att dom inte ger en tillräckligt mycket för pengarna. Och att dom senare d3 versionerna verkligen inte passade mig. Senaste Animal crossing hade också på tok för lite spel moment. Och många klagande på att det saknades vettiga multiplayer funktioner. Titta på Fantasy Life i där får man väldigt mycket för pengarna. Så ett mellanting från Nintendo när det handlar om Animal crossing skulle jag föredra.

1
Skriv svar